Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Det är viktigt att det parti du röstar på SYNS.
Syns man inte, finns man inte.
Förstår du?
Dvs även om det skulle komma en uppstickare som ingen hört talats om, och sedan någon månad innan valet så börjar ALLA tala om det partiet, även om det 2 månader innan valet så visste inte ens någon att partiet fanns, det blir stora rubriker i nyheterna, och partiet kommer med på alla mätningar och få typ 6 %.
Klart man röstar på det partiet om man sympatiserar med dess åsikter.
Nu är det ju så att SvP har synts jätte mycket under hela året i media tack vare demonstrationer och deltagandet i Almedalen. Fi har så klart också synts väldigt mycket och de kommer nog att få fler röster kanske 2%. Men här var det ju också framförallt så att ha främjats oerhört mycket av media.
Och förresten hur mycket har Piratpartiet som av vissa SD-are sägs ha bättre chanser att få ett ordentligt resultat (0,5% i senaste riksdagsvalet)synts i media? Knappast. Om jag inte själv hade fördjupat mig i övriga partier som finns som PP, Kristna Värdepartiet och Det Klassiskt Liberala Partiet, Partiet De Fria o.s.v. så hade jag aldrig hört talas om dem. Och de flesta är hu faktiskt inte så insatta i just politik men nu har nästan alla hört talas av SvP tack vare den oerhört stora mediala uppmärksamheten och tack vare partiföreträdarnas och sympatisörernas oerhört stora engagemang genom spridning av valpropaganda, uppsättning av klistermärken och alternativ media (realsiten.se motgift.nu o.s.v.). Nej du. SvP har synts väldigt mycket och det finns en stor del missnöjda SD-sympatisörer de allra flesta lär nog rösta på SD igen av "taktiska" skäl men det finns ändå chansen att 1% av SD:s väljare röstar på SvP istället.

Utan att veta partiets exakta medlemsantal så har partiets företädare antytt för ett mer än ett halvt år sedan att partiet hade minst 1.000 sympatisörer och att antalet ökar snabbt. Kanske har det gått upp nu i 2.000. Även om det fortfarande lite jämfört med SD:s 12.000 eller andra partiers medlemsantal så har SvP en mycket stor potential och växer stadigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
ricin: Vadå "större"? Större i vilken måttenhet då? Antalet medlemmar?
Det är definitivt inte större i alla valmätningar, SvP är så små att dem t.o.m. hamnar inklumpade i "Övrigt"-stapeln.
Titta här t.ex:
http://www.dn.se/valet-2014/opinion/
SvP ligger under "Övriga" som SAMMANLAGT har mindre än 1-2 %.
För att börja med så har det funnits en del olika opinionsmätningar. En del där "övriga" utan FI hamnar på drygd 1% men även en dle där övriga utna Fi hamnar på drygd 2%. De enda nämnvärda partierna bland övriga är SvP och PP. PP har stadigt gått bakåt i sina resultat senast i EU-valet där partiet förlorade sina 2 mandat. Jag räknar med att PP får högst 0,5% i dessa mätningar där "övriga" får 1%. Andra partier tillsammanlagd 0.1-0.2% och SvP 0.3-0.4%. En annan viktig detalj är att partier som ses som "högerextrema" ofta udnerskattas i mätningar. SD t.ex. som nu i snitt ligger vid 10% har möjligheten att få 15% och SvP kan få 1%.
Intressant tyckte jag att denna mätning för Kalmar län var där övriga utan Fi och PP fortfarande får hela 3,7% som är en ökning med över 3% jämfört med förra valet. Här är det sannolikt SvP-aren och före detta SD-aren Anders Leander som får ihop dessa procent.
http://www.barometern.se/multimedia/archive/02944/grafik_2944763a.pdf