2014-09-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
När sökte du csn senast,och för vilka terminer var det?

HT2010 och
HT2011, De gjorde ett undantag trots poängbrist p.g.a speciella skäl.

inte sökt för i år trodde inte ja skulle få nu.
2014-09-04, 22:27
Medlem
njekss avatar
Har planerat att göra min första investering till helgen, planerar att lägga 15.000 kr totalt. Sprida ut det i 3 olika aktier, 5.000 kr i varje.

Borde jag sprida ut det i fler eller färre anser ni?
2014-09-04, 22:35
Medlem
Kan någon ta bort mitt förra inlägg?

Jo jag vill kanske lägga en säljande glidande stopp loss på Precise Biometrics

Är detta lämpligt: Uppåt max 0,01 Glidande kurs 97%

Tänkte bara sälja av så fort som möjligt men tänkte prova så här. Vad händer om den sjunker direkt utan en höjning? Är det dumt kanske...

Även funderar jag på procenten.

Eller är det bättre att kanske bara sälja av för... 0,15 direkt ? Dyker som en sten ju...
Senast redigerad av Brodrude 2014-09-04 kl. 22:43.
2014-09-04, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Har planerat att göra min första investering till helgen, planerar att lägga 15.000 kr totalt. Sprida ut det i 3 olika aktier, 5.000 kr i varje.

Ja kör på det, det är nog bättre än det jag håller på med Allt i samma korg... (jag skall nog sluta med det)

När det gäller hur mycket man handlar för så vet jag inte vart gränsen går på hur små summor man vill/bör handla...Men om courtaget kostar 99:- så vill man knappast köpa aktie för 100-500 KR. Då tar det tid att tjäna in det man förlorat på courtage. Det är idiotiskt att göra så men det är min egen åsikt. Det är bara banker som kommer med dom råden, råd som dom ofta ger innebär att det är något dom tjänar bra pengar på. Det är sällan dom talar om saker som dom inte tjänar pengar på...

Jag skulle då säga spara hellre så man har en summa minst över 1080 kronor allt under är ingen mening.

Personligen då jag som har lite högre peng att handla för skulle aldrig handla för mindre summor än 5000 :-. Runt den summan på grund av ovanstående^^ Kanske längre om man vet säkert att det är långsiktigt. Vet att Avanza har ett Bas konto där courtaget är 39:- eller något sånt... och det kan man ha om man vill handla för mindre summor.

Du känner till Investeringsspakonto va? Om inte så ta en titt på detta.
2014-09-04, 23:06
Medlem
Vanilla-Ices avatar
Citat:

Om det är din första investering ska du inte handla med aktier på egen hand, eftersom det är väldigt osannolikt att du kommer att kunna slå index under en längre period. Köp några breda indexfonder istället. Följande indexfonder är värda att titta närmare på:

* Danske Invest Global Index.
* AVANZA ZERO.
* SPP Aktiefond Europa.
* SPP Aktiefond Japan.
* SPP Aktiefond USA.
* Swedbank Robur Indexfond Asien.

Om jag vore dig skulle jag bestämma koncentrationen genom att kolla på två faktorer:

* Landets(/regionens samlade) BNP.

(* Market cap över BNP förhållandet.)
2014-09-04, 23:15
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Ja kör på det, det är nog bättre än det jag håller på med Allt i samma korg... (jag skall nog sluta med det)

När det gäller hur mycket man handlar för så vet jag inte vart gränsen går på hur små summor man vill/bör handla...Men om courtaget kostar 99:- så vill man knappast köpa aktie för 100-500 KR. Då tar det tid att tjäna in det man förlorat på courtage. Det är idiotiskt att göra så men det är min egen åsikt. Det är bara banker som kommer med dom råden, råd som dom ofta ger innebär att det är något dom tjänar bra pengar på. Det är sällan dom talar om saker som dom inte tjänar pengar på...

Jag skulle då säga spara hellre så man har en summa minst över 1080 kronor allt under är ingen mening.

Personligen då jag som har lite högre peng att handla för skulle aldrig handla för mindre summor än 5000 :-. Runt den summan på grund av ovanstående^^ Kanske längre om man vet säkert att det är långsiktigt. Vet att Avanza har ett Bas konto där courtaget är 39:- eller något sånt... och det kan man ha om man vill handla för mindre summor.

Du känner till Investeringsspakonto va? Om inte så ta en titt på detta.

Ja jag har bas som kostar 39kr courtage, kör Investeringssparkonto.
2014-09-04, 23:19
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanilla-Ice
Om det är din första investering ska du inte handla med aktier på egen hand, eftersom det är väldigt osannolikt att du kommer att kunna slå index under en längre period. Köp några breda indexfonder istället. Följande indexfonder är värda att titta närmare på:

* Danske Invest Global Index.
* AVANZA ZERO.
* SPP Aktiefond Europa.
* SPP Aktiefond Japan.
* SPP Aktiefond USA.
* Swedbank Robur Indexfond Asien.

Om jag vore dig skulle jag bestämma koncentrationen genom att kolla på två faktorer:

* Landets(/regionens samlade) BNP.

(* Market cap över BNP förhållandet.)

