2014-09-05, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
http://www.nybooks.com/blogs/nyrblog/2014/sep/05/ukraine-catastrophic-defeat/

Dags för EU och NATO att börja tänka på vem som står på tur om man inte gör något.

Estland? Lettland? Litauen? Finland? Polen? Moldavien?

Georgien och Ukraina har redan blivit strukna från listan.

Man bör fundera på hur man stoppar den eskalerande faktorn i denna kris. Försvarskrig har alltid varit bra och nyttigt. Bistå Ukraina med vapen till självförsvar och det omgående. Soldater givetvis inte!

Och så håller EU länder som Frankrike på att bygga nya attack fartyg till Putin
2014-09-05, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. De tror på profetiorna från Medeltiden i det sammanhanget. Ganska kul ändå att de presenterar en samling uppenbara skördetröskor som den Ryska armén.
Aha, så nu är du expert inom fotounderrättelseanalys också? Trevligt, gått någon kurs nyligen? Måste vara en bra utbildning eftersom NATOs heltidsanställda tycker att det är 2S varianter och du bevisar dem fel som skördetröskor.

http://www.channel4.com/media/images/Channel4/c4-news/2014/August/28/28_NATO_UKRAINE_W_LRG.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Wow, har du läst någon dagstidning idag och vill delge oss innehållet.
Err, nej. Har det stått någonstans? Till skillnad från dig som är självskriven expert på allt mellan himmel och jord så väljer jag att hålla mig till och nära de områden som jag kan och är utbildad i.
Senast redigerad av Praetori 2014-09-05 kl. 12:54.
2014-09-05, 12:51
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
http://www.nybooks.com/blogs/nyrblog/2014/sep/05/ukraine-catastrophic-defeat/

Dags för EU och NATO att börja tänka på vem som står på tur om man inte gör något.

Estland? Lettland? Litauen? Finland? Polen? Moldavien?

Georgien och Ukraina har redan blivit strukna från listan.

först en kommentar till din avatar, färgerna skär sig, det rosa med det svarta,
det är Novorossijas flagga? elller den ryska marinen? i så fall varför använder sig Novorossija av den?

de länder som kan känna sig hotade är Lettland som har en 30% andel ryssar, men å andra sidan så tror jag inte att alla de skulle välkomna Putin, Lettland och Estland har mycket högre levnadsstandard än Ryssland.
Putin kunde locka krimbor med ryska löner och pensioner, det kan han inte göra i Lettland,
dessutom ryssar som bor där utnyttjar möjligheten att arbeta i EU,

de som kan känna sig hotade är Moldavien, Putin vill ha hela kustremsan från Krim till Transniestrien,
och lite till,
även Kazakhstan står på tur, landet har helt sjuk landyta som dessutiom innehåller olja och gas och en massa andra dyra mineraler, och där finns en rysk minoritet, dessutom styrs landet av en muslimsk diktator
Finland som inte är med NATO kan bli av med ett stycke land,
Putins hunger är omättligt
2014-09-05, 13:17
Medlem
Faszoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressanta uppgifter, men väst bryr sig ju om Östeuropa då man låtit dessa länder gå med i såväl EU som NATO, inklusive ditt eget land.

Sedan är det sant att såväl Ryssland som EU/NATO vill ha östra Europa som en buffertzon. Men skillnaden hur man vill åstadkomma detta är enorm.

Som sagt Väst har haft allianser med öst, och lovat stöd flera gánger, utan att backa upp det när det väl gälde. Jag tror Ryssland tar NATOS/ EUs "hot" som en stor bluff.

En tröst för oss i öst är ju att för nágot ár sedan (rätta mig om jag har fel) sá mobiliserades baserna om, nágra hamnade i östeuropa, bland annat en flygbas i Ungern, och kanske nágon bas i baltikum ( tror jag, men endast för att usa har övat där ett par veckor nu). Det är ju en säkerhet.
Tror dem har nágot raketskydd i Rumänien ocksá.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ryssland är beredd att använda våld, hot och utpressning för att nå sitt må.

Jag tror det är just det som väntar oss, vintern kommer snart, och gasen kommer bli allt viktigare för framförallt östeuropa, (vet inte hur pass beroende Frankrike är av rysk gas).
Jag tror Ryssland inte kommer provocerar EU, utan väntar pá att bli provocerade.
Som sist "vi" gjorde sanktioner mot dem, dá hittade dem pá att dem inte ska köpa livsmedel frán oss, nágot EU inte räknade med, för dem trodde Ryssland behövde oss, men det visade sig vara tvärtom.

Jag kommer inte bli förvánad om Ryssland slänger in gas kortet nästa gáng EU gör sanktioner. Antagligen kommer det svida mer för EU än för Ryssland.
Västledarna är ännu en gáng för naiva.

