Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-26, 15:57
  #1
Medlem
Green Eyed Joes avatar
Var i Uppsala ska man bosätta sig?
Min syrra har fått jobb i Uppsala, men känner ingen där och vet inte var det är ok att bo. Hon ska köpa en bostadsrätt. Finns det ställen som är farliga eller är det bara sömnigt lantliv i hela stan?
Citera
2009-01-26, 16:04
  #2
Medlem
tältpinnes avatar
Centrum, Fålhagen, Luthagen, Fyrislund och Vaksala är bra områden. Gottsunda, Gränby och Salabacke kan man gott undvika. Allt handlar ju om vilken budget din syster har.
Citera
2009-01-26, 16:16
  #3
Medlem
Green Eyed Joes avatar
Budget är runtt miljonen. Hon behöver minst en trea.
Citera
2009-01-26, 16:28
  #4
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyed Joe
Budget är runtt miljonen. Hon behöver minst en trea.

Ah, då blir det förmodligen Salabacke eller Gränby om det skall vara så nära stan som möjligt. Läby i Gamla Uppsala bör också ha lägenheter i den prisklassen, men med större avstånd till stan. Samtliga dessa områden ligger öster om stan, till väster finns det Flogsta som är ett utpräglat studentområde men det har förmodligen även billiga BR. Uppsala är inte särskilt billigt FYI.
Citera
2009-01-26, 16:39
  #5
Medlem
Green Eyed Joes avatar
Shit. Jag som trodde det var en ganska billig håla.
Citera
2009-01-26, 16:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyed Joe
Var i Uppsala ska man bosätta sig?
Min syrra har fått jobb i Uppsala, men känner ingen där och vet inte var det är ok att bo. Hon ska köpa en bostadsrätt. Finns det ställen som är farliga eller är det bara sömnigt lantliv i hela stan?

Gottsunda är väl den mest "ghettobetonade förorten", där brinner det tydligen bilar varje vecka nuförtiden.
Flogsta, Stenhagen och till viss del Kvarngärdet räknas väl också till de sämre områdena.

Luthagen är lite som motsvarigheten till Stockholms Östermalm.
Det är fint, och här ligger dessutom de fiiinaste adresserna. (Näst efter Kåbo, men där finns nästan bara stora villor.)
Främre Fålhagen är nästan lika fint och fiiint.

Uppsala är okej, som en småstad - men långt ifrån någon liten håla.
Dålig lokaltrafik - men cykelavstånd till allt.

Vacker stad, mycket tack vare stadsarkitekten Gunnar Leche -
som ritat flera hus som faktiskt innehåller utmärkta bostadsrätter idag!
Citera
2009-01-26, 17:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyed Joe
Budget är runtt miljonen. Hon behöver minst en trea.

Kollade Hemnet lite snabbt:

Delar av Salabackar är okej. Eriksberg är fint, men lite avsides.
Tunabackar är charmigt! Sommarro är urgulligt! Stabby är bra, ligger precis bortom Luthagen.

Där fanns flera tvåochenhalvor och treor.

Så det ska nog gå att få tag på något bra/okej för de pengar hon har tänkt sig.

(Obs; att jag inte granskade de exakta adresserna på Hemnet denna gång.)
Citera
2009-01-26, 21:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Gottsunda, Gränby och Salabacke kan man gott undvika. Allt handlar ju om vilken budget din syster har.

Gränby och Gottsunda bör självfallet undvikas till varje pris. För hög slödderfaktor, även om det bor anständigt folk där också.

Salabackar var underbart en gång i tiden (det måste du väl hålla med om, Tältpinne?), men har dräggifierats hårt under det senaste decenniet. Det tycks liksom som att det "läcker" in en massa missanpassat pack från Gränby...

Citat:
Ursprungligen postat av Slang-Calle
Luthagen är lite som motsvarigheten till Stockholms Östermalm. Det är fint, och här ligger dessutom de fiiinaste adresserna. (Näst efter Kåbo, men där finns nästan bara stora villor.) Främre Fålhagen är nästan lika fint och fiiint.

Jovisst, med Upsaliensiska mått mätt är förvisso Luthagen "Uppsalas Östermalm" och Kåbo dess "Djursholm". Skillnaderna är dock enorma! Luthagen är långt mer heterogent än vad många tror och folk som bor där är relativt unga och har ganska låga inkomster (detta läste jag i en undersökning publicerad i UNT för en tid sedan). De flesta fastigheter är högst ordinära till såväl yttre som inre standard.

