2014-09-04, 16:10
Medlem
MRagiteras avatar
tjenare! tänkte kolla lite mer er folk som kanske är mer rutinerade angående personliga brev än vad jag är.

Ansökan angående Budbilsförare i xxxxxxxx

Jag har lång erfarenhet inom Service och är en mycket van bilförare, därför skulle den utannonserade tjänsten passa mig alldeles utmärkt.

Jag började min karriär som delägare i familjens företag.
Inom Ventilationsbranschen lärde jag mig att sätta kunden i fokus och ta hand om planering och schemaläggning. Vi arbetade inom hela xxxxxx och även angränsande län.

Mina sociala förmågor har stärkts ytterligare på mina långa backpackresor i Asien. Att möta människor och praktiska utmaningar är det bästa jag vet.

Borde jag kanske lägga på lite mer text?
Citera
2014-09-04, 17:50
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRagitera
tjenare! tänkte kolla lite mer er folk som kanske är mer rutinerade angående personliga brev än vad jag är.

Ansökan angående Budbilsförare i xxxxxxxx

Jag har lång erfarenhet inom Service och är en mycket van bilförare, därför skulle den utannonserade tjänsten passa mig alldeles utmärkt.

Inom Ventilationsbranschen lärde jag mig att sätta kunden i fokus och ta hand om planering och schemaläggning. Vi arbetade inom hela xxxxxx och även angränsande län.

Mina sociala förmågor har stärkts ytterligare på mina långa backpackresor i Asien. Att möta människor och praktiska utmaningar är det bästa jag vet.

Borde jag kanske lägga på lite mer text?

Jag tycker att du borde ändra på allt, mer eller mindre. Fundera på varför företaget ska anställa dig. Formulera sedan din motivering i ditt personliga brev. Anpassa ditt personliga brev efter den utannonserade tjänsten och företaget. Just nu är ditt personliga alldeles för allmänt, och säger ingenting om varför du skulle passa bra som just budbilsförare på det företaget, varför de ska anställa dig, varför du vill jobba där etc.

Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Tycker det är lite kort, mina brukar ligga på ett A4. Vet i för sig inte om det är jag som har för långt... men det har ju lett till många intervjuer så det kan ju inte vara helt fel.

Det beror ju helt klart på. Själv tycker jag att ett personligt brev ska vara max 1 A4. Men man ska ALDRIG fylla sitt personliga brev med meningslös smörja bara för att det ska bli en a4sida. Då är det bättre att hålla det kortfattat men ändå vettigt.
Citera
2014-09-04, 19:23
Medlem
KRS-Ones avatar
Tror ni man kan använda sådan mall för att söka vanligt jobb i Sverige?
Kan och kan, självklart kan man men vad är er åsikt om att ha en sådan?
Är det för mycket design eller är det smart?

https://creativemarket.com/VoxelFlux...s/#screenshot1
I hans fall är det till en fördel eftersom det står att han är designer. Men är det dumt att skaffa sig en sådan om man ska söka vanliga jobb som exempelvis Posten/ICA/Pressbyrån/Donken?

EDIT: Eller alternativt en sådan https://creativemarket.com/vhoraamir...s/#screenshot3
Citera
2014-09-04, 19:41
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRagitera
Ansökan angående Budbilsförare i xxxxx

Inom Ventilationsbranschen lärde jag mig att sätta kunden i fokus och ta hand om planering och schemaläggning. Vi arbetade inom hela xxxx och även angränsande län.

Hur är detta personliga brev? vad borde tilläggas och vad borde tas bort?
Det där är ju ett "personligt vykort". Har inte sett ett mer intetsägande brev i hela mitt liv, du kommer absolut inte att lyckas med det där.
Citera
2014-09-05, 14:40
Medlem
Jockeys avatar
Om jag har läst ett år på folkhögskola, vart bör jag ta med detta? Känns underligt att ta med det under utbildning då det endast gav mig omdömen. Kursen i sig är inte direkt väsentlig för de jobb jag tänkte söka iofs, så borde jag skippa det istället?
Citera
2014-09-05, 15:25
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockey
Om jag har läst ett år på folkhögskola, vart bör jag ta med detta? Känns underligt att ta med det under utbildning då det endast gav mig omdömen. Kursen i sig är inte direkt väsentlig för de jobb jag tänkte söka iofs, så borde jag skippa det istället?

Under utbildning, så klart. Spelar ingen roll att det endast gav dig omdömen, och inte betyg. Jag skulle ändå ta med utbildningen på cv:t, då det är bättre med en oväsentlig kurs än en oförklarlig lucka på 1 år.
Citera
2014-09-05, 16:09
Medlem
Skulle jag kunna få respons till mitt personliga brev så snabbt som möjligt! Tack på förhand.

