2014-09-08, 11:56
Medlem
för er på fb som normalt ror att det bara äri utländksa medier man får läsa sanningen så harf ni sanningen här under rubriken
Sverigedemokrater skakas av skandaler
http://hbl.fi/nyheter/2014-09-08/653231/sverigedemokrater-skakas-av-skandaler
Citera
2014-09-08, 11:59
Medlem
Besvärjarens avatar
Det roliga är att ingen bryr sig längre, skadan är nära på noll vid det här laget.

Rösta på politik, inte skvaller!!
Citera
2014-09-08, 12:05
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Har du övervägt att anmäla/tipsa om detta? Det är sjuka saker.... Verkligt sjuka saker.

Tjena.
Måste tyvärr upplysa om att vissa inom SÄPO är i säng med researchgruppen.
Jag hamnade ofrivilligt i upploppen i Kärrtorp dec 2013, därefter skedde det massa utredningar och förhör med dito domstol. På ett tidigt stadium kom det fram att SÄPO var förvarnade om att en lokal grupp "nazister" hade beslutat sig för att störa Linje17:s demo.

Linje 17 fick veta detta dagen innan demon, dom ringde sina kontakter på AFA som drog dit ett gäng slagskämpar. De poliser som kommenderades till denna demo skulle egentligen ha bevakat en basketmatch, vakthavande "hade glömt hotbilden", men hade häster i stan om de skulle behövas

När kravallerna var över var jag en av dom som gick ut till polisen och överlämnade den kniv som användes i mordförsöket, det finns inte angivet i Fup hur beviset kom fram. Vi ringde LKC 5 ggr och har samtalsloggen kvar i mobilen , i den stora pdf i utredningen om Kärrtorp finns utdrag på inkommande samtal till LKC denna dag, inget av våra samtal finns registrerat.

Det som inte nämnts speciellt om detta så här i backspegeln var att runt 250 barn + föräldrar var på biografen Reflexen och hade en danstävling, de hade inget med demon att göra men blev gisslan i denna soppa. Under bråket fanns det också civila personer som smög bakom Reflexen med radio, bara1 person av dessa finns angiven i Fup över kravallerna.

Listan kan göras hur lång som helst men huvudpunkten är: SÄPO varnade Linje17, sen kollrades de vanliga konstaplarna bort dagen efter som fick ta allt skit, och städningen i förundersökningen är inget som en vanlig sketen polisutredare kan göra, här har åklagare städat fint i förundersökningen, och vill man rota upp detta lär det bli svårt, kan ev finnas i "slasken" för den som vill gräva framöver.

Det är nog därför som Piscatus och researchgruppen får hållas, då man anser sig ha kontroll över idioterna. Behöver jag nämna att Harald Ullman som sitter i polisstyrelsen var med att starta upp Lexbase....

P.S Dulny:s eskapader är från 2010, samt info från en hackad hemsida, brott mot datalagen har en preskriptionstid på 5 år, Dulny skulle ju kunna polisanmäla Expressen för databrott, Niklas Svensson fick dagsböter för SAP-intrånget 2007, han hackar fortfarande....
Senast redigerad av absolut-justice 2014-09-08 kl. 12:09.
Citera
2014-09-08, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Det roliga är att ingen bryr sig längre, skadan är nära på noll vid det här laget.

Rösta på politik, inte skvaller!!

Det är möjligt.
Gör som dulny säger
Rösta på ärlighet och tydlighet

Ett problem lär väl vara att man inte riktigt vet vilken politik man röstar på om det finns en offelig och en annan anonym.

fast en skada blir det väl ändå. SD kommer ju att byta t sin politiska samordnare, det lär kosta en del precis som i fallet erik almqvist.
Och så måste man på något sätt göra klart för sina väljare att dulny efter valet inte kommer att företräda partiet även om han råkat bli invald. Det kan bli en del ostander för den reklamen. Knappast att de hinner eller klarar att dela ut nya valsedlar utan dulnys namn på.
Citera
2014-09-08, 12:13
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är jag helt medveten om, att diskutera sakfrågor är sällan stollarnas starkaste sida men tystnaden är självfallet även det ett svar.

Då ska du få ett litet svar av mig ändå.

