2014-09-08, 13:10
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Jag tror nog massmedias pågående drev har fått viss effekt. Många proteströstare och staketsittare kan nog säkert ändra sig på grund av detta, men det rör sig nog knappast om något större antal (1 procentenhet max?).
Massmedias drev kan attrahera några som absolut inte hur som helst skulle rösta på SD,ingen annan.
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Tror SD tappar pga att alliansen närmar sig de rödgröna. De som tänkt proteströsta mot migrationspolitiken får kalla fötter och vill "rädda" sitt gamla block i första hand.
Alliansen stärks ju närmare valet vi kommer,men hur vet vi knappast,för där kommer folk att hoppa mellan partierna,och några går nog även till SD.
Citat:
Ursprungligen postat av cutlerjr
Det du länkar till är ju september 2013, alltså 1 år gammal?
Sådant tror jag förekommer ofta ,att man avsiktligt tar fram gamla undersökningar som visar "rätt" värden..
2014-09-08, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
HOT NEWS!
Sentio september
Källa: Sentio Reseach
Varför kallar du en ett år gammal undersökning "HOT NEWS"?
2014-09-08, 13:25
Medlem
Bellanias avatar
Sentio september

Uppgifterna är förhoppningsvis för september 2013!!!

Siten: svenskopinion.nu/?page_id=1472 verkar tyvärr svår att tyda och förstå!

Givetvis hoppas vi på betydligt bättre siffror för september 2014 - som dyker upp när som helst !

Jag beklagar misstaget, men spanar oförtrutet efter nya upplyftande siffror- med mer skärps!

2014-09-08, 13:26
Medlem
cutlerjrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St-Bernardus
Ja, det var ju precis det jag skrev? Det var alltså en ett år gammal mätning som kom upp i tråden, förutsatt att alla partier inte har exakt samma värden som för ett år sedan.

Ja sorry, gick lite fort där.
2014-09-08, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Exakt.
Hakelius har inte tummen på Sveriges landsort.
Han kommer att bli överraskad 14 September.

... men han kommer ryggdunkas friskt närmaste timmarna/dagarna. Likt ett barn söker han omedelbar tillfredsställelse och bekräftelse.

Bravo Hakelius. Du försöker vara en brittisk aristokrat genom din klädsel och din framtoning, men hur mycket stiff upper lipp du än försöker ha så är du helt ur takt i Sverige och i England. Sverige är ur alla perspektiv extremt och nu är det ofräscht att vara för mångkultur. Merkel deklarerade redan för 3-5 år sedan att "multikulti ist tot". Hakelius - kanske mera bonnläpp än stiff upper lipp således.
2014-09-08, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
11,8 är ändå samma som augusti. Isåfall har lika många bytt parti som stannat kvar. Msm drev verkar inte påverkat något nämnvärt egentligen.
OK, antog att de hade minskat på grund av reaktionen i inlägget jag citerade.

Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Massmedias drev kan attrahera några som absolut inte hur som helst skulle rösta på SD,ingen annan.
Kanske har du rätt i detta. På Flashback har jag läst en hel del inlägg av användare som påstår sig vilja rösta på Sverigedemokraterna, men avstår på grund bland annat de som representerar partiet och deras handlande. Men det verkar alltså som att de senaste siffrorna talar mot någon sådan effekt?

Jag antog helt enkelt att då partiet nu har ett väljarstöd på över 10% borde man märka av effekten av diverse skandaler, då staketsittare och andra osäkra väljare lätt kan ändra sig. Men så verkar alltså inte vara fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Uppgifterna är förhoppningsvis för september 2013!!!
Förhoppningsvis?
Senast redigerad av oddman84 2014-09-08 kl. 13:38.
2014-09-08, 13:47
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Som det redan nämns innan, en omvänd Bradley effekt skulle innebära att man skröt med att man röstade på ett mycket impopulärt parti fastän man röstade på ett populärt parti.

LÄS PÅ

Jag tror det är du som behöver läsa på mer:

"Members of the public may feel under pressure to provide an answer that is deemed to be more publicly acceptable, or 'politically correct'"

Vilket betyder att ett PK parti (typ MP) lider av en Bradley-effekt medans SD lider av det motsatta.

Jag förklarade detta i januari men jag kan förklara det igen:

"Bradley-effekt" = Höga siffror i OU men låga i valet t.ex: MP fick sep 2010 8,2% i OU men bara 7,3% i Valet.

