2014-09-04, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Cederträ och cederträolja.
Du smörjer in golvlister, hyllkanter, lådkanter osv med cederträolja och dränker in bitar av cederträ med cederträolja som placeras ut vid golvlister i garderober etc. Smörj med oljan runt avloppsrör nere vid golvet till handfat, köksavlopp osv. och underhåll det någon gång i halvåret.
Du surfra cederträolja och köper direkt på webshoppen, köp spray och cederträklossar.

Så att stå och skaka kläder osv är bättre att göra när jag har köpt cederträolja? Så att jag gör allting samtidigt?
Citera
2014-09-04, 21:40
Medlem
John-Pauls avatar
Jag editerade och la till: grundlig städning och tvättning först, även lister, allt, sedan oljan och träet med olja, noga, även cederträbitar bland kläderna (efter att dom torkat så det inte kladdar av sig på kläderna). Underhåll med olja.
Senast redigerad av John-Paul 2014-09-04 kl. 21:43.
Citera
2014-09-04, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Hej igen Bra att det "bara" var pälsängar. Dock är det inte kul det heller...

Det är ingen idé att hålla på och gå igenom allt varje dag, men en storstädning behöver du ju göra. Använd grönsåpa, för det hatar dom. (precis som vi sa i din andra tråd) Använd rejält med såpa i vattnet och speciellt kring listerna.

Du måste ha dit Anticimex, och i samband med det så går du igenom alla kläder och linnen, skakar och borstar samt tvättar allt som kan -på 60 grader. Ylle och päls lägger du i frysen en vecka. Pälsängrar älskar ylle och päls, så dessa kan du granska -skaka och borsta så det inte ligger och pyr i det.

Det finns även cäderträkulor att köpa, och dessa lägger du bland dina kläder och linnen i skåp och byrålådor.

Okej, men då är det alltså ingen ide att fortsätta med klädskakandet och att gå igenom alla klädet öberhuvudtaget just ikväll?

Jag har grönsåpa, så jag smörjer väl in det på alla lister jag kommer åt. Räcker det för nu tror du?
Citera
2014-09-04, 21:47
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelicagustavsson
Okej, men då är det alltså ingen ide att fortsätta med klädskakandet och att gå igenom alla klädet öberhuvudtaget just ikväll?

Jag har grönsåpa, så jag smörjer väl in det på alla lister jag kommer åt. Räcker det för nu tror du?

Har du beställt besök av anticimex? För ja, isåfall så kan du göra allt skakande och tvättande typ dagen innan dom kommer.

Tvätta golv och lister med grönsåpa och vatten. Ta rejält med grönsåpa i vattnet. Sedan kan du givetvis smörja på lite extra ren grönsåpa på listerna. Kom ihåg att när anticimex varit där, så kan du inte tvätta lister förrens efter 3-4 veckor efter saneringen.
Citera
2014-09-04, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Jag editerade och la till: grundlig städning och tvättning först, även lister, allt, sedan oljan och träet med olja, noga, även cederträbitar bland kläderna (efter att dom torkat så det inte kladdar av sig på kläderna). Underhåll med olja.

Städningen kan jag ta itu med redan imorgon, värre är det med tvättningen. Då jag bor i hyresrätt måste jag boka tvättstuga så att få alla kläder tvättade på en gång funkar inte för mig. Är det lämpligt att ta med tvätt hem till föräldrarna eller finns det chans att dom sprids dit då?

Och eftersom att jag kommer få tvätta i omgångar, vart förvarar jag dom rena kläderna när dom är tvättade? Antar att det inte är lämpligt att slänga in dom i garderoben igen?
Citera
2014-09-04, 21:51
Medlem
Citat:
Har du beställt besök av anticimex? För ja, isåfall så kan du göra allt skakande och tvättande typ dagen innan dom kommer.

Tvätta golv och lister med grönsåpa och vatten. Ta rejält med grönsåpa i vattnet. Sedan kan du givetvis smörja på lite extra ren grönsåpa på listerna. Kom ihåg att när anticimex varit där, så kan du inte tvätta lister förrens efter 3-4 veckor efter saneringen.

Nej, jag har inte ringt Anticimex då jag upptäckte det här för ca en timme sen. Så vad bör jag göra idag, med kläderna?

Grejen är den att jag flyttar ju ut här snart, ska vara ute den 1/10, så det känns lite som att det här bör försvinna innan.
Citera
2014-09-04, 21:56
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte ringt Anticimex då jag upptäckte det här för ca en timme sen. Så vad bör jag göra idag, med kläderna?

Grejen är den att jag flyttar ju ut här snart, ska vara ute den 1/10, så det känns lite som att det här bör försvinna innan.

Nej alltså det tar tid för pälsängrar att förstöra kläderna. Det handlar inte om några dagar... Så du behöver inte ta tag i det ikväll om du nu inte sitter där med en grov ångest Dock kommer du säkert sova bättre om du gör rent golv och lister som sagt.

