Citat:
Ursprungligen postat av
KlokOchSnygg
Det är du som inte vill förstå.
Här har du en film som visar massor av rivningar. Försök hitta en enda byggnad där där delar kastas ut åt sidan på grund av att de träffas av delar som faller, det går inte. Den finns inte sådan "studs" i byggnader.
Vad som gör att delar får hög fart i vågrät riktning är sprängning
https://www.youtube.com/watch?v=T_2_XgTicAo
Om tunga delar skall få bara lite fart vågrätt måste det fara hög fart och stort motstånd, twintowers bjöd knappast på något större motstånd när de kollapsade.
En del debunkers i tråden som beskriver en slags "fjädereffekt", det är ju löjligt. Absolut ingen kan gå på att byggnader kan fungera som en fjäder. Inte ens de som föreslår att det skulle vara orsaken bakom mängder av bråte slungades åt sidorna tror på det
Vill och vill, jag kan inte avgöra om ditt "så här är det" påstående är rimligt eller inte. Det var det den snabba beräkningen skulle hjälpa till med. Om det blev för krångligt för dig, som tydligen har läst fysik, att beräkna så kan du nog tänka dig hur krångligt det är för mig.
Att argumentera för att WTC1 och 2 revs med hjälp av sprängladdningar genom att visa att de inte alls liknar en demolering med sprängning känns lite ... "mindre övertygande"?
En problem med sprängningsteorin i mina ögon är att massor av små lätta saker, damm och delar av aluminiumpanelen rimligen borde blåsa mycket längre bort än de stora tunga stålbalkarna. Men det ser man inget av, snarare tvärtom.
Det finns andra sätt för delar att få fart i sidled. Särskilt med WTC:s konstruktion av ytterväggarna.
Kan en drygt två meter hög vägg rivas och delar av den landa lika långt bort som väggen är hög, utan att någon del studsar på en annan del?
Javisst, videoklippet visar hur.
https://www.youtube.com/watch?v=0lpe6ruqfN4
Sen kan man tänka sig en 340m hög vägg som ska nå 110m bort. Omöjligt? Vem vet, nu blir det krångliga hållfasthetsberäkningar igen. Jag tänker inte ens försöka låtsas som att jag klarar det.