2014-09-08, 18:32
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du kan inte ponera någonting så länge du inte har något som talar för det. Fram med fakta/underlag eller acceptera den information som föreligger.

Självklart är slutsatsen att de befann sig I hans lägenhet, då han själv uppgivet detta, kommunikation talar för detta och att hennes mobil befunnit sin under den masten samtidigt som ingen utredning talar emot.

Du behöver ha ordentligt på fötterna om du ska påsta något annat, detta handlar inte om Pierre som blivit kidnappad eller rånad, trots att han drunknade, utan om ett mord. Se till att du har underlag för att påvisa alternativa skeenden så att du inte bara framför fantasier.

Mellan 20.38 och 23.48, var anser du VBs telefon befann sig då?
Citera
2014-09-08, 19:06
Medlem
Citat:
Pinsamt låg nivå du sjunkit till, en gång I tiden såg man fram emot att läsa dina inlägg.

Det är sällsynt I mordfall, det är mitt påstående utifrån de erfarenheter jag har av hundratals mordfall som jag har följt, vill du bemöta detta påstående får du påvisa annat.

Mannen I Spekerödsfallet hade tur att polisen inte var tillräckligt kompetenta att hitta kroppen tidigare. Hon låg på en plats som är naturlig då det gäller denna typ av mordfall och borde blivit funnet lång tid innan en person från MPS bestämde sig för att pissa.

Att en mördare skulle ta alla dessa risker med att plantera bevis och placera kroppen på olika platser I efterhand, enbart för att peka ut annan misstänkt, är så osannolikt så jag kan inte begripa att någon förnuftig person överhuvudtaget kan ta en sådant scenario I beaktan.

Nej det låter ju och verkar rätt orimligt. Men säg att GM vet att han kommer bli huvudmisstänkt. Helt plötsligt måste han ju bli lite kreativ och få bevisen att peka på misstänkt nummer 2. Vem kan då passa bättre än KJ? Vem visste att han skulle bli/var huvudmisstänkt?
Citera
2014-09-08, 20:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Pinsamt låg nivå du sjunkit till, en gång I tiden såg man fram emot att läsa dina inlägg.

Det är sällsynt I mordfall, det är mitt påstående utifrån de erfarenheter jag har av hundratals mordfall som jag har följt, vill du bemöta detta påstående får du påvisa annat.

Mannen I Spekerödsfallet hade tur att polisen inte var tillräckligt kompetenta att hitta kroppen tidigare. Hon låg på en plats som är naturlig då det gäller denna typ av mordfall och borde blivit funnet lång tid innan en person från MPS bestämde sig för att pissa.

Att en mördare skulle ta alla dessa risker med att plantera bevis och placera kroppen på olika platser I efterhand, enbart för att peka ut annan misstänkt, är så osannolikt så jag kan inte begripa att någon förnuftig person överhuvudtaget kan ta en sådant scenario I beaktan.
Trist att du går till personangrepp. Jag respekterar dig, trots att du har en annan åsikt än jag i en brottstråd, men det har inget med brottet att göra.

Oavsett hur många brottstrådar du har följt kan du eller ingen annan veta hur många oupptäckta planteringar som har skett.

Det motsäger inte vad jag sa. Mördaren i Spekeröd hade sannolikt lika stora möjligheter som mördaren i Boden att göra sig av med kroppen för gott, men gjorde det inte i något av fallen, liksom i många andra fall.

Mördaren, eller associerad, har placerat ut kroppsdelar. Det är lika osannolikt oavsett vem det är.
Senast redigerad av Quarrel 2014-09-08 kl. 21:32.
Citera
2014-09-08, 22:24
Medlem
Citat:
Det är fruktansvärt pinsamt att hävda att en plantering har skett, vilket är väldigt sällsynt i mordfall, utan att kunna påvisa någonting som visar att någon har haft motiv och möjlighet att utföra en plantering.

Att inte ens visa skribenter begriper att när man utfört ett mord vill man dölja det så mycket man kan, inte skapa uppmärksamhet kring kropp eller gärningen.

