Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Om man vill hjälpa någon är det min erfarenhet att man bör vara öppen och rak, att förställa sig och låtsas hålla med eller uppmuntra sådant man själv anser är fel kan knappast leda till något gott. Däremot är det förstås klokt att lyssna, och det tycker jag att jag har gjort när jag har läst igenom tråden, men det behöver som sagt inte betyda att man måste hålla med.
Vilka är den "gangstalkande myndigheten" du pratar om?
Att förställa sig och låtsas hålla med eller uppmuntra sådant man själv anser är fel är självklart förkastligt för att inte säga vidrigt och frågan är om någon ens skall kunna ursäkta sig med att på så vis i bästa välmening kunna hjälpa någon annan.
Det jag åsyftade var att bara man visar jämbördig respekt och ställer frågor man
ömsesidigt behöver svar på kan man utveckla något tillsammans med sina motsatta karaktärer, meningsmotståndare och folk med främmande livsöden.
Varje människa är unik och söker unika likaväl som mänskligt generella svar. Ingen är dock betjänt av självgodas överlägsna attityd och hycklande hjälpsamhet.
Den gangstalkande myndighet som uppmuntrat mina avundsamma släktingar, giriga grannar, otrygga chefer eller svartsjuka rivaler mot mig för att sänka min trovärdighet i de rättsskandaler jag råkar ha fått insyn i är som du vet psykförsvaret.