Citat:
Ursprungligen postat av
Jerkstore
Visst är matematiken på högskoleprovet på samma nivå som den man läste/de läser i ettan på gymnasiet, alltså Matte A (kanske heter något annat idag)?
Gick ut gymnasiet sommaren 2011 och ska försöka mig på HP nu i oktober men har sådan fruktansvärd ångest över matematiken. Kommer verkligen inte ihåg någonting plus att det var mitt problemämne.
Nej det är den inte. Man kan inte direkt jämföra matematiken med någon kurs man läst under gymnasiet. Jag skulle säga att har du läst och kan Matte A+B så sitter du på de baskunskaper som krävs för att lösa majoriteten utav matematiken på HP. Låt de orden sjunka in, det betyder verkligen inte att du sannolikt klarar uppgifterna, utan att som sagt: Du sitter på de baskunskaper som krävs för att lösa dem.
Det som matematiken på HP handlar om är att förstå hur du ska implementera kunskaperna du hämtat från matte a+b för att lösa de olika uppgifterna.
Det är således inte alls som i den traditionella matten, där man lär sig ex Pythagoras sats och sedan löser uppgifter som är mer eller mindre identiska med exemplen som boken eller läraren tog upp