2014-08-28, 17:18
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erzulie
Tack för svar!

En till fråga. Hur är det att sitta inne och ha flickvän/sambo/fru på utsidan? Vill "man"stänga av för att orka med? Alltså om det kan vara så att det är jobbigt med saknaden och alla "tänk om", hjärnspöken osv.. och därför för att kunna hantera allt det där väljer att ligga lågt med relationen s a s?
Iofs är det individuellt allt det där men har funderat en hel del på hur jag själv skulle reagera och agera i en liknande situation.
Kanske är det så att man istället lite lever för de tillfällen ens "käraste" besöker?
Fanns det dem som hade relationer vid sidan om? Olika flickvänner eller älskarinnor som kom på besök?

det hände att en kille med flickvän sätter en annan kåkfararpolare i kontakt med flickväns väninna. Oftare bland dom i kretsar som tänder på kriminella såklart.

vissa har annons i porrtidningarna, typ fånge söker brud.

tror vissa oroar sig privat över otrohet o sånt men dem visar aldrig det för andra.
Vissa har ju fru o barn, vissa knullar runt, vissa är singel o ber kåkpolare fixa brudkontakt genom deras flickvänner, de e olika.
Citera
2014-08-28, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminalvardenKV
det hände att en kille med flickvän sätter en annan kåkfararpolare i kontakt med flickväns väninna. Oftare bland dom i kretsar som tänder på kriminella såklart.

vissa har annons i porrtidningarna, typ fånge söker brud.

tror vissa oroar sig privat över otrohet o sånt men dem visar aldrig det för andra.
Vissa har ju fru o barn, vissa knullar runt, vissa är singel o ber kåkpolare fixa brudkontakt genom deras flickvänner, de e olika.
Frågan är om det är lättare med eller utan flickvän/fru vid längre straff? Ok knulla behöver man men då kanske det är smidigare med ngn kk som kommer på besök när lusten faller på.

Har man ett liv och ett förhållande utanför så måste det vara både till för och nackdel då man har ngt stabil att luta sig mot, ngn som står för det "normala", ngt att se framemot osv. Samtidigt har man ju då också så mkt mer att förlora.

Kan tänka mig att oron för det som händer utanför och det som då är utom ens kontroll kan få en att härda ut lite sämre.
Citera
2014-08-28, 17:55
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Kurderna ringde sina fruar var 10de minut och kollade vad dom gjorde. KV borde där ta bort tele tillståndet, det är ju psykterror för frun.
Citera
2014-08-28, 18:23
Medlem
Citat:
Kurderna ringde sina fruar var 10de minut och kollade vad dom gjorde. KV borde där ta bort tele tillståndet, det är ju psykterror för frun.

På tal om att ringa. Är lätt att få smugglat in mobiler och är det vanligt förekommande på klass 1 och 2 att intagna ringer otillåtet?
Citera
2014-08-29, 23:56
Medlem
Återigen tack för alla sköna svar och frågor. Känns lite som julafton varje gång jag besöker flashback och det finns nya svar i denna tråd.

Fullkomligt älskar alla roliga anekdoter och historier. Ni som suttit inne och är hemma och har tråkigt, skriv in lite roliga/tråkiga minnen här i tråden även om vi frågeställare inte kommer med nya frågor.

ALLT är av intresse
Citera
2014-08-30, 10:24
Medlem
FrankBucks avatar
Intressant tråd, mina frågor:

1. Om du har t ex leasingavtal på en bil, telefonabb och andra kostnader. Vad händer med dem när man åker in? Bryts avtalen på något vis p.g.a.. omständigheterna?

2. Om man har ett jobb man kan sköta på distans t ex webdesigner eller översättare får man då utöva det i fängelset? Olika mellan olika enheter?

3. Jag läste att fångar får 11 kr i timmen för att göra rätt enkla jobb. Detta är väl kanske inte fråga men borde det inte varit bättre om man kunde anställa fångar privat under deras fängelsetid, det är ju slöseri med mänskliga resurser att t ex en utbildad advokat ska sitta och paketera skruvar för 11 kr i timmen. T ex skulle många fångar kunna jobba inom kundtjänst (telefon) för betydligt högre lön och det skulle kunna skötas inifrån fängelse utan att det är någon "risk"
Citera
2014-08-30, 10:43
Medlem
aislings avatar
Citat:
Tack för svar!

En till fråga. Hur är det att sitta inne och ha flickvän/sambo/fru på utsidan? Vill "man"stänga av för att orka med? Alltså om det kan vara så att det är jobbigt med saknaden och alla "tänk om", hjärnspöken osv.. och därför för att kunna hantera allt det där väljer att ligga lågt med relationen s a s?
Iofs är det individuellt allt det där men har funderat en hel del på hur jag själv skulle reagera och agera i en liknande situation.
Kanske är det så att man istället lite lever för de tillfällen ens "käraste" besöker?
Fanns det dem som hade relationer vid sidan om? Olika flickvänner eller älskarinnor som kom på besök?

Nu vet jag inte hur många tjejer/kvinnor som svarat i tråden tidigare och det var några år sedan jag satt sista gången och/eller hade en relation där killen satt. Några tankar från mitt perspektiv om hur det var/är från min sida.