Jag skulle nog göra som så att jag bokade in Anticimex efter flyttstädningen. Och så går du igenom alla kläder och linnen innan dess och tvättar det som kan tvättas. Ska du tvätta hos dina föräldrar, så lägg allt i dubbla svarta sopsäckar och knyt ordentligt igen. Sedan så stoppar du in det i tvättmaskinen och slänger sopsäckarna direkt så inget kan komma ut. När allt är tvättat, så lägger du kläderna i nya lådor/sopsäckar och låter det stanna hos dina föräldrar tills du kan flytta det till din nya bostad.
Citera
2014-09-04, 22:07
Medlem
Vill förtydliga:

Du kan alltså inte göra flyttstädningen efter att Anticimex har sanerat. Detta eftersom dom sprutar på ett medel på alla lister och i underskåp och detta får inte tvättas bort innan det har gått 3-4 veckor efter saneringen. (Därför bör sanering ske efter din flytt, eftersom det ligger så nära i tid).

Det är nämligen så att pälsängrarna inte dör vid själva saneringen, utan det dom dör av är när dom kryper över listerna som har medel på sig.

OBS: Det är dessutom ingen idé att du införskaffar cäderträolja och kulor till denna lägenheten eftersom du ju inte ska bo där.
Detta kan du göra i din nya bostad för att slippa få pälsängrar.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-09-04 kl. 22:10.
Citera
2014-09-04, 22:09
Medlem
Citat:
Nej alltså det tar tid för pälsängrar att förstöra kläderna. Det handlar inte om några dagar... Så du behöver inte ta tag i det ikväll om du nu inte sitter där med en grov ångest Dock kommer du säkert sova bättre om du gör rent golv och lister som sagt.

Jag skulle nog göra som så att jag bokade in Anticimex efter flyttstädningen. Och så går du igenom alla kläder och linnen innan dess och tvättar det som kan tvättas. Ska du tvätta hos dina föräldrar, så lägg allt i dubbla svarta sopsäckar och knyt ordentligt igen. Sedan så stoppar du in det i tvättmaskinen och slänger sopsäckarna direkt så inget kan komma ut. När allt är tvättat, så lägger du kläderna i nya lådor/sopsäckar och låter det stanna hos dina föräldrar tills du kan flytta det till din nya bostad.

Vet du hur det är med deras ägg? Lägger dom dom på kläderna? För isåfall sitter ju jag näst intill fast här tills jag kan tvätta allting. Vill ju inte dra hem massa skadedjur till andra människor.
Citera
2014-09-04, 22:11
Medlem
Citat:
Vill förtydliga:

Du kan alltså inte göra flyttstädningen efter att Anticimex har sanerat. Detta eftersom dom sprutar på ett medel på alla lister och i underskåp och detta får inte tvättas bort innan det har gått 3-4 veckor efter saneringen. (Därför bör sanering ske efter din flytt, eftersom det ligger så nära i tid).

Det är nämligen så att pälsängrarna inte dör vid själva saneringen, utan det dom dör av är när dom kryper över listerna som har medel på sig.

Okej, men jag ringer Anticimex imorgon och pratar med dom. Får se vad dom har att säga om det hela.

Det största problemet kommer ju antagligen vara att hitta ett ställe att förvara allt på och samtidigt kunna använda det utan att dom blir sönderätna.
Citera
2014-09-04, 22:12
Medlem
Citat:
Vet du hur det är med deras ägg? Lägger dom dom på kläderna? För isåfall sitter ju jag näst intill fast här tills jag kan tvätta allting. Vill ju inte dra hem massa skadedjur till andra människor.

Ja, det kan ligga ägg i kläderna som du inte kan se. Därför lägger du kläderna i dubbla sopsäckar av plast och knyter igen ordentligt. Då är det inget som smiter.
Citera
2014-09-04, 22:12
Medlem
John-Pauls avatar
Ta det lugnt.
Boka tvättstugan, kan ev. behöva dubbla pass.
Börja dagen innan (en ledig dag) med att ta bort sängkläder inkl. kuddarna, alla kläder etc. Lägg det i sopsäckar och ställ på balkong om du har det. Sätt sedan igång med en riktigt grundlig städningen. Dammsug allt och använd sedan vatten och grön såpa, var noggrann utefter golvlisterna och runt golvbrunnar, torka ur lådor, garderober, skåp, glöm inte golvskåpet i köket som har avlopp. Gör ordentlig rent överallt helt enkelt.

Sedan cederträoljan och kulor eller bitar av cederträ, kostar några hundringar kanske men det är en bråkdel av vad anticimex tar och det träet räcker för evigt. Smörj alla golvlister, smörj med oljan i springorna mellan lister och golv, golvtrösklar, runt avloppsrör och golvbrunnar etc. överallt där du kan tänka dig att dom små krypen kan trivas och/eller ta sig in.
En gång i halvåret underhåller med olja.

Så gjorde vi när vi för många år sedan flyttade in i en gammal lägenhet där det visade sig vara ganska mycket kryp av olika slag, tråkiga hål i klöderna, och pälsänglar i badrummet etc. Vi har i princip inte märkt av några kryp sedan dess.
Senast redigerad av John-Paul 2014-09-04 kl. 22:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in