2014-09-04, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Ja, det kan ligga ägg i kläderna som du inte kan se. Därför lägger du kläderna i dubbla sopsäckar av plast och knyter igen ordentligt. Då är det inget som smiter.

Då har jag alltså inga kläder att använda för tillfället? Allt har ju legat i lådor liksom.
Citera
2014-09-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Ta det lugnt.
Boka tvättstugan, kan ev. behöva dubbla pass.
Börja dagen innan (en ledig dag) med att ta bort sängkläder inkl. kuddarna, alla kläder etc. Lägg det i sopsäckar och ställ på balkong om du har det. Sätt sedan igång med en riktigt grundlig städningen. Dammsug allt och använd sedan vatten och grön såpa, var noggrann utefter golvlisterna och runt golvbrunnar, torka ur lådor, garderober, skåp, glöm inte golvskåpet i köket som har avlopp. Gör ordentlig rent överallt helt enkelt.

Sedan cederträoljan och kulor eller bitar av cederträ, kostar några hundringar kanske men det är en bråkdel av vad anticimex tar och det träet räcker för evigt. Smörj alla golvlister, smörj med oljan i springorna mellan lister och golv, golvtrösklar, runt avloppsrör och golvbrunnar etc. överallt där du kan tänka dig att dom små krypen kan trivas och/eller ta sig in.
En gång i halvåret underhåller med olja.

Helgen kommer väl rätt lämpligt antar jag, bara hoppas det finns tid i tvättstugan.

Vart finns cederträolja att få tag på? Läst att det går att beställa, men det tar lite för lång tid då helgen som sagt kommer nu.
Citera
2014-09-04, 22:16
Medlem
John-Pauls avatar
Men kom igen, du kan tvätta upp ett gäng som du håller koll på och ha dom.
Citera
2014-09-04, 22:17
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelicagustavsson
Okej, men jag ringer Anticimex imorgon och pratar med dom. Får se vad dom har att säga om det hela.

Det största problemet kommer ju antagligen vara att hitta ett ställe att förvara allt på och samtidigt kunna använda det utan att dom blir sönderätna.

Mjo, fast inget hinner bli sönderätet i loppet av den tiden du har kvar i lägenheten, såvida du inte har en stor invasion någonstans. Ibland kan man t.e.x ha en låda med kläder på vinden, där plagg av ylle, päls eller bomull blir uppätna när det har legat där över lång tid.

I lägenheten så boar ängrarna sällan i kläderna, såvida det inte är något som ligger i ett hörn eller i en låda längst in, som aldrig blir rörd. Dom kommer, smakar lite och vandrar vidare... Om några ängrar har tuggat lite på ett plagg, så lär du knappt se det. Det tar som sagt tid innan det blir riktiga skador.
Citera
2014-09-04, 22:19
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Helgen kommer väl rätt lämpligt antar jag, bara hoppas det finns tid i tvättstugan.

Vart finns cederträolja att få tag på? Läst att det går att beställa, men det tar lite för lång tid då helgen som sagt kommer nu.

det kommer fler helger, dom kommer inte äta upp dig och dina kläder så fort.
xxx.rodceder.xx
Citera
2014-09-04, 22:21
Medlem
Citat:
Då har jag alltså inga kläder att använda för tillfället? Allt har ju legat i lådor liksom.

Du får välja ut det du använder mest, och så tvättar du det i tvättstugan i helgen. Men du behöver inte göra det egentligen, inte förrän precis innan du flyttar. För det du är rädd för är ju att dina kläder ska bli skadade av ängrarna eller hur? Och det tar som sagt lång tid.

Resten av kläderna och linnen åker hem till dina föräldrar i sopsäckar, och så tvättar du det där och lämnar det där tills flytten.
Citera
2014-09-04, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Men kom igen, du kan tvätta upp ett gäng som du håller koll på och ha dom.

Men hur håller jag koll på ett gäng kläder? Vart ska kag förvara dom? Är dom kvar i lägenheten kommer ju pälsängrarna att hitta dit. Eller?
Citera
2014-09-04, 22:23
Medlem
Citat:
Men hur håller jag koll på ett gäng kläder? Vart ska kag förvara dom? Är dom kvar i lägenheten kommer ju pälsängrarna att hitta dit. Eller?

