2014-09-08, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Om länet
Befolkningen fortsätter att öka i länet och under första halvåret 2013 blev vi ytterligare 17 856 stockholmare.

Första halvåret överträffas endast av motsvarande halvår 2011 men är till och med högre än rekordåret 2009.

– Om inget oförutsett inträffar torde befolkningsökningen uppgå till drygt 35 000 personer under 2013, säger Länsstyrelsens analyschef Kjell Haglund.
Sista jag tittade ökade befolkning i kommunerna som utgör stor-stockholm med ca 16000 per år. Och det byggdes i samma region 10000 lägenheter. Folk verkar således bo ca 1.6 personer per lägenhet i snitt.
2014-09-08, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Nu pratar hon i artikeln att det flaggas om en amortering ner till 70 75%. Det vore väldigt trevligt om det var så. Att betala av hela känns väl lite väl magstarkt tycker jag. Nån som vet vilken amorterngsplan som är mest het hos politikerna?

Om boendeutgifterna dubblas, så bör ju efterfrågan minskas MARKANT. Bubblan spricker?
Jag kan mycket väl tänka mig att det påbjuds amortering ned till 70%. Det är nog ungefär vad bankerna iaf driver idag. Det borde således inte märkas alls.

Annuitetslån på 30 år på det som överstiger 70% låter väl som ett rimligt krav. Då kommer nya lån inte märka av någon amortering nästan. Och blir bördan för stor så läggar man om lånet med en ny 30-års period.

Dvs en lag har ingen effekt för den som inte vill amortera. Men massan kommer nog att följa intentionen och amortera. Med lagen kommer man således åt massan som egentligen inte har så mycket emot att amortera. Men inte den riskabla gruppen som ligger för högt belånad. De är iaf bankernas problem.

Som har sagts här många ggr så går ju folk i pension någon gång och då vill man nog inte sitta med för stor räntebörda. Alternativ får man då sälja och flytta till något billigare om man inte sett till att amortera.
2014-09-08, 01:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Har du ens en anekdotisk historia om någon som inte lyckats få tag på boende i Stockholm? Det har inte jag. Det finns verkligen boende åt alla som har jobb här (alternativt inget jobb men pengar), och det har det gjort hela tiden.

Sedan kan man ha vissa preferenser - det är absolut svårare att hitta komfortabelt boende som innebär nära till jobbet, en massa pengar över och att slippa flytta en gång om året. Detta ska självklart inte förväxlas med bostadsbrist.

Så länge folk mot sin vilja tvingas dela lägenhet, bo inneboende, hyra i andra/tredje/fjärde hand, bo kvar hemma hos föräldrarna eller bo en barnfamilj i en tvåa så har vi bostadsbrist.
2014-09-08, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springa
Dubbla boendekostnader efter valet.

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/bolanen-blir-dubbelt-sa-dyra-efter-valet_3884810.svd

Har inte ännu kontrollräknat men kan detta verkligen stämma? Eller är det bara skrämselpropagande?

"Bolånen blir dubbelt så dyra" står det ju. Men ja, om man lägger 2% amortering (på hela lånesumman) på en ränta på 2% så måste folk betala dubbelt så mycket varje månad. I praktiken blir det mer än dubbelt så mycket, eftersom räntan efter avdrag ligger under 2. Det är förstås inte en kostnad utan en utgift, men ordet "dyr" funkar väl lika bra i båda fallen (eller lika dåligt)? "De månatliga bolåneutgifterna blir dubbelt så stora" är lite klumpig som rubrik.

Men allt hänger förstås på hur amorteringen ser ut. Ovanstående förutsätter rak amortering av hela lånet på 50 år. Är det bara amortering på de 15 procentenheterna mellan bolånetak och en godtyckligt vald 70%-gräns blir det naturligtvis bara peanuts utslaget på 50 år. Men har inte t ex SEB redan infört amortering av hela beloppet på 60 år för nya lån redan nu? Det måste väl även finnas konkreta förslag (de nämns till och med i krönikan) - exakt hur ser de ut?
2014-09-08, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springa
Dubbla boendekostnader efter valet.

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/bolanen-blir-dubbelt-sa-dyra-efter-valet_3884810.svd

Har inte ännu kontrollräknat men kan detta verkligen stämma? Eller är det bara skrämselpropagande?

Det kommer inte påverka marknaden tyvärr. Köparna räknar med att amortera i början men efter ca ett år gör de en ny värdering av lägenheten i en marknad som aldrig faller. Vips så är lägenheten värderad för mer än vid köpet och köparen behöver inte amortera.
2014-09-08, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Så länge folk mot sin vilja tvingas dela lägenhet, bo inneboende, hyra i andra/tredje/fjärde hand, bo kvar hemma hos föräldrarna eller bo en barnfamilj i en tvåa så har vi bostadsbrist.

Nej det har vi inte.

Och ingen tvingas att dela lägenhet. Varför alltid dessa tramsiga kraftuttryck? För att annars håller inte påståendet?

