2019-10-05, 14:06
Avslutad
https://mobil.unt.se/nyheter/uppsala/eriksberg-hyran-hojs-med-25-procent-5037125.aspx
25% höjning, upptrappning u några år ser det ut. Där, i Eriksberg bor mycket vänsterfolk, övervintrade hippies och kufar. Men nog relativt lugnt. Hela området andas 70tal.
Citera
2019-10-17, 11:43
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Ser att det läggs ut smålägenheter med hyror kring 3000 på täljstensvägen då och då. Men "vi planerar att bygga om/renovera" står det också. Vad kan hyrorna efter renovering landa på i detta området för ettorna?
Kring Döbelnsgatan fanns tidigare billiga lägenheter som efter renovering fick rejäla påslag.

Minst 25%. 55% som max.

Så värdera noga innan du vaskar kötiden
Citera
2019-10-18, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Minst 25%. 55% som max.

Så värdera noga innan du vaskar kötiden
Ja-de riktigt billiga lägenheterna någorlunda centralt verkar verkligen "renovera" upp hyrorna.
Citera
2020-01-01, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JP1
Frågan är dock vad som sker när man går från t ex plats 20 till plats 5.. Många som ställer sig i kön för att testa kötiden och hoppar sedan av halvvägs in i processen?
Eller blir de bortrensade på något annat sätt?

Ibland kan det nog vara så. Sedan, står man t.ex. på plats 15 på 10 olika lägenheter är det troligen ofta samma 14 personer som står framför en för alla 10 lägenheterna, så chansen finns ändå att man får någon av dem efter att de framför en i kön valt lägenhet. Dock får man troligen den minst attraktiva av de 10 man valt.

Jag funderar själv på att flytta närmare stan då man har samlat ihop en hel del kötid. Är lite osäker på Kvarngärdet - det är nära stan vilket vore otroligt skönt (hatar Uppsalas bussar och att cykla i regn och slask), men samtidigt verkar det ganska "livat" där. Bor just nu i Gottsunda så vill delvis komma närmare stan men även få något lite lugnare/trevligare område (Gottsunda är inget "ghetto" i min mening, men visst händer det saker ibland...). Vore något renoverat i Sala Backar bättre?
Senast redigerad av Sansmoral 2020-01-01 kl. 16:43.
Citera
2020-01-21, 09:38
Medlem
Någon här som har koll på Uppsala under 80-talet. Jag tänker närmast på utelivet i allmänhet men också om någon minns Kickans workout och eventuella karateträningsgrupper? Jag gör lite research för ett projekt jag ska genomföra. Tack på förhand!
Citera
2020-10-25, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SJB
Gränby är inte alls dåligt. Vädergatorna är väldigt trygga och inte alls lika farliga som folk säger nuförtiden. Har själv bott här hela mitt liv och har alltid känt mig trygg. Den andra sidan, almqvist osv. är mindre fint men inte heller det är otryggt, dock mindre fint.

Citat:
Ursprungligen postat av Måttlig
Det finns dock en del av Gränby som är lite mer acceptabel, nämligen de s.k. "vädergatorna". (Stormgatan, Blixtgatan, Molngatan m.fl.) De ligger på rätt sida av den långa gång- och cykelbanan som delar Gränby, och består till större delen (tror jag) av bostadsrätter.

Hur är läget för vädergatorna i Uppsala idag? Är det lugnt och tryggt? Vågar man köpa bostadsrätt där?
Citera
2020-12-29, 02:30
Medlem
Tog mig för pannan igår när man kom nära Ica vid råbyvägen tänkte handla där så ser man hur en icke svensk stannar bilen mitt på huvudleden slår på varningsblinkers och går in i affären. Så den delen av Gränby är inte bra att bo i rekommendera jag. Kultur fattigt folk med körkortslösa människor
Citera
2021-03-07, 00:02
Medlem
Måttligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanLodjurBraeka
Hur är läget för vädergatorna i Uppsala idag? Är det lugnt och tryggt? Vågar man köpa bostadsrätt där?

Jag bor inte längre kvar i Uppsala, men att döma av vad jag läser om vad som händer i områdena omkring vädergatorna (Kvarngärdet, författargatorna m.m.) så skulle jag nog välja något annat område att bosätta mig i.
Citera
2021-04-26, 16:44
Medlem
Hur är det med almqvistgatan? Är det fint där i Gränby.
Citera
2021-04-26, 17:13
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bade
Hur är det med almqvistgatan? Är det fint där i Gränby.

Om du gillar stök, mord och rån så är det fint.
Annars skulle jag hålla mig från Gränby.
Citera
2021-04-26, 18:02
Medlem
Så det är ingen ide att flytta till Almqvisten? Så synd då jag vill byta till ett billigare boende.
Citera
2021-04-27, 22:10
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bade
Så det är ingen ide att flytta till Almqvisten? Så synd då jag vill byta till ett billigare boende.

Jag tror inte det är så farligt faktiskt. Men det beror ju på hur känslig du är visserligen.

Jag bodde där i området innan bostadsrätterna började poppa upp och innan hyresrätterna blev "dyra" och renoverade. Då upplevde jag det inte som farligt att bo där, även om det såklart var en del knarkare, och det hände en del våldsbrott, men det var ju mer "uppgörelser", eller folk som känner varandra åtminstone. Inte känt någon som blivit rånad eller oprovocerat attackerad eller liknande om det skulle vara sånt du är rädd för.

Jag skulle dock inte vilja att min unge gick i skolan i gränbyskolan, så har du barn skulle jag tänka två gånger. Aldrig någonsin har jag hört sånt kaos på en skola så många gånger (har besökt biblioteket vägg i vägg med skolan ett gäng gånger).

När jag bodde där var det väldigt invandrartätt, men numera tror jag att det är mer blandat då det som sagt är nybyggda bostadsrätter i områdena och hyresrätterna är lite dyrare än de brukade vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in