2014-09-08, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Att pusha sig till sitt yttersta är en till största del mental utmaning. Detta har man igen i andra delar av livet.

Hjärnan säger stopp långt innan musklerna.

Jag tror vi har lite olika definition på vad mental utmaning är för något.
Citera
2014-09-08, 16:09
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Feminismen har div. ideologiska program, teorier och lösningar på div. problem i samhället.
Är vi nog alla medvetna om, så behöver jag kanske inte dra.
Att de har teorier som de bygger på genusforskning är jag medveten om, likaså att de har ideologiska program. Men när du påstår att de har lösningar på något började jag skratta så till den grad att halva snusen åkte ner i magen. Nu har jag hicka, det är ditt fel.
Citat:
Skulle dock vara intressant att höra antifeministernas olika idéer kring hur samhällen borde lösa de problem som feminister tar upp, som existerar mellan könen om nu feminismen har så käpprätt fel.

Här några idag existerande problem

1. Kvinnors dåliga löner och därmed dåliga pensioner etc. Räknar man livtidsinkomst så tjänar kvinnor i Sverige 3,6 miljoner mindre än män.
De kvinnor som är intresserade och har kapacitet för det ser helt enkelt till att jobba lika hårt som männen. Alltså inte ett problem som åligger samhället utan ligger på varje enskild individ. Löneskillnader pga av kön är olagligt och saken utreds årligen utan att man kan utröna att de löneskillnader som existerar beror på kön.
Inom LO-förbunden har kvinnorna som arbetar inom offentlig sektor högre lön än männen. Det beror troligen inte på just att de är kvinnor utan är snarare en konsekvens av att fler kvinnor söker sig dit och engagerar sig i sina uppgifter.
Citat:
2. Föräldraledigheten som alltså hör ihop med fråga 1. men som jag tar som en egen fråga.
Män tar bara ut 24%.
Inte ett problem. Familjerna vet bäst själva hur de önskar styra över sina liv. Att det finns kvinnor som väljer att stanna hemma med sina barn längre än vad deras män gör är inte något som jag när någon önskan om att lägga mig i. Till skillnad från en kapitalist som dig resonerar kanske dessa kvinnor som så att det finns viktigare saker i livet än pengar. Men jag vet att det är svårt för fundamentalister att försöka avstå från att detaljstyra andra människor.
Citat:
3. Våldet och kriminaliteten i samhället som alltså till 90 nånting procent är ett manligt problem.
Det är ett problem att män och kvinnor utsätter andra för lidande och våld. Jag har ingen bättre lösning än vad vi gör idag. Vi kriminaliserar beteendet och straffar dem om vi lyckas bevisa deras gärning i domstol.
Men visst kan vi bygga normer och attityder till varandra i ett välfungerande och tryggt samhälle som minskar benägenheten att begå brott. Men sådant försöker ju feminismen slå sönder genom att uppmana till normlöshet och massinvandring utan rimliga chanser till integration.

Att män är mer brottsbenägna är sant. Men du som gillar att dra individer i en grupp över samma kam kan ju fundera på detta.
Är personer uppväxta med en ensamstående mamma överrepresenterade bland brottslingar? Svar ja
Är personer uppväxta i en miljö med droger och psykisk ohälsa överrepresenterade? Svar ja
Är invandrare överrepresenterade? Svar ja
Är personer med psykiska funktionshinder överrepresenterade? Svar ja
Här skulle nog jag vilja att vi började analysera och dra slutsatser.