Edit:
hittade en bild, vet inte hur pass pálitlig den är
http://wri-irg.org/system/files/images/map-br79.png
enligt den har dem en bas i östeuropa, i östra Ungern, som sagt tror det är en flygbas. Sá deras baser är ju i väst, sá det finns inget att försvara riktigt enligt denna kartan.
Senast redigerad av Faszom 2014-09-05 kl. 13:23.
2014-09-05, 13:21
Medlem
Tänk egentligen var Ryssland hade tjänat på att hålla sig väl med ett välmående Ukraina. Att makt förblindar är ju helt uppenbart då konflikten drar ner Ryssland än djupare ju mer halsstarriga uttalande och agerande som Putin gör/åstadkommer. Ryssland är ju inte Sovjet så väst har övertaget i det mesta, men säg det till Kreml. Där verkar man leva i ett parallellt universum utan kontakt med verkligheten. Sedan tror jag inte Ukraina kommer att bli förlorare i konflikten. Man skall inte underskatta befolkningens vilja till förändringar till det bättre och ett närmande till väst. Processen har ju börjat i Ukraina och lär vara självgående även om det finns farthinder på vägen.
2014-09-05, 13:25
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tänk egentligen var Ryssland hade tjänat på att hålla sig väl med ett välmående Ukraina. Att makt förblindar är ju helt uppenbart då konflikten drar ner Ryssland än djupare ju mer halsstarriga uttalande och agerande som Putin gör/åstadkommer. Ryssland är ju inte Sovjet så väst har övertaget i det mesta, men säg det till Kreml. Där verkar man leva i ett parallellt universum utan kontakt med verkligheten. Sedan tror jag inte Ukraina kommer att bli förlorare i konflikten. Man skall inte underskatta befolkningens vilja till förändringar till det bättre och ett närmande till väst. Processen har ju börjat i Ukraina och lär vara självgående även om det finns farthinder på vägen.

Putin känner sig hotad av välmående demokratier, han är livrädd att om demokratin hade slagit igenom i Ukraina då hade det ryska folket fått en förebild,
ryssar och ukrainarna är brödrafolk, det hade blivit katastrofalt för Putin om Ukraina hade blivit ett civiliserat land,

Ryssland har ett korrupt land, där alla ljuger från morgon till kväll,
2014-09-05, 13:47
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pitbulll
Man bör fundera på hur man stoppar den eskalerande faktorn i denna kris. Försvarskrig har alltid varit bra och nyttigt. Bistå Ukraina med vapen till självförsvar och det omgående. Soldater givetvis inte!

Det enda som behövs för att reducera terroristerna/separatisterna till aningen mer än spridda bandithopar som gömmer sig i källare är ett par divisioner jakt/attackflyg inklusive ledning/stabsfunktioner från NATO frambaserat till centrala Ukraina samt specialstyrkor på marken för eldledning/invisning, något som Ukrainarna klarar av själva efter ett tag med lite stöd och utbildning.

Så gjorde man i Afghanistan med lysande resultat och det fungerar minst lika bra i Ukraina.

Och om några ryska mekförband skulle råka illa ut så spelar ju det ingen som helst roll, eftersom de inte finns där till att börja med.
Senast redigerad av DaEzz 2014-09-05 kl. 13:49.
2014-09-05, 14:04
Medlem
tverskoys avatar
Vad har Ryssland med saken att göra?
2014-09-05, 14:21
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Nja, avtalet är pissigt skrivet eftersom det aldrig löper ut.
http://avalon.law.yale.edu/20th_century/dip_cuba002.asp

Det finns dock en del internationella bedömare som hävdar att avtalet borde kunna hävas men eftersom det är undertecknat 1903 så är det en gråzon och inte fullt så enkelt. Kuba har förklarat att avtalet inte borde gälla men enligt artikel 4 i Wienkonventionen säger att det inte går att tillämpa retroaktivt så avtalet gäller.
Sen kan man tycka att det är åt helvete på ett rent personligt plan men internationellt juridiskt är det som sagt inte fullt så enkelt.

Så det kanske inte är världens bästa exempel i sammanhanget.

När värdfolket inte vill ha militärer från andra länder på sin mark, men dessa vägrar lämna - kallas det ju ockupation.
2014-09-05, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Vad har Ryssland med saken att göra?

Det låter som du inte har tillgång till världens samlade media Sitter du bakom en mur någonstans?
2014-09-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
När värdfolket inte vill ha militärer från andra länder på sin mark, men dessa vägrar lämna - kallas det ju ockupation.

Ja det går förmodligen att uttrycka det så. Däremot är ju marken inte Kubansk per-se så länge avtalet gäller och det bor heller inga Kubaner där. Man kan oavsett inte hävda att det finns något rim och reson till varför USA skall ha överhöghet på en snutt land på Kuba när inget av länderna har några vänliga relationer till varandra. Det är dock OT och har ingenting med situationen i Ukraina och går inte ens att använda som liknelse (men jag håller med dig rent personligt i frågan).
2014-09-05, 15:51
Medlem
Here we go...

Estland fick en anställd inom underättelsetjänsten bortförd av ryska gränsvakter.

http://www.baltictimes.com/news/articles/35518/#.VAm8z_ldXr4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in