Citat:
Citat:
Mitt namn är X och jag är X år gammal och bor i X. Jag har precis tagit min högskoleexamen i ”industriell ekonomi – logistikingenjör” i X Högskola och kommer att fortsätta mina studier i Handelshögskolan vid X Universitet där jag kommer studera ”Master of Science in Logistics and Transport Management” från och med i höst och två år framåt.

Jag anser mig själv som en noggrann, organiserad, målinriktad och lojal person som har lätt att samarbeta med andra. Att få kontakt med nya människor är inget problem för mig och jag är driven och motiverad till att bidra till lösningar på olika problem.

Jag letar efter ett extrajobb inom logistik som jag kan arbeta med parallellt med studierna för att komplettera det teoretiska med praktiskt erfarenhet inom mitt framtida yrkesområde. Med mina personliga egenskaper tror jag att jag skulle känna mig trygg med administrativa arbetsuppgifter då jag är en väldigt noggrann och organiserad person. Min bakgrund från gymnasiet inom IT-området, vet jag kommer bidra till denna trygghet och hjälpa mig att snabbt lära mig nya affärssystem.

Jag hoppas att jag väckt Ert intresse och ställer gärna upp på ett personligt möte där jag kan berätta mer om mig själv.

Med vänliga hälsningar
X

PS: I beskrivningen av jobbet står att arbetsuppgifterna består av administrativa sysslor och att erfarenhet inom olika affärssystem är meriterande. Det är därför jag har valt att säga att jag känner mig trygg i det och att mina kunskaper inom IT kan hjälpa mig med att snabbt anpassa mig.
Citera
2014-09-05, 16:39
Medlem
Jockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Under utbildning, så klart. Spelar ingen roll att det endast gav dig omdömen, och inte betyg. Jag skulle ändå ta med utbildningen på cv:t, då det är bättre med en oväsentlig kurs än en oförklarlig lucka på 1 år.

Tack för svar! Passar på att slänga in ytterligare en fråga. Om jag tänker söka jobb i en sportbutik så torde det ju vara ganska väsentligt att jag är väldigt sportintresserad och att jag spelar fotboll själv. Ska detta slängas in i CV:t? (isåfall, var? intressen? övrigt?) Eller tar jag helt enkelt bara med detta i mitt personliga brev?
Citera
2014-09-05, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbsk1992
Skulle jag kunna få respons till mitt personliga brev så snabbt som möjligt! Tack på förhand.

PS: I beskrivningen av jobbet står att arbetsuppgifterna består av administrativa sysslor och att erfarenhet inom olika affärssystem är meriterande. Det är därför jag har valt att säga att jag känner mig trygg i det och att mina kunskaper inom IT kan hjälpa mig med att snabbt anpassa mig.
Vart skriver du vad du kan bidra med vid arbetsplatsen? Är ditt namn, ålder och bostadsort verkligen det viktigaste att veta?
Citera
2014-09-05, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Vart skriver du vad du kan bidra med vid arbetsplatsen? Är ditt namn, ålder och bostadsort verkligen det viktigaste att veta?

Saken är att det inte står så utförligt i beskrivningen vad de letar efter. Dessutom har jag inte så mycket arbetslivserfarenhet och speciellt inget inom logistik. Det jag har jobbat med innan har ingenting med detta jobb att göra. Jag nämner ju att jag tror att administrativa sysslor kan passa mig och att jag snabbt kan lära mig IT-delen då jag har lite erfarenhet av det. Namn, ålder och vart man bor är väl naturligt att skriva?

Hur såg det ut annars då?
Citera
2014-09-05, 18:35
Medlem
Äsch ja chansar och skickar in det och ringer de på måndag och fjäskar
Senast redigerad av fbsk1992 2014-09-05 kl. 18:51.
Citera
2014-09-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbsk1992
Saken är att det inte står så utförligt i beskrivningen vad de letar efter. Dessutom har jag inte så mycket arbetslivserfarenhet och speciellt inget inom logistik. Det jag har jobbat med innan har ingenting med detta jobb att göra. Jag nämner ju att jag tror att administrativa sysslor kan passa mig och att jag snabbt kan lära mig IT-delen då jag har lite erfarenhet av det. Namn, ålder och vart man bor är väl naturligt att skriva?

Hur såg det ut annars då?
Nej, din ålder och ditt namn är oväsentlig, samma sak med din bostadsort. På vilket sätt påverkar detta arbetsgivaren? Operationalisera det du lärt dig på utbildningen och dra nytta av andra erfarenheter för att beskriva dig som person. Du har inte någonstans belagt det du skriver, att du anser att du är noggrann vad säger det till en arbetsgivare? Absolut ingenting. Koppla tidigare erfarenheter till ansökan.

Jag anser att ditt brev fokuserar på helt fel saker och jag ser inte varför de skulle anställa dig och inte någon av de 200 andra med motsvarande utbildning som söker arbetet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in