Större och snabbare stöd OCH krav för integration av invandrare. Större stöd OCH krav för föräldrar som missbrukar eller missköter sina barn och en ökad möjlighet för samhället att genom medicinering eller inlåsning av individer som lider av potentiellt farliga psykiska åkommor ta bort risken för att de skall kunna utsätta andra människor för skada.
Citat:
4. Globalt: Kvinnornas situation ute i världen som ofta är under all kritik. Bevis på detta ex.
°160 miljoner kvinnor fattas i världen i dag. De har pga sitt kön blivit bortvalda, utrotade eller mördade.
°120 miljoner flickor våldtas innan de fyller 18. Vuxna kvinnor som utsätts för sexuellt våld under sitt liv är avsevärt högre.
° Kvinnor äger 1 procent av världens tillgångar, har 10% procent av inkomsterna och utför 65% procent av arbetet. *
° Kvinnor har betydligt färre mänskliga rättigheter tillgodosedda än vad gruppen män har...ex. juridiska rättigheter, möjlighet till skola etc. etc.
I de länder där det finns en god ekonomisk tillväxt, där det finns ett fungerande rättsystem och korruptionen är låg får alla det bättre. Det är alltså ekonomisk tillväxt och bekämpning av korruption och laglöshet som är lösningen. Hur man påverkar i länder där religiösa fundamentalister använder dödligt våld för att förhindra detta vet jag inte. Det är ungefär lika lätt att övertyga en fundamentalistisk islamist om att kvinnor skall ha samma rättigheter som män som det är att övertyga en svensk feminist om att det inte har patriarkatets fel att hon inte tjänar pengar om hon inte är på jobbet.
Citat:
Så! Nu vill jag veta VAD är de antifeministiska lösningarna på detta? Eller är det inget problem för er?

* Innan ni nu regarera på denna så: detta är en vanlig feministisk "slogan" hur sann den är gällande de exakta siffrorna går ju inte att fastställa alls, ingen större idé ens försöka ge sig in i det. jag tar med den i egenskap av maktförhållandet. För ATT kvinnor äger mindre, får mindre av inkomsterna och jobbar mer är nog helt sant.
Jobbar mer?
Med vad?
Om du vill tjäna mer så jobbar du med det som ger mer pengar. Det kan åtminstone alla kvinnor i västvärlden välja om de så önskar. Eller är det så att patriarkatet hindrar dem?
I så fall på vilket sätt?

Kan du lägga fram bevis för att en västerländsk kvinna inte har laglig rätt att gifta sig med vem hon vill, själv bestämma om hon vill ha barn eller inte, eller arbeta med vad hon vill?
Citera
2014-09-08, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Scottar lavinen. Den var bra får jag faktiskt säga.

Men ok, jag tar följande punkt då, eftersom det verkar vara femisternas största problem.

För att kunna och vilja lösa ett problem måste man för det första klargöra att det handlar om ett problem överhuvudtaget.

Att kvinnor har en lägre livstidsinkomst än män (vet inte var siffran 3,6 miljoner kommer ifrån; antagligen baseras den på äldre generationers kvinnor som förvärvsarbetade i liten utsträckning vilket gör den oapplicerbar på dagens situation) är ett potentiellt problem, OM vissa förutsättningar råder, så som:
-Kvinnor är inte fria att välja yrke
-Kvinnor får lägre lön för samma arbete
-Yrken som kvinnor väljer ger lägre lön P.G.A. av att de domineras av kvinnor

Eftersom ingen av dessa förutsättningar är rådande i dagens Sverige så kan vi konstatera att detta inte är ett problem. Om du har som livsmål att tjäna mycket pengar så har du exakt samma rättigheter och möjligheter som en man att starta företag, handla med aktier eller kränga villor. Inget hindrar kvinnorna, förutom deras egna preferenser för vad de vill göra med sitt liv.

Hmm, googlade lite men jag orkar inte riktigt ta reda på vad ursprunget till de 3,6 miljonerna i livsinkomst män/ kivnnor komemr ifrån, förmodligen nån offentlig institution eftersom det är en siffra som flitigt är i bruk av ledande politiker och offentligeanställda, är alltså inte taget från någon feministisk tankesmedja. men självklart applicerbar på dagens situation som allt annat.

Självklart handlar det om ett allvarligt problem att halva befolkningen enbart grundat på kön ska tjäna ca 15% mindre än det andra könet. Att folk på FB inte fattar detta är rätt ofattbart. Hade det varit det omvända så hade där varit ett jäkla liv.

Kvinnor gör detta av flera skäl.

- typiskt av tradition kvinnliga yrken som lokalvårdare, barnvårdare, sjuksyster, mattant etc har s.k. låg status och lönen är därefter, oavsett om där behövs en rel. hög höskoleutbildning sjuksyrra ex.
Och yrekna faktiskt är basen för att samhället typ överhuvudtaget ska funka i precis samma grad som ex. sopåkare, busschaufförer, byggarbetare etc är det.
- Yrken som långsamt tagits över av kvinnor ex. lärare går ner i lön.
-Kvinnors högre deltid, dels i att de inte kan få heltid, för deltiden är inbygd i systemet, eller för att de tar ett större ansvar för barn och hem och / eller att deras män tar ett mindre ansvar. Och detta idag är obetalt.
- Kvinnor räknas inte med i lika hög utsräckning som deras manliga kolleger eftersom alla av tradition väntar på att de ska bli gravida och sen "försvinna" från marknaden.