Hade normal personer som MB mördat VB hade hon förmodligen inte varit funnen ännu, det ligger I mördarens intresse att inte uppmärksamma mordet.

Vad är motivet till att KJ skulle få skulden för mordet?

För att slippa att själv åka dit och behöva stå till svars och bli straffad. För att undkomma en husrannsakan, DNAtester dvs. att själv bli påkommen.

Det är rått och iskallt om så är fallet.

Varför tror du likdelarna placerades ut på den valda platsen vid den valda tidpunkten?

Skrämmande.
Citera
2014-09-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Man hade fattat beslut om husis men drog tillbaka det.

Varför drogs beslutet tillbaka? Det är mycket intressant...
Citera
2014-09-08, 22:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon

Kan det vara av den enkla anledningen att de hade hittat VB,s baneman tro?

Varför göra en husis när fisken redan sprattlar i nätet?

Det är inte ett dugg intressant varför en eventuell husis drogs tillbaka, det som är intressant är ju i så fall vilka hållhakar som er favorit sushikocken har på rättsväsendet?

Vad är det som gör det möjligt att han kan få gå under radarn på det sätt han gör enligt er?
Citera
2014-09-08, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon

En annan medlem har nog bättre koll än vad jag har, men i och med att man började hitta VB flyttades focus över på KJ.
Citera
2014-09-08, 23:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Det är mycket möjligt hon mottagit ett samtal 20.32. VB hade ett Telia abonnemang och inkommande samtal från samma operatör loggas inte VBs samtalslista.

På sidan 765 i FUP framgår detta tydligt:

För att få en bild över VBs inkommande samtalstrafik, matchar man exempelvis KJs och MBs utgående samtal till henne. Problemet med dessa listor är alltså att en eventuell alternativ GM som besitter en oredovisad kontantkortstelefon(med Telia-abg eller Telia derivat som Halebop/Hallon/etc) kan mycket väl kontaktat VB och bestämt tid för en ödesdiger träff.

Jag har tidigare postat om vad som styr en sk IRAT-handover här: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Det är inte sannolikt att VBs telefon fått problem med signalen 800 meter från en basstation med en antenn riktad i 270°, dvs nästan rakt mot bostaden. En bostad som dessutom täcks av minst tre 3G-celler. (Artilleribat V, Slipvägen SV, Verkstadsvägen SV och eventuellt även Sveafältet SO)

Ett inkommande samtal eller "grubban" är alternativen.

Vi har dividerat länge i tråden angående teorin att VB kan ha promenerat där. Det finns vissa märkliga omständigheter som tyder på detta: Dels är det geografiskt nära, det är ett av få områden så pass nära Boden C med dokumenterat dålig täckning och en promenad längs vägen där man tappar täckningen tar ganska exakt 6 minuter.
Det finns även några saker som gör "grubban"-teorin mindre trovärdig. Tiderna stämmer inte med vad KJ angett att VB lämnade lägenheten, och inte heller med vittnet Bronning. Jag och MrFold har debatterat detta intensivt och Fold har rätt i sak. Ingen har kunnat presentera en logisk förklaring på en promenad där tiderna går ihop med givna fakta.

VB skulle knappast ens fått problem med mottagningen om hon så låg i KJs badkar. Toalettfönstret vätter rakt mot basstationen och antennen är riktad nästan rakt mot bostaden.

Så som jag ser det är då enda alternativet kvar ett inkommande samtal från ett ännu okänt nummer.

Tack för ditt informativa svar!

Låter osannolikt med en spontan nedkoppling, ja.
Om hon befunnit sig frivilligt i grubban hade det inneburit att hon lämnat KJ´s lägenhet runt 20.10-20.15, en bit in i Family guy.
I samband med att mobilen åter kopplar upp till 3G skulle hon befinna sig på Sävastvägen. Vi antar att hon uträttar sitt "ärende i Sävast" någonstans i närheten av Sävastvägen och vänder sedan om för att gå hemåt via Lejonbacksvägen (där hon registreras av vittnet c a 21.30).

