2014-09-08, 17:31
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnaren
Jag har prövat den och förutom att den är extremt finmald har den en kraftig smak som riktar sig åt de som gillar Rallarsnus, Ettan och dylikt. Körde efter receptet förutom mindre salt och Natriumkarbonat. Gjorde bara en halvsats men jag gillade resultatet så den andra halvan blir snart i ugnen den med. Observera att det bara var en vecka sedan jag gjorde den så den är inte helt slutlagrad, och ha gärna i Gummi Arabicum då finmalt snus gärna blir smuligt annars. Du kan läsa mer på min blogg http://tobaksspinnaren.wordpress.com/2014/09/06/westerose-snussats-nyhet/ där kommer jag uppdatera med mina intryck snart.
Är ganska nyfiken på din blogg, men kommer tyvärr inte in..

Jag delar inte din erfarenhet av finmald tobak, baka den ett tag med elvisp, knåda och forma bollar av den jag gör 6-7 st per kg tobaks pulver.
- Jag tycker grövre binder sämmre och kräver mer knådande, men ger sedan bättre kännsla( om inte det finns stjälk alt mittnervs flisor i)..
Citera
2014-09-08, 20:40
Medlem
Westerose gav också tipset att knåda den mer, så jag ska pröva det vid nästa halvsats. Annars kör jag ganska flitigt med elvispen vilket brukar räcka till de flesta snussatser. Det finmalda snuset letar sig gärna in mellan tänderna medan det grovmalda håller sig bättre på plats när man väl fått in den, speciellt när man tar dem levande.
Citera
2014-09-09, 23:08
Medlem
Jag vill svetsa Prillan Portionspåsar. Vilken är den bästa typen av plattången för Prillan Portionspåsar? Räcker det med den billigaste? Läs mer här: http://andreasmeijer.wordpress.com/snus-och-tobak/hemgjort-snus-recept/
Citera
2014-09-09, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Jag vill svetsa Prillan Portionspåsar. Vilken är den bästa typen av plattången för Prillan Portionspåsar? Räcker det med den billigaste? Läs mer här: http://andreasmeijer.wordpress.com/snus-och-tobak/hemgjort-snus-recept/
Har också problem med det,dom blir bra när jag gör dom men öppnar sig vid lagring.
Kan det bero på för låg värme? Tycker att tången är riktigt varm.Köpte påsar från en sida som jag glömt namnet på,men dom slutade sälja påsarna.Dom var det inga problem att få att hålla ihop,kändes som att dom var tunnare,kanske det som är problemet.
Citera
2014-09-10, 12:28
Medlem
Jag har problem med elvispar som havererar. Jag köpte en billig ny som man bara får köra 3 minuter sen skall den vila 10 minuter. Vad är det för skräp?
Jag håller ju ändå till i Garaget kanske man kunde köra med borrmaskin + en färgblandare?
Tex:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/malarverktyg/fargblandarverktyg/

Vad tror ni?
Citera
2014-09-10, 12:56
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamboni11
Jag har problem med elvispar som havererar. Jag köpte en billig ny som man bara får köra 3 minuter sen skall den vila 10 minuter. Vad är det för skräp?
Jag håller ju ändå till i Garaget kanske man kunde köra med borrmaskin + en färgblandare?
Tex:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/malarverktyg/fargblandarverktyg/

Vad tror ni?

Visst funkar det.
Citera
2014-09-10, 13:13
Medlem
TobaksHasses avatar
Borrmaskin funkar, men elvisp är bättre (två vispar är bättre än en).
Har även jag pajat en elvisp, stövet la sig i maskinen på en kugge, fixade det och körde väl tre omgångar sen blev det kabelbrand i skiten.
Köpte eller fick en äldre elvisp som jag haft i snart fem år (helvete vad tiden går) men iaf ett tips är att gå på loppis, osshjälpen eller något liknande.
Nya maskiner är ofta lite kännsligare än äldre.

Citat:
Ursprungligen postat av zamboni11
Tex:

Vad tror ni?
Citera
2014-09-10, 13:18
Medlem
TobaksHasses avatar
Nej dom visparna är mindre bra, ta en visp från din trasiga elvisp isf, eller gör du 4kg i stöten?
Då kan dom större vara bra..
Citera
2014-09-10, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumpe
Har också problem med det,dom blir bra när jag gör dom men öppnar sig vid lagring.
Kan det bero på för låg värme? Tycker att tången är riktigt varm.Köpte påsar från en sida som jag glömt namnet på,men dom slutade sälja påsarna.Dom var det inga problem att få att hålla ihop,kändes som att dom var tunnare,kanske det som är problemet.
För en hundring finns en plattång som arbetar på 180 °C. Det finns en dyrare som klarar 230 °C. Undrar om det är för lite värme som gör att portionspåsarna släpper vid lagring?
Citera
2014-09-10, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZoolgeR
Det optimala borde väll vara en bakmaskin om man kunde styra temperaturen och omröraren
Den var bra. Men om jag vill använda en standard bakmaskin, finns det risk att den havererar?
Citera
2014-09-11, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
För en hundring finns en plattång som arbetar på 180 °C. Det finns en dyrare som klarar 230 °C. Undrar om det är för lite värme som gör att portionspåsarna släpper vid lagring?

Min plattång håller bara 180 grader på max så det borde räcka. Tänk på att knipa ihop tången hårt precis över där du sätter fogen. Alltså framme vid de keramiska plattorna. Mina påsar håller ganska bra även om en del fogar kan gå upp. Påsen bör även vara helt torr vid fogen när du värmer ihop den.
Citera
2014-09-11, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnaren
Påsen bör även vara helt torr vid fogen när du värmer ihop den.
Högre temperatur kan ha en bra effekt på förslutningen. Det är överkurs men det borde gå att bygga om en lödkolv med reglerbar temperatur. Det är bara svårt att få tryck vid förslutningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in