Såhär tycker jag i ärendet: Jag tycker faktiskt det är helt okej att man som politiker har en från partilinjen avvikande åsikt i diverse frågor. Tydligaste exemplet är kanske Kjell-Olof Feldts klottrande om löntagarfonderna i Riksdagen. Så är det bara. Vi är inte maskiner eller robotar. Man kan företräda ett parti utan att för den sakens skull nödvändigtvis skriva under på precis allt partiet beslutar. Palme råkade ut för en liknande grej i fråga om u-båtskränkningarna. Det finns exempel på riksdagspolitiker som av partipiskan tvingats gå emot sin egen valkrets i frågor om regionalpolitik, energiförsörjning och arbetsmarknad. Är det någon som skulle bli upprörd om en sådan politiker skriver en anonym insändare eller ett debattinlägg där denne argumenterar för sin privata åsikt? Inte jag!

SD har mer eller mindre tvingats införa den här lite smålarviga "nolltoleransen mot rasism". Det är åsiktskorridoren som här i Sverige är så beskaffad att om du skrapar i aldrig så lite med högerarmen, så hudflängs man offentligt och riskerar hembesök från RF. Om man däremot river hela vänsterväggen i fråga om utflippad politisk extremism, så ställs inte en enda kritisk fråga. Uppburna media och kulturpersonligheter kan hetsa om att poliser är svin, nazister, att man ska slå ihjäl dem eller whatnot. Vi har journalister som dömts för mordliknande dråp och misshandel, som glatt jobbar vidare. Kakan Hermansson kan utopa att ALL COPS ARE BASTARDS inför vänsterkravaller i Stockholm och tycka att poliser är patetiska som sörjer de dödade i Malexander, men om en vecka är hon tillbaks på jobbet i P3. Hübinette hade en debattartikel i DN så sent som för någon vecka sedan...

Vad som skulle granskas på djupet här i Sverige är hur vänsterextrema dömda brottslingar infiltrerat massmedierna och hur de därifrån dominerar åsikts och opinionsmonopolet. Researchgruppen och EXPO är bägge organisationer som verkligen borde granskas i sömmarna. Men en sådan granskning lär vi få titta oss i månen efter...
Citera
2014-09-08, 12:23
Medlem
Besvärjarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
Det är möjligt.
Gör som dulny säger
Rösta på ärlighet och tydlighet

Ett problem lär väl vara att man inte riktigt vet vilken politik man röstar på om det finns en offelig och en annan anonym.

fast en skada blir det väl ändå. SD kommer ju att byta t sin politiska samordnare, det lär kosta en del precis som i fallet erik almqvist.
Och så måste man på något sätt göra klart för sina väljare att dulny efter valet inte kommer att företräda partiet även om han råkat bli invald. Det kan bli en del ostander för den reklamen. Knappast att de hinner eller klarar att dela ut nya valsedlar utan dulnys namn på.

Den som tror 100% på SD ibland överdrivna PK-flirter är en idiot och det finns många sådana även här på FB som skriker efter SVP just för att de köpt snacket.
Som alla normala partier, så har SD ha ett offentligt yttre som något skiljer sig från det informella hjärtat, det är precis som alla människor knappast kör med 100% öppna kort vid ytliga möten.

Så att SDare precis som vanligt folk brukar ett mer direkt ovårdat språk privat, speciellt då på nätet måste väl vara det mest självklara någonsin. Duh!
Problemet jag ser är att de är dumma nog att "åka fast" även efter år av förföljelser som varning och när det förra drevet gick skulle denna herre förstått att han vara nästa och avstått rampljuset.
Men det är nog att önska för mycket.

Men har det på något sätt förändrat något? Nej, det är en vanligt solig måndag.
Citera
2014-09-08, 12:23
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
På sätt och vis håller jag med dig men jag tycker inte att frågan kan brytas ur det sammanhang ur vilket avslöjandet skett.

För mig ÄR det oroande och principiellt fel att svenska journalister i samarbete med RG (med medlemmar kopplade till AFA) ägnar sig åt att kartlägga vad människor skriver anonymt på nätet. Jag tycker att DET är betydligt MER oroande än att många SD:are ägnar sig åt att förmedla dubbla budskap (något de flesta ändå anar / vet).

Så frågan till dig är, anser du att ändamålet helgar medlen i detta?

Jag håller med dig när det gäller "vanliga medborgare" men när det kommer till personer som ska uppbära offentliga roller så ser jag lite annorlunda på saken. Att t.ex avslöja en nämndeman som rasist är självfallet bra eftersom en sådan kan komma att avgöra rättsfall där invandrare är delaktiga. Däremot är jag kritisk till de "avslöjande" som Expressen gjorde av vanliga medborgare

Likaså tycker jag att politiker inte får ljuga om sina åsikter Om Dulny nu har ett antal kontroversiella åsikter så bör han stå för dom och inte gömma sig i anonymitet i vart fall inte om han aspirerar på ett offentligt uppdrag.

