Citat:
Ursprungligen postat av
SvP-Finn
Men vad anser du då att ge alla möjliga människor medborgarskap utan några krav och utan att ha genomfört en folkomröstning där den egna befolkningen får avgöra om de vill ha fler eller inte?
Är det inte just den egna befolkningen som borde bestämma för att den drabbas av sådant?
Ska börja med att säga att jag är demokrat. Vilket för mig kanske inte innebär det som det innebär för de allra flesta. För mig innebär det att jag anser att staten ägs av medborgarna. Jag skiljer alltså på stat och nation.
Med det sagt: Att dela ut medborgarskap helt gratis till vem fan som helst som kommer hit och som lyckas stanna i X år, helt utan andra kriterier, är ju helt befängt. Jag anser visserligen att man ska kunna invandra och bli medborgare, men att medborgarskap som ges till invandrare ska vara begränsat till personer som man kan på individuell basis
bevisa att staten kan dra nytta av. Något annat vore, i min mening, negativt för de som redan är medborgare, och jag anser att staten aldrig ska få agera till nackdel för medborgarna som helhet.
Det är dock inte det som är frågan här, utan frågan rör istället vilka man får frånta medborgarskapet. Mitt svar är: inga alls, utom möjligen om man fick medborgarskap pga. att man begick någon sorts avancerat identitetsbedrägeri (och ens då för att det innebär ju att man egentligen aldrig var medborgare). Man har helt enkelt redan släppt in folk och då är det för sent: staten har inte rätt att frånta en medborgare dennes medborgarskap.