2014-09-07, 14:21
Medlem
JBernards avatar
Aftonblaskorna gör allt som står i sin makt för att påverka opinionen negativt för SD fram till valet på söndag. Jag tror nästan att man kan räkna med ett "avslöjande" per dag under nästa vecka. Naturligtvis sparar dom det smaskigaste till sist.

Risken är dock nog stor att planen är kontraproduktiv ur flera aspekter. För det första förstår nog majoriteten av befolkningen att det är ett orkestrerad strategi enkom för att smutskasta, för det andra så får SD otroligt mycket publicitet på bekostnad av de övriga partierna. Om Aftonbladet har SD på löpet var och varannan dag är det nog inte enkom av ondo för partiet. Det ska nog till något rejält scoop för att påverka opinionen, inte sådana pseudonyheter som dom kommit med hitintills.
2014-09-07, 14:50
Medlem
Jag är lite oroad ändå.

Nu i veckan när jag pratat runt med folk så förstår jag hur jävla oinformerade människor är.
Flera som jag var säkra skulle rösta SD pga deras tidigare "rasist"-snack(ni vet som det kan låta, vanligt folk pratar inte som politiker eller ens lika välformulerat som här på fb, men man fattar ju ändå vad de tycker) vet inte vad de ska rösta(!?).
Vissa vet inte ens att det är 14sep det är val!
Andra vet inte ens att det är vart 4e år det är val!

I princip ingen har greppat att precis alla partier förutom SD är extremfeminister, trots att de inte gillar feminister.
Och ingen har nämnt Reinfeldts chockbesked eller känt till det när jag informerat dem.

Detta visar ju dock på att ytterligare potential finns för SD o liknande att chocka ännu mer 2018... Men det är så långt dit!!

Den här demokratin funkar ju för fan inte, folk röstar typ efter skyltar de ser påvägen till vallokalen med budskap som "fler jobb", "för en bättre skola" och andra löjliga budskap som precis ALLA ställer sig bakom.

Jag hoppas alla SDare mobiliserar sina vänner och bekanta nu bara att rösta.
Sen i framtiden måste vi fan fundera ut ett annat sätt att välja ledare i vårt land.
Det är fan förjävligt att någon som spenderat massor av tid till att läsa på och följa debatten har lika lite/mycket att säga till om 14sep som någon som inte är mer informerad än vad de läser på valplakaten som står längs vägarna.

I slutändan tror jag dock på 12% åt SD och jag håller tummarna så hårt att det börjar bli blånaglar för att F! inte kommer in.
Gråten och snyften från PK på valnatten och 15sep kommer vara som en lång utdragen orgasm
Senast redigerad av RagnarLodbrok 2014-09-07 kl. 14:53.
2014-09-07, 15:10
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boltzlux
nej, det var malmö
Nej, jag hitta inget med google men gå tillbaks i denna tråden till 25e-26e maj och du skall finna.

Hursomhelst, SD nu 90k likes, är dessa genuina eller är de köpta som Fis? Jag tror ju de är genuina och skulle säkert va 200k likes i ett normalt medie och samhällsklimat.

Kommer SD nå över 100k den 15e september? Jag tror faktiskt det, många kommer våga likea SD efter ett väldigt högt valresultat.

Själv likade jag inte den gruppen föränn nu i Augusti efter jag sett JŨpå torget i stan. Trots att jag varit sympatisör i 9 år och medlem i 8.
2014-09-07, 15:21
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
braodds.com anger att Sverigedemokraterna får högre än 12,5 som mer sannolikt än lägre. Anmärkningsvärt att detta ligger högre än Botten Adas topp på SD-intervallet.
Boten Ada har ju ingen aning om omvänd Bradley samt Mattson-effekter så inte så kontsigt.
2014-09-07, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Det här är ett stort problem för Sds fortsatta tillväxt och expansion.

Partiet MÅSTE centralt stödja och hjälpa sina lokalorganisationer, utbilda sina lokala kandidater på kommunnivå i de lagar och förordningar som reglerar kommunalt politiskt arbete.

De måste finna resurserna och ägna nästa mandatperiod åt detta.

Just nu är Sd allt för mycket ett toppstyrt missnöjesparti och gott så, de håller på och rita om den politiska kartan rejält, men verklig makt och inflytande på sikt kan man bara få om man presterar lokalt, kommunalt, landstingsmässigt och i riksdagspolitiken.

Samtidigt måste man öppna fler kanaler i media, debatt och genom att ta plats i styrelser för kommunala bolag, stiftelser och utredningar.
Och även där börja propagera för sin sak.

Man måste formera sig på högskolor och universitet, stödja en tankesmedja och skapa debatt på så sätt.