Hur man kommer över informationen struntar jag faktiskt i. Mycket av det du läser i tidningar eller ser på tv har sitt ursprung i källor som brutit mot lagen. Ett paradexempel är t.ex Snowdens avslöjande eller delar av wikileaks verksamhet

Men det står självfallet de drabbade fritt att använda sig av de rättsvårdande organen om man anser sig felaktigt behandlad.
Citera
2014-09-08, 12:41
Medlem
baggebo1s avatar
Linus Bylund tydlig med att han står 100% bakom Researchgruppens och Expressens dataintrång och publiceringar. Värre att folk lagligt skriver anonymt än brottsligt begår dataintrång:
Citat:
det låter som du tycker att problemet är att anonyma avslöjas. Själv tycker jag grundproblemet är att folk skriver anonymt.
https://twitter.com/LinusBylund/status/508882826142679040

Ganska obehaglig samhällssyn.
Senast redigerad av baggebo1 2014-09-08 kl. 12:47.
Citera
2014-09-08, 12:42
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Du som vill ha lagrum kan väl hänvisa till det lagrum som säger att det du beskriver skulle vara "illegal åsiktsregistrering"?
PUL skulle väl gå att tillämpa? Hur som, jag är ingen åklagare eller jurist. Att detta agerande av RG/Expressen bör utredas av polis och bli föremål för juridisk prövning borde stå bortom all rimlig tvivel för envar. Myndigheter har ett regeverk att förhålla sig till och står under medborgerlig och demokratisk kontroll. Expressen/EXPO/RG gör inte det, men detta faktum kan inte anses utgöra grund för antaganden att man bara för att man är journalist eller påstår sig utföra ett journalistiskt uppdrag, kan kartlägga, arkivhålla och samköra uppgifter man inhämtat mer eller mindre lovligt.

Det bör anmälas och utredas!

Att kreditupplysningarna Bisnode tog var olagliga är fastställt och där har tyvärr varken tillsynsmyndigheterna eller rättsväsendet skarpare tänder än man använt i ärendet.
Citera
2014-09-08, 12:45
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Då ska du få ett litet svar av mig ändå.

Såhär tycker jag i ärendet: Jag tycker faktiskt det är helt okej att man som politiker har en från partilinjen avvikande åsikt i diverse frågor. Tydligaste exemplet är kanske Kjell-Olof Feldts klottrande om löntagarfonderna i Riksdagen. Så är det bara. Vi är inte maskiner eller robotar. Man kan företräda ett parti utan att för den sakens skull nödvändigtvis skriva under på precis allt partiet beslutar. Palme råkade ut för en liknande grej i fråga om u-båtskränkningarna. Det finns exempel på riksdagspolitiker som av partipiskan tvingats gå emot sin egen valkrets i frågor om regionalpolitik, energiförsörjning och arbetsmarknad. Är det någon som skulle bli upprörd om en sådan politiker skriver en anonym insändare eller ett debattinlägg där denne argumenterar för sin privata åsikt? Inte jag!

SD har mer eller mindre tvingats införa den här lite smålarviga "nolltoleransen mot rasism". Det är åsiktskorridoren som här i Sverige är så beskaffad att om du skrapar i aldrig så lite med högerarmen, så hudflängs man offentligt och riskerar hembesök från RF. Om man däremot river hela vänsterväggen i fråga om utflippad politisk extremism, så ställs inte en enda kritisk fråga. Uppburna media och kulturpersonligheter kan hetsa om att poliser är svin, nazister, att man ska slå ihjäl dem eller whatnot. Vi har journalister som dömts för mordliknande dråp och misshandel, som glatt jobbar vidare. Kakan Hermansson kan utopa att ALL COPS ARE BASTARDS inför vänsterkravaller i Stockholm och tycka att poliser är patetiska som sörjer de dödade i Malexander, men om en vecka är hon tillbaks på jobbet i P3. Hübinette hade en debattartikel i DN så sent som för någon vecka sedan...

Vad som skulle granskas på djupet här i Sverige är hur vänsterextrema dömda brottslingar infiltrerat massmedierna och hur de därifrån dominerar åsikts och opinionsmonopolet. Researchgruppen och EXPO är bägge organisationer som verkligen borde granskas i sömmarna. Men en sådan granskning lär vi få titta oss i månen efter...

