2014-09-06, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Lösningsmetoder då helst. Jag brukar nästan alltid fastna på två alternativ som jag tycker båda är korrekta och det tar mycket tid.
Ge lite exempel på uppgifter där du fastnar för två alternativ, så kanske vi kan hjälpa dig att bli bättre på att särskilja rätt alternativ från det felaktiga.
Citera
2014-09-07, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Rätter mig lite, det ska stå kan endast något av språken. Om du har en grupp där alla kan ett av två språk, eller båda och drar bort de som talar båda har du en grupp som endast talar ett språk. Du vet att gruppen som talar enbart tyska + enbart franska + både och är 60% eftersom 40% inte kunde något språk.

Alltså Franska + Tyska + Båda = 60%

De som talar båda sätter du till p
De enbart fransktalande sätter du till 43-p
De enbart tysktalande sätter du till 47-p

(43-p)+(47-p)+p=60
p=30%

Fett snällt av dig! Tackar! Förstår precis nu
Citera
2014-09-07, 16:42
Medlem
Inte för att var pessimistisk men helt ärligt... Hur mycket hjälper det egentligen att plugga på gamla HP?

Vad det gäller Verbala delen finns det som jag ser det ingen som helst anledning att gå igenom gamla prov (förutom att såklart första hur det är upplagt). Där är det läsning utav krönikor och "svåra" artiklar i DN och SVD sedan om man vill vara nitisk plugga in svåra ord som glosor via ex ordprov.se

Sedan har vi matten... Om man kan Matte A+B och kanske har gått igenom något gammalt prov för att sedan snabbt kunna lösa de "typiska" HP talen, vad finns det mer att göra egentligen?
Jag menar även om du lär dig dvs förstår hur man tänker på alla Mattetal som någonsin kommit på HP förut så kommer det ändå på nästa prov att till stor del vara andra tal, även om de LIKNAR varandra, vilket är stor skillnad.

Jag har själv noggrant gått igenom alla tal på ca 4 kvantitativa delar, och jag får ändå drygt samma resultat på nästa kvantitativa del ändå.

Vad säger ni?
Senast redigerad av Kalle 12345 2014-09-07 kl. 17:18.
Citera
2014-09-07, 21:18
Medlem
Jerkstores avatar
Visst är matematiken på högskoleprovet på samma nivå som den man läste/de läser i ettan på gymnasiet, alltså Matte A (kanske heter något annat idag)?

Gick ut gymnasiet sommaren 2011 och ska försöka mig på HP nu i oktober men har sådan fruktansvärd ångest över matematiken. Kommer verkligen inte ihåg någonting plus att det var mitt problemämne.
Citera
2014-09-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345
Inte för att var pessimistisk men helt ärligt... Hur mycket hjälper det egentligen att plugga på gamla HP?

Vad det gäller Verbala delen finns det som jag ser det ingen som helst anledning att gå igenom gamla prov (förutom att såklart första hur det är upplagt). Där är det läsning utav krönikor och "svåra" artiklar i DN och SVD sedan om man vill vara nitisk plugga in svåra ord som glosor via ex ordprov.se

Sedan har vi matten... Om man kan Matte A+B och kanske har gått igenom något gammalt prov för att sedan snabbt kunna lösa de "typiska" HP talen, vad finns det mer att göra egentligen?
Jag menar även om du lär dig dvs förstår hur man tänker på alla Mattetal som någonsin kommit på HP förut så kommer det ändå på nästa prov att till stor del vara andra tal, även om de LIKNAR varandra, vilket är stor skillnad.

Jag har själv noggrant gått igenom alla tal på ca 4 kvantitativa delar, och jag får ändå drygt samma resultat på nästa kvantitativa del ändå.

Vad säger ni?

4 kvantitativa delar är inte särskilt mycket. Utesluter du misstag så du inte gör samma typ av fel igen?
Citera
2014-09-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkstore
Visst är matematiken på högskoleprovet på samma nivå som den man läste/de läser i ettan på gymnasiet, alltså Matte A (kanske heter något annat idag)?

Gick ut gymnasiet sommaren 2011 och ska försöka mig på HP nu i oktober men har sådan fruktansvärd ångest över matematiken. Kommer verkligen inte ihåg någonting plus att det var mitt problemämne.

Matematiken ska motsvara MA1b, sen om man håller med är en annan fråga. Personligen tycker jag att den är lite svårare än ma1b.
Citera
2014-09-07, 21:35
Medlem
Ett tips med en illa dold utmaning! Vänder mig till er som vill höja erat resultat på ORD och MEK. http://www.memrise.com/course/105477/hp-ord/ 2400 ord som är relevanta för hp och ett poängsystem så man kan trigga varandra till att plugga. Hoppa på!
Citera
2014-09-07, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkstore

Nej det är den inte. Man kan inte direkt jämföra matematiken med någon kurs man läst under gymnasiet. Jag skulle säga att har du läst och kan Matte A+B så sitter du på de baskunskaper som krävs för att lösa majoriteten utav matematiken på HP. Låt de orden sjunka in, det betyder verkligen inte att du sannolikt klarar uppgifterna, utan att som sagt: Du sitter på de baskunskaper som krävs för att lösa dem.

Det som matematiken på HP handlar om är att förstå hur du ska implementera kunskaperna du hämtat från matte a+b för att lösa de olika uppgifterna.

Det är således inte alls som i den traditionella matten, där man lär sig ex Pythagoras sats och sedan löser uppgifter som är mer eller mindre identiska med exemplen som boken eller läraren tog upp
Senast redigerad av Kalle 12345 2014-09-07 kl. 21:41.
Citera
2014-09-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CLX.
4 kvantitativa delar är inte särskilt mycket. Utesluter du misstag så du inte gör samma typ av fel igen?
Det är precis detta jag menar: När man rättat en uppgift man gjort fel på så har man lärt sig just den uppgiften, men sedan nästa gång kommer en helt annan uppgift. Vad har man egentligen då för nytta av att rätta gamla tal, som inte kommer igen?
Citera
2014-09-07, 21:45
Avslutad
Citat:
Det är precis detta jag menar: När man rättat en uppgift man gjort fel på så har man lärt sig just den uppgiften, men sedan nästa gång kommer en helt annan uppgift. Vad har man egentligen då för nytta av att rätta gamla tal, som inte kommer igen?
Du ska inte (bara) rätta uppgiften. Du ska lära dig vad du gör för slags fel på uppgifter av den typen, så att du i framtiden kan undvika dessa fel.
Citera
2014-09-07, 21:55
Medlem
Citat:

Många HP uppgifter är uppbyggda på samma sätt.
Citera
2014-09-07, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Du ska inte (bara) rätta uppgiften. Du ska lära dig vad du gör för slags fel på uppgifter av den typen, så att du i framtiden kan undvika dessa fel.
Såg att jag utryckte mig otydligt det var precis det jag fetmarkerade jag menade, men återigen, oftast så hjälper inte detta då samma eller relativt närliggande uppgifter inte kommer igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in