2014-09-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Tyskland mesar sig när NATO diskuterar sätt att möta det ryska hotet. Det hänvisas till ett avtal från 1997 (då världen såg annorlunda ut) att inte ha trupper i länder i forna Warszawapakten och Sovjetunionen. Att Putin själv bryter mot alla möjliga lagar och överenskommelser som i sig gör att avtalet inte längre behöver tas hänsyn till, förändrar inte Tysklands hållning då de inte vill stöta sig för mycket med Ryssland. Denna feghet är inte till gagn vad gäller Europas trovärdighet vad gäller att visa styrka och beslutsamhet mot ett aggressivt Ryssland. Det är lätt att ställa krav på Putin - lämna Ukraina i fred och NATO ska inte besätta trupper nära ryska gränsen. Men något sådant krav hörs inte. Hur som helst, det är ett steg i rätt riktning att NATO nu på allvar kommer upp till diskussion.

Vetefan. Tyskarna vet vad de snackar om. Utöver Polen och möjligen ryssland så är de mer än väl medvetna om vad krig i Europa kan betyda i slutändan i form av mänskligt lidande. Ryssland utgör inte ett större hot mot Europa i övrigt än vad de gjorde 1990 och det kunde man hantera med utfrysning snarare än militära medel.
Ukraina förtjänar stort Europeiskt stöd mot Kremls våldtäkt men det måste vara proportionerligt.

Det sista Europa, och världen behöver är Tyskar som sätter sig på höga hästar och rasslar med vapen, det om något skickar dåliga signaler och är ett riktigt fett propagandamål (vilket man med stor sannolikhet är medvetna om och därav agerandet).
2014-09-04, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Vapnen finns på den ukrainska sidan och fick inte föras över gränsen åt något håll enligt OSCE.
Av separatisterna, och enligt de tillfrågade separatisterna ja.
Det finns hur mycket utrymme som helst för ryssarna att flöda området med eldhandvapen, ammunition och vapensystem ÄVEN OM dessa separatister skulle tala sanning om vad just "de" får göra för ryssarna.
2014-09-04, 19:56
Medlem
thestalkerdudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pitbulll
Tänk om Holländarna kunde ha valet att säga samma sak när Hitler invaderade Holland och våldförde sig på dess befolkning. Den här konflikten har vuxit till en så stor nivå att den "begär" av sin omgivning att faktiskt ta ställning. Alla i Europa berörs redan av det Putin sysslar med, tyvärr är det så.

Önskar att jag kunde säga samma sak som du och tro att problemet efteråt skulle försvinna. Men den här gången likt 1938 kommer inte problemet att försvinna förrän det hanterats av någon

Vad tusan har ens Hitler med denna diskussion att göra? Vill Putin ha lebensraum över hela Europa? Slänga in alla icke ryssar i gasugnar? Nej den idioten kommer aldrig invadera Europa som dom flesta som lever kvar i kalla kriget tror.

För skulle Putin ens sätta sin fot i tex baltikum så kommer det regna atombomber över hela världen vilket den nissen redan vet, Har folk redan glömt bort M.A.D doktrinen?

Om bägge sidorna kan ta det lilla jävla lugna och tänka till innan dom krigshetsar mot varandra så hade världen varit en bättre plats. Men så styrs dom två sidorna av psykopater så mycket kan man ej hoppas på.

Citat:
Ja du, man kan ju häpna över ditt sätt att (inte) se på saken. Att du inte vill ta ställning är i sig ett sätt att faktiskt göra det. Du anser alltså att om Ryssland attackerar Sverige så är vi svenskar efterblivna och korkade? Det är så man kan tolka ditt resonemang.

Det skulle regna atombomber innan ryska trupper skulle ens hinna sätta fötterna på svensk mark. Det är jag mest orolig över, Inte över att ryssarna skulle invaderar Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Han är ung, och missat all historia undervisning.

Om man inte förstår att se ett mönster i vad Putin gör, och kan se igenom den propaganda som snurrar på alla cylindrar just... Då blir detta resultatet. En person som tror att han kan gömma sig under sängen när det brinner.

Det handlar inte heller om att invadera Ryssland, men att försvara sig mot ett väldigt aggressivt Ryssland.
"Life is a fight, but not everyone’s a fighter. Otherwise, bullies would be an endangered species."

Grattis då kan du gå ut och dö för kung och fosterland, Jag tänker inte göra det för jag känner ingen lojalitet för nåt land.

