2014-08-28, 10:22
Medlem
pellenicklass avatar
Bara för att man röker cannabis sporadiskt betyder inte det att man automatiskt ökar till ett regelbundet bruk. Cannabis är inte som heroin, man behöver inte lämna sitt vanliga liv till förmån för cannabis..
Citera
2014-08-28, 11:35
Medlem
xtremewalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellenicklas
Bara för att man röker cannabis sporadiskt betyder inte det att man automatiskt ökar till ett regelbundet bruk. Cannabis är inte som heroin, man behöver inte lämna sitt vanliga liv till förmån för cannabis..

Det är därför jag tycker Coffeshops är en lysande och bästa idén runt denna drog. Det är inte alltid man vill röka i sitt eget hem, man kan inte bjuda in alla till sitt hem. Med en Coffeshop skulle alla likasinnade kunna träffas, samtala och röka tillsammans som man gör i Amsterdam till skillnad från Christiania.

Tänk själv hur ofta dricker man öl/sprit hemma? okej som förfest eller som nu i sommartid. annars är det 9/10 Klubben eller Baren. Ge oss rättvisa för i helvete jävla politiker.
Citera
2014-08-29, 12:04
Medlem
waikikiis avatar
Vad gör man med de så kallade guldstjärnorna? Straffar dem för första gången och försvårar deras liv bra mycket mer än vad ett cannabisbruk gör? Sätter dem på rehab? Informerar skola/jobb att personen är en knarkare? Självklart är ju målsättningen att fredliga människor ska supa skallen av sig istället för att chilla en holk, men att sätta ihop en task force för det är ju bisarrt.

Helt sjukt att man målsätter personer som är okända av polisen för de röker när de i många fall sköter sitt med skola/jobb.
Citera
2014-08-31, 21:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtremewalker
Jag förstår dig. som det ser ut idag tror jag det är omöjligt att skapa ett "systembolag" för cannabis.
min enda lösning tror jag är att Sverige tillåter att folk får starta...Coffeshops. ja tror det är det enda alternativet. De som är insatta inom svensk politik här i flashback säg till era partikamrater...ge oss en motion ni behöver inte legalisera eller starta ett Systembolag. Ge oss bara Coffeshops för marijunabrukare. Precis som vi har Barer för alkolister. Punkt slut.
Men enda lösningen den okunnige Svensken skulle acceptera(om än motvilligt, givetvis), är just systembolags varianten än privata aktörer.
Om vi inte accepterar någon annan lösning än coffeshops.
Så tror jag vi får vänta ett antal mer år, än vi får vänta på ett systembolag för cannabis.

För mig är det rätt likgiltigt faktiskt om det blir systembolag eller coffeshops.
Sen är väl monopol nått som jag sällan stöder.
Men nu är ju det inte affärsidén som jag tänker på.
Utan helt enkelt att jag tror att systembolag är den variant som vi snabbast kommer få cannabis sålt till oss lagligt.

btw, fruktansvärd trådstart, då i form av massiv och jobbig text.
Slutade läsa den rätt omgående.
Citera
2014-09-01, 05:49
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Det är därför jag tycker Coffeshops är en lysande och bästa idén runt denna drog. Det är inte alltid man vill röka i sitt eget hem, man kan inte bjuda in alla till sitt hem. Med en Coffeshop skulle alla likasinnade kunna träffas, samtala och röka tillsammans som man gör i Amsterdam till skillnad från Christiania.

Tänk själv hur ofta dricker man öl/sprit hemma? okej som förfest eller som nu i sommartid. annars är det 9/10 Klubben eller Baren. Ge oss rättvisa för i helvete jävla politiker.
Vild gissning men du är ett tiotal år yngre än jag, det vill säga i dina lägre 20. Det är relevant eftersom du så uppenbart bara ser till din direkta omgivning. Dom allra flesta är rörande överens att efter en viss ålder är man inte alls intresserade av klubben eller baren på samma sätt utan man ändrar helt enkelt sitt konsumtionsmönster. Dessutom utesluter ju inte ett "cannabisbolag" inte att man har särskilda hak där det är tillåtet att röka cannabis.