Många "problem" som alltså hör ihop.
Det ständigt upprepade resonemanget att vadå? är väl bara att välja något annat jobb funkar faktiskt inte. För ursäkta men ett samhälle utan kompetenta sjuksystrar eller lärare rasar ihop. Vi ser redan idag stora problem och brister inom sjukvård och skola, just för att folk drar sig för att utbilda sig till dessa "looser" yrken. Om vi vill ha bra skolor och bra sjukvård så får vi fasen betala värdiga löner.
Just det som kvinnor gärna ägnar sig åt ska inte vara "gratis" lika lite som det som män gärna ägnar sig åt. Speciellt inte då bägge som sagt är lika väsentliga. En balansering av löner måste till helt enkelt.
Citera
2014-09-08, 16:27
Medlem
markus120s avatar
Citat:
Hmm, googlade lite men jag orkar inte riktigt ta reda på vad ursprunget till de 3,6 miljonerna i livsinkomst män/ kivnnor komemr ifrån, förmodligen nån offentlig institution eftersom det är en siffra som flitigt är i bruk av ledande politiker och offentligeanställda, är alltså inte taget från någon feministisk tankesmedja. men självklart applicerbar på dagens situation som allt annat.

Självklart handlar det om ett allvarligt problem att halva befolkningen enbart grundat på kön ska tjäna ca 15% mindre än det andra könet. Att folk på FB inte fattar detta är rätt ofattbart. Hade det varit det omvända så hade där varit ett jäkla liv.

- typiskt av tradition kvinnliga yrken som lokalvårdare, barnvårdare, sjuksyster, mattant etc har s.k. låg status och lönen är därefter, oavsett om där behövs en rel. hög höskoleutbildning sjuksyrra ex.
Och yrekna faktiskt är basen för att samhället typ överhuvudtaget ska funka i precis samma grad som ex. sopåkare, busschaufförer, byggarbetare etc är det.
-Kvinnors högre deltid, dels i att de inte kan få heltid, för deltiden är inbygd i systemet, eller för att de tar ett större ansvar för barn och hem och / eller att deras män tar ett mindre ansvar. Och detta idag är obetalt.
- Kvinnor räknas inte med i lika hög utsräckning som deras manliga kolleger eftersom alla av tradition väntar på att de ska bli gravida och sen "försvinna" från marknaden.

Det ständigt upprepade resonemanget att vadå? är väl bara att välja något annat jobb funkar faktiskt inte. För ursäkta men ett samhälle utan kompetenta sjuksystrar eller lärare rasar ihop. Vi ser redan idag stora problem och brister inom sjukvård och skola, just för att folk drar sig för att utbilda sig till dessa "looser" yrken. Om vi vill ha bra skolor och bra sjukvård så får vi fasen betala värdiga löner.
Just det som kvinnor gärna ägnar sig åt ska inte vara "gratis" lika lite som det som män gärna ägnar sig åt. Speciellt inte då bägge som sagt är lika väsentliga. En balansering av löner måste till helt enkelt.

Ifall vi specifikt ska tala om sjuksköterskors och lärares löner så håller jag väl med att de är för låga. Tror att marknadsekonomi skulle hjälpa att jämna ut det, då efterfrågan är riktigt stor för bra sjukvård och bra skolor. Det borde vara det i vilket fall. Skulle gå med på att höja deras lön statligt också i för sig, frågan är bara ifall ni skulle vara nöjda med en så begränsad åtgärd.

Att staten däremot kastar skattepengar åt riskkapitalsföretag som då inte behöver förtjäna deras pengar marknadsekonomiskt är inte heller nödvändigtvis något bra, de måste få pengarna från konsumenten och inte staten.

De skulle aldrig tjäna lika mycket som en ingenjör eller framgångsrik företagare i vilket fall, så länge kvinnor enbart vill jobba med människor och undviker att ta risker eller gå i stenhårda utbildningar så kommer inte de styra kapital och bygga världen.
Citera
2014-09-08, 16:41
Medlem
SW, har du nngn förståelse för hur en marknadsekonomi fungerar. Skulle du kunna ge några exempel på detta. Det är menlöst att diskutera saker på en nivå där du tror svaret är patriarkatet.

