2014-09-04, 18:21
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Att säga att CSMR är mer okänd, för att försöka vinna någon slags poäng är väldigt oärlig debatteknik, särskilt som det är en ren lögn. Vi kan nöja oss med att båda är stora.

Ja, det står klart och tydligt i boken att UCSMR är den större och mer kända organisationen. Vill du jag ska citera meningen varifrån jag fick informationen, eller nöjer du dig med att medge att du har fel?

Om du ska anklaga mig för att ljuga så behöver du ha djävligt torrt på fötterna, och det har du inte nu.
Senast redigerad av bernad_law 2014-09-04 kl. 18:28.
2014-09-04, 18:25
Medlem

Har du tittat på kartan?
2014-09-04, 18:25
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Menar du att Ukraina skall betala krigsskadestånd till sig själva? Donbass är ju Ukrainskt territorium nu som tidigare. Det finns inga registrerade folkrepubliker, tror inte ens Kreml skulle erkänna dom.
Att begära krigsskadestånd av rebellerna är nog inte att tänka på då dessa knappast är stadd vid kassa och dessutom ju inte är en gruppering som är en legitim part i konflikten.

Jag vet inte riktigt vid vilken myndighet en stat skall registrera sig. Jag har inte ens koll var Sverige på den tiden det begav sig registrerade sig. Men jag är nyfiken på svaret.

I avvaktan på detta svar skulle jag dock våga påstå följande. Stater behöver inte ens vara erkända av andra för att existera. Det räcker med att de i regel kontrollerar det territorium som de har anspråk på. Transnistrien är ett sådant exempel.

I Folkrepublikernas fall är dessa på väg att växa fram, de existerar som politiska enheter, som bara delvis kontrollerar det territorium de har anspråk på. Men mycket talar för att de kommer att kontrollera vad de önskar kontrollera.

Krigsskadeståndet har jag redan behandlat i tidigare inlägg.
2014-09-04, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo men Putler-älskarna kommer ändå att prata om "facistjuntan" i Kiev, trots att extremister, både till höger och vänster endast beräknas få under 5%, vardera av rösterna.

Jämför detta med situationen i Terroristlandet Ryssland där duman, totalt, domineras höger och vänster extremister samt, naturligtvis Pulters eget parti som är en blandning av de tidigare nämnda.

Om man tänker längre än näsan räcker, så inser man att 5% eller ej har noll betydelse just nu, när de högsta försvarsposterna innehas av just dessa 5%. Plus flera av de viktigare posterna, även SBU kryllar av dom efter utrensningen för ett par månader sedan. För att inte nämna högste åklagaren som tillhör dessa 5%. Samma person som ska leda utredningen om Maidan-snipers och Odessamassakern....

I förlängningen kommer dessa 5% inte räcka, men hittills har de gjort det mer än väl, då de de facto styrde över armén, domstolar och underrättelsetjänst, politiskt alltså.
2014-09-04, 18:29
Medlem
Samtidigt kan du när du hursomhelst tittar på den visa vart det berömda stängslet som 23 st ryska pansarfordon enligt den tokige brittiske journalisten passerade finns. Enligt honom betyder ju att passera stängslet att man på samma gång passerar gränsen, så det borde vara lätt att hitta. Exakt på gränsen alltså. Lycka till!
2014-09-04, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
En bra fråga. Om det nu skulle bli en ny gränsdragning mellan Ryssland och Ukraina - då förhoppningsvis baserad på folkomröstningar och inte på våld (men då måste Kiev ta sitt förnuft till fånga.), så kan det bli så att det kan finnas "förlorande" minoriteter på bägge sidor om dn nya gränsen. Vad skall de göra? Ja, det finns två allternativ. Antingen gilla läget och anpassa sig - acceptera sitt nya medborgarskap, eller också flytta till "rätt" sida gränsen. Efter USAs självständighet från Storbrittanien var det en hyfsat stor grupp människor - "torries" - som inte kunde finns sig i den nya staten utan flyttade till Canada, vilket ledde till ett uppsving för denna koloni. Flera år senare försökte USA invadera Canada, när Storbrittanien var upptagna med annat, men torriesmilis slog tillbaka anfallet.

Detta kan givetvis bli besvärligt, men agerar folk förnuftigt kan det bli acceptabelt för alla parter - nu tyder väldigt lite på att detta förnuft finns tyvärr...

Det är nog mycket liten chans att Ryssland tar de östra delarna. Putin har genomgående sagt att man inte kommer acceptera dessa områden. Separatisterna har själva sagt att de vill vara självständiga, och absolut inte tillhöra Ryssland. Större delen av befolkningen, även ryssarna, i östra Ukraina är mest tända på idén om självstyre, inte att tillhöra Ryssland.