Jag är inte heller "för" ett monopol i sig men jag tror att det är den vägen vi måste gå i början.
Citera
2014-09-06, 03:19
Medlem
xtremewalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vild gissning men du är ett tiotal år yngre än jag, det vill säga i dina lägre 20. Det är relevant eftersom du så uppenbart bara ser till din direkta omgivning. Dom allra flesta är rörande överens att efter en viss ålder är man inte alls intresserade av klubben eller baren på samma sätt utan man ändrar helt enkelt sitt konsumtionsmönster. Dessutom utesluter ju inte ett "cannabisbolag" inte att man har särskilda hak där det är tillåtet att röka cannabis.

Jag är inte heller "för" ett monopol i sig men jag tror att det är den vägen vi måste gå i början.

Jag är 23 år. nu när jag tänkt efter lite och sett hur det politiska debatten gått på tv och internet, har jag ändrat mig ett "Systembolag" känns mer troligt än Coffeshops.
Citera
2014-09-06, 04:03
Medlem
Citat:
Jag förstår dig. som det ser ut idag tror jag det är omöjligt att skapa ett "systembolag" för cannabis.
min enda lösning tror jag är att Sverige tillåter att folk får starta...Coffeshops. ja tror det är det enda alternativet. De som är insatta inom svensk politik här i flashback säg till era partikamrater...ge oss en motion ni behöver inte legalisera eller starta ett Systembolag. Ge oss bara Coffeshops för marijunabrukare. Precis som vi har Barer för alkolister. Punkt slut.

vi behöver inte coffe shops och systembolaget, räcker med cannabis klubbar, vilket gör att de som itne vill se skiten slipper,

där man måste vara +20 för att registrera sig och är du registrera får du även tillgång till att odla 6 plantor hemma,

Jag satt och räkna ut på detta och det hade skapat cirka 1800 jobb runt om i sverige och dra in 279,9 miljoner i månaden,
Citera
2014-09-06, 07:16
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
vi behöver inte coffe shops och systembolaget, räcker med cannabis klubbar, vilket gör att de som itne vill se skiten slipper.
Fast halva grejen med att reglera marknaden är ju att ta den från kriminella organisationer och då måste vi till en början bara sälja i statlig regi.

Det är förresten intressanta siffror du presenterar, vad grundar du dom på?
Citera
2014-09-06, 11:22
Medlem
Citat:
Fast halva grejen med att reglera marknaden är ju att ta den från kriminella organisationer och då måste vi till en början bara sälja i statlig regi.

Det är förresten intressanta siffror du presenterar, vad grundar du dom på?

grundar på cannabis klubbar, där 720 tusen reggade anvndare runt om i sverige.
(Detta är cirka 9% av befolkningen så det är lågt räknat)
varje användare betalar en månads avgift för att röka och tillgång 24/7 till en cannabisklubb,

varje kort kostar 1500, då får du hur mycket cannabis du vill samt tillgång att odla 6 plantor hemma
1500 x 720tusen / 33% + de 2tusen jobb cannabis hade skapat hade totalt gett intäkter på 279.9 miljoner

Samt en "vinst" på 30tusen kr för varje cannabisklubb i landet om de har 4tusen registrerade användare!

om det är förstatligt så kan man räkna med dessa 30k för varje cannabis klubb som en skatteintäkt vilket hade ändrat mina siffror beroende på hur många cannabis klubbar det finns ( om jag minns rätt räknade jag på cirk 1000 cannabis klubbar i sverige där cirka 2-3 st jobbar heltid

hade vi kört coffeshops hade inte staten kunnat kontrollera på samma sätt eftersom coffeshops inte är statligt ägda och jag vill att staten har nån sort monopol på droger
Senast redigerad av ewmpe 2014-09-06 kl. 11:33.
Citera
2014-09-06, 11:57
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
grundar på cannabis klubbar, där 720 tusen reggade anvndare runt om i sverige.
(Detta är cirka 9% av befolkningen så det är lågt räknat)
varje användare betalar en månads avgift för att röka och tillgång 24/7 till en cannabisklubb,

varje kort kostar 1500, då får du hur mycket cannabis du vill samt tillgång att odla 6 plantor hemma
1500 x 720tusen / 33% + de 2tusen jobb cannabis hade skapat hade totalt gett intäkter på 279.9 miljoner

Samt en "vinst" på 30tusen kr för varje cannabisklubb i landet om de har 4tusen registrerade användare!

om det är förstatligt så kan man räkna med dessa 30k för varje cannabis klubb som en skatteintäkt vilket hade ändrat mina siffror beroende på hur många cannabis klubbar det finns ( om jag minns rätt räknade jag på cirk 1000 cannabis klubbar i sverige där cirka 2-3 st jobbar heltid

hade vi kört coffeshops hade inte staten kunnat kontrollera på samma sätt eftersom coffeshops inte är statligt ägda och jag vill att staten har nån sort monopol på droger

Intressant. Jag ser dock ett problem att man måste betala så pass mycket. Jag röker liksom inte för 1500 i månaden och jag är inte intresserad av att odla heller. 1500 för ett år och sen betala för den mängd cannabis man vill istället är nog en bättre variant. Eller varför inte låta alla föreningar sköta den biten själva som dom vill. Det innebär dessutom högre intäkter för klubbarna eftersom med ditt förslag är det spikat med 1500 per medlem. Eller menar du att man förutom dessa 1500 i månaden ska betala för det man röker?
Citera
2014-09-06, 12:14
Medlem
sherms avatar
Citat:
Eller varför inte låta alla föreningar sköta den biten själva som dom vill.

Ja det måste ju vara det bästa, då kan man även ta i beaktande att prisbilden kommer skilja vitt mellan olika produkter som kan tillhandahållas. En symbolisk medlemsavgift per månad eller årsbasis, sen bör det givetvis även ges möjlighet för den som så önskar att odla för eget bruk. Ser ut att kunna bli en flexibel lösning som ger ett realistiskt alternativ till den förlöjligade politik som förs idag.
Citera
2014-09-06, 12:25
Medlem
Citat:
Intressant. Jag ser dock ett problem att man måste betala så pass mycket. Jag röker liksom inte för 1500 i månaden och jag är inte intresserad av att odla heller. 1500 för ett år och sen betala för den mängd cannabis man vill istället är nog en bättre variant. Eller varför inte låta alla föreningar sköta den biten själva som dom vill. Det innebär dessutom högre intäkter för klubbarna eftersom med ditt förslag är det spikat med 1500 per medlem. Eller menar du att man förutom dessa 1500 i månaden ska betala för det man röker?

jag satt och tänkte på det tidigare att vissa kan tycka att 1500kr i månaden är mycket vilket man skulle kunna använda 2 olika kort för att lösa

man har 2 kort,

1 kort för typ 800 där du får hämta 30g i månaden och odla 2 plantor hemma (vara på cannabisklubben mellan 10:00-20:00

andra kortet för 1500 där du får full tillgång till cannabisklubb 24/7, 6 plantor hemma och hur mycket röka du vill av cannabis klubben,

På detta sätt hade folk fått välja vad dem är sugna på, vilket hade ocskå gjort att de som inte röker så mycket behöver inte köpa så mycket!

Självklart ska du ocskå kunna gå in och handla grampriser utan cannabis klubb kort på deras öppettider, om du är +20, men då får man max hämta 3g om dagen. och får inte sitta i lokalen när man ska röka, samtidigt det är olagligt att röka offentligt som det är att dricka alkohol.

föreningar ska inte sköta det själva eftersom då känns det som att fiffel ligger nära till hands

men ditt förslag om 1500 per år för full tillgång till cannabisklubb + betala för sitt weed är inte heller en dålig idé!
Senast redigerad av ewmpe 2014-09-06 kl. 12:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in