"Omvänd bradley-effekt" = Låga siffror i OU men höga i valet t.ex: SD fick sep 2010 5,1% i OU men 5,7% i Valet.

Om det skulle underlätta för dig så kan du ju läsa det som "motsatt Bradley-effekt" istället för omvänd
2014-09-08, 14:04
Medlem
OU har nog problem: De kanske förstår att siffrorna är fel men de kan ju inte redovisa för stora skillnader mot de svar de får. PK-folket försöker nedvärdera intelligensen hos SD-sympatisörer men dummare är de inte än att de "ljuger" i OU.
Varför tror jag detta?
Jo, jag råkade komma förbi ett av Jimmies valtal som hölls 1830 en fredagskväll där absolut inget "kvällsnöje" förekommer, utan det var efter stängning av ortens köpcentrum, "alla" vill hem och ha en skön fredagsmyskväll och ändå hade flera hundra kommit för att se och höra Jimmie.
Läste att tidigare på dagen hade han dragit mer än tusen åhörare.
Senaste veckan har jag blivit minst sagt förvånad när jag träffat människor som diskuterat invandringen helt öppet och det har varit "arbetare" och mycket högt utbildade personer med olika yrke och bakgrund.
Med bakgrund av detta tror jag VALET KAN BLI ETT FYRVERKERI AV ILSKA OCH FÖRAKT MOT SOCIALDEMOKRATER OCH MODERATER !
Que sera sera ! om inte valfusk blir verklighet i ett minst sagt förändrat Sverige.
2014-09-08, 14:21
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
... men han kommer ryggdunkas friskt närmaste timmarna/dagarna. Likt ett barn söker han omedelbar tillfredsställelse och bekräftelse.

Bravo Hakelius. Du försöker vara en brittisk aristokrat genom din klädsel och din framtoning, men hur mycket stiff upper lipp du än försöker ha så är du helt ur takt i Sverige och i England. Sverige är ur alla perspektiv extremt och nu är det ofräscht att vara för mångkultur. Merkel deklarerade redan för 3-5 år sedan att "multikulti ist tot". Hakelius - kanske mera bonnläpp än stiff upper lipp således.

Hakelius är inte alltigenom PK. Här är en av hans krönikor i Affärsvärlden: http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3842551.ece

Krönikan handlar om hur DN avfärdat ett förslag till förbud mot tiggeri. Hakelius är försiktigt positiv till ett förbud om jag läser honom rätt. DN:s avfärdande beskriver han så här: "Dagens Nyheter bonade golvet skinande blankt i det offentliga Sveriges smalaste åsiktskorridor."
2014-09-08, 14:26
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Börjar nästan tro att SD-politikern med nazistband och Dulny med rasistiska kommentarer på nätet kommer påverka opinionen negativt för SD. Lär dessutom komma fler skandaler närmaste tiden som kommer få folk att tänka "Vad är det jag röstar på egentligen?".

Tror tvärtom att Expressen drevet kommer få motsatt effekt.

När man hänger ut en 20 årig tjej för något hon gjorde i fyllan för 2 år sedan, när man uppträder som något jävla stasi, när man så oförblommat försöker påverka valresultatet.

Jag tror många med mig blir bara jävligt förbannade på denna bottenlösa slask journalistik!

SD 2014!
2014-09-08, 14:38
Medlem
Men vad fan, det är valvecka då det ska komma mätningar dagligen. Dessutom är det måndag, som är standardveckodag för UM och YG. Komigennu.
2014-09-08, 14:49
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Tror tvärtom att Expressen drevet kommer få motsatt effekt.

När man hänger ut en 20 årig tjej för något hon gjorde i fyllan för 2 år sedan, när man uppträder som något jävla stasi, när man så oförblommat försöker påverka valresultatet.

Jag tror många med mig blir bara jävligt förbannade på denna bottenlösa slask journalistik!

SD 2014!

Men allvarligt! En person som står på första plats till, var det kommunfullmäktige? i Halmstad poserar på bilder med hakkorsbindel. Det fattar du väl själv att det både är relevant information till väljarna samt hett stoff för journalisterna.
Hade det varit en 40 åring som varit nasse för 25 år sedan men sedan hoppat av hade jag förstått ditt resonemang.
Trodde tjejen helt allvarligt att detta inte skulle utnyttjas? Som folkvald politiker kan du inte ha något sådant i bagaget. Det är ju inte som om det aldrig har inträffat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in