2014-01-22, 14:05
Medlem
Jag skulle vilja säga att Kapellgärdet, Svartbäcken, Luthagen och Tunabackar är bästa bostadsområdena i Uppsala. Men det är min åsikt. Jag vill inte bo mitt i stan men inte heller för långt bort. Dessa ställen har det mesta, grönområden, parker, badhus, gym, affärer. Mkt lugna områden och mycket familjer som bor där.
Citera
2014-03-02, 17:48
Medlem
Gränby är inte alls dåligt. Vädergatorna är väldigt trygga och inte alls lika farliga som folk säger nuförtiden. Har själv bott här hela mitt liv och har alltid känt mig trygg. Den andra sidan, almqvist osv. är mindre fint men inte heller det är otryggt, dock mindre fint.
Citera
2014-08-26, 23:27
Medlem
Bladderblads avatar
Hej. Wall of text här, blir så förbannad bara, måste skriva av mig...

Efter jobbyte samt nyinförskaffad sambo så flyttade jag från en av stockholms nordligare kranskommuner till henne. Hon hade massa ködagar i Uppsala och hon bedyrade (hon är strax under 30, jag är närmare 35) att stadsdelen Gränby var okej, precis som snubben ovan skriver.

Gränby är INTE bra, det har varit bilbränder och finns MÄNGDER av störiga blattar, området är så jävla skräpigt och gårdarna längsmed BV:n ser för jävliga ut.

Jag lurade mig själv eftersom området ligger så pass centralt, tar 10-15 att gå till centrum och resecentrum. Läste på den lilla statistik som finns om området innan ja-tack samt googlade uppgångarna i fastigheten vi flyttade till, det var utlänningar och svenskar samt några svårplacerade europeiska namn (tänk polacker). Lägenheten är nyrenoverad så det är ett plus.

Men när jag är installerad med donnan så ser jag att det är jävla många fler av utlänningarna än svenskarna - det är ju grejen, det stod i en gammal undersökning från 2012 (eller liknande) att i Gränby så bor det 50/50 sve/arab eller nåt sånt, ja men det är ju lägenhetsinnehavarna man kollat på: Antalet blattefamiljemedlemmar överstiger VIDA antalet svenskar i varje hushåll. Jag har sett några svenskar i mysbyxor som rastar hundarna, that's it. Hucklekärringarna tittar inte ens på en. Otrevliga jävlar runtom i området. Ibland åker poliser förbi i bilar - har aldrig sett någon till fots.

Nu vill jag flytta. Har liten budget för boendet, kan tänkas köpa men helst inte eftersom det verkar bättre i nuläget med att kasta pengarna i sjön på en dyr hyra (har räknat på det och gjort en skakig prognos). De något mindre konjunkturkänsliga stadsdelarna ger så jävla lite "bang for your buck" i en så liten stad som Uppsala, så jag kan till och med tänka mig ytterområden som Eriksberg och Sävja/Nåntina. Råd mig eller ljug för mig och säg att Gränby är bra. Det känns så jävla dassigt att säga att man bor i Gränby.

TL;DR? Lurade mig själv att bo i stadsdelen Gränby, vill flytta. Men vart? Tål en hyra på 11 000:- (motvilligt), en trea räcker gott. Tvåa i nödfall, helst trea. Har sparkapital för att köpa något mellan 1,4-1,6 med låg "klubbavgift". Helst mindre. Är det möjligt?
Citera
2014-09-06, 22:57
Medlem
Måttligs avatar
Det låter som att du fått otillräcklig info innan du flyttade.
Gränby är som du säger till stora delar ghettofierat, med gott om utomeuropeiska bekantskaper och sin beskärda del av kriminella gäng. Detta gäller främst "författargatorna", såsom Albert Engströmsgatan, Almqvistgatan m.fl.

Det finns dock en del av Gränby som är lite mer acceptabel, nämligen de s.k. "vädergatorna". (Stormgatan, Blixtgatan, Molngatan m.fl.) De ligger på rätt sida av den långa gång- och cykelbanan som delar Gränby, och består till större delen (tror jag) av bostadsrätter.
Just nu finns det t.ex. en tvåa på Molngatan, 61 kvm och en modest avgift på drygt 2800:-/mån. Utrop 1.450.000:-.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-granby-uppsala-kommun-molngatan-29-6577700

Direkt söder om Vädergatorna börjar Salabacke, vilket är ett i mitt tycke betydligt bättre område, och inte mycket dyrare lägenheter om man ska köpa.

http://www.hemnet.se/resultat

Området Kvarngärdet, som ligger ännu närmare centrum, bebos av någon anledning också till stor del av invandrare, men jag misstänker att det kommer att förändras i takt med att renoveringar genomförs, och hyrorna höjs.

Tunabackar är som Salabacke i såväl prisläge som avstånd till centrum, men åt ett annat väderstreck.
Årsta blir allt mer attraktivt i takt med att bostadspriserna stiger, men ligger lite mer ocentralt.
Eriksberg ligger en bra bit från stan, men kostar lite p.g.a. sin närhet till det stora grönområdet Hågadalen.

Kåbo, Norby, Fålhagen, Luthagen och Stabby är utanför ditt angivna prisintervall.

Oavsett var du hamnar till slut, så vill du till varje pris undvika Gottsunda, Stenhagen, vissa delar av Sävja och så gott som hela Nyby. Uppsalas mest ökända gata Bandstolsvägen ligger visserligen tekniskt sett i Valsätra, men mentaliteten är 100% Gottsunda.

Har du dock möjlighet att betala 11k i månadshyra, så borde det finnas objekt att hyra hos Uppsalahem.