Bo kvar hos föräldrarna? Det beror på att kreditgivningen har förstört de ungas köpkraft. Nog fan bor ungdomarna kvar hos föräldrarna då eller hittar på någon annan lösning på sitt boende.

Barnfamiljen i tvåan? Man kan inte få allt man pekar på. Har man dålig ekonomi så har man och den lär knappast bli bättre de närmaste åren.
2014-09-08, 10:47
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Om alla får tag på boende har vi inte bostadsbrist. Vi må ha dåliga boendealternativ (I.E. inte lyxiga), men det är ju en helt annan grej.

I annat fall skulle det vara automatisk bostadsbrist i alla städer som saknar vettiga arkitekter (för många fula hus = bostadsbrist).

Det där med tredje och fjärde hand handlar ju om en sönderreglerad marknad. Inte komfortabelt, men fortfarande inte bostadsbrist.
Senast redigerad av Trillske 2014-09-08 kl. 10:50.
2014-09-08, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nej det har vi inte.

Och ingen tvingas att dela lägenhet. Varför alltid dessa tramsiga kraftuttryck? För att annars håller inte påståendet?

Bo kvar hos föräldrarna? Det beror på att kreditgivningen har förstört de ungas köpkraft. Nog fan bor ungdomarna kvar hos föräldrarna då eller hittar på någon annan lösning på sitt boende.

Barnfamiljen i tvåan? Man kan inte få allt man pekar på. Har man dålig ekonomi så har man och den lär knappast bli bättre de närmaste åren.

Citat:
Om alla får tag på boende har vi inte bostadsbrist. Vi må ha dåliga boendealternativ (I.E. inte lyxiga), men det är ju en helt annan grej.

I annat fall skulle det vara automatisk bostadsbrist i alla städer som saknar vettiga arkitekter (för många fula hus = bostadsbrist).

Det där med tredje och fjärde hand handlar ju om en sönderreglerad marknad. Inte komfortabelt, men fortfarande inte bostadsbrist.

Det är eran definition av bostadsbrist. Min är att i ett utvecklat land som Sverige ska man inte behöva vara trångbodd eller förlita sig på osäkra boendealternativ. Det handlar inte om lyx-alternativ. Jag påstår inte att alla ska kunna ha en paradvåning på Strandvägen, men att kunna flytta till en egen lägenhet när man börjat arbeta, att barnen har ett eget rum osv handlar om normalt leverne i ett modernt samhälle. Kan vi inte uppfylla de enkla kraven så har vi bostadsbrist.
2014-09-08, 14:24
Bannlyst
Citat:
Det är eran definition av bostadsbrist. Min är att i ett utvecklat land som Sverige ska man inte behöva vara trångbodd eller förlita sig på osäkra boendealternativ. Det handlar inte om lyx-alternativ. Jag påstår inte att alla ska kunna ha en paradvåning på Strandvägen, men att kunna flytta till en egen lägenhet när man börjat arbeta, att barnen har ett eget rum osv handlar om normalt leverne i ett modernt samhälle. Kan vi inte uppfylla de enkla kraven så har vi bostadsbrist.

Påstår vi då att alla ska kunna ha en paradvåning på Strandvägen? Eller?

För kom igen, "i ett utvecklat land som Sverige". Det är som i "Sverige har råd", "Sverige är rikt", "Sverige är så modeeernt". Spanien? UK? "Rena rama uuuuu-länderna ju."

"Sverige är bäst i världen." Ja vad synd det är om de där typerna födda 1982 som nu klämmer in sig i sin tvåa med sina två barn. De har haft valmöjligheter och fan vet hur de tänkte. Men det är så en hel del tydligen tänker. Bostadsbrist råder inte för det. Och Sverige var rätt bra utvecklat redan 1963. Men folk var mindre bortskämda då.

Bostadsbrist my ass.
2014-09-08, 14:56
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Det låter aningen bakvänt att du definerar en modell utifrån dina egna preferenser och tycker det är något fel på verkligheten när den inte passar modellen. Jag menar om du säger att det är ett systematiskt fel på Sverige bara för att inte alla bor jättekomfortabelt så menar du att det är något systematiskt fel på Sverige om landet inte är bättre än kanske sisådär 98% av jorden i övrigt. I verkligheten har vi tvärt om tur att vi ligger så högt upp i hierarkin - trots att vissa får sova på 12 småsunkiga kvm.

Det blir framförallt inte en hållbar definition på bostadsbrist eftersom dina preferenser kommer vara unika. Om någon från Afrika tycker att vi inte har bostadsbrist, du tycker att vi har bostadsbrist och båda har rätt - det blir ganska meningslöst.

Går vi istället åt rätt håll anser jag att det du egentligen menar med bostadsbrist har mer att göra med att Sveriges population anser (godtyckligt) att de förtjänar att bo väldigt mycket bättre än alla andra. Även en låginkomstagare helt utan ambition och drift fnyser ofta åt att bo "sunkigt", och hybrisen saknar gränser. Jag håller helt med i att vi då får hejdlös budgivning på för få objekt, men det beror ju inte på att det saknas objekt, utan det saknas objekt som håller den standard svensken anser att den förtjänar. Vilket i praktiken mest innebär att vi befinner oss i ett samhälle som tror vi är väldigt mycket mer awesome än vad vi är i verkligheten.

