2014-09-07, 15:49
Medlem
micro113s avatar
Individuell föräldraförsäkring är ett av de viktigaste instrumenten för att uppnå jämställdhet i svenska samhället..
Citera
2014-09-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Lösningen för män som inte vill ta ansvar för sina barn är givetvis att avstå från att skaffa barn. Skulle män göra det så skulle jämställdheten ganska snabbt uppnås i samhället...

Men - vi kan väl inte kräva att män tar ansvar för de val de gör .. i vanlig ordning.

Vilka män tar inte ansvar för sina barn, ämnar du?
Citera
2014-09-07, 15:53
Medlem
Citat:
Individuell föräldraförsäkring är ett av de viktigaste instrumenten för att uppnå jämställdhet i svenska samhället..

Dumheter:
Samhället är jämställt.

men för min får den gärna vara 50/50.
Citera
2014-09-07, 15:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletPlit
Vilka män tar inte ansvar för sina barn, ämnar du?
De som väljer jobbet istället för barnen.

Citat:
Dumheter:
Samhället är jämställt.

men för min får den gärna vara 50/50.
Nej, samhället är inte jämställt.
Citera
2014-09-07, 15:54
Medlem
Citat:
Nej, män blir inte beroende av kvinnor när kvinnor underställs mäns ekonomiska makt. Eftersom en kvinna då inte äger samma valmöjlighet som mannen - medan det står mannen fritt att göra val, eftersom han har den ekonomiska möjligheten att faktiskt göra det.

Vad skiljer en kvinnliga lärare från en manliga lärare?
Citera
2014-09-07, 15:57
Medlem
Citat:
De som väljer jobbet istället för barnen.

.

Du briljerar inte. Du menar att de ska vara hemma samtidigt som kvinnan?

Eller syftar du på egen företagaren som inte kan vara borta från jobbet får då kursar firman?

Eller vill du att mannen ska vara hemma de första 10-90 dagar lika mycket?
Citera
2014-09-07, 15:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vad skiljer en kvinnliga lärare från en manliga lärare?
Att det är henne samhället ställer krav på när det gäller de egna barnen - inte honom. Han är duktig om han tar sitt ansvar - hon är oansvarig och konstig om hon inte offrar sin inkomst och sin karriär för de egna barnen..
Citera
2014-09-07, 15:58
Medlem
Citat:

Nej, samhället är inte jämställt.

nej du har rätt.
Men det finns lika mycket orättvisa åt båda hållen.
samt att domstolarna ger fördelar åt kvinnan. Och skolan. och lagtexterna.
Citera
2014-09-07, 15:59
Medlem
Citat:
Att det är henne samhället ställer krav på när det gäller de egna barnen - inte honom. Han är duktig om han tar sitt ansvar - hon är oansvarig och konstig om hon inte offrar sin inkomst och sin karriär för de egna barnen..

Det svaret var betydligt mer intressant att diskutera. Bra.
Citera
2014-09-07, 15:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du briljerar inte. Du menar att de ska vara hemma samtidigt som kvinnan?
Nej, jag menar att de skall ta sin del av tiden.

Citat:
Eller syftar du på egen företagaren som inte kan vara borta från jobbet får då kursar firman?
Och det gäller förstås bara manliga företagare?

Citat:
Eller vill du att mannen ska vara hemma de första 10-90 dagar lika mycket?
Vet du vad individualiserad föräldraförsäkring innebär?
Citera
2014-09-07, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Du är ju feminist!
de lösningar du har är de flesta som taget ur feministisk politisk agenda...föräldraförsäkringen, starta eget, kriminaliteten ex.

det jag kan finna i ditt inlägg som direkt skiljer från typisk feministiska åikter är det fetade

Feminister anser nog inte att det är en "naturlig obalans" eller slump att just yrken som domineras av kvinnor har lägre lön än andra motsvarande yrken (utbildnings mässigt etc). Finns strukturella skäl till detta.

Sen anser nog feminsiter att det inte finns en motsättning i att kämpa för kvinnors rättigheter i världen, för visst kvinnor lite varstans i världen har det för överjävligt idag, Så länge där existerar ojämlika förhållanden eller socialt tankegods som drabbar män och kvinnor olika så behövs det folk som jobbar med saken. En förebild i världen som andra kvinnor kan använda att slå i huvudet på sina män på världens olika "flachbackar" skadar nog heller inte...Titta ! det funkar ju hos vikingarna.
vikinga-män stannar hemma med kotten mens frugan går på jobb, kan han så kan väl fasen du? eller vadå är du sämre än en tvättäkta viking?

(I övrigt.. Tack för ett vettigt inlägg, ett av få! )

Hehe i Sverige finns det inget strukturellt patriarkat(längre) så jag räknar mig inte som feminist här. Ogillar att bli kollektivt skuldbelagd för något som varken finns eller som jag stödjer. Men i 90% av alla andra länder i världen skulle jag definitivt klassa mig som feminist.
Citera
2014-09-07, 16:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
nej du har rätt.
Men det finns lika mycket orättvisa åt båda hållen.
samt att domstolarna ger fördelar åt kvinnan. Och skolan. och lagtexterna.
Nej, domstolarna ger inte fördel åt kvinnan - domstolarna utgår ifrån vem som tagit ansvaret - vilket oftast är kvinnan.

Individualiserad föräldraförsäkring verkar alltså positivt åt alla håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in