Lokalt och i kommunerna måste basen breddas - Sd har potential att bli landets näst största parti men måste förstås skaffa organisationen och förtroendevalda som klarar av att möta förväntningarna.

Ingen lätt uppgift men om man skall gå från att försöka tvinga fram en förändring genom att få andra att ändra sig till att bli den som leder en förändring så måste detta till.

Kloka tankar. Ytterligare en aspekt är problemet med eventuella tomma stolar runt om i landet. Sker det pga att icke tillräckligt motivierade människor kommit in eller sker det pga hot om våld/mord mot person eller familj? Jag har förståelse för att man hoppar av om barn eller frun hotas när rättssystemet är så korrupt som det är.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just fallet med Landskrona & minskningen för SD förra valet, berodde ju dels på att man låg väldigt högt sedan innan, men framför allt på att den "starke mannen" inom FP, Torkild Strandberg gått ut ganska hårt med frågor som normalt "ägs" av SD.

Men jag tror att allt fler har begripit att kommunpolitiker inte kan göra så mycket. En hel del av Torkilds "hårdare tag", såsom krav på motprestation för att få socialbidrag har i efterhand stoppats från "högre ort", så rent konkret har han inte lyckats åstadkomma så mycket, även om han har försökt.

SD's framgångar 2006 påverkades gietvis mest av verkligheten i staden, men även att lokaltidningen HD i det valet faktiskt uppmärksammade invandrarbrottsligheten i flera artikelserier. Även lokalpolischefen gick ut med uppgifter av karaktären att bland de 50 grövsta ungdomskriminella så fanns det bara ett namn som lät svenskt.

Givetvis byttes både chefredaktör & polischef ut i god tid innan valrörelsen 2010.

När vinden sedan vänder och SD är det normala så vet vi hur man gör. PK visar oss vägen varje dag!

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Då skulle du se dagens Expressenlöp: HITLERS SS-MAN & nazisterna som var med och GRUNDADE SD"
Skämtar inte, den åker upp på Konsum och Pressbyrån idag.

Det borde ju på sätt och vis generera massa röster från muslimer...

Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLodbrok
Jag är lite oroad ändå.

Nu i veckan när jag pratat runt med folk så förstår jag hur jävla oinformerade människor är.
Flera som jag var säkra skulle rösta SD pga deras tidigare "rasist"-snack(ni vet som det kan låta, vanligt folk pratar inte som politiker eller ens lika välformulerat som här på fb, men man fattar ju ändå vad de tycker) vet inte vad de ska rösta(!?).
Vissa vet inte ens att det är 14sep det är val!
Andra vet inte ens att det är vart 4e år det är val!

I princip ingen har greppat att precis alla partier förutom SD är extremfeminister, trots att de inte gillar feminister.
Och ingen har nämnt Reinfeldts chockbesked eller känt till det när jag informerat dem.

Detta visar ju dock på att ytterligare potential finns för SD o liknande att chocka ännu mer 2018... Men det är så långt dit!!

Den här demokratin funkar ju för fan inte, folk röstar typ efter skyltar de ser påvägen till vallokalen med budskap som "fler jobb", "för en bättre skola" och andra löjliga budskap som precis ALLA ställer sig bakom.

Jag hoppas alla SDare mobiliserar sina vänner och bekanta nu bara att rösta.
Sen i framtiden måste vi fan fundera ut ett annat sätt att välja ledare i vårt land.
Det är fan förjävligt att någon som spenderat massor av tid till att läsa på och följa debatten har lika lite/mycket att säga till om 14sep som någon som inte är mer informerad än vad de läser på valplakaten som står längs vägarna.

I slutändan tror jag dock på 12% åt SD och jag håller tummarna så hårt att det börjar bli blånaglar för att F! inte kommer in.
Gråten och snyften från PK på valnatten och 15sep kommer vara som en lång utdragen orgasm

Kanske ska man återgå till vissa tidigare system.
Kriminella- ingen rösträtt.
Betalar inte skatt- ingen rösträtt
Inte svensk medborgare- ingen rösträtt
etc
2014-09-07, 15:43
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Helt betydelselöst. Min bedömning är att åtminstone 90% av alla de som väljer att lägga sin röst på SD fullständigt struntar i Sverigedemokraterna som parti.

Jag tror också att detta är helt betydelselöst. Det är lika avlägset från dagens SD som att skriva en löpsedel med:

EXTRA! EXTRA! EXTRA!

S mäter skallar på samer och tvångsteriliserar folk! S grymma historia!

Det är lika fjärran för dagens SD att bete sig som sin historia, liksom S idag inte skulle mäta skallar på samer eller föreslå instiftandet av statens rasbiologiska institut.

Desperat, desperat, desperat. Nytt lågvattenmärke.
Senast redigerad av Nostradumbass 2014-09-07 kl. 15:47.
2014-09-07, 15:58
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Boten Ada har ju ingen aning om omvänd Bradley samt Mattson-effekter så inte så kontsigt.