Ovanstående teori verkar mindre sannolik så jag är med på ditt och MrFold´s resonemang.

Att hon skulle ha mottagit ett samtal från okänt nummer är kanske mera sannolikt och stämmer dessutom överens med både vittnesmål om lågmälda röster inifrån lägenheten och KJ´s minnesbild av att hon, strax innan Family guy slutar, nämner något om att börja bege sig hemåt (efter telefonsamtalet?) Enligt KJ stannar hon dock tills avsnittet är slut.

Vem förutom Berg kan ha innehaft kontantkortstelefon? Rätt vanligt bland den yngre generationen iallafall.

Frågan om vad som orsakade 112* kvarstår. Aktivitet kl 17.06? Är någon annan än KJ knäpp och hon vill prata låter det märkligt att be om hjälp via sms om han säger sig vara upptagen med jobb. "Svara, svara" låter i mina öron som att hon ställer en fråga till MB. Och hon vill ha svar. Genast. Trots jobb skulle han kunna slänga iväg ett kort svar.
En tanke från min sida är att VB kan ha varit inställd på en träff med uppringaren, tillika förövaren, denna kväll. Från min sida sett finns det indikationer på att brottet till viss del var planerat.

Vem gärningsmannen/männen är håller jag öppet. Skulle inte bli förvånad ifall hon hade trasslat in sig i något genom att att återigen hota om anmälan el dylikt. Det skulle kunna vara en orsak till att hon kontaktar MB och ber om råd.

Blodet i bagageutrymmet talar ändå för att KJ i någon mån är indragen. Har tyvärr svårt att anamma teorin om en plantering då inget tyder på att så skulle vara fallet.
Citera
2014-09-08, 23:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan man erkänna ett mord och frikännas i brist på bevis? Jag vet inte, därför frågar jag.

I det här fallet kan det vara så att KJ skyddar någon, det vet varken vi, åklagaren eller domstolen. Att alla är överens om att de befann sig i KJ lägenhet den kvällen fram till 21 bevisar ingenting. Domstolen ska bilda sig en uppfattning om åklagarens påstående är vad som har hänt, inte enbart vem som kan anses vara skyldig.

Ponera att KJ ljuger om att de var i hans lägenhet hela kvällen, då kan en mördare vara på fri fot.

Javisst kan man det. Finns väl åtminstone ett par dussin personer har jag för mig som erkänt mordet på Palme vid olika tillfällen till exempel utan att ens bli åtalade. Även om det här med galningar som alltid brukar dyka upp i uppmärksammade mordfall och erkänna är ett specialfall så tror jag rättsväsendet lärt sig av Quickaffären att man måste se saker och ting på ett lite annorlunda sätt när den misstänkte frivilligt kommer in och säger "Det var jag som gjorde det".

Betänk den skillnad som råder mellan ett fall med frivilligt erkännande och ett fall där gärningsmannen nekar. I det sistnämnda fallet har ju gm knappast något skäl att ljuga om saker som är till nackdel för honom. Om GM vidgår uppgifter som utredningen kommit fram till så har vi därför normalt ingen anledning att gräva vidare i det. Det skulle väl i så fall vara om vi tror att uppgiften i själva verket är fel och att GM "erkänner" för att dölja något för honom mycket mer graverande.

I ett fall med erkännande däremot kan vi behöva utreda uppgifter som GM vidgår närmare just för att hitta bevisning som kan stå även utan gärningsmannens erkännande. Och för att försäkra oss om att det inte är en tokstolle eller rentav nån form av målvakt som tar skulden för någon annan. Vi har ju haft några mordfall där det funnits misstankar åt det hållet i varje fall.

