2014-09-03, 22:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Betänk bara att dessa 25 ml är en blandning av magsyror och föda. Vid stress och rädsla kan magsyror dessutom öka pga aktivering av det sympatiska ns.

Finns säkert fler faktorer att ta hänsyn till.
Ja, en del av de 25 ml kan vara magsyra.
Citera
2014-09-03, 22:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har redan varit inne på att det här med "falskt" bevis torde innebära något som är medvetet oriktigt, vilket ju i rättsliga sammanhang är den normala innebörden av ordet. Även om Quarrel försöker hitta på egna definitioner och slå folk i huvudet med.

Nåväl, jag har forskat vidare och via denna uppsats om resning: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1563191&fileO Id=1566204 tagit mig fram till en gammal SOU från 30-talet (reglerna har i denna del faktiskt inte ändrats sen dess) som tar upp innebörden av RB58:2:

SOU1938:44, s 573

Vi kan alltså släppa idén att Kristoffer skulle kunna få resning på den här grunden, försåvitt inte hans fanclub menar att polisen har begått ett medvetet bedrägeri (i straffrättslig mening) med bilderna.

Att anföra att Kristoffers pappas trovärdighet skadats i domstolen är ju lätt fnissframkallande. Jonny vittnade inte under ed och som nära anhörig med ett tydligt intresse av att få sonen friad från åtalet står han själv för åtminstone 98% av bristen på trovärdighet i domstolens ögon.
Jaha, och hur många böcker med annat innehåll fick du plöja igenom innan du hittade den här 80 år gamla pergamentrullen? Lagar och även deras bedömning ändras med tiden.

Fotoförfalskningen är gjord avsiktligt. Och även om de falska bevisen inte är resningsgrundande bör de vara tvivelframkallande hos de som har sunt förnuft.

Jag har läst domar där anhörigas uppgifter åtminstone har nämnts i domskälen. Här nonchaleras de helt. Det framkallar inga fniss hos mig.
Citera
2014-09-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det är inte marginellt. Det ser ut att vara dubbelt så mycket blod på listen, och en stor fläck på mattan till det, och den ska inte vara där.
Mängden blod på listen är ointressant.
Citera
2014-09-03, 22:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ingen advokat har lanserat en sån teori i sin plädering, varken Forsberg eller Olsson. Att ett gäng alternativteoretiker på Flashback har suttit och skrikit om den ett år och att den dömde dragit upp saken efter att själv på något vis informerats om teorin innebär självklart inte att domstolen är skyldig att ta upp och avfärda även denna uttryckligen i sin dom. Det blir en slags märklig variant av halmgubbe (straw man). Quarrel&co sitter och fantiserar ihop hur de TROR att domstolar är skyldiga att agera och angriper sen hovrätten för förmenta brott mot sin egen fantasibild.

Nej, de är ju för i helvete utbildade och vana med förhandlingar i rätt, speciellt Olsson är ju prövad i hetluften, när ett sådant proffs lamt försöker förklara bort blodet som skämmer hans klient så inser man att alla försök är lönlösa.

Det enda som återstår är att hoppas att kriminalvården kan hålla KJ vid liv hela strafftiden ut, jag är inte helt säker på det.
Citera
2014-09-03, 22:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Mängden blod på listen är ointressant.
Det tyckte inte HR, som kommenterade den.
Citera
2014-09-03, 22:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Domen bestämdes av HR, så de får inte tro vad de vill.
De väljer vad de vill tro på.
Citat:
Blodmängden accentuerades av de falska beviset.
Ja, den illustrerades.
Citera
2014-09-03, 22:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jaha, och hur många böcker med annat innehåll fick du plöja igenom innan du hittade den här 80 år gamla pergamentrullen? Lagar och även deras bedömning ändras med tiden.
.

Den må vara 80 år, men den utgör en del av förarbetena till den alltjämt gällande Rättegångsbalken från 1942. Om du är så okunnig att du inte begriper att den därmed alltjämt utgör en rättskälla av stor betydelse för hur lagtexten ska tolkas så får du gärna fortsätta vara det. Sprid inte dina vanföreställningar i tråden bara.