Som det redan nämns innan, en omvänd Bradley effekt skulle innebära att man skröt med att man röstade på ett mycket impopulärt parti fastän man röstade på ett populärt parti.

LÄS PÅ
2014-09-07, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Ja. Den typen av felaktig indata lär inte ADA kunna kompensera för om inte de som gjort den lyckats normera mot valresultaten.

Men om vi antar att det felet finns med, så är det bara för den som anser att den typen av effekter finns att själv kompensera för de. Att addera på SD kan ju vara enkelt. Men om man ska minska någonstans, var ska man då minska?

Dvs om nu SD väljare inte vill uppge SD, vad uppger man i stället? Är man osäker eller ...?
2014-09-07, 16:22
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Dvs om nu SD väljare inte vill uppge SD, vad uppger man i stället? Är man osäker eller ...?

Det verkar sannolikt att man då väljer ett icke-kontroversiellt alternativ.

Tror inte de drog till med SvP eller KPLM(r)
2014-09-07, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tretjak
Inte förvånansvärt; den typiska SD-väljaren är en ung, vit man med arbetarklassbakgrund, oftast besviken socialdemokrat. Det är denna kategori som drabbas hårdast utav den nyliberala globaliseringen idag, den globalisering som skapar otrygghet, osäkerhet och ovisshet.

Ända sedan man omfamnade nyliberalismen på 70-/80-talet så har dessa högerextrema protektionistiska partier gått stadigt framåt på bekostnad utav Socialdemokraterna i Europa, det beror främst på att multinationella företag utnyttjar sin nyfunna frihet till att avindustrialisera Västvärlden och förflytta produktionen till u-länder, där man spelar ut Tredje Världens arbetare mot den västerländska arbetarklassen i syfte att dumpa löner, försämra villkor och luckra upp arbetsrätten i Väst medan man håller ner Tredje Världen i misär.

Den traditionella högern som bär ansvaret för detta eldar gärna på, Merkels utspel senast om att tyska arbetare betalar för lata grekiska arbetare, trots att grekerna jobbar i snitt 690 timmar längre än tyskarna per år, är ett typexempel på detta. Man vill rikta bort ilskan från sin egen politik som har skapat problemen genom att söndra och härska.

Vänsterns utmaning ligger i att skapa ett trovärdigt alternativ till nyliberala dogmer och unken konservatism, hittills har man inte vågat/kunnat göra detta varken i Europa eller Sverige. Ett starkt vänsteralternativ till dagens finanskapitalism behövs, man måste utmana dagens sanningar och tankegångar om att avreglering, privatisering, skattesänkningar, otrygghet och urholkad välfärd är vägen framåt.

Nu verkar det som om man börjar vakna till från sin kärleksaffär med nyliberalismen i hela Europa, i Sverige har vi Juholt och snart Sjöstedt som båda två är mer intresserade och fokuserade på frågor som berör lönedumpning, anställningsvillkor, fackföreningar, arbetsrätt, trygghet, välfärd osv. som hamnat i skymundan de senaste åren till förmån för frågor som mest engagerar ungdomar, såsom HBT-frågor.

Fienden här är inte den kinesiska fabriksarbetaren, den indiska bonden, den somaliska invandraren eller den polska byggarbetaren, det är den rika makteliten och direktörerna som spelar ut alla mot den svenska arbetarklassen i syfte att driva ner löner och skapa billig arbetskraft.

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Det är detta som har pågått under många decennier, och en mycket liten del av den svenska befolkningen inser det...

Det räcker med att googla lite för att kunna läsa den offentliga statistik som finns angående invandrare för att var och en kan förstå att det inte är invandrarna som är arbetarklassens problem. Snarare tvärtom så är det invandrarna som har gjort att Sverige har kunna gått framåt och ökat BNP och rikedom. Så varför känner sig inte arbetarklassen rikare om Sveriges rikedom nu ökat? Svaret ligger i att fördelningen av rikedomen är mycket skev och inkomstklyftorna har ökat under väldigt många år...

Vill vi ha tillbaka ett samhälle där en liten elit har så gott som alla pengar i samhället och den stora massan finns där för att vara slavar till eliten?
2014-09-07, 16:43
Medlem
Svinriks avatar
En vecka kvar tills vi vet.
Är det mer än jag som börjar få problem denna väntan?
2014-09-07, 17:09
Medlem
Lukos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinrik
En vecka kvar tills vi vet.
Är det mer än jag som börjar få problem denna väntan?

Kan säga att det kommer bli spännande oavsett vad. Aldrig sett fram emot ett val så mycket som just nu. Det är något speciellt med detta valet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in