Citat:
Ursprungligen postat av
zero73
Det är mycket möjligt hon mottagit ett samtal 20.32. VB hade ett Telia abonnemang och inkommande samtal från samma operatör loggas inte VBs samtalslista.
På sidan 765 i FUP framgår detta tydligt:
För att få en bild över VBs
inkommande samtalstrafik, matchar man exempelvis KJs och MBs
utgående samtal till henne. Problemet med dessa listor är alltså att en eventuell alternativ GM som besitter en oredovisad kontantkortstelefon(med Telia-abg eller Telia derivat som Halebop/Hallon/etc) kan mycket väl kontaktat VB och bestämt tid för en ödesdiger träff.
Jag har tidigare postat om vad som styr en sk IRAT-handover här:
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Det är
inte sannolikt att VBs telefon fått problem med signalen 800 meter från en basstation med en antenn riktad i 270°, dvs nästan rakt mot bostaden. En bostad som dessutom täcks av minst tre 3G-celler. (Artilleribat V, Slipvägen SV, Verkstadsvägen SV och eventuellt även Sveafältet SO)
Ett
inkommande samtal eller
"grubban" är alternativen.
Vi har dividerat länge i tråden angående teorin att VB kan ha promenerat där. Det finns vissa märkliga omständigheter som tyder på detta: Dels är det geografiskt nära, det är ett av få områden så pass nära Boden C med dokumenterat dålig täckning och en promenad längs vägen där man tappar täckningen tar ganska exakt 6 minuter.
Det finns även några saker som gör "grubban"-teorin mindre trovärdig. Tiderna stämmer inte med vad KJ angett att VB lämnade lägenheten, och inte heller med vittnet Bronning. Jag och
MrFold har debatterat detta intensivt och Fold har rätt i sak. Ingen har kunnat presentera en logisk förklaring på en promenad där tiderna går ihop med givna fakta.
VB skulle knappast ens fått problem med mottagningen om hon så låg i KJs badkar. Toalettfönstret vätter rakt mot basstationen och antennen är riktad nästan rakt mot bostaden.
Så som jag ser det är då enda alternativet kvar ett inkommande samtal från ett ännu okänt nummer.
Tack för ditt informativa svar!
Låter osannolikt med en spontan nedkoppling, ja.
Om hon befunnit sig frivilligt i grubban hade det inneburit att hon lämnat KJ´s lägenhet runt 20.10-20.15, en bit in i Family guy.
I samband med att mobilen åter kopplar upp till 3G skulle hon befinna sig på Sävastvägen. Vi antar att hon uträttar sitt "ärende i Sävast" någonstans i närheten av Sävastvägen och vänder sedan om för att gå hemåt via Lejonbacksvägen (där hon registreras av vittnet c a 21.30).
Ovanstående teori verkar mindre sannolik så jag är med på ditt och
MrFold´s resonemang.
Att hon skulle ha mottagit ett samtal från okänt nummer är kanske mera sannolikt och stämmer dessutom överens med både vittnesmål om lågmälda röster inifrån lägenheten och KJ´s minnesbild av att hon, strax innan Family guy slutar, nämner något om att börja bege sig hemåt (efter telefonsamtalet?) Enligt KJ stannar hon dock tills avsnittet är slut.
Vem förutom Berg kan ha innehaft kontantkortstelefon? Rätt vanligt bland den yngre generationen iallafall.
Frågan om vad som orsakade 112* kvarstår. Aktivitet kl 17.06? Är någon annan än KJ knäpp och hon vill prata låter det märkligt att be om hjälp via sms om han säger sig vara upptagen med jobb. "Svara, svara" låter i mina öron som att hon ställer en fråga till MB. Och hon vill ha svar. Genast. Trots jobb skulle han kunna slänga iväg ett kort svar.
En tanke från min sida är att VB kan ha varit inställd på en träff med uppringaren, tillika förövaren, denna kväll. Från min sida sett finns det indikationer på att brottet till viss del var planerat.
Vem gärningsmannen/männen är håller jag öppet. Skulle inte bli förvånad ifall hon hade trasslat in sig i något genom att att återigen hota om anmälan el dylikt. Det skulle kunna vara en orsak till att hon kontaktar MB och ber om råd.
Blodet i bagageutrymmet talar ändå för att KJ i någon mån är indragen. Har tyvärr svårt att anamma teorin om en plantering då inget tyder på att så skulle vara fallet.