Det vore oerhört dumt av Putin att annektera de östra delarna under dessa omständigheter.
2014-09-04, 18:36
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Hej! Tänkte skriva att jag har spelat både CoD och MoH men jag är helt novis på detta område och jag orkar inte söka genom 1900 sidor Men jag undrar varför inte Ukrainas armé klarar av att ta hand om dessa pro-ryskar? Jag har läst att Ukraina förfogar över mer än 200,000 soldater, 4000 tanks, 200 stridsflyg, 200 helikopters och en massa annat. Nog för att lite av detta har hamnat i händerna på Pro-ryssar och vissa siffror kanske är skryt(?) men ändå... 1miljon reserv-militärer. Känns som att även ryssarna skulle få lite motstånd med dessa, även om ryska armén är mycket större. Stämmer inte siffrorna? Är Ukrainska militären inkompetent eller vägrar de olika militära förbanden att arbeta mot samma mål... Jag tycker det vore en hyfsat enkel sak av ett land att slå tillbaka några 1000 soldater snabbt å sen kontrollera gränsen mot Ryssland. Kan någon vänlig själ förklara detta? (Även om 10,000 ryska soldater hjälper till med flera hundra stridsvagnar och artelleriunderstöd)

Vad man har på pappret är ofta inte detsamma som vad man har i praktiken. Mot en välmotiverad fiende så blir det ännu svårare. Det såg Sovjet och senare USA i ex.vis Afghanistan, israelerna mot Hizbollah och Hamas. Finns massor med ex. på det genom historien.

Det handlar till en väldigt stor del om motivation när det gäller strid. Många i Ukraina står på rysk sida, även en hel del i de västra delarna. Även bland de andra så vill man ofta inte skjuta på människor som är av samma folk. Det är därför som juntan har tagit in så många utländska legoknektar. F.d. Blackwater o.likn. t.ex.
De ryskspråkiga i Ukraina har diskriminerats under lång tid. Nu infriade också kuppregimen i Kiev deras farhågor genom att t.ex. förbjuda det ryska språket m.m. Ingen bra inledning i regimens styre av landet och knappast något som ökade deras popularitet i de östra delarna.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Det är nog mycket liten chans att Ryssland tar de östra delarna. Putin har genomgående sagt att man inte kommer acceptera dessa områden. Separatisterna har själva sagt att de vill vara självständiga, och absolut inte tillhöra Ryssland. Större delen av befolkningen, även ryssarna, i östra Ukraina är mest tända på idén om självstyre, inte att tillhöra Ryssland.

Det vore oerhört dumt av Putin att annektera de östra delarna
under dessa omständigheter.

Kommer säkerligen inte heller att ske. Inte annat än om de tvingas till det, ex.vis genom en USA-invasion av Ukraina.
Senast redigerad av ganglere2 2014-09-04 kl. 18:38.
2014-09-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
sluta spela dum... du vet lika väl som de flesta andra att OSCE bara bevakar en minimal bit av gränsen.

fokusera istället på detta:

http://www.ustream.tv/channel/spilno-tv

i mariupol anfaller ryssar och rebeller, bara ett par mil utanför stan, och till respons samlas flera tusen till en pro-ukrainsk demonstration. här ser vi verkliga hjältar, de sanna patrioterna... till skillnad från alkoholiserade rövarband i låtsasrepublikerna (och de genetiska lågvattenmärkena i SVP som stryker omkring som rädda hundar i sthlm).

ni så kallade nationalister borde lära av ukrainas patrioter!

Även separatisterna säger att ca hälften av Mariupol (nåja 40% sade de) stöttar Kiev, och den andra halvan stöttar separatisterna, så det är inte konstigt om det verkligen finns 1000 som demonstrerar för Kiev.

Att det inte finns likadant för separatisterna är ju givetvis för att det är en massa beväpnade soldater på plats, samma som man såg i video efter video skjuta ner civila som protesterade mot deras intåg i våras. Tex mannen som bara gick över gatan, och blev nedskjuten av en APC-kolonn som passerade. Eller de 4-5 som sköts ned, en av dom medan han gick fram på knä och med händerna i luften.
Om du förnekar detta, att civila protesterande sköts ned rått i Mariupol, obeväpnade, så kommer jag genast länka några videos på dessa nedskjutningar, jag har dom på lager på en sida som är bokmärkt, så kommer du se bra dum ut direkt.
2014-09-04, 18:41
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vad man har på pappret är ofta inte detsamma som vad man har i praktiken...