Finns ingen gång som man är så kär som när den ena parten just har åkt in. Man tänker att man ska klara det och man kommer att gifta sig osv osv efteråt. Det blir sällan så. Efter en tid så glider man ifrån varandra om det var längre straff. För den som sitter så stannar tiden upp. Allt där inne är reglerat och den enda tid som registreras är dagar som räknas av, men dagarna i sig innehåller inget. Man ser livet utanför som det var när man åkte in fast bättre eftersom man gärna glömmer den som är dåligt och man är sjukt kär som jag skrev tidigare. Problemet är att utanför muren så går tiden på som vanligt, det händer saker och den som är ute är tvungen att fortsätta rodda och fixa för att saker ska fungera.

Svartsjukan blir som en tagg för den som sitter oftast då det enda som den har är telefonsamtalen och breven. Runt detta kretsar dagen. Men för den som är ute så blir det rätt jobbigt efter en tid då den har ett liv att sköta. Att ringa tre gånger om dagen och kanske åka långa resor för besök tar tid och energi.

Visst finns relationer som överlever men då är det efter att man/båda har suttit ett par gånger och vet vad som händer och kan hantera det. Från båda sidor. Samt att straffet inte är för långt. Jag tror att tre av mina längre relationer har brytits just vid längre fängelsestraff. Men jag har en del problem med relationer och att släppa in människor samt att inte stänga av så det är kanske inte så för alla. Tror dock det är vanligt. Sedan skiljer det sig säkert om det är en kille som är tillsammans med en tjej som aldrig gjort något och är "normal" laglydig och aldrig provat droger. Då kan det kanske funka bättre. Men det är viktigt att minnas att ge varandra utrymme och respekt för varandras liv och val. Det är den som sitter som ska avtjäna straffet, inte den som är utanför!

Edit. och att ha sex i ett besöksrum är ingen höjdare...
Senast redigerad av aisling 2014-08-30 kl. 11:28.
Citera
2014-08-31, 23:37
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
På tal om att ringa. Är lätt att få smugglat in mobiler och är det vanligt förekommande på klass 1 och 2 att intagna ringer otillåtet?

Mobiler idag är extremt jävla ovanligt på 1 o 2 anstalter. På öppna anstalter har jag hört det finns lite mer.
Det är bara så att det är svårt att faktiskt få in såna saker på en klass 1 eller 2, kv har försvårat mkt så smuggla in är komplicerat. Det gäller att kolla på vissa rutiner efter typ permis och sånt och sen vara någotlunda säker på att pliten kommer följa rutinen han gjort dem gångerna innan. Du kan aldrig vara säker, och får fråga dig är risken för åka fast med det du vill ha in värt det
Citera
2014-09-01, 00:52
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Mobiler idag är extremt jävla ovanligt på 1 o 2 anstalter. På öppna anstalter har jag hört det finns lite mer.
Det är bara så att det är svårt att faktiskt få in såna saker på en klass 1 eller 2, kv har försvårat mkt så smuggla in är komplicerat. Det gäller att kolla på vissa rutiner efter typ permis och sånt och sen vara någotlunda säker på att pliten kommer följa rutinen han gjort dem gångerna innan. Du kan aldrig vara säker, och får fråga dig är risken för åka fast med det du vill ha in värt det
Vad händer om någon blir ertappad med en mobil? Vad blir det för påföljd. Om personen sitter på klass 1 så kan han ju knappast bli förflyttad till en tyngre anstalt.
Citera
2014-09-01, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Vad händer om någon blir ertappad med en mobil? Vad blir det för påföljd. Om personen sitter på klass 1 så kan han ju knappast bli förflyttad till en tyngre anstalt.

Påbackning,svårare att få besök,permission.

Finns alltid nåt dom kan 'straffa' med.
Citera
2014-09-01, 08:43
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda

Finns alltid nåt. Isol, rapport för mobil ser jävligt illa ut i pappret inför permisar o sånt. Extra dagar kan du få.
Mobil är också en sak som få behöver, dom flesta kan ringa på intiken o sen bara be anhörige ringa på mobilen till nån o hålla telefonerna mot varandra så går det att snacka med nån otillåten. Mest är det utlänningar som vill ringa hem men som inte får tillstånd som vill ringa hemligt för att prata med familjen.Förr smugglade ofta plitar in knark, telefoner, alkohol, och en pistol åt tony olsson, men det har förändrats mycket. Mutade plitar, vet inte om det finns idag? Kanske nån enstaka nånstans men aldrig som för några år sen.
Citera
2014-09-01, 13:28
Medlem
Kåken suger såklart . Står man upp för sig blir det tufft. I längden förhärdas man , hat och hämd har man med sig ut .
Jag tog vinden ur seglet på kv direkt . Började med ansökan om att sitta av hela straffet, inga permissioner , inget post eller telefon ville jag ha .
Jag talar om för dom att sätta mig på isol direkt ^ni vill inte ha bråk , jag vill inte ha bråk.^
Jag skrev dagliga ansökan och begärde kopia på allt .
Samlade allt på pärm . Studerade kvl . Skrev i kåkbladet och till andra tidningar .
Samlade på raport . Jag gav fan .
Tränade dagligen , sprang på rasterna .
Skrev jo anmällan och till håsan.
Polisanmälde plitar . Backade inte för säk .
Jag levde på hatet . Blev klassad upp , satt 3mån på isol .

Det är några år sen , men hatet finns kvar .

Skulle kanske göra lite annorlunda nästa gång - men aldrig slicka kv i röven .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in