2014-09-07, 15:38
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
1. Jobba i den privata sektorn med riktiga jobb så får ni högre lön.

Det är ju jobbigt. Varför ska kvinnor behöva jobba hårdare för att få högre lön? Där hinner man ju varken kolla instagram eller twitter.

- Nybliven feminist!
Citera
2014-09-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Här har du en länk

http://www.oecd.org/gender/data/balancingpaidworkunpaidworkandleisure.htm

den tar dock mest upp västerländska förhållanden, den jag letar efter är en som tar upp globalt.

Hmm, nej jag tycker det borde fördelas bättre mellan könen helt enkelt. Det är ett jobb som måste göras och det är obetalt, de som gör detta arbete måste betala med tid som hen kunde lagt på betalt arbete eller fritid, är alltså en "kostnad" för den personen. Den kostnaden ska självklart fördelas lika om nu båda könen drar nytta av vad som där producerar i form av mat, renhet, rena kläder, barn etc.

Om kvinnor slutade bli tillsammans med Johnny Tribal med en fet prilla under läppen så kanske saker skulle bli annorlunda med tiden. Men varför ställa krav på kvinnors val av partner när man kan försöka ändra alla världens män istället?
Citera
2014-09-07, 15:39
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Skaffa ett eget företag, anställ dig själv, städa hemma och betala ut lön till dig själv. Kommer gå bra det seru.

Fy fan, sånt där får du inte skojja om! En ekonomi utan tillväxt är ju precis vad MP föreslår! Du satte verkligen spiken på hur det skulle se ut =)
Citera
2014-09-07, 15:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Uhm. Dagis?
Direkt efter förlossningen och när barn är sjuka?
Kommer dagis hem och fixar tvätt, städning, läggning, läxläsning osv också?

Citat:
Åååh, nu är du igång och fulciterar igen. Tur att jag är här som kan skälla lite på dig.

Personen du citerade skrev att mannen tar sitt ansvar och kvinnan tar sitt ansvar. Oavsett vem som gör vad. Den är individualism och inte könkrig. Du vänder på det och försöker göra det till en könskamp. Är det verkligen ett sådant samhälle du vill ha? Där män är män och kvinnor är kvinnor, och det viktiga är att definera det först och främst?
Personen jag citerar anser att ett samhälle som bygger på att kvinnor är beroende av män är okej.
Citera
2014-09-07, 15:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletPlit
Du kan inte sätta likamedtecken på en grupps skillnad i inkomst och en individs. Varje kvinna tjänar inte mindre än varje man bara för att de i genomsnitt tjänar mindre.
Det är du - inte jag - som vill prata individnivå...

Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Dom får väl hitta en ny man? Sära på benen lite?

Förlåt, tyckte att ditt ypperligt dumma inlägg förtjänade ett ypperligt dumt svar.

Försöker du just nu argumentera mot någon slags fantasiåsikt du har hittat på att övriga skribenter har ? Hur många väderkvarnar ser du framför dig?

Det är befängt att påstå att kvinnor inte kan göra karriär i Sverige. Sverige är ett av världens mest jämställda land, och här ser vi individen och inte könet. Det vill ni feminister ändå på. Varför?

Du sitter här på Flashback och tjatar om att du har det så tufft för att du är kvinna, när sanningen är att du har det tufft för att du inte rör på röven och går ut och gör karriär.
Nej, det gör vi inte. Gjorde vi det så skulle män och kvinnor dela lika på föräldraansvaret och ha lika utrymme på arbetsmarknaden.

Jag sitter inte här och tjatar ett skit om mig själv - eftersom jag inte utgår från mig själv alls...
Citera
2014-09-07, 15:44
Medlem
Citat:
Om kvinnor slutade bli tillsammans med Johnny Tribal med en fet prilla under läppen så kanske saker skulle bli annorlunda med tiden. Men varför ställa krav på kvinnors val av partner när man kan försöka ändra alla världens män istället?

De som vill bli ihop med Johhny etc får gärna bli det. De passar nog ihop.
Problemet som Scott, Micro etc gör att de väljer ut en grupp, i detta fall kvinnor och letar upp ett område, oftast inkomst.