Har du skrivenergi kan du ju alltid höra av dig till juridiska fakulteten vid Lunds universitet och anföra att studenten som åberopade den som rättskälla i sin uppsats hade fel och att resning bör beviljas i syfte att retroaktivt underkänna uppsatsen
Citera
2014-09-03, 22:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
/.../ Den invändning, som Kristoffer Johansson
framställt om att annan placerat ut blod och DNA från Vatchareeya Bangsuan i
Kristoffer Johanssons bil och lägenhet saknar därför bärkraft och är motbevisad.

Tydligare kan det väl knappast uttryckas: ett avfärdande rätt av alltså.
Ja, bara en knäppskalle, ställd mot väggen, kan börja yra om att hans "fiender" har planterat ut blod och liklukt* i hans bil.

*"...gnidit med en trasa på offret, kanske..."
Citera
2014-09-03, 22:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Den må vara 80 år, men den utgör en del av förarbetena till den alltjämt gällande Rättegångsbalken från 1942. Om du är så okunnig att du inte begriper att den därmed alltjämt utgör en rättskälla av stor betydelse för hur lagtexten ska tolkas så får du gärna fortsätta vara det. Sprid inte dina vanföreställningar i tråden bara.

Har du skrivenergi kan du ju alltid höra av dig till juridiska fakulteten vid Lunds universitet och anföra att studenten som åberopade den som rättskälla i sin uppsats hade fel och att resning bör beviljas i syfte att retroaktivt underkänna uppsatsen
Du som ger skenet av att vara juridiskt bevandrad, kan du visa att lagen tillämpas som du påstår i modern tid? Och har du svar på det här? (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) Kan advokaten få ersättning för arbetet i efterhand, eller är belöningen för det ideella arbetat bara en fjäder i hatten? (Som givetvis kan omvandlas till kulor i efterhand)
Citera
2014-09-03, 22:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, bara en knäppskalle, ställd mot väggen, kan börja yra om att hans "fiender" har planterat ut blod och liklukt* i hans bil.

*"...gnidit med en trasa på offret, kanske..."
Japp, kan du tänka dig en bättre syndabock?
Citera
2014-09-03, 23:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Du som ger skenet av att vara juridiskt bevandrad, kan du visa att lagen tillämpas som du påstår i modern tid? Och har du svar på det här? (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) Kan advokaten få ersättning för arbetet i efterhand, eller är belöningen för det ideella arbetat bara en fjäder i hatten? (Som givetvis kan omvandlas till kulor i efterhand)

Varför ska jag bevisa det? Jag har en relativt färsk uppsats från en av Sveriges främsta juridiska institutioner som hävdar att det alltjämt är den gällande tolkningen och jag har förarbeten där den alltjämt gällande bestämmelsen diskuteras. Jag har dessutom insikten om vad begreppet "falsk" normalt står för i juridiska sammanhang - dvs medvetet oriktigt, inte fel i största allmänhet. Det räcker väl för mig. Kan du gräva fram något HD-avgörande om resning där domstolen vidgat definitionen till att omfatta "fel i största allmänhet" så ska jag ge med mig.

Jag har ingen aning om ersättning i efterhand kan utgå. Gissningen är nej. Från och med den punkt där resning eventuellt beviljas torde däremot sedvanliga regler för ersättning gälla, eftersom resningen undanröjer den tidigare domen med omedelbar verkan och återaktualiserar en ny rättsprocess där den åtalade självklart har rätt till juridiskt ombud.
Citera
2014-09-03, 23:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Japp, kan du tänka dig en bättre syndabock?
Kan inte tänka mig någon syndabock alls i det här fallet eftersom det - förutom blodfynd, skadebild mm - också finns åtskilligt annat som pekar på KJ. - Det finns ingenting som ens antyder ett syndabocksