2014-09-03, 21:18
Medlem
Hej är så att jag har fått 15 månader suttit häktad 4. domen kom idag och jag har aldrig suttit förr. många skriver om stockholms anstalter men om man bor i göteborgs område vilka anstalter är att förredra och sen också tips beträffande saker att ta med och dylikt uppskattas
Citera
2014-09-04, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zinkostos
Hej är så att jag har fått 15 månader suttit häktad 4. domen kom idag och jag har aldrig suttit förr. många skriver om stockholms anstalter men om man bor i göteborgs område vilka anstalter är att förredra och sen också tips beträffande saker att ta med och dylikt uppskattas

Jag förstår inte hur du har tillgång till internet .
Men hur som helst . När dom frågar dig vilken anstalt du vill till så ska du inte nämna den du ^önskar^. Det blir altid tvärtom . Sen beror det på din säkerhetsklassning.
Det är inte als säkert dom placerar dig nära din hemort , snarare tvärtom.
Viktiga saker att ha med är böcker och solglasögon . Om du har tur får du ut dem från förrådet. Det är inte sagd att du får ha något eget .
Kv ^säkerhetstänk^ är absurd . Du får i princip inte ha något als .
Däremot får du altid springa rundt med en vässad blyertspenna .
Min rekommendation . Håll ordning i cellen , var redå vid cellöpningen .
Ät mycket . Vila . Undvik poker .träna så mycket det går .
Gör dina egna rutiner . Snacka inte mer änn nödvändigt med plit.
Spring på rasterna .var vänligt men bestämd mot medfångar , men håll din egen position .
Angagera dig i fångrådet . Jobba i kök eller tvät , gör ett bra job för dina medfångar .
Glöm inte att ni alla sitter i samma båt . Fienden är kv .
Citera
2014-09-04, 23:10
Medlem
Jag satt häktad men blev släppt efter tingsrätten och skulle då få övervakning. Blev sen överklagat och hovrätten ändrade påföljden till fängelse för dom tyckte inte övervakning va ett bra alternativ för mig. Tack för svar. Om jag räknat rätt så kommer jag sitta ca 6 månader men är det nån idé att typ försöka ta med Game Cube? Sen hur lång tid kommer det ca ta tills jag ska inställa mig?
Citera
2014-09-04, 23:15
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zinkostos
Jag satt häktad men blev släppt efter tingsrätten och skulle då få övervakning. Blev sen överklagat och hovrätten ändrade påföljden till fängelse för dom tyckte inte övervakning va ett bra alternativ för mig. Tack för svar. Om jag räknat rätt så kommer jag sitta ca 6 månader men är det nån idé att typ försöka ta med Game Cube? Sen hur lång tid kommer det ca ta tills jag ska inställa mig?
Vad jag har hört så brukar det gå bra med alla äldre spelkonsoller som inte har hårddisk eller nätverk. Detta gällande öppna anstalter.
Citera
2014-09-10, 14:16
Medlem
har dom fått upp störningssändarna på rixanstalterna.... som slår ut mobilerna??
Citera
2014-09-12, 04:14
Medlem
Ri-Fas avatar
Jaha, då var de min tur... Jag har 2.5 år att avtjäna (minus den tredjedel samt ett par månaders häktning). Är det någon idé att önska anstalt? Jag fick besked igår att min dom har trätt i laga kraft så jag har inte fått några papper på vart dom vill sätta mig osv. Jag är förstagångsförbrytare och tillhör inget gäng eller annat dylikt, rekommendation på vart man ska infinna sig? Har sett en hel del gott om Asptuna.
Citera
2014-09-12, 17:27
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ri-Fa
Jaha, då var de min tur... Jag har 2.5 år att avtjäna (minus den tredjedel samt ett par månaders häktning). Är det någon idé att önska anstalt? Jag fick besked igår att min dom har trätt i laga kraft så jag har inte fått några papper på vart dom vill sätta mig osv. Jag är förstagångsförbrytare och tillhör inget gäng eller annat dylikt, rekommendation på vart man ska infinna sig? Har sett en hel del gott om Asptuna.
Om man läser lite på kvvs hemsida så hittar man detta.

Citat:
Du som intagen ska placeras i en anstalt där du inte ställs under mer övervakning och kontroll än vad som är nödvändigt med hänsyn till ordningen eller säkerheten. I samband med placering i anstalt ska, i den utsträckning det är möjligt, hänsyn tas till ditt behov av sysselsättning, omvårdnad och lämplig frigivningsplanering.
Borde tolkas som att lite beroende på vad du dömts för avgör vilka anstalter som bedöms som lämpliga.

http://www.kriminalvarden.se/Klient/Fangelse/Ga-i-fangelse/
Citera
2014-09-12, 20:37
Medlem
Här är en liten förklaring till vad som händer efter att en som är meddelad. Det står lite om hir lång tid allt brukar ta och vad det finns för alternativ. http://www.kriminalvarden.se/upload/Informationsmaterial/Faktablad_Domsbefordran_1110.pdf

När domen har vunnit laga kraft så kan man inställa sig precis var som helst innan placeringsbeslutet har kommit. Har du ett kort straff, ingen gängtillhörighet, inget missbruk osv, dvs allt är lugnt och fint, så är det mycket möjligt att du får stanna om det finns plats.

Det låter ju inte omöjligt att du som ville till Göteborgsområdet kan sitta öppet men det är rätt så dåligt med alternativ i ditt område. Östragård har inrikting på 12-steg och har du inget missbruk så kanske det är lite fel plats för dig. Det finns bra kartor på kriminalvarden.se där det även står vilken klass det är. Kolla vad som finns och googla anstalten, alternativt; ring dit och fråga.
Citera
2014-09-12, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Här är en liten förklaring till vad som händer efter att en som är meddelad. Det står lite om hir lång tid allt brukar ta och vad det finns för alternativ. http://www.kriminalvarden.se/upload/Informationsmaterial/Faktablad_Domsbefordran_1110.pdf

När domen har vunnit laga kraft så kan man inställa sig precis var som helst innan placeringsbeslutet har kommit. Har du ett kort straff, ingen gängtillhörighet, inget missbruk osv, dvs allt är lugnt och fint, så är det mycket möjligt att du får stanna om det finns plats.

Det låter ju inte omöjligt att du som ville till Göteborgsområdet kan sitta öppet men det är rätt så dåligt med alternativ i ditt område. Östragård har inrikting på 12-steg och har du inget missbruk så kanske det är lite fel plats för dig. Det finns bra kartor på kriminalvarden.se där det även står vilken klass det är. Kolla vad som finns och googla anstalten, alternativt; ring dit och fråga.

Intressant. Plöjde igenom det där nu och insåg att om man av någon anledning vill skjuta på sin tid i fängelset så verkar det som att man kan be om nåd hos regeringen? Står att det tar cirka några månader innan man får besked. Kan ju finnas tusen anledningar till att man eventuellt kan behöva 3-6 månader extra utanför murarna, tex jobb, studier eller annat.

Har jag förstått fel eller har alla denna rättighet/möjlighet?

Fortsätt berätta storys om fängelselivet, rutiner, anekdoter. Allt är välkommet hos mig. Går in här varje dag och hoppas på nya spännande inlägg.
Mvh
Citera
2014-09-12, 23:24
Medlem
Folk pratar ibland om "men det innebär knall direkt" som att det vore en katastrof. Om jag inte missförstått ordet knall så betyder det att man typ med omedelbar verkan blir förflyttad till en ny anstalt? Korrekt?

Isf, kan det inte vara extremt skönt att komma till ett helt nytt "hus", måste ju innebära att några månader framöver går fortare. Sen är det väl underbart att kanske få åka transport (ser vårt vackra landskap) ett par timmar när man färdas till nästa anstalt.

Tankar kring mina funderingar? Någon med bra/dåliga historier kring egna knall-incidenter?
Citera
2014-09-13, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Intressant. Plöjde igenom det där nu och insåg att om man av någon anledning vill skjuta på sin tid i fängelset så verkar det som att man kan be om nåd hos regeringen? Står att det tar cirka några månader innan man får besked. Kan ju finnas tusen anledningar till att man eventuellt kan behöva 3-6 månader extra utanför murarna, tex jobb, studier eller annat.

Har jag förstått fel eller har alla denna rättighet/möjlighet?

Fortsätt berätta storys om fängelselivet, rutiner, anekdoter. Allt är välkommet hos mig. Går in här varje dag och hoppas på nya spännande inlägg.
Mvh

Det stämmer bra. Jag personligen bad både om uppskov hos KVV vilket tog ungefär en månad att få svar på och efter att ha fått nobben där så vände jag mig till regeringen och bad om nåd och det tog ytterligare 2-3 månader innan svaret kom så innan jag inställde mig så hade tiden jag ville ha uppskov för (pga studier) passerat och mer därtill.
Citera
2014-09-13, 18:25
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Intressant tråd, mina frågor:

1. Om du har t ex leasingavtal på en bil, telefonabb och andra kostnader. Vad händer med dem när man åker in? Bryts avtalen på något vis p.g.a.. omständigheterna?

2. Om man har ett jobb man kan sköta på distans t ex webdesigner eller översättare får man då utöva det i fängelset? Olika mellan olika enheter?

3. Jag läste att fångar får 11 kr i timmen för att göra rätt enkla jobb. Detta är väl kanske inte fråga men borde det inte varit bättre om man kunde anställa fångar privat under deras fängelsetid, det är ju slöseri med mänskliga resurser att t ex en utbildad advokat ska sitta och paketera skruvar för 11 kr i timmen. T ex skulle många fångar kunna jobba inom kundtjänst (telefon) för betydligt högre lön och det skulle kunna skötas inifrån fängelse utan att det är någon "risk"

Boostar mitt eget inlägg och hoppas på svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in