Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Det är eran definition av bostadsbrist. Min är att i ett utvecklat land som Sverige ska man inte behöva vara trångbodd eller förlita sig på osäkra boendealternativ. Det handlar inte om lyx-alternativ. Jag påstår inte att alla ska kunna ha en paradvåning på Strandvägen, men att kunna flytta till en egen lägenhet när man börjat arbeta, att barnen har ett eget rum osv handlar om normalt leverne i ett modernt samhälle. Kan vi inte uppfylla de enkla kraven så har vi bostadsbrist.
Det låter aningen bakvänt att du definerar en modell utifrån dina egna preferenser och tycker det är något fel på verkligheten när den inte passar modellen. Jag menar om du säger att det är ett systematiskt fel på Sverige bara för att inte alla bor jättekomfortabelt så menar du att det är något systematiskt fel på Sverige om landet inte är bättre än kanske sisådär 98% av jorden i övrigt. I verkligheten har vi tvärt om tur att vi ligger så högt upp i hierarkin - trots att vissa får sova på 12 småsunkiga kvm.
Det blir framförallt inte en hållbar definition på
bostadsbrist eftersom dina preferenser kommer vara unika. Om någon från Afrika tycker att vi inte har bostadsbrist, du tycker att vi har bostadsbrist och båda har rätt - det blir ganska meningslöst.
Går vi istället åt rätt håll anser jag att det du egentligen menar med bostadsbrist har mer att göra med att Sveriges population anser (godtyckligt) att de förtjänar att bo väldigt mycket bättre än alla andra. Även en låginkomstagare helt utan ambition och drift fnyser ofta åt att bo "sunkigt", och hybrisen saknar gränser. Jag håller helt med i att vi då får hejdlös budgivning på för få objekt, men det beror ju inte på att det saknas objekt, utan det saknas objekt som håller den standard svensken anser att den förtjänar. Vilket i praktiken mest innebär att vi befinner oss i ett samhälle som tror vi är väldigt mycket mer awesome än vad vi är i verkligheten.
Sen skulle denna missmatch mellan vad vi tror om det svenska samhället och hur det svenska samhället de facto ser ut antagligen mildras (fler komfortabla alternativ) av att vi slutade reglera sönder alltihop. Men inte en chans att vi kommer undan ovanstående hybris. Det är så inprogrammerat i den generella svensken att de flesta inte ens tänker på att de godtyckligt tycker att de förtjänar mer och bättre boende än de flesta andra.
(förövrigt menar jag inte att det gäller bara Sverige, i stora delar av USA ska du ha ett stort jävla hus för dig själv, annars är det något "fel" på samhället)