Viktigaste punkten är i varje fall att din invändning mot domslutet egentligen handlar om att du vill att domstolar ska resonera på ett helt annat vis än vad som de facto är fallet. Den kritiken ska inte falla på vare sig hovrätten eller tingsrätten i det här aktuella fallet, utan i så fall är det lagstiftaren som ska ha dina skopor med ovett
Citera
2014-09-08, 23:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Andra utredningar och dess kvalitet påverkar inte detta mål. Utredningen lider av så stora fel och fantasilöshet att det går att ifrågasätta KJ:s skuld.MB:s alibi från en anhörig som inte vittnade godtogs utan vidare. Hade inte åklagaren genom sina osanna påståenden sänkt JJ:s trovärdighet är det troligt att även KJ hade ansetts ha alibi för den tid HR tror att benen lades i ödehuset. Då hade målet sett annorlunda ut.
.

Nonsensargument försåvitt du inte menar att det finns ett absolut kvalitetskrav på förundersökningar i allmänhet att INGA sakfel får förekomma. I annat fall måste vi för att kunna ställa ett rimligt krav bland annat jämföra med hur andra utredningar ser ut. Naturligtvis kan en viss mängd fel vara dåligt även om utredningen är "bäst" i ett jämförelsematerial. Men för att komma fram till vad som är ett rimligt antal fel måste vi ha kunskap om hur en utredning bedrivs och vad som krävs för att verkligen inte göra ett enda fel. Eftersom du inte visat tillstymmelse till sådan kunskap så blir dina påståenden poänglösa. Ännu löjligare blir det förstås när du säger att det är "stora fel". Stora relativt vadå? Det är ju inte ens så att allt du påstår är fel är konstaterade fel. Vad gäller fotomontaget så har du läst ett inlägg från en källa som INTE är objektiv och som påstår att fotomontaget borde ha gjorts på ett annat vis. Det utgör inget självklart bevis för att det föreslagna montaget i bloggen representerar verkligheten bättre.

Vi kan nog vara överens om att en nära anhörigs lämnande av alibi aldrig är den mest trovärdiga av uppgifter. Men det är en viss skillnad på att använda alibit för att avföra en person från utredningen som inte har några spår som pekar mot honom och på att använda det för att försöka fria en person som är åtalad och har ett flertal spår som pekar mot honom. Det säger något om din enögdhet att du inte ens försöker se det perspektivet.

För övrigt är ditt resonemang i frågan betydelselöst, då hovrätten inte har gjort någon explicit prövning av JJ:s trovärdighet. De konstaterar bara att luckor kvarstår även i beaktande av KJ:s och pappans uppgifter. Du skjuter alltså från höften mot ett mål som inte ens existerar

Dessutom gäller ju inte "alibit" själva mordet, utan utplacering av kroppsdelar som det under alla förhållanden är ytterst osäkert när de ägt rum. Men vi kan enkelt konstatera att det lugnt har räckt med en lucka på 1-2 timmar för att köra fram bilen mot gula huset - hämta benen på FP2 och bära ner dem till huset och lägga/kasta in dem där.

Kanske ska man också ta mer seriöst på ett alibi som lämnas samma vecka och gäller ett tillfälle än ett alibi som gäller en hel helg och lämnas mer än ett halvår senare av en pappa som påstår sig ha exakta minnen av allting som är av betydelse för att kunna ge sonen alibi.
Citera
2014-09-08, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
En annan medlem har nog bättre koll än vad jag har, men i och med att man började hitta VB flyttades focus över på KJ.

Nej det var annat som bidrog till beslut att flytta över fokus på KJ. Och beslut togs innan man började hitta VB, och efter att man släppt "det andra" objektet.
Citera
2014-09-08, 23:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Blodet i bagageutrymmet talar ändå för att KJ i någon mån är indragen. Har tyvärr svårt att anamma teorin om en plantering då inget tyder på att så skulle vara fallet.
Varför "tyvärr"?
Det är väl inget att beklaga?
Att du intar en skeptisk hållning inför tanken på en plantering i fallet ifråga visar ju på
att du besitter sunt förnuft och har verklighetsförankringen intakt till skillnad från
somliga andra aktörer.
Senast redigerad av Grandioso 2014-09-08 kl. 23:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in