Lycka till, och håll oss gärna uppdaterade om hur det går, och var du hamnar till slut.
Citera
2015-02-19, 20:36
Medlem
peerons avatar
Hittade denna gamla tråd för att vi just nu letar efter en passlig BF istället för att hyra i andrahand. Läste alla kommentarer om invandrare i Salabacke och jag höll inte alls med tills jag insåg att jag själv är invandrare och har ett sånt där knasigt efternamn som låter lite som en kombination av böneutrop och knytnävsslag i tangentbordet.

Skämt åsido så tycker jag faktiskt att Salabacke är mysigt och fint, påminner mycket om min hemort (flyttade hit från landet i öst för att plugga) och de enda gångerna jag känt mig otrygg här har varit när någon snubbe vinglat kors och tvärs med en systemkasse i handen och försökt snacka lite.

Siktar dock på att försöka hitta något trevligt i Luthagen, drömgatan är förstås Övre slotts, inte för att jag är snobb utan för att jag tamejfan älskar Pelle Svanslös gränslöst.
Citera
2015-02-19, 23:38
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peeron
Hittade denna gamla tråd för att vi just nu letar efter en passlig BF istället för att hyra i andrahand. Läste alla kommentarer om invandrare i Salabacke och jag höll inte alls med tills jag insåg att jag själv är invandrare och har ett sånt där knasigt efternamn som låter lite som en kombination av böneutrop och knytnävsslag i tangentbordet.

Skämt åsido så tycker jag faktiskt att Salabacke är mysigt och fint, påminner mycket om min hemort (flyttade hit från landet i öst för att plugga) och de enda gångerna jag känt mig otrygg här har varit när någon snubbe vinglat kors och tvärs med en systemkasse i handen och försökt snacka lite.

Siktar dock på att försöka hitta något trevligt i Luthagen, drömgatan är förstås Övre slotts, inte för att jag är snobb utan för att jag tamejfan älskar Pelle Svanslös gränslöst.

Så himla fin och härlig humor! Kärlek!
Citera
2015-02-26, 17:27
Medlem
peerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Så himla fin och härlig humor! Kärlek!

Haha, tack! Lite självdistans måste man ju ha, annars skulle man ju bli deprimerad.
Citera
2015-02-27, 16:33
Medlem
Tja!

Perfekt att den här tråden återupplivas i samband med att jag börjar leta efter bostad! Ska börja plugga i Uppsala i höst och har börjat småkika lite på att köpa en bostad och vart man då vill bo.

Budgeten ligger på 1,4-1,7 miljoner, helst runt 1,5, ser helst en 1:a på runt ~35m2.
Kollat runt centrala uppsala, luthagen och slutpriserna för en 1:a hamnar ju närmare 2 miljoner...
Jag vill ju självklart bo så centralt som möjligt men att ha 15min på cykel till stan och komma ner i "vettiga" priser kan det ju helt klart vara värt.

Några konkreta slag vart jag ska kika för att få något sjysst i denna prisklassen?
Kungsgärdet/Flogsta, Ulleråker eller Nyby är väl de områdena jag tror jag ha en chans att hitta något enligt vad jag sett hittills iallafall.
Citera
2015-05-24, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolf_Return
Tja!

Perfekt att den här tråden återupplivas i samband med att jag börjar leta efter bostad! Ska börja plugga i Uppsala i höst och har börjat småkika lite på att köpa en bostad och vart man då vill bo.

Budgeten ligger på 1,4-1,7 miljoner, helst runt 1,5, ser helst en 1:a på runt ~35m2.
Kollat runt centrala uppsala, luthagen och slutpriserna för en 1:a hamnar ju närmare 2 miljoner...
Jag vill ju självklart bo så centralt som möjligt men att ha 15min på cykel till stan och komma ner i "vettiga" priser kan det ju helt klart vara värt.

Några konkreta slag vart jag ska kika för att få något sjysst i denna prisklassen?
Kungsgärdet/Flogsta, Ulleråker eller Nyby är väl de områdena jag tror jag ha en chans att hitta något enligt vad jag sett hittills iallafall.

Vettigaste området för BR är garanterat industristaden.
Dyrt men bra
Citera
2015-05-24, 15:49
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lauren
Vettigaste området för BR är garanterat industristaden.
Dyrt men bra

Varför är det vettigast?
Citera
2015-05-25, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Varför är det vettigast?

Bra folk och inga närliggande slumområden
Citera
2015-05-25, 00:51
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lauren
Bra folk och inga närliggande slumområden

Bra folk? Vad är det för folk som bor där då?

Läget är väl helt okej, och det känns väl antagligen trevligare när det inte längre är en byggarbetsplats.. men jag är inte helt såld på att bo granne med ett reningsverk.
Folk som bor vid pappersbruk säger ju att de vänjer sig vid lukten så man kanske vänjer sig med bajslukt också.
Fast vetefan.. jag bodde nära ett kafferosteri och nog fan blev man extra sugen på kaffe de dagar vinden låg på därifrån.. även fast man hade bott där ett tag.
Industristaden kan nog få lukten från kafferosteri också för den delen, men om det uppväger lukten av bajs? Nja..

Ska man bo nybyggt där det tidigare var industriområde vetefan om jag inte skulle välja stabby/librobäck istället. Visserligen längre från stan, men verkar bli ett rätt trevligt område och till skillnad från industristaden omgivet av existerande trevliga områden samt okej närhet till natur.
Lite trist att rälshelevetet skär sönder staden så jävligt just där bara.

Annars kan nog norra änden av sysslomansgatan eller några av gatorna därikring vara rätt trevligt.
Senast redigerad av Cognitive Dissident 2015-05-25 kl. 00:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in