Sen skulle denna missmatch mellan vad vi tror om det svenska samhället och hur det svenska samhället de facto ser ut antagligen mildras (fler komfortabla alternativ) av att vi slutade reglera sönder alltihop. Men inte en chans att vi kommer undan ovanstående hybris. Det är så inprogrammerat i den generella svensken att de flesta inte ens tänker på att de godtyckligt tycker att de förtjänar mer och bättre boende än de flesta andra.

(förövrigt menar jag inte att det gäller bara Sverige, i stora delar av USA ska du ha ett stort jävla hus för dig själv, annars är det något "fel" på samhället)
2014-09-08, 15:20
Medlem
mjohan84s avatar
Har i ett halvårs tid tänkt exakt som denne , nämligen att valet blir den utlösande faktorn
http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=A9A138FE85ED7AE038DF8633D5FE2B60. aldo4?cid=25991131&rssId=&item=http%3a%2f%2fwww.sv d.se%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticleId%3d388 4810
2014-09-08, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Påstår vi då att alla ska kunna ha en paradvåning på Strandvägen? Eller?

För kom igen, "i ett utvecklat land som Sverige". Det är som i "Sverige har råd", "Sverige är rikt", "Sverige är så modeeernt". Spanien? UK? "Rena rama uuuuu-länderna ju."

"Sverige är bäst i världen." Ja vad synd det är om de där typerna födda 1982 som nu klämmer in sig i sin tvåa med sina två barn. De har haft valmöjligheter och fan vet hur de tänkte. Men det är så en hel del tydligen tänker. Bostadsbrist råder inte för det. Och Sverige var rätt bra utvecklat redan 1963. Men folk var mindre bortskämda då.

Bostadsbrist my ass.

Citat:
Det låter aningen bakvänt att du definerar en modell utifrån dina egna preferenser och tycker det är något fel på verkligheten när den inte passar modellen. Jag menar om du säger att det är ett systematiskt fel på Sverige bara för att inte alla bor jättekomfortabelt så menar du att det är något systematiskt fel på Sverige om landet inte är bättre än kanske sisådär 98% av jorden i övrigt. I verkligheten har vi tvärt om tur att vi ligger så högt upp i hierarkin - trots att vissa får sova på 12 småsunkiga kvm.

Det blir framförallt inte en hållbar definition på bostadsbrist eftersom dina preferenser kommer vara unika. Om någon från Afrika tycker att vi inte har bostadsbrist, du tycker att vi har bostadsbrist och båda har rätt - det blir ganska meningslöst.

Går vi istället åt rätt håll anser jag att det du egentligen menar med bostadsbrist har mer att göra med att Sveriges population anser (godtyckligt) att de förtjänar att bo väldigt mycket bättre än alla andra. Även en låginkomstagare helt utan ambition och drift fnyser ofta åt att bo "sunkigt", och hybrisen saknar gränser. Jag håller helt med i att vi då får hejdlös budgivning på för få objekt, men det beror ju inte på att det saknas objekt, utan det saknas objekt som håller den standard svensken anser att den förtjänar. Vilket i praktiken mest innebär att vi befinner oss i ett samhälle som tror vi är väldigt mycket mer awesome än vad vi är i verkligheten.

Sen skulle denna missmatch mellan vad vi tror om det svenska samhället och hur det svenska samhället de facto ser ut antagligen mildras (fler komfortabla alternativ) av att vi slutade reglera sönder alltihop. Men inte en chans att vi kommer undan ovanstående hybris. Det är så inprogrammerat i den generella svensken att de flesta inte ens tänker på att de godtyckligt tycker att de förtjänar mer och bättre boende än de flesta andra.

(förövrigt menar jag inte att det gäller bara Sverige, i stora delar av USA ska du ha ett stort jävla hus för dig själv, annars är det något "fel" på samhället)

Att ha en egen lägenhet istället för att vara inackorderad, eller att slippa trångboddhet är inte lyx. Hyresgästföreningen lånar ut tält till studenter, och vi har ingen bostadsbrist?

En våning på Strandvägen är lyx. Att ha ett eget stort hur anser även jag är över vad som bör räknas som "grundläggande".

Att trångboddhet är en av definitionerna på bostadsbrist i i-världen är nog relativt vedertaget. Miljonprogrammen byggdes för att lösa den bristen, men efter det har vi återigen halkat hopplöst efter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bostadsbrist
Wikipedia, jag vet, men det stämmer nog ganska bra med den allmänt vedertagna definitionen i Sverige (vilket är var vi befinner oss och vad vi diskuterar, inte Afrika).

Så ja, vi har bostadsbrist även om folk inte ligger i drösar på trottoarerna i sovsäckar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in