Tack för svar! Jo nått sånt måste det ju vara. Jag såg en video från CNN där ryssar tillfångatagit Ukrainska soldater och nån ryss frågade dom om de va värt det å dom sa njet på det! Så nog har du rätt ang. motivationen. Svag ledning som inte kan motivera sina soldater kanske.
2014-09-04, 18:47
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalbaggen
Jag vill fråga trådens vapenexperter vilka vapen som de proryska separatisterna använder.
När man ser förödelsen bland erövrade ukrainska militära områden visar detta att träffsäkerheten är exakt och sprängkraften enorm. Ofta har alla förstörda tanksen sina torn avsprängda, så var och en bör ha fått en direktträff?
På en videofilm visar separatisterna hur de eliminerar två ukrainska tanks genom att skjuta med någon form av mindre bärbara raketer som skjuts från en liknande granatkastarställning. De avfyrar raketen från ca 500 meters håll. De som skjuter kan inte se målen utan får koordinaterna per radio från andra separatister, som är mycket närmare målen. Raketerna går i en båglinje från utskjutningen för att sedan träffa exakt.
Det vore intressant att få en mindre redogörelse med beteckningar över deras vapenarsenal.

Tja vad skall man tro efter att sett denna video.
Någon stridis skjuter iväg ett pansarskott, men riktat uppåt som en granatkastare. På slutet ser man att en grad-lastbil träffats.

Ukraine War • "Motorola" Group Cleaning up Miusinsk
http://www.youtube.com/watch?v=tQW74EtvSp0

"bazoka"
8.15 - 9.00
9.40

"topol" är det namnet på vapnet eller gubben
http://en.wikipedia.org/wiki/RT-2UTTKh_Topol-M
Inte samma storlek som i videon ser det ut som.

Grad-lastbil träffad av "bazoka" eller "topol" ?
19:16

- - -
Det finns ju grad-raketer med inbyggda målsökande EFP-stridsdelar.
http://www.splav.org/en/arms/grad/m217.asp
Ungefär som jänkarnas SADARM fast med grad-raket istället för artillerikanon.
Och inget hindrar att man också bygger ett granatgevär/pansarskott med samma typ av stridsdel.
Frågan är om det just vad ryssarna har gjort eller om det bara är videon som är otydlig.

Med ett sådant vapen skulle man kunna göra precis som i videon, bara sikta uppåt på ett ungefär och sedan slår vapnet själv ut närmsta stridsvagn inom 100 meters radie.
2014-09-04, 18:48
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Hej! Tänkte skriva att jag har spelat både CoD och MoH men jag är helt novis på detta område och jag orkar inte söka genom 1900 sidor Men jag undrar varför inte Ukrainas armé klarar av att ta hand om dessa pro-ryskar? Jag har läst att Ukraina förfogar över mer än 200,000 soldater, 4000 tanks, 200 stridsflyg, 200 helikopters och en massa annat. Nog för att lite av detta har hamnat i händerna på Pro-ryssar och vissa siffror kanske är skryt(?) men ändå... 1miljon reserv-militärer. Känns som att även ryssarna skulle få lite motstånd med dessa, även om ryska armén är mycket större. Stämmer inte siffrorna? Är Ukrainska militären inkompetent eller vägrar de olika militära förbanden att arbeta mot samma mål... Jag tycker det vore en hyfsat enkel sak av ett land att slå tillbaka några 1000 soldater snabbt å sen kontrollera gränsen mot Ryssland. Kan någon vänlig själ förklara detta? (Även om 10,000 ryska soldater hjälper till med flera hundra stridsvagnar och artelleriunderstöd)

Man måste kunna hantera det material man har, ha befäl som vet vad de gör och soldater som är beredda att gå i krig för den sak som frågan gäller. Detta skall sedan vägas mot motpartens material, kompetens och övertygelse. Uppenbart var att Ukraina var överlägsen då det gäller materiel och manskap, men Folkmilisen var bäst på allt annat.

Det började med att denna började plocka ned Kievs flygvapen, sedan tog man och omringade en hel del enheter - erövrade en himlamassa material samt förstärkte rekryteringen. Detta ledde till slut till att Kievs militära offensiv vändes i sin motsats med hundratals stridvagnar och missilsystem förstörda, tusentals döda och skadade samt trupper vars moral slogs sönder - samt nya stora erövringar av militärt material från Ukraina. Nu tror ingen längre att Kiev kan besegra Folkmilisen.
2014-09-04, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Ja, det står klart och tydligt i boken att UCSMR är den större och mer kända organisationen. Vill du jag ska citera meningen varifrån jag fick informationen, eller nöjer du dig med att medge att du har fel?

Om du ska anklaga mig för att ljuga så behöver du ha djävligt torrt på fötterna, och det har du inte nu.

Jag har läst meningen, och det står större, inte mer kända. Det var inte en slump att jag inte skrev större. CSMR är mer kända bland både folk och myndigheter.
För övrigt bemötte du inte på något sätt faktumet att CSMR inte är så okända som du lömskt försökte förespegla, utan de är till och med moderpartiet till det numer aborterade UCSMR.

Du glömde också att CSMR givetvis också skulle känna till dessa oerhörda övertramp av ryska armén mot sina soldater om UCSMR hört om dom. Men det hade de som sagt inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in