2014-09-08, 09:55
Medlem
Det krävs en SD skandal som verkligen biter väljarmässigt för att annat scenario än ett där SD blir klara vågmästare skall inträda.
Risken för sådan skandal förefaller ytterst liten.

Valet ser ganska så enkelt ut att förutspå såhär en vecka innan.

Skillnaden emellan de två PK blocken fortsätter att minska in på valdagen.Vi ser redan denna tendens tydligt i olika OUs och det följer den etablerade historiska trenden avseende att framförallt S och MP är legendariskt dåliga valspurtare.

Det finns en stor andel osäkra väljare.Dessa tenderar att i hög utsträckning lägga sin röst på den etablerade regeringen till slut plus att en proportionerligt stor andel av dessa är omvända Bradleys för SD.

SD ligger numera stadigt på 10 procent och därutöver i de flesta OUs.Vi vet med visshet att SD både är underskattade i dessa samt att partiet alltid valspurtar heroiskt(korrelation emellan dessa föreligger).

Skall Fi komma in i riksdagen så kommer det att krävas stödröster från framförallt V och MP.

Oavsett kommer det inte att hjälpa.Det troliga valresultatet för SD på 12 till 14 procent är alltför mycket för vilket PK block som helst att överbrygga.

Rödgrönas enda chans ligger i att Fi kommer in samt att endera KD eller C förråder sina väljare och hoppar i den sjunkande vänsterbåten.

Detta lär inte inträffa eftersom det parti som vill ligga sked med Löfven då kommer att straffas väljarmässigt i framtiden.
2014-09-08, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det krävs en SD skandal som verkligen biter väljarmässigt för att annat scenario än ett där SD blir klara vågmästare skall inträda.
Risken för sådan skandal förefaller ytterst liten.

Valet ser ganska så enkelt ut att förutspå såhär en vecka innan.

Skillnaden emellan de två PK blocken fortsätter att minska in på valdagen.Vi ser redan denna tendens tydligt i olika OUs och det följer den etablerade historiska trenden avseende att framförallt S och MP är legendariskt dåliga valspurtare.

Det finns en stor andel osäkra väljare.Dessa tenderar att i hög utsträckning lägga sin röst på den etablerade regeringen till slut plus att en proportionerligt stor andel av dessa är omvända Bradleys för SD.

SD ligger numera stadigt på 10 procent och därutöver i de flesta OUs.Vi vet med visshet att SD både är underskattade i dessa samt att partiet alltid valspurtar heroiskt(korrelation emellan dessa föreligger).

Skall Fi komma in i riksdagen så kommer det att krävas stödröster från framförallt V och MP.

Oavsett kommer det inte att hjälpa.Det troliga valresultatet för SD på 12 till 14 procent är alltför mycket för vilket PK block som helst att överbrygga.

Rödgrönas enda chans ligger i att Fi kommer in samt att endera KD eller C förråder sina väljare och hoppar i den sjunkande vänsterbåten.

Detta lär inte inträffa eftersom det parti som vill ligga sked med Löfven då kommer att straffas väljarmässigt i framtiden.

Och hur många procent får SD i valet? Vet av erfareneht att opinionsmätningarna måste justeras uppåt ganska rejält om dessa ska bli någorlunda rättvisande.

Ändå blir det svårt att gissa resultatet. Men under 20 procent och mer än 14,5 ... Där lär nog resultatet ligga.
2014-09-08, 10:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Råkade av en outgrundlig anledning läsa Johan Hakelius krönika i AB.
Givetvis avslutades den med att döma ut alla SD väljare som förlorare och WT.
Personligen tjänar jag över snittet och har flera vänner som är framgångsrika egenföretagare i olika branscher som kommer rösta SD.
Lite roande är den panik och uppgivenhet som präglar PK media och deras skribenter.
De vet att SD blir vågmästare och gör ett kanonval och de vet att hur mycket de än larvar och klagar så är tiden förbi när de kunde sätta näsan i vädret och inte bry sig om vad folk utanför tullarna tycker.
2014-09-08, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Och hur många procent får SD i valet? Vet av erfareneht att opinionsmätningarna måste justeras uppåt ganska rejält om dessa ska bli någorlunda rättvisande.