Häng kläderna istället för att lägga dom i lådor.
Citera
2014-09-04, 22:23
Medlem
Citat:
Du får välja ut det du använder mest, och så tvättar du det i tvättstugan i helgen. Men du behöver inte göra det egentligen, inte förrän precis innan du flyttar. För det du är rädd för är ju att dina kläder ska bli skadade av ängrarna eller hur? Och det tar som sagt lång tid.

Resten av kläderna och linnen åker hem till dina föräldrar i sopsäckar, och så tvättar du det där och lämnar det där tills flytten.

Jag är även rädd för att jag fram tills jag får en tvättid kommer gå runted kläder det kan sitta ägg på. Kommer inte dom lossna och hamna på andra platser då och därmed spridas vidare hem till andra?
Citera
2014-09-04, 22:27
Medlem
Citat:
Jag är även rädd för att jag fram tills jag får en tvättid kommer gå runted kläder det kan sitta ägg på. Kommer inte dom lossna och hamna på andra platser då och därmed spridas vidare hem till andra?

Nej så är det inte. Då ska man ha en otroooolig otur!

När du klär på dig, så skakar och borstar du av kläderna. Då är det ingen fara.

Ta det lugnt nu, jag förstår att du tycker det är äckligt men massor av folk har pälsängrar hemma utan att sprida det till andra via sina kläder

PS: Pälsängrar tycker inte det är så kul att hänga i de kläder du använder mycket. Dom vill gärna ligga och mysa ostörda någonstans. Ergo så lägger dom heller inga ägg i dom kläderna, utan dom vill ju att ungarna ska få födas i lugn och ro i strumpan som har legat ett halvår under din säng
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-09-04 kl. 22:29.
Citera
2014-09-04, 22:35
Medlem
Citat:
Nej så är det inte. Då ska man ha en otroooolig otur!

När du klär på dig, så skakar och borstar du av kläderna. Då är det ingen fara.

Ta det lugnt nu, jag förstår att du tycker det är äckligt men massor av folk har pälsängrar hemma utan att sprida det till andra via sina kläder

PS: Pälsängrar tycker inte det är så kul att hänga i de kläder du använder mycket. Dom vill gärna ligga och mysa ostörda någonstans. Ergo så lägger dom heller inga ägg i dom kläderna, utan dom vill ju att ungarna ska få födas i lugn och ro i strumpan som har legat ett halvår under din säng

Jag har ju bara kläder i lådor och garderober och det öppnas ju och dras i dom varje dag, så dom kanske inte trivs så bra här. Haha.

Vet du förresten hur dom kan ha kommit in hit? Är det genom öppna fönster? Pch vet du vad som gör att dom trivs just här?
Citera
2014-09-04, 22:39
Medlem
Citat:
Jag har ju bara kläder i lådor och garderober och det öppnas ju och dras i dom varje dag, så dom kanske inte trivs så bra här. Haha.

Vet du förresten hur dom kan ha kommit in hit? Är det genom öppna fönster? Pch vet du vad som gör att dom trivs just här?

Pälsängern är i vuxen ålder en liten skalbagge som oftast flyger in genom öppna fönster och lägger sina ägg i skrymslen och vrår.
Men i gamla hus, så finns det ofta pälsängrar eftersom dom är svåra att bli av med helt. Dom bor i golv och under listor. Så det är absolut inte alls säkert att dom kom dit under tiden du har bott där, utan dom kan ha funnits där länge.

I hyreshus så är det ju många lägenheter samt vind och källare, och det är i princip omöjlgt att utrota dom helt. Då skulle man behöva sanera alla lägenheter och övriga utrymmen samtidigt, samt upprepa detta flera gånger varje år. Och det går ju inte.

Pälsängrar trivs i våra hem eftersom det är varmt och mysigt, samt att det finns mycket gott att mumsa på Självklart tycker dom extra mycket om dammiga stökiga bostäder, men du ska veta att pälsängrar kan finnas i den mest välstädade bostaden, så det beror inte på dålig hygien att dom finns där.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-09-04 kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in