2014-09-04, 14:58
Medlem
beastlyys avatar
Finns det några fonder/aktier som har stor andel i E-sport samt Virtual Reality?
2014-09-04, 18:13
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0cket
Försöker ange det kontonummer jag vill ha in mitt studiebidrag på, men kan inte ange hela mitt kontonummer i rutan på Swedbanks hemsida. Sista siffran kommer inte med. Har SEB. Vad ska jag göra?
Det här kanske blir ett lite sent svar och kanske är det så simpelt att du redan tänkt på det, men, skippa eventuella punkter (".") eller bindestreck ("-") i konto-/clearingnummer. Det funkade för mig
2014-09-04, 19:11
Medlem
iKQQLs avatar
Hej gott folk!

Jag påbörjade ett program på 3 år i January 2014 och fick studiemedel för första terminen. Saken är att min pappa blev sjuk (han bor i England) och gick igenom 2 operationer vilket gjorde mig väldigt deprimerad. Så jag var frånvarande vilket ledde till att jag inte avslutade först terminen. Jag har informerat min lärare och kommer göra omtenta.

Nu har jag startat andra terminen men inte fått något svar från CSN vilket betyder att jag inte kommer få studiemedel denna termin. Jag har ångest och är nedstämd för att jag inte kan betala min hyra eller köpa mat. Hur går jag till väga för att lösa det här? Förlåt mig om jag har slösat eran tid men jag har ingen annan utväg. Hjälp uppskattas stort!

/iKQQL
2014-09-04, 20:00
Medlem
Jag har lite andelar i Avanza zero som jag skulle vilja sälja bort. Om jag gör det ikväll, när får jag pengar så jag kan handla annat? Såhär står det på Avanzas hemsida.

Stopptid: 13:00
Affärsdag köp: Samma dag
Affärsdag sälj: Samma dag
Syns på kontot köp: Nästa dag
Syns på kontot sälj: Nästa dag

Hur tolkar jag det här?
2014-09-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffer
Jag har lite andelar i Avanza zero som jag skulle vilja sälja bort. Om jag gör det ikväll, när får jag pengar så jag kan handla annat? Såhär står det på Avanzas hemsida.

Stopptid: 13:00
Affärsdag köp: Samma dag
Affärsdag sälj: Samma dag
Syns på kontot köp: Nästa dag
Syns på kontot sälj: Nästa dag

Hur tolkar jag det här?

Stopptiden för idag har ju passerat så det blir morgondagens stängning som blir din affärsdag.
Pengarna kommer nästa dag, dvs måndag.
2014-09-04, 20:11
Medlem
Kommer ja få csn:

2010 HT:
Läste 30 Hp, klara 7,5

2011 HT:
Läste 30 HP, klarade 7,5 under kursen gång och läste upp till 22,5 sammanlagt under 2012-2013.

Totalt 30 av 60 HP. 50%.
Men csn-tjejen sa att jag kan få csn nu 2014 därför att jag under min senaste kurs ändå har avklarat 75%.
Stämmer det? Spelar det roll att ja klarade delkurserna i efterhand?
2014-09-04, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Stopptiden för idag har ju passerat så det blir morgondagens stängning som blir din affärsdag.
Pengarna kommer nästa dag, dvs måndag.

Jag misstänkte att så var fallet. Tack!
2014-09-04, 20:14
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hastaman
Kommer ja få csn:

2010 HT:
Läste 30 Hp, klara 7,5

2011 HT:
Läste 30 HP, klarade 7,5 under kursen gång och läste upp till 22,5 sammanlagt under 2012-2013.

Totalt 30 av 60 HP. 50%.
Men csn-tjejen sa att jag kan få csn nu 2014 därför att jag under min senaste kurs ändå har avklarat 75%.
Stämmer det? Spelar det roll att ja klarade delkurserna i efterhand?
När sökte du csn senast,och för vilka terminer var det?
2014-09-04, 20:32
Medlem
...
Senast redigerad av Brodrude 2014-09-04 kl. 21:23.
2014-09-04, 20:45
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretCharm
Enligt nån studiehandläggare på oru, så skickar de in uppgifterna till csn. Man behöver alltså inte skicka in en egen ansökan för att få bidraget? (Förutom studieförsäkran, efter att de har fattat beslut eller något sånt) Om jag har förstått det rätt...

Jag undrar ju bara? skulle ju annars aldrig ta min tid och skriva här. på dig själv.
Jävla idiot. Alla vill inte erhålla studiemedel, varför en ansökan är nödvändig. Kunde ge mig fan på att du skulle studera vid Örebro högskola, då du inte ens besitter kompetensen att läsa på CSN:s hemsida.
2014-09-04, 21:16
Medlem
Hejsan. Har ett intyg från en lärare på högskolan om 3.5hp, har ringt till CSN och dom accepterar inte intyg tydligen, finns det någon som lyckats?
Saknas 3hp!
Någon som kan rekommendera en kurs där man får snabba högskolepoäng som är öppen för sen anmälning?
2014-09-04, 21:26
Medlem
Dexter007s avatar
Jag har precis börjat studera heltid på komvux, jag är mellan 20-24 och har alla kriterier för att få högre studiemedel. Förutom att jag inte är med i jobbgarantin just nu, jag var med i den för 3 månader sen men jag skrev dumt nog ur mig när jag fick ett deltidsjobb. Får inga timmar på jobbet längre så valde att plugga. Vill ju såklart få ut det högre bidraget, kan jag försöka att snabbt komma med i jobbgarantin och vänta lite med att skicka ansökan till csn? Ska försöka besöka af imorgon och skriva in mig, men vet inte om det räcker för att få högre.

Går det att få högre bidrag efter man ansökt till csn? Vad tycker ni jag borde göra? Behöver verkligen pengarna och vill inte vända mig till soc.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in