Och jag kan min historia, bara för jag kan det betyder det inte att jag vill dö i ett meningslös krig
Senast redigerad av thestalkerdude 2014-09-04 kl. 20:02.
2014-09-04, 19:57
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pitbulll
Tänk om Holländarna kunde ha valet att säga samma sak när Hitler invaderade Holland och våldförde sig på dess befolkning. Den här konflikten har vuxit till en så stor nivå att den "begär" av sin omgivning att faktiskt ta ställning. Alla i Europa berörs redan av det Putin sysslar med, tyvärr är det så.

Önskar att jag kunde säga samma sak som du och tro att problemet efteråt skulle försvinna. Men den här gången likt 1938 kommer inte problemet att försvinna förrän det hanterats av någon

Han är ung, och missat all historia undervisning.

Om man inte förstår att se ett mönster i vad Putin gör, och kan se igenom den propaganda som snurrar på alla cylindrar just... Då blir detta resultatet. En person som tror att han kan gömma sig under sängen när det brinner.

Det handlar inte heller om att invadera Ryssland, men att försvara sig mot ett väldigt aggressivt Ryssland.
"Life is a fight, but not everyone’s a fighter. Otherwise, bullies would be an endangered species."
2014-09-04, 19:58
Medlem
Citat:
Nu avsåg jag inte Ukraina utan de mindre NATO-medlemmarna (Estland, Lettland, Litauen t ex).

Fler vapen till Ukraina kan alltså besegra angriparen Ryssland? I nuläget kanske, men inte vid ett fullskaligt anfall, väl?

Ett fullskaligt anfall klarar inte ryssen heller så därför kommer det inte att ske. Putin försöker just nu ta den del av östra Ukraina som han anser sitt. Ca 5 ggr större än vad som separatister och den reguljära armen just nu kontrollerar. Troligen har Putin tänkt sig ta hela kustremsan Mariupol men där ser vi just nu mycket civila protester.

Mer försvarsutrustning till Ukraina kommer att få till ett stillestånd i den här konflikten. Vardera part stannar där de står.
2014-09-04, 20:02
Medlem
egentligenotroligts avatar
Det stod på text-TV i går kväll, att flera Europeiska länder diskuterar att bojkotta fotbollsVM i ryssland nästa gång, (2018). Det vore en "sanktion" som biter på krigshetsaren i kreml. Då kan han stå där med alla sina nybyggda fotbollsarenor. Vilken nesa för denne kaxiga jäkel!
Då kan ju knappast något VM hållas, för vad vore en seger då vara värd, när bästa motståndet utblir.
2014-09-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thestalkerdude
Vad tusan har ens Hitler med denna diskussion att göra? Vill Putin ha lebensraum över hela Europa? Slänga in alla icke ryssar i gasugnar? Nej den idioten kommer aldrig invadera Europa som dom flesta som lever kvar i kalla kriget tror.

För skulle Putin ens sätta sin fot i tex baltikum så kommer det regna atombomber över hela världen vilket den nissen redan vet, Har folk redan glömt bort M.A.D doktrinen?

Om bägge sidorna kan ta det lilla jävla lugna och tänka till innan dom krigshetsar mot varandra så hade världen varit en bättre plats. Men så styrs dom två sidorna av psykopater så mycket kan man ej hoppas på.

Det skulle regna atombomber innan ryska trupper skulle ens hinna sätta fötterna på svensk mark. Det är jag mest orolig över, Inte över att ryssarna skulle invaderar Sverige.

Och du vet exakt vad Putin är ute efter i detta nu? Skulle du säga samma sak om ett Ebola eller pest utbrott i Europa. Jag vägrar göra någonting ... haha. Nej Putin är ute efter makt och denskaffar han sig genom att ge sig på grannländerna. Han kommer inte att bära sig åt EXAKT som Hitler, nej, men det bevisar inte att han inte kommer fortsätta hunsa grannländerna till underkastelse. Inser du inte att vi har en megastor diktatur som växer sig starkare för var dag och som skiter fullständigt i allt som inte är ryskt?