Ändå blir det svårt att gissa resultatet. Men under 20 procent och mer än 14,5 ... Där lär nog resultatet ligga.

Min mångåriga förutspåelse har alltid sagt att SD ICKE kommer under 12 procent i valet 14.
Jag har nyligen justerat upp denna något och påstår nu med all bestämdhet att SD ICKE kommer att understiga 12,5 procent av väljarkåren..dvs vart åttonde väljare.
Proppen är helt ur i stora delar av Sveriges landsbygd där partiet på många platser kommer att bli näst största parti.Blir det inte ett fullkomligt katastrofval i de tre storstäderna så lär SD nå vart åttonde väljare med sitt Sverigevänliga budskap.

Taket ligger nog omkring 14 procent.Det föreligger en viss tendens av överskattning här bland vissa sympatisörer.Det blir så när entusiasmen är stor.
2014-09-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Råkade av en outgrundlig anledning läsa Johan Hakelius krönika i AB.
Givetvis avslutades den med att döma ut alla SD väljare som förlorare och WT.
Personligen tjänar jag över snittet och har flera vänner som är framgångsrika egenföretagare i olika branscher som kommer rösta SD.
Lite roande är den panik och uppgivenhet som präglar PK media och deras skribenter.
De vet att SD blir vågmästare och gör ett kanonval och de vet att hur mycket de än larvar och klagar så är tiden förbi när de kunde sätta näsan i vädret och inte bry sig om vad folk utanför tullarna tycker.

Exakt.
Hakelius har inte tummen på Sveriges landsort.
Han kommer att bli överraskad 14 September.
2014-09-08, 10:30
Medlem
Mack-Bolans avatar
Tja, minst en miljon röster lär SD få. Tappet för S och särskilt M är större än någon OU kan visa.
Hur mycket 1 miljon röster är i procent vet jag ej, men det borde väl vara ca 15%, kan bli än mer också, det är min känsla.
2014-09-08, 10:37
Medlem
SD-Kalles avatar
Börjar nästan tro att SD-politikern med nazistband och Dulny med rasistiska kommentarer på nätet kommer påverka opinionen negativt för SD. Lär dessutom komma fler skandaler närmaste tiden som kommer få folk att tänka "Vad är det jag röstar på egentligen?".
2014-09-08, 10:44
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Börjar nästan tro att SD-politikern med nazistband och Dulny med rasistiska kommentarer på nätet kommer påverka opinionen negativt för SD. Lär dessutom komma fler skandaler närmaste tiden som kommer få folk att tänka "Vad är det jag röstar på egentligen?".

Nja, jag tror att frågan de flesta SD-väljare ställer sig är "Vad är det jag röstar emot?" Så länge svaret på den frågan är oförändrat kommer SD inte att tappa stöd.
2014-09-08, 10:45
Medlem
Njae...en knappast mätbar minskning från den i skrivande stund VERKLIGA röstandelen blir det på sin höjd.
När järnrörshistorian inte fäste så lär knappast en för allmänheten helt okänd Dulnys tveksamma skrivelser ha någon större inverkan.
Folk röstar nu på SD för att de är genuint trötta på all invandringsproblematik samt att de instinktivt känner att något är riktigt galet med Sveriges invandringspolitik.

Sådant biter mycket litet på en om du så vill kalla det ideologiskt övertygad väljarkår.
2014-09-08, 10:48
Medlem
Dock förtjänar att påpekas att SDs företrädare gör bäst i att inte delta i den webb baserade diskussionen.Det lämnar en helt onödig öppning för slaskmedia att slaska i.

Jag förutsätter att partitoppen adresserar denna problematik efter valet.
2014-09-08, 10:49
Medlem
mr.arnes avatar
Övertygade Sd'are lär väl knappast ändra sig p g a det senaste drevet, däremot kan ju tveksamma haja till. Det är det som är hela syftet med drevet, damage control.
2014-09-08, 10:50
Medlem
Mack-Bolans avatar
En bekant som jobbar på kommunens lasarett berättade att deras fackliga företrädare hade trampat in i lunchrummet en dag och bl.a. sagt: "Bara så ni vet det, vill ni ha kvar era jobb så skall ni rösta på S". Någon i rummet sa då: "Bara så du vet så röstar säkert hälften här inne på SD".
Den fackliga företrädaren vände på klacken och gick.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in