Citat:
Feminismen har div. ideologiska program, teorier och lösningar på div. problem i samhället.
Är vi nog alla medvetna om, så behöver jag kanske inte dra.
Skulle dock vara intressant att höra antifeministernas olika idéer kring hur samhällen borde lösa de problem som feminister tar upp, som existerar mellan könen om nu feminismen har så käpprätt fel.
Här några idag existerande problem
1. Kvinnors dåliga löner och därmed dåliga pensioner etc. Räknar man livtidsinkomst så tjänar kvinnor i Sverige 3,6 miljoner mindre än män.
2. Föräldraledigheten som alltså hör ihop med fråga 1. men som jag tar som en egen fråga.
Män tar bara ut 24%.
3. Våldet och kriminaliteten i samhället som alltså till 90 nånting procent är ett manligt problem.
4. Globalt: Kvinnornas situation ute i världen som ofta är under all kritik. Bevis på detta ex.
°160 miljoner kvinnor fattas i världen i dag. De har pga sitt kön blivit bortvalda, utrotade eller mördade.
°120 miljoner flickor våldtas innan de fyller 18. Vuxna kvinnor som utsätts för sexuellt våld under sitt liv är avsevärt högre.
° Kvinnor äger 1 procent av världens tillgångar, har 10% procent av inkomsterna och utför 65% procent av arbetet. *
° Kvinnor har betydligt färre mänskliga rättigheter tillgodosedda än vad gruppen män har...ex. juridiska rättigheter, möjlighet till skola etc. etc.
Så! Nu vill jag veta VAD är de antifeministiska lösningarna på detta? Eller är det inget problem för er?
* Innan ni nu regarera på denna så: detta är en vanlig feministisk "slogan" hur sann den är gällande de exakta siffrorna går ju inte att fastställa alls, ingen större idé ens försöka ge sig in i det. jag tar med den i egenskap av maktförhållandet. För ATT kvinnor äger mindre, får mindre av inkomsterna och jobbar mer är nog helt sant.
Är vi nog alla medvetna om, så behöver jag kanske inte dra.
Skulle dock vara intressant att höra antifeministernas olika idéer kring hur samhällen borde lösa de problem som feminister tar upp, som existerar mellan könen om nu feminismen har så käpprätt fel.
Här några idag existerande problem
1. Kvinnors dåliga löner och därmed dåliga pensioner etc. Räknar man livtidsinkomst så tjänar kvinnor i Sverige 3,6 miljoner mindre än män.
2. Föräldraledigheten som alltså hör ihop med fråga 1. men som jag tar som en egen fråga.
Män tar bara ut 24%.
3. Våldet och kriminaliteten i samhället som alltså till 90 nånting procent är ett manligt problem.
4. Globalt: Kvinnornas situation ute i världen som ofta är under all kritik. Bevis på detta ex.
°160 miljoner kvinnor fattas i världen i dag. De har pga sitt kön blivit bortvalda, utrotade eller mördade.
°120 miljoner flickor våldtas innan de fyller 18. Vuxna kvinnor som utsätts för sexuellt våld under sitt liv är avsevärt högre.
° Kvinnor äger 1 procent av världens tillgångar, har 10% procent av inkomsterna och utför 65% procent av arbetet. *
° Kvinnor har betydligt färre mänskliga rättigheter tillgodosedda än vad gruppen män har...ex. juridiska rättigheter, möjlighet till skola etc. etc.
Så! Nu vill jag veta VAD är de antifeministiska lösningarna på detta? Eller är det inget problem för er?
* Innan ni nu regarera på denna så: detta är en vanlig feministisk "slogan" hur sann den är gällande de exakta siffrorna går ju inte att fastställa alls, ingen större idé ens försöka ge sig in i det. jag tar med den i egenskap av maktförhållandet. För ATT kvinnor äger mindre, får mindre av inkomsterna och jobbar mer är nog helt sant.
1. Uppmuntra kvinnor till att söka sig till mer inkomstbringande yrken och att starta eget osv.
Det finns inga officiella strukturer(inofficiella hävdas däremot) som håller tillbaka varken kvinnor,män,folk med långa ben,rosa naglar på lilltån osv. Alla väljer olika i livet och så länge alla har samma (i samhället då för genetik och bakgrund osv blir aldrig jämlik) villkor att tävla på är en obalans mellan tex kön, grupper av etnicitet, grupper av personligheter, grupper av what ever inget problem i sig.
Om kvinnor generellt väljer yrken med sämre löneutveckling än män är det deras val och är en naturlig "obalans". Om de däremot tvingas till detta eller motarbetas i att få andra högavlönade arbeten så ska lagarna om diskriminering kunna fånga upp problemet.
2. Antingen tvinga till 50/50 i uttag eller låta familjerna sköta det själva. Väljer kvinnan att ta ut mer än mannen är det ju hennes fria val och vice versa. Men om problemet är mer kulturellt att kvinnor anses av arbetsgivar och vänner ska ha ett större ansvar är det information och förebilder som bryter mönstren som behöver föras fram.
3. Hårdare straff samt mer resurser till att förebygga kriminalitet och att samhället tidigt försöker fånga upp unga som håller på att hamna snett i samhället. Detta gjordes mer förut med specialklasser, kamratstödjare,drivna personer på fritidsgårdar osv.
Våld mot kvinnor måste bekämpas genom att det ska vara lätt att anmäla, lätt att få omflyttning,lätt att få stöd och att polisen faktiskt ens tar det seriöst.
4. Behövs kulturella revolutioner av olika slag. Samma som vi haft här. Sverige är inte så pass jämställt som det är pga av en slump. Många har kämpat för det genom tiderna och det glöms lätt bort när F! spottar dessa i ansiktet genom att låtsas som att inga framsteg har gjorts och blåsa upp små små problem till gigantiska monster.
Starka kvinnorörelser behövs runt om i världen. Dvs kvinnokamp, dvs feminism på riktigt och inte den vi nu har i Sverige där den är omdefinierad till att vara symbolisk med antirasism och jämställdhet generellt. Feminismen behövs desperat i världen men inte i Sverige. Feminismen har gjort sitt arbete här och andra kan nu ta över jämställdhetsarbetet från feminismen. Feminismen har varit ett bra steg på vägen men har för oss spelat ut sin roll.
Senast redigerad av Xpera 2014-09-07 kl. 14:10.
Senast redigerad av Xpera 2014-09-07 kl. 14:10.
Du är ju feminist!
)