Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Intressanta uppgifter, men väst bryr sig ju om Östeuropa då man låtit dessa länder gå med i såväl EU som NATO, inklusive ditt eget land.
Sedan är det sant att såväl Ryssland som EU/NATO vill ha östra Europa som en buffertzon. Men skillnaden hur man vill åstadkomma detta är enorm.
Som sagt Väst har haft allianser med öst, och lovat stöd flera gánger, utan att backa upp det när det väl gälde. Jag tror Ryssland tar NATOS/ EUs "hot" som en stor bluff.
En tröst för oss i öst är ju att för nágot ár sedan (rätta mig om jag har fel) sá mobiliserades baserna om, nágra hamnade i östeuropa, bland annat en flygbas i Ungern, och kanske nágon bas i baltikum ( tror jag, men endast för att usa har övat där ett par veckor nu). Det är ju en säkerhet.
Tror dem har nágot raketskydd i Rumänien ocksá.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Ryssland är beredd att använda våld, hot och utpressning för att nå sitt må.
Jag tror det är just det som väntar oss, vintern kommer snart, och gasen kommer bli allt viktigare för framförallt östeuropa, (vet inte hur pass beroende Frankrike är av rysk gas).
Jag tror Ryssland inte kommer provocerar EU, utan väntar pá att bli provocerade.
Som sist "vi" gjorde sanktioner mot dem, dá hittade dem pá att dem inte ska köpa livsmedel frán oss, nágot EU inte räknade med, för dem trodde Ryssland behövde oss, men det visade sig vara tvärtom.
Jag kommer inte bli förvánad om Ryssland slänger in gas kortet nästa gáng EU gör sanktioner. Antagligen kommer det svida mer för EU än för Ryssland.
Västledarna är ännu en gáng för naiva.
Edit:
hittade en bild, vet inte hur pass pálitlig den är
http://wri-irg.org/system/files/images/map-br79.png
enligt den har dem en bas i östeuropa, i östra Ungern, som sagt tror det är en flygbas. Sá deras baser är ju i väst, sá det finns inget att försvara riktigt enligt denna kartan.