Är du så naiv att du tror att detta inte kommer att påverkar dig någonstans om någonting i ditt framtida liv
2014-09-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egentligenotroligt
Det stod på text-TV i går kväll, att flera Europeiska länder diskuterar att bojkotta fotbollsVM i ryssland nästa gång, (2018). Det vore en "sanktion" som biter på krigshetsaren i kreml. Då kan han stå där med alla sina nybyggda fotbollsarenor. Vilken nesa för denne kaxiga jäkel!
Då kan ju knappast något VM hållas, för vad vore en seger då vara värd, när bästa motståndet utblir.

Det är än bättre att arrangera VM någon annanstans. Putin bryr sig bara om militärmakt och rädsla.
2014-09-04, 20:15
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Jag har läst meningen, och det står större, inte mer kända. Det var inte en slump att jag inte skrev större. CSMR är mer kända bland både folk och myndigheter.
För övrigt bemötte du inte på något sätt faktumet att CSMR inte är så okända som du lömskt försökte förespegla, utan de är till och med moderpartiet till det numer aborterade UCSMR.

Du glömde också att CSMR givetvis också skulle känna till dessa oerhörda övertramp av ryska armén mot sina soldater om UCSMR hört om dom. Men det hade de som sagt inte.

Jag glömde inget, det var CSMR som bröt sig ut från huvudorganisationen som också hette CSMR, och det ledde till att huvudorganisationen bytte namn till UCSMR. När du pratar om "soldatmödrarna" som självständig organisation menar man alltså CSMR fram till 1998 och därefter UCSMR.

Emellertid har du rätt i att det är nuvarande CSMR som samarbetar med den ryska regimen, medan UCSMR är den egentliga "oppositionella" soldatmödrar-organisationen. Vilket också är anledningen till att CSMR är de som representeras på RT.

När det gäller dina frågor så svarar jag på dessa i texten ovanför, men för att förtydliga:

Här är CSMR:
http://www.soldiers-mothers-rus.ru/contact.html

Här intervjuas samma kvinna som på RT-filmen i ryska armétidningen:
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=ru&tl=en&u=http%3A%2F%2Fold.red star.ru%2F2009%2F11%2F28_11%2F1_02.html

--------------------------------------------------

Här är UCSMR:
http://www.ucsmr.ru/

De är de egentliga soldatmödrarna, inte den grupp som samarbetar med Putin.
2014-09-04, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Humor att läsa dina inlägg, men lite genant också. Man kan ju säga så här för att inte vara alltför hård mot dig. Oavsett vilken internationell erfarenhet kamrat Putin hade då han 1999 blev utsedd till premiärminister för att kort därefter bli vald till president, så har han under de senaste 15 åren skaffat sig en internationell erfarenhet av samarbete och överläggningar som övertrumfar de flesta nu sittande statschefer.
Och ändå beter sig Putin som klassens svarta får och är sällan inbjuden i den respekterade världens salonger. Hans kgb-karriär ligger honom nog i fatet, stackars man. Då får han ju stärka sitt skadade ego genom att attackera Ukraina i tron att världen skall darra, ungefär som Europa betedde sig innan Nato och EU förenade Europas länder, den ena efter den andra. Det är politik när den är som bäst för medborgarna.
2014-09-04, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Jag vet inte riktigt vid vilken myndighet en stat skall registrera sig. Jag har inte ens koll var Sverige på den tiden det begav sig registrerade sig. Men jag är nyfiken på svaret.

I avvaktan på detta svar skulle jag dock våga påstå följande. Stater behöver inte ens vara erkända av andra för att existera. Det räcker med att de i regel kontrollerar det territorium som de har anspråk på. Transnistrien är ett sådant exempel.

I Folkrepublikernas fall är dessa på väg att växa fram, de existerar som politiska enheter, som bara delvis kontrollerar det territorium de har anspråk på. Men mycket talar för att de kommer att kontrollera vad de önskar kontrollera.

Krigsskadeståndet har jag redan behandlat i tidigare inlägg.
En påtvingad eller med våld utropad statsbildnig som inte kan delta i det internationella arbetet har mycket små möjligheter att fungera. Det kommer ju inte mat på bordet genom ideologiskt övertygelse eller utropande av landet Utopia. Internationellt stöd med ett erkännande i FN är A o O.
2014-09-04, 20:42
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
En påtvingad eller med våld utropad statsbildnig som inte kan delta i det internationella arbetet har mycket små möjligheter att fungera. Det kommer ju inte mat på bordet genom ideologiskt övertygelse eller utropande av landet Utopia. Internationellt stöd med ett erkännande i FN är A o O.

Inte alla länder har det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in