Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Feminismen har div. ideologiska program, teorier och lösningar på div. problem i samhället.
Är vi nog alla medvetna om, så behöver jag kanske inte dra.
Att de har teorier som de bygger på genusforskning är jag medveten om, likaså att de har ideologiska program. Men när du påstår att de har lösningar på något började jag skratta så till den grad att halva snusen åkte ner i magen. Nu har jag hicka, det är ditt fel.
Citat:
Skulle dock vara intressant att höra antifeministernas olika idéer kring hur samhällen borde lösa de problem som feminister tar upp, som existerar mellan könen om nu feminismen har så käpprätt fel.
Här några idag existerande problem
1. Kvinnors dåliga löner och därmed dåliga pensioner etc. Räknar man livtidsinkomst så tjänar kvinnor i Sverige 3,6 miljoner mindre än män.
De kvinnor som är intresserade och har kapacitet för det ser helt enkelt till att jobba lika hårt som männen. Alltså inte ett problem som åligger samhället utan ligger på varje enskild individ. Löneskillnader pga av kön är olagligt och saken utreds årligen utan att man kan utröna att de löneskillnader som existerar beror på kön.
Inom LO-förbunden har kvinnorna som arbetar inom offentlig sektor högre lön än männen. Det beror troligen inte på just att de är kvinnor utan är snarare en konsekvens av att fler kvinnor söker sig dit och engagerar sig i sina uppgifter.
Citat:
2. Föräldraledigheten som alltså hör ihop med fråga 1. men som jag tar som en egen fråga.
Män tar bara ut 24%.
Inte ett problem. Familjerna vet bäst själva hur de önskar styra över sina liv. Att det finns kvinnor som väljer att stanna hemma med sina barn längre än vad deras män gör är inte något som jag när någon önskan om att lägga mig i. Till skillnad från en kapitalist som dig resonerar kanske dessa kvinnor som så att det finns viktigare saker i livet än pengar. Men jag vet att det är svårt för fundamentalister att försöka avstå från att detaljstyra andra människor.
Citat:
3. Våldet och kriminaliteten i samhället som alltså till 90 nånting procent är ett manligt problem.
Det är ett problem att män och kvinnor utsätter andra för lidande och våld. Jag har ingen bättre lösning än vad vi gör idag. Vi kriminaliserar beteendet och straffar dem om vi lyckas bevisa deras gärning i domstol.
Men visst kan vi bygga normer och attityder till varandra i ett välfungerande och tryggt samhälle som minskar benägenheten att begå brott. Men sådant försöker ju feminismen slå sönder genom att uppmana till normlöshet och massinvandring utan rimliga chanser till integration.
Att män är mer brottsbenägna är sant. Men du som gillar att dra individer i en grupp över samma kam kan ju fundera på detta.
Är personer uppväxta med en ensamstående mamma överrepresenterade bland brottslingar? Svar ja
Är personer uppväxta i en miljö med droger och psykisk ohälsa överrepresenterade? Svar ja
Är invandrare överrepresenterade? Svar ja
Är personer med psykiska funktionshinder överrepresenterade? Svar ja
Här skulle nog jag vilja att vi började analysera och dra slutsatser.
Större och snabbare stöd OCH krav för integration av invandrare. Större stöd OCH krav för föräldrar som missbrukar eller missköter sina barn och en ökad möjlighet för samhället att genom medicinering eller inlåsning av individer som lider av potentiellt farliga psykiska åkommor ta bort risken för att de skall kunna utsätta andra människor för skada.
Citat:
4. Globalt: Kvinnornas situation ute i världen som ofta är under all kritik. Bevis på detta ex.
°160 miljoner kvinnor fattas i världen i dag. De har pga sitt kön blivit bortvalda, utrotade eller mördade.
°120 miljoner flickor våldtas innan de fyller 18. Vuxna kvinnor som utsätts för sexuellt våld under sitt liv är avsevärt högre.
° Kvinnor äger 1 procent av världens tillgångar, har 10% procent av inkomsterna och utför 65% procent av arbetet. *
° Kvinnor har betydligt färre mänskliga rättigheter tillgodosedda än vad gruppen män har...ex. juridiska rättigheter, möjlighet till skola etc. etc.
I de länder där det finns en god ekonomisk tillväxt, där det finns ett fungerande rättsystem och korruptionen är låg får alla det bättre. Det är alltså ekonomisk tillväxt och bekämpning av korruption och laglöshet som är lösningen. Hur man påverkar i länder där religiösa fundamentalister använder dödligt våld för att förhindra detta vet jag inte. Det är ungefär lika lätt att övertyga en fundamentalistisk islamist om att kvinnor skall ha samma rättigheter som män som det är att övertyga en svensk feminist om att det inte har patriarkatets fel att hon inte tjänar pengar om hon inte är på jobbet.
Citat:
Så! Nu vill jag veta VAD är de antifeministiska lösningarna på detta? Eller är det inget problem för er?
* Innan ni nu regarera på denna så: detta är en vanlig feministisk "slogan" hur sann den är gällande de exakta siffrorna går ju inte att fastställa alls, ingen större idé ens försöka ge sig in i det. jag tar med den i egenskap av maktförhållandet. För ATT kvinnor äger mindre, får mindre av inkomsterna och jobbar mer är nog helt sant.
Jobbar mer?
Med vad?
Om du vill tjäna mer så jobbar du med det som ger mer pengar. Det kan åtminstone alla kvinnor i västvärlden välja om de så önskar. Eller är det så att patriarkatet hindrar dem?
I så fall på vilket sätt?
Kan du lägga fram bevis för att en västerländsk kvinna inte har laglig rätt att gifta sig med vem hon vill, själv bestämma om hon vill ha barn eller inte, eller arbeta med vad hon vill?