Sen argumenterar de från de och ta inte hänsyn till spridning i gruppen, osv, utan de tror det beror på STRUKTURER, att mannen FÖRTRYCKER och att det är därför GRUPPEN kvinnor tjänar mindre.

Tyvärr så saknar de förmåga att ta in argument utan mal bara på.

Lösningen för en feminist är skaffa inte barn, så kan du få det du vill ha. pengar, makt... nej det går ju inte förresten. De kan ju inte klara av att tävla.

om vi slängde iland 1000 män och 1000 kvinnor på en ö, så kan jag lova att de som lyckas bäst är de män och kvinnor som samarbetar som just man och kvinna.
Citera
2014-09-07, 15:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
1. Jobba i den privata sektorn med riktiga jobb så får ni högre lön.

2. Om kvinnor slutade hora efter män med högre lön än de själva så skulle det se annorlunda ut. + över 70% av kvinnorna vill inte dela mammaledigheten.

3. Sluta importera värdelöst skräp från MENA.

4. Jaha?
Om kvinnodominerade yrken värderades efter det samhällsvärde de betingar så skulle män inte tjäna mer än kvinnor och därmed skulle inte skevheten i inkomst uppstå.
Citera
2014-09-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Direkt efter förlossningen och när barn är sjuka?
Kommer dagis hem och fixar tvätt, städning, läggning, läxläsning osv också?

Personen jag citerar anser att ett samhälle som bygger på att kvinnor är beroende av män är okej.

JA!!!
men även att män är beroende av kvinnor.
AH. Vi är beroende av varandra Vad konstigt. Det är ju så samhället ser ut.
Citera
2014-09-07, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om kvinnodominerade yrken värderades efter det samhällsvärde de betingar så skulle män inte tjäna mer än kvinnor och därmed skulle inte skevheten i inkomst uppstå.

Men så fungerar inte marknadsekonomi. Lösningen. Kvinnor jobbar där de vill. Män inom vården tjänar inte mer än kvinnor heller. Inte poliser. Inte kriminalvårdare mm.
Citera
2014-09-07, 15:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
De som vill bli ihop med Johhny etc får gärna bli det. De passar nog ihop.
Problemet som Scott, Micro etc gör att de väljer ut en grupp, i detta fall kvinnor och letar upp ett område, oftast inkomst.

Sen argumenterar de från de och ta inte hänsyn till spridning i gruppen, osv, utan de tror det beror på STRUKTURER, att mannen FÖRTRYCKER och att det är därför GRUPPEN kvinnor tjänar mindre.

Tyvärr så saknar de förmåga att ta in argument utan mal bara på.

Lösningen för en feminist är skaffa inte barn, så kan du få det du vill ha. pengar, makt... nej det går ju inte förresten. De kan ju inte klara av att tävla.

om vi slängde iland 1000 män och 1000 kvinnor på en ö, så kan jag lova att de som lyckas bäst är de män och kvinnor som samarbetar som just man och kvinna.
Lösningen för män som inte vill ta ansvar för sina barn är givetvis att avstå från att skaffa barn. Skulle män göra det så skulle jämställdheten ganska snabbt uppnås i samhället...

Men - vi kan väl inte kräva att män tar ansvar för de val de gör .. i vanlig ordning.
Citera
2014-09-07, 15:48
Medlem
Citat:

Well då får ni snubbar sluta bli ihop med Johhny Tribals dotter så skulle ni lösa "problemet" med spridning av JT gener i lika hög grad.
Citera
2014-09-07, 15:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
JA!!!
men även att män är beroende av kvinnor.
AH. Vi är beroende av varandra Vad konstigt. Det är ju så samhället ser ut.
Nej, män blir inte beroende av kvinnor när kvinnor underställs mäns ekonomiska makt. Eftersom en kvinna då inte äger samma valmöjlighet som mannen - medan det står mannen fritt att göra val, eftersom han har den ekonomiska möjligheten att faktiskt göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in