Fråga 1. Varför tjänar en ingenjör i privat sektor i genomsnitt mer än en sjuksköterska? Varför MÅSTE det vara så. Ja du läste rätt. MÅSTE.

.........................

--------------------
Area the Scott.
Citera
2014-09-08, 16:42
Medlem
Jag ser det mer på så sätt att läraryrket är något som inte nödvändigtvis kräver utbildning. Jag som inte har utbildningen skulle i värsta fall kunna hoppa in som lärare i en högstadieklass, medan utbildade läraren inte skulle kunna hoppa in i ett företag och ta över en ingenjörs plats.

Längden på utbildningen spelar därmed inte så stor roll, det är vad som lärs ut som spelar roll.
Citera
2014-09-08, 16:52
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:

3. Våldet och kriminaliteten i samhället som alltså till 90 nånting procent är ett manligt problem.
Släpp in så pass många invandrare som man hinner omskola i feministisk kompetens. De som inte klarar av proven utvisas.
Svenska män behövs inte omskolas, för de är redan så feminiserade, passiva och avsexualiserade som man kan bli.

Citat:
4. Globalt: Kvinnornas situation ute i världen som ofta är under all kritik. Bevis på detta ex.
°160 miljoner kvinnor fattas i världen i dag. De har pga sitt kön blivit bortvalda, utrotade eller mördade.
°120 miljoner flickor våldtas innan de fyller 18. Vuxna kvinnor som utsätts för sexuellt våld under sitt liv är avsevärt högre.
° Kvinnor äger 1 procent av världens tillgångar, har 10% procent av inkomsterna och utför 65% procent av arbetet. *
° Kvinnor har betydligt färre mänskliga rättigheter tillgodosedda än vad gruppen män har...ex.
Svenska obeväpnade HBTQ-dialogpoliser ska åka utomlands och tvinga män att omskolas efter den svenska genusanalysmodellen.
Citera
2014-09-08, 16:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:

/.../
Där slog du huvudet på spiken!
Är det nån som vet det? Eller är det bara en siffra man har hört och sen svänger sig med? Säkerligen helt utan kontext.

Jag misstänker förvisso att minskad inkomst i samband med föräldraledighet kan spöka, men det är bara en hypotes.
Då ska ju i så fall diskussionen föras utifrån höjd ersättning vid föräldraledighet och VAB. Då kan man sen i samma veva diskutera höjd sjukersättning och A-kassa. Och varför då inte heller höjt socialbidrag och alla andra bidrag också...

Är problemet deltid? Ska alla jobba heltid? De som vill jobba deltid, då? Och de yrken där det behövs deltidare för att fylla upp?

Höjd pension till hemmafruar? Varför inte? Men nu är det väl inte många som har råd med "hemmafru" och de som har råd kan ju köpa egna pensionslösningar.
Citera
2014-09-08, 17:01
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Jag ser det mer på så sätt att läraryrket är något som inte nödvändigtvis kräver utbildning. Jag som inte har utbildningen skulle i värsta fall kunna hoppa in som lärare i en högstadieklass, medan utbildade läraren inte skulle kunna hoppa in i ett företag och ta över en ingenjörs plats.
Hmmm... Nu behöver man inte vara en bra lärare just för att man kan ett ämne bra, så det där snacket kan du spola.

Dessutom handlar läraryrket inte enbart om att "lära ut" utan det finns ett regelverk kring t ex betygssättande. Vidare så har lärarna annat kringjobb. Så ta du och sitt på din kammare och ingenjöra dig för dig själv - det tror jag är bäst för alla...
Citera
2014-09-08, 17:10
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:

Visst, det finns folk som klagar på allt, det ska inte förnekas, men jag tror inte att någon av de seriösa antifeministerna hade beklagat sig över att kvinnor tjänade mer än män på en fri marknad. De skulle nog snarare i så fall rycka upp sig och välja andra jobb om de tyckte det var viktigt.