Ok tack för ditt svar det var väldigt klargörande även om du svingade vilt. Självklart är det så att det förekommer i samtliga politiska partier att enskilda företrädare har andra åsikter än partierna.

Men i för partiet viktiga profilfrågor torde det inte vara lika vanligt. Beträffande Feldt så följde han partilinjen och var enbart kritisk i sin lapp i riksdagen. Det tydligaste exemplet jag kan komma på är Pagrotskys euro-kritiska inställning inför folkomröstningen där han tydligt var kritisk mot eurom.

Men att inta en för partiet direkt skadlig attityd i en central fråga är nog ganska ovanligt. Du må tycka att det är larvigt med nolltolerans mot rasism men partiet har tagit det beslutet och då gäller det rimligen. Om man har problem med det så finns det andra partier som med glädje tar emot rasister. Det du måste inse, och som vissa i ledningen insett är att det finns människor som kan var kritiska mot flykting och integrationspolitiken utan för den skull vara rasister. Om man vill nå den delen av befolkning så är nolltolerans mot stollarna det enda riktiga. Så det man har att välja på är att få en förändring av politiken eller kämpa för rätten att använda begrepp som negerboll sandnegrer, musslor skriva att vi kommer att bli utfödda från vårt egna land mm.

Att det sedan finns lika mycket stollar på vänsterkanten är känt sedan decennier men en person som t.ex kakan har ingen som helst betydelse eller inflytande. Att det sedan på DN finns/fanns en journalist som var dömd för vållande till annans dö ( har jag för mig) för 30-40 år sedan är skäligen ointressant dessutom tror jag att väldigt få vet vem han är om dom skulle höra hans namn. Om alla människor som varit dömda skulle tvingas till evig arbetslöshet skulle vårt samhälle vara betydligt sämre och våldsammare
Citera
2014-09-08, 12:48
Medlem
Citat:

Såhär tycker

starta en tidning och anställ en grupp undersökande journalister så får du se om det ligger något i dina konspirationsteorier.
Tills vidare kan vi ju i den här tråden förhålla oss till dulnyaffären

din krishantering är att försöka diskutera något annat.
Dulnys krishantering är att radera allt han nånsin twittrat om

http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3845944.ece

SDs krishantering har vi börjat se delar av
Här är en till som pekar mot UT

http://norrteljetidning.se/val2014/val2014/1.2626161-tv-kyrkan-varnade-nar-jimmie-akesson-talade
Hur ser du på skandalerna?
– Medias strålkastare är riktade mot oss och det som andra partier gör kommer inte upp i ljuset. Om en Sverigedemokrat gör något dyker det upp direkt. Samtidigt tycker jag att det är bra för vi ska ha nolltolerans och de som har främlingsfientliga och rasistiska åsikter har inte i vårt parti att göra, säger Mikael Strandman.
Citera
2014-09-08, 12:49
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
PUL skulle väl gå att tillämpa? Hur som, jag är ingen åklagare eller jurist. Att detta agerande av RG/Expressen bör utredas av polis och bli föremål för juridisk prövning borde stå bortom all rimlig tvivel för envar. Myndigheter har ett regeverk att förhålla sig till och står under medborgerlig och demokratisk kontroll. Expressen/EXPO/RG gör inte det, men detta faktum kan inte anses utgöra grund för antaganden att man bara för att man är journalist eller påstår sig utföra ett journalistiskt uppdrag, kan kartlägga, arkivhålla och samköra uppgifter man inhämtat mer eller mindre lovligt.

Det bör anmälas och utredas!

Att kreditupplysningarna Bisnode tog var olagliga är fastställt och där har tyvärr varken tillsynsmyndigheterna eller rättsväsendet skarpare tänder än man använt i ärendet.
Jag vet inte exakt vad de har gjort och därmed inte heller om förfarandet är olagligt eller inte. Vad jag däremot vet är att det "förbud mot åsiktsregistrering" som indirekt återfinns i regeringsformen gäller staten (samt andra offentliga aktörer) och inte privata aktörer. Därav min fråga. Någon illegal åsiktsregistrering kan alltså RG med flera inte ägna sig åt. Därmed inte sagt att de inte kan göra sig skyldiga till andra brott. Du verkar för övrigt vara inne på samma spår själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in