2014-09-01, 12:48
Medlem
En plastbehållare var sönder på en Coobra snussats. Vad tycker ni att Nettotobak ska göra? Påverkar det här smaken? Finns det andra nackdelar med att sidan på lådan var sönder?
Citera
2014-09-01, 15:46
Medlem
Har varit med om det vid två tillfällen, där lådan varit sprucken. Första gången använde jag den i hela processen. Andra gången bytte jag ut den inför 12h bakningen. Om det hade betydelsen för snuset kan jag inte svara på. Beror nog lite på storleken på sprickan och hur mycket den läcker.
Citera
2014-09-01, 17:08
Medlem
TobaksHasses avatar
Har varit med om att ett hörn haft ett hål, var tydligt fel i tiklverkningen av lådan.
Stället jag handlar från tog noll ansvar utan bad mig kontakta det fabrikat jag hadde och dom skickade en hel satts, vilket inte behövdes, jag blandar ju vatten och salt i dom så att jag märkte det innan, men var så dum att jag sedan valde att testa, snuset blev enligt mig torrare, men logiskt sätt så måste det varit marginellt, du kan tejpa kanske, inte silver tejp eller eltejp, annars har du kanske en gammal låda du kan diska?
Alt springa till affären och höra efter en lösgodis låda, dom fyrkantiga ska tåla 200grader, medan dom där puck formade inte gör det..
Citera
2014-09-02, 08:27
Medlem
Halloj,

Har för första gången köpt en snussats. Har tidigare malt egen tobak och gjort snus på och varit nöjd.
Men malandet är ett rent h-e så jag bestämde mig för att prova färdiga satser.

Blev en Coobra grön och Prillan orginal.

Coobran blev bra i konsistens om än något blöt. Dock tycker jag det är väl mycket sand i snuset.
Vet att det skrivits om det tidigare i tråden och att importören lovat att se över så att det skulle bli bättre i framtiden.
Ni som regelbundet kör Coobra, har det blivit generellt sett bättre? Mao hade jag bara otur med satsen eller har dom mycket sand i sina satser?

Prillan orginal däremot upplever jag inte ha lika mycket sand men där fick jag inte till konsistensen hur mycket jag än vispade. Får införskaffa en matmixer och mixa lite av snuset.
Sedan smakar Prillan bra mycket mera rök, använder dom sig av röktorkad tobak?
Citera
2014-09-02, 09:12
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizo99
Halloj,

Har för första gången köpt en snussats. Har tidigare malt egen tobak och gjort snus på och varit nöjd.
Men malandet är ett rent h-e så jag bestämde mig för att prova färdiga satser.

Blev en Coobra grön och Prillan orginal.

Coobran blev bra i konsistens om än något blöt. Dock tycker jag det är väl mycket sand i snuset.
Vet att det skrivits om det tidigare i tråden och att importören lovat att se över så att det skulle bli bättre i framtiden.
Ni som regelbundet kör Coobra, har det blivit generellt sett bättre? Mao hade jag bara otur med satsen eller har dom mycket sand i sina satser?

Prillan orginal däremot upplever jag inte ha lika mycket sand men där fick jag inte till konsistensen hur mycket jag än vispade. Får införskaffa en matmixer och mixa lite av snuset.
Sedan smakar Prillan bra mycket mera rök, använder dom sig av röktorkad tobak?
Ett tag var det inte helt ovanligt "problem" med coobra, har dock inte haft de problemet på länge..

Prillan har några olika varianter att välja på även dom, prillans Norrland ska inte ha röktorkad tobak i sig.
Citera
2014-09-02, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Ett tag var det inte helt ovanligt "problem" med coobra, har dock inte haft de problemet på länge..

Prillan har några olika varianter att välja på även dom, prillans Norrland ska inte ha röktorkad tobak i sig.

Det rör sig kanske inte om några stora mängder sand men tillräckligt för att det skall märkas.

Får prova en Prillan Norrland innan jag ger upp prillan. Är prillan norrland lättare att få bra konsistens på? Ogillar skarpt att tillsätta glycerol då jag tycker smaken förstör snuset.
Citera
2014-09-02, 22:49
Medlem
TobaksHasses avatar
Dessvärre tycker jag att prillan's snussatser över lag binder väldigt dåligt (även Norrland), smaken på glycerol har jag inga problem med utan. Mer den slemmiga "snigel känslan" som snuset får (precis som köpe snus).
Citera
2014-09-03, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizo99
Halloj,
Då skulle jag göra portionssnus av det.
Citera
2014-09-05, 17:45
Medlem
[IMG]http://i.imgur.com/S82553R.jpg[/IMG]

http://www.tobaksochtandsticksmuseum.se/sv/Besok/Visningar/forelasningar/
Citera
2014-09-07, 11:37
Medlem
Makthavarns avatar
Någon som provat "Westerose" snussats?
ska baka min på tisdag.
Ska tydligen va i ugnen 48timmar och ska bara ut efter 24 timmar och vispas runt sen 24 timmar till i ugnen sen i med 4dl vatten och saltlösningen osv..
Citera
2014-09-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makthavarn
Någon som provat "Westerose" snussats?
ska baka min på tisdag.
Ska tydligen va i ugnen 48timmar och ska bara ut efter 24 timmar och vispas runt sen 24 timmar till i ugnen sen i med 4dl vatten och saltlösningen osv..

Jag har prövat den och förutom att den är extremt finmald har den en kraftig smak som riktar sig åt de som gillar Rallarsnus, Ettan och dylikt. Körde efter receptet förutom mindre salt och Natriumkarbonat. Gjorde bara en halvsats men jag gillade resultatet så den andra halvan blir snart i ugnen den med. Observera att det bara var en vecka sedan jag gjorde den så den är inte helt slutlagrad, och ha gärna i Gummi Arabicum då finmalt snus gärna blir smuligt annars. Du kan läsa mer på min blogg http://tobaksspinnaren.wordpress.com/2014/09/06/westerose-snussats-nyhet/ där kommer jag uppdatera med mina intryck snart.
Citera
2014-09-08, 17:02
Medlem
Avva66s avatar
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in