De bolagen jag har föreställt mig att investera i har jag gjort research på genom att läsa deras årsrapporter, söka runt på nyhetssidor, forum och liknande för att se vad som skrivs om företaget. Kursen för företagen har historiskt sett gått sakta men säkert uppåt, målet är en långsiktig investering. Alla tre bolagen kör även på utdelningar vilka har ökat stadigt genom åren. Baserat på detta anser jag att det ser bra ut, men jag är nybörjare så vad vet jag? Vad säger du?
2014-09-05, 00:00
Medlem
Vanilla-Ices avatar
Citat:
De bolagen jag har föreställt mig att investera i har jag gjort research på genom att läsa deras årsrapporter
Bra, detta är ett måste om du vill investera på egen hand.
Citat:
, söka runt på nyhetssidor, forum och liknande för att se vad som skrivs om företaget.
Ta aldrig aktietips från internetforum.
Citat:
Kursen för företagen har historiskt sett gått sakta men säkert uppåt, målet är en långsiktig investering.
Detta ska inte spela någon roll i din analys: Du ska analysera ett bolag inte priskurvan på en aktie.
Citat:
, målet är en långsiktig investering
Bra.
Citat:
Alla tre bolagen kör även på utdelningar vilka har ökat stadigt genom åren.
Bra.
Citat:
Baserat på detta anser jag att det ser bra ut, men jag är nybörjare så vad vet jag? Vad säger du?
Du har glömt många punkter som t.ex.:

* Katastrofrisk?

* Stark ekonomisk vallgrav, som kommer att stärkas även i framtiden?

* Värdering t.ex.: Nyckeltal (om du är nybörjare) & väldigt konservativa DCF modeller, med en stor inbyggd margin of safety.

* Starkt beroende av makrotrender? (Varken du eller jag kan förutsäga makrotrender...)

* En bra ledning (& en hälsosam kultur)?

osv.

Eftersom du inte verkar ha mycket erfarenheter kring dessa punkter föreslår jag indexfonder. (Sen när du lärt dig mer kan du börja handla med aktier på egen hand.)
2014-09-05, 00:43
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanilla-Ice
Bra, detta är ett måste om du vill investera på egen hand.

Ta aldrig aktietips från internetforum.

Detta ska inte spela någon roll i din analys: Du ska analysera ett bolag inte priskurvan på en aktie.

Bra.

Bra.

Du har glömt många punkter som t.ex.:

* Katastrofrisk?

* Stark ekonomisk vallgrav, som kommer att stärkas även i framtiden?

* Värdering t.ex.: Nyckeltal (om du är nybörjare) & väldigt konservativa DCF modeller, med en stor inbyggd margin of safety.

* Starkt beroende av makrotrender? (Varken du eller jag kan förutsäga makrotrender...)

* En bra ledning (& en hälsosam kultur)?

osv.

Eftersom du inte verkar ha mycket erfarenheter kring dessa punkter föreslår jag indexfonder. (Sen när du lärt dig mer kan du börja handla med aktier på egen hand.)

Tack för tipsen!

Vill poängtera att jag med "söka runt på nyhetssidor, forum och liknande för att se vad som skrivs om företaget." inte syftade på aktietips. Utan helt enkelt vad för rykte som kretsade kring företaget. Exempelvis om man skulle investera i en internetleverantör kan man finna diskussioner kring hur bolaget skött sig kring utlovad hastighet, kundservice m.m på forum. Jag antar att ett företag som det pratas gott om är mer värt att investera i.
2014-09-05, 18:41
Medlem
ejakuleras avatar
Hej där.

Jag kom in som reserv på ett tekniskt basår och börjar på måndag, en vecka efter alla andra alltså. Det var tydligen pang på rödbetan med grupparbeten i matematik och tre föreläsningar i kemi första veckan och inte så mycket lära känna varandra-lekar.

Hur mycket bör jag oroa mig? Tror ni det är svårt att komma ikapp snabbt med hemstudier? Främst kemin som jag funderar på då.
2014-09-05, 21:17
Medlem
Citat:

Citat:
Ja jag har bas som kostar 39kr courtage, kör Investeringssparkonto.

Du betalar 39 kr i courtage när du köper och ytterligare 39 när du säljer, totalt alltså 78 kr.
78/5000 = 1,56 %
Aktien behöver alltså öka med 1,56 % för att täcka handelsavgiften. Om vi utgår från att börsen historiskt stigit med 6% per år så motsvarar handelsavgiften 4 månader på aktiemarknaden.

Att köpa för mindre än 5000 per tillfälle rekommenderas inte.
2014-09-05, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iKQQL
Hej gott folk!

Jag påbörjade ett program på 3 år i January 2014 och fick studiemedel för första terminen. Saken är att min pappa blev sjuk (han bor i England) och gick igenom 2 operationer vilket gjorde mig väldigt deprimerad. Så jag var frånvarande vilket ledde till att jag inte avslutade först terminen. Jag har informerat min lärare och kommer göra omtenta.

Nu har jag startat andra terminen men inte fått något svar från CSN vilket betyder att jag inte kommer få studiemedel denna termin. Jag har ångest och är nedstämd för att jag inte kan betala min hyra eller köpa mat. Hur går jag till väga för att lösa det här? Förlåt mig om jag har slösat eran tid men jag har ingen annan utväg. Hjälp uppskattas stort!

/iKQQL

Beklagar. Var dock i samma sits som dig. Min mamma fick cancer och blev svårt sjuk. Jag skrev personligt brev och bifogade alla utdrag ur hennes journaler samt läkarintyg på vilket datum cancern upptäcktes. Jag blev nekad. Anledning? Jag hade inget intyg på att jag mådde dåligt. Hade jag gått till en psykolog hade jag fått studiemedel. Jag hade inte råd att betala psykolog samt att jag är en person som håller saker för mig själv. Du lär inte få csn, nu vill dom ha intyg på precis allting. I vissa fall kräver dom att man sjukanmält sig hos försäkringskassan

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in