2014-09-06, 18:15
Medlem
lakritcs avatar
Är själv moderat och har tidigare funderat på Sd. Kommer dock inte rösta Sd i detta valet, men möjligen 2018 om man inte ändrat på invandringspolitiken tills dess. Anders Borg som finansminister är oerhört värdefull för Sverige, inte minst i dessa tider, och jag bävar för om sossarna fick makten då de garanterat skulle ge oss en klart sämre ekonomi.

Ser även en röst på Sd som något bortslängd i detta valet. Däremot tror jag att man har mycket goda chanser att på allvar kunna påverka år 2018 då man säkert kan få uppemot 17-18%.

Ser för tillfället ut som att man kommer att landa på 10-13%. Yougov och Demoskop brukar vara ganska pålitliga och de har gått från ca 10% till 11 på kort tid.
2014-09-06, 18:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Sluta sprid denna missuppfattning om VALU. I orterna där VALU gjordes vågade folk exakt säga vad de röstade på. I dessa orter fick SD nämligen 7%. Däremot viktade inte VALU SDs resultat öht men viktade samtliga andra partier från rådatan... De tyckte väl 7% var tillräckligt skrämmande siffror eller nåt.. Men folket sa vad de röstade iaf.

Det är intressant det du skriver, och jag vill absolut inte sprida någon missuppfattning. Har du källa på att VALU "stämde" i de orter där den genomfördes, dvs hur vet du vilka orter det var?
2014-09-06, 18:17
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Är själv moderat och har tidigare funderat på Sd. Kommer dock inte rösta Sd i detta valet, men möjligen 2018 om man inte ändrat på invandringspolitiken tills dess. Anders Borg som finansminister är oerhört värdefull för Sverige, inte minst i dessa tider, och jag bävar för om sossarna fick makten då de garanterat skulle ge oss en klart sämre ekonomi.

Ser även en röst på Sd som något bortslängd i detta valet. Däremot tror jag att man har mycket goda chanser att på allvar kunna påverka år 2018 då man säkert kan få uppemot 17-18%.

Ser för tillfället ut som att man kommer att landa på 10-13%. Yougov och Demoskop brukar vara ganska pålitliga och de har gått från ca 10% till 11 på kort tid.

Jag tror inte att en röst är bortkastad. Ponera att SD får upp mot 15%, och M landar på drygt 20%. Detta skulle sända chockvågor genom hela "Nya Moderaterna", och mer än en partiföreträdare skulle inse att de måste närma sig SD för att någonsin mera kunna få något inflytande i svensk politik.
2014-09-06, 18:21
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är intressant det du skriver, och jag vill absolut inte sprida någon missuppfattning. Har du källa på att VALU "stämde" i de orter där den genomfördes, dvs hur vet du vilka orter det var?

Tror SVT gick ut med att VALU genomfördes i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall.
2014-09-06, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Sluta sprid denna missuppfattning om VALU. I orterna där VALU gjordes vågade folk exakt säga vad de röstade på. I dessa orter fick SD nämligen 7%. Däremot viktade inte VALU SDs resultat öht men viktade samtliga andra partier från rådatan... De tyckte väl 7% var tillräckligt skrämmande siffror eller nåt.. Men folket sa vad de röstade iaf.
Då ska vi se...

Stockholm: 5,3%
Göteborg: 7,76%
Malmö: 10,31%
Sundsvall: 9,03%

Medel: 8,10% - 16% (!) större än VALU.
2014-09-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boltzlux
Då ska vi se...

Stockholm: 5,3%
Göteborg: 7,76%
Malmö: 10,31%
Sundsvall: 9,03%

Medel: 8,10% - 16% (!) större än VALU.
Det var ju inte i hela städerna man mätte. Man valde ut ett visst antal vallokaler som tidigare har speglat det riktiga valresultatet.
2014-09-06, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Det var ju inte i hela städerna man mätte. Man valde ut ett visst antal vallokaler som tidigare har speglat det riktiga valresultatet.
Ok, få se siffrorna från dessa enskilda lokaler då.
2014-09-06, 18:45
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:

Tror du på fullaste allvar att M kommer att ändra sin invandringspolitik, speciellt med tanke på Reinfeldts uttalande senaste tiden. Det kan du nog glömma och det är lika bra att du röstar på SD redan nu.
2014-09-06, 18:55
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
På SDs första webbsida kan man läsa under rubriken Snabbfakta:
"Näst störst i 106 kommuner".

Vad menar de med det? De är ju inte näst störst i en enda kommun. Se Valmyndighetens valresultat 2010 här och sortera på SD-kolumnen så får ni se:
http://www.val.se/val/val2010/slutresultat/K/rike/index.html
http://www2.sverigedemokraterna.se/

Opinionsundersökningar genomförs bara i de allra största kommunerna, så det kan de ju inte syfta på.
Vad menar du med OU bara utförs i de största kommunterna? Isåfall har vi väl där svaret på varför OU har så fel gällande SD. Jag trodde de undersökte i hela Sverige.
2014-09-06, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boltzlux
Ok, få se siffrorna från dessa enskilda lokaler då.
Jag har inge siffror på detta men det är så här man brukar göra vallokalsundersökningar, att man väljer ut vallokaler som tidigare visat sig stämma bra med det riktiga resultatet.

Denna gången, i EUvalet, så missade man grovt då det visade 7,0% och det riktiga resultatet blev 9,7%. Jag vet inte varför man lyckades så dåligt.
2014-09-06, 19:14
Medlem
EXPRESSEN IDAG MED NYA HEMBESÖK HOS SD-POLITIKER

David Baas i aktion!

Publiceras i morgon?
2014-09-06, 19:15
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Jag har många moderatvänner som är exakt lika blåsta som du. Ni Borg-fanaster är så till er i trasorna för den där usla 1000-lappen ni fått extra i lönekuvertet. Att alliansens arab-afrikan-importpolitik dränerar den framtida pensionskassan med helt ofattbara summor bryr ni er inte om. Du får en 1000-lapp men förlorar det dubbla varje månad.

Dagens invandrare ska ha pension så småningom -- en mycket stor del av dem utan att betalat in en enda krona i skatt tills dess. Det fattas i storleksordningen 15-20 tusen miljarder kronor. Detta fantastiska framtida underskott håller din idol Anders Borg väldigt tyst om.

Tvärtom försöker Borg, tillsammans med kumpanerna Reinfeldt och Ullenhag, att slå i folk att dagens invandrare -- till 60% analfabeter -- i en avlägsen framtid kommer att vara nettoinbetalare till den svenska statskassan. En lögn som ter sig helt absurd med tanke på förvärvsfrekvensen för dem som kommit de senaste 20 åren.

.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in