Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-09-08, 14:23
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag är också inne på detta. Tycker det verkar rimligt.

En annan intressant omständighet som jag inte vet om det tagits upp i tråden förut är ju även närheten till järnvägen, samt raka landsvägssträckor, några är byggda senare men tex Mogetorpsrakan har funnits en längre tid, detsamma gäller rakan vid frövirondellen.

Stämmer bra det, järnvägen korsade vägen och gick fram till mobförråden vid grustaget om jag inte minns helt fel. Vägsträckan (v50) i höjd med Hålahult är perfekt för mindre flygplan att gå ner och Hålahult lär haft en funktion ifall Korset var mer än förråd.
Citera
2014-09-08, 19:39
Medlem
Citat:
Personligen tycker jag det finns två i tråden kända och namngivna anläggningar som känns lite extra intressanta vad gäller dess funktion. Och lite frågor som skulle vara intressanta att veta svaret på. Dessa är Norakorset, samt Lillsjön.
För att börja med korset:
Varför finns det 2st inslag, vad säger det om möjlig användning?
Varför finns det helikopteranslutning till anläggningen?
Eftersom en stor antennpark funnits i direkt anslutning till anläggningen (och möjligen varit uppdelat i 2st delar, en längs riksvägen samt en på hjässan) var detta en mottagarpark eller en sändarplats?

Lillsjön:
Varför var det personalen från SFV som driftade just Lillsjön men ingen av övriga anläggningar öster om Nora?
Vilken funktion hade det lilla televäxelhuset(eller vad det är) vid lärkesån i detta samanhang?

Båda dessa anläggningarna, samt även Hästskoberget, tror jag rent generellt hade mer framträdande roller i Zonen än vad vi i tråden anar. Det är så lätt att endast fokusera på de specifika bergrum tråden har kommit att benämna RB60civ och RB60mil.

De två inslagen är av hästskotyp och tillåter evakuering av tryckvåg från en explosion, t.ex. en bomb som exploderar utanför berget. Det finns fler berg som ser ut på så sätt, bland annat Sörby.

Den lilla stugan vid Lärkesån är mystisk Kanske var den kabelutpunkt till Hästskoberget?
Citera
2014-09-08, 20:17
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Båda dessa anläggningarna, samt även Hästskoberget, tror jag rent generellt hade mer framträdande roller i Zonen än vad vi i tråden anar. Det är så lätt att endast fokusera på de specifika bergrum tråden har kommit att benämna RB60civ och RB60mil.

De två inslagen är av hästskotyp och tillåter evakuering av tryckvåg från en explosion, t.ex. en bomb som exploderar utanför berget. Det finns fler berg som ser ut på så sätt, bland annat Sörby.

Den lilla stugan vid Lärkesån är mystisk Kanske var den kabelutpunkt till Hästskoberget?

Att Norakorset hade en mer framträdande roll kan jag lova, den har väl igentligen det än idag.

Vad det gäller Hästskoberget så hade väl vissa delar av den ganska oanade inslag av verksamhet (viss stabsverksamhet). Berget har moderniserats åtskilliga gånger, sist i slutet av 1980-talet om jag minns korrekt.
Citera
2014-09-08, 20:28
Medlem
perry2s avatar
Nu börjar vissa fatta det vissa skrev runt 24 juli 2014.
Citera
2014-09-08, 20:49
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende

Det är intressant på det sätt att det inte är den typ av funktion som är vanlig annars i zonen, där har man löst tryckvågsutjämning på annat sätt. Det kan vara en tillfällighet dock.

Någonting annat som är intressant är varför just Norakorset blev centralförråd när I3/Fo 51 stängde ner verksamheten vid Grenadjärsstaden, kanske finns det en anledning till detta.

Vad gäller Lärkesån, det märkliga i så fall är varför det var SFV skötte fastigheten där.
Citera
2014-09-08, 21:16
Medlem
Citat:
Personligen tycker jag det finns två i tråden kända och namngivna anläggningar som känns lite extra intressanta vad gäller dess funktion. Och lite frågor som skulle vara intressanta att veta svaret på. Dessa är Norakorset, samt Lillsjön.
För att börja med korset:
Varför finns det 2st inslag, vad säger det om möjlig användning?
Varför finns det helikopteranslutning till anläggningen?
Eftersom en stor antennpark funnits i direkt anslutning till anläggningen (och möjligen varit uppdelat i 2st delar, en längs riksvägen samt en på hjässan) var detta en mottagarpark eller en sändarplats?

De stora antennerna som syntes i skogen från riksvägen var rombantenner för kortvåg, och de är synnerligen lämpliga för fjärrskrift över långa avstånd då strålningsvinkeln är låg. Dimensionerna på matarledningar, avslutarmotstånd och isolatorer visade att det absolut var för sändning i kW-klassen.
Citera
2014-09-08, 21:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag har ju följt den här tråden lite av och till sedan den tillkom och är imponerad över hur väl flashbackdetektiverna faktiskt lyckas lägga pusslet. Det hela blir som en lång indiciekedja och när tillräckligt många faktorer pekar åt samma håll så brukar det brännas.

Denna anläggning borde föras bort från försvarsorganisationen, men det skulle inte förvåna mig om dess existens är mer känd hos den genomsnittliga flashbackanvändaren och främmande militärmakt, än hos försvarshögkvarteret...

Stor komik
Citera
2014-09-08, 22:52
Medlem
Citat:
Vad gäller Lärkesån, det märkliga i så fall är varför det var SFV skötte fastigheten där.
Vilken fastighet syftar du på?
Citera
2014-09-09, 07:54
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Vilken fastighet syftar du på?

Tar det i pm.

Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
De stora antennerna som syntes i skogen från riksvägen var rombantenner för kortvåg, och de är synnerligen lämpliga för fjärrskrift över långa avstånd då strålningsvinkeln är låg. Dimensionerna på matarledningar, avslutarmotstånd och isolatorer visade att det absolut var för sändning i kW-klassen.

Intressant.
Vad jag minns så verkade det även vara ganska stor aktivitet vid anläggningen till i alla fall slutet på 90-talet. Det var dock mycket militär-reggade bilar och uniformer på plats på den tiden, till skillnad från en annan anläggning med mycket aktivitet.

Ingen som har någon fundering på Lillsjöns roll? A2 eller B anläggning kanske?
Citera
2014-09-09, 08:39
Medlem
Lillsjön var väl huvudcentralen i krig för US. Eller?
Citera
2014-09-09, 09:05
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergslagen

Ja fram till LOPRAS nedläggning på 80-talet kan det möjligen varit så. Lillsjön driftades dock av SFV ända fram till plomberingen någon gång in på 2000-talet, så det måste funnits en anledning till detta.
Citera
2014-09-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergslagen

US?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in