Citat:

Det jobbet som du tar upp som jag kan köpa är viktigt är just sjuksköterskor. Men där kvarstår återigen problemet med att yrket ligger i den offentliga sektorn. Det skulle antagligen lösas om man lade det i den privata sektorn. Men det är ju du emot om jag har förstått det rätt. Skolpersonal kan förtjäna höga löner om det handlar om bra skolor och lärare, men så är inte fallet idag och då ser jag inget skäl till att höja deras löner. Ett problem som kan lösas med privatiseringar, men återigen så är ju du, om jag förstått saken rätt, emot det. Övriga yrken får nog mest betalt i förhållande till hur viktiga de är och hur svårt det är att rekrytera lämplig personal.

Däremot finns det ett extremt högt värde som kvinnor sitter på, och som du är inne på. Det är att kvinnor kan föda barn. Det problemet har jag propagerat för en lösning på. Att kvinnor får ensam rätt till barnen, om de inte kommit överens med pappan om annat.

Gällande skolan är det fetmarkerade intressant. Nu säger jag inte att det är så, men du är väl medveten om att ifall att man bara ska plocka fram orsakssamband på det mycket lösa sättet (att lärarnas löner sjunkit pga att det är mer kvinnodominerat) så kan man precis lika gärna hitta ett annat orsakssamband utifrån exakt lika (o)tydliga grunder. Dvs att skolans kvalitet sjunkit just på grund av att branschen har blivit mer kvinnodominerad.
Citera
2014-09-08, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markus120
Ifall vi specifikt ska tala om sjuksköterskors och lärares löner så håller jag väl med att de är för låga. Tror att marknadsekonomi skulle hjälpa att jämna ut det, då efterfrågan är riktigt stor för bra sjukvård och bra skolor. Det borde vara det i vilket fall. Skulle gå med på att höja deras lön statligt också i för sig, frågan är bara ifall ni skulle vara nöjda med en så begränsad åtgärd.

Att staten däremot kastar skattepengar åt riskkapitalsföretag som då inte behöver förtjäna deras pengar marknadsekonomiskt är inte heller nödvändigtvis något bra, de måste få pengarna från konsumenten och inte staten.

De skulle aldrig tjäna lika mycket som en ingenjör eller framgångsrik företagare i vilket fall, så länge kvinnor enbart vill jobba med människor och undviker att ta risker eller gå i stenhårda utbildningar så kommer inte de styra kapital och bygga världen.

Detta med löner/ ekonomi är del av ett vidare och komplext system, detta med lönsskillander samt livstidsinkomst män/ kvinnor är 1 del av ett annars mycket större problem.
Nämligen den liberala marknadsekonomins teori om att pengar automatiskt ska rinna neråt om bara några höjdare i toppen får tillräckligt med stålars att bada i. Detta stämmer ju inte alls vilket
Piketty bevisat. (Thomas Piketty, ekonom som skrivit en sjuhelvetes maffig lunta kring detta fenomen, extremt poppis bland ekonomer just nu) så där rök hela västvärldens "leva loppan" kring
penningakarusellerna åt fanders på ytterligare ett plan. kapitalistiska system måste helt enkelt åtföljas av en hårt reglerad fördeleningspolitik för att det ska funka åt alla håll.

Och ovan gäller även detta problem mellan könen.
ok, nu måste jag sluta....sorry återkommer.
Citera
2014-09-08, 17:28
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Gällande skolan är det fetmarkerade intressant. Nu säger jag inte att det är så, men du är väl medveten om att ifall att man bara ska plocka fram orsakssamband på det mycket lösa sättet (att lärarnas löner sjunkit pga att det är mer kvinnodominerat) så kan man precis lika gärna hitta ett annat orsakssamband utifrån exakt lika (o)tydliga grunder. Dvs att skolans kvalitet sjunkit just på grund av att branschen har blivit mer kvinnodominerad.

Jag håller med om det mesta du skrev, och det som citeras ovan tycker jag är otroligt viktigt. På något sätt är det pudelns kärna.

Människor i allmänhet och feminister i synnerhet har otroligt svårt att skilja på SAMBAND och ORSAKSSAMBAND. Ja, det tycks finnas ett visst samband mellan kvinnligt kön och lägre lön, men att gå därifrån till att säga att den lägre lönen därmed orsakas av att de särbehandlas pga sitt kön är en intellektuell vurpa av astronomiska dimensioner. Jag blir så trött. Hur ska vi få feminister att inse att de är statistiskt inkompetenta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in