Svartbäcken har ingen nämnt ännu, men det är ett riktigt trivsamt område som till viss del gränsar till Luthagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Slang-Calle
Eriksberg är fint, men lite avsides.

VARNING!!! Eriksberg har dräggifierats brutalt under årens lopp och här talar jag av egen erfarenhet. Mycket patrask dväljes därute bland tallar och granar. Skitungar som springer runt och klottrar, vandaliserar, snor cyklar, härjar och trakasserar folk. För några månader sedan gav sig ett pack äckliga och värdelösa underklassungar på en 80-årig man därute, som fick stroke på kuppen och hamnade på sjukhus.

Det stämmer dock att det är väldigt fint därute i Eriksberg, med undantag för alla fula höghus. Så fruktansvärt tragiskt att se alla de där fula hyrekasernerna kontrastera mot den fina Stadsskogen och det helt underbara naturreservatet Hågadalen!
Citera
2009-01-26, 22:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Centrum, Fålhagen, Luthagen, Fyrislund och Vaksala är bra områden. Gottsunda, Gränby och Salabacke kan man gott undvika. Allt handlar ju om vilken budget din syster har.

Att undvika Salabacke? Vad grundar du det på? Området är blandat av bostadsrätter och hyresrätter. Att få en hyresrätt i området tar normalt 15 år och är alltså inga "slumm" lyor som hyrs ut till socialen i någon större utsträckning. Jag skulle välja luthagen om jag inte ville bo mitt i centrum, eller främre luthagen om jag ville bo mer centralt. För 1 miljon skulle jag utan tvekan köpa en 3:a i TREVLIGA mysiga salabacke. Förstår verkligen inte kritiken. Även gränby börjar ordna upp sig men är lite mera problemområde än de andra statsdelarna (utom gsunda)
Citera
2009-01-26, 23:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nasin
Att undvika Salabacke? Vad grundar du det på? Området är blandat av bostadsrätter och hyresrätter. Att få en hyresrätt i området tar normalt 15 år och är alltså inga "slumm" lyor som hyrs ut till socialen i någon större utsträckning.

Nej, 8 år tar det i genomsnitt enligt uppgifter som finns på Uppsalahems hemsida. Längst kötid har supermysiga Tunabackar och sköna Svartbäcken: 11 år. Äckligt underklassiga Gottsunda ligger självfallet i botten med "bara" 3 års kötid. Fan alltså, jag skulle inte bo därute ens om jag fick betalt för det. Så jävla fucking äckligt.
Citera
2009-01-26, 23:09
  #11
Medlem
Hokkans avatar
Luthagen, Salabacke, Tunna backar, Centrum.
Citera
2009-01-27, 12:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
.......

Jovisst, med Upsaliensiska mått mätt är förvisso Luthagen "Uppsalas Östermalm" och Kåbo dess "Djursholm". Skillnaderna är dock enorma! Luthagen är långt mer heterogent än vad många tror och folk som bor där är relativt unga och har ganska låga inkomster (detta läste jag i en undersökning publicerad i UNT för en tid sedan). De flesta fastigheter är högst ordinära till såväl yttre som inre standard.

Svartbäcken har ingen nämnt ännu, men det är ett riktigt trivsamt område som till viss del gränsar till Luthagen.


VARNING!!! Eriksberg har dräggifierats brutalt under årens lopp och här talar jag av egen erfarenhet. Mycket patrask dväljes därute bland tallar och granar. Skitungar som springer runt och klottrar, vandaliserar, snor cyklar, härjar och trakasserar folk.

.......

Åren går... Det är ganska länge sedan jag lämnade Uppsala, när jag tänker efter...
Du verkar veta bättre vad som gäller i dagsläget!

Angående det du skriver om Luthagen stämmer det med min erfarenhet också. Försökte beskriva det själv först men blev så långrandig, trasslade till det med den där Östermalmsliknelsen... För egentligen tror jag detsamma gäller med Östermalm; att det kanske bara är vissa adresser som är "riktigt fiiina" och i övrigt är det mest fördomar att folk skulle vara så rika och snobbiga där.

Svartbäcken är bra, känns rejält med alla de där fyrtiotals(?)husen utmed långa, raka Svartbäcksgatan. Fina gårdar om man bosätter sig ett litet stenkast ifrån den (ganska hårt trafikerade) gatan.

(Detsamma gäller väl för den delen Luthagsesplanaden, men där är husen högre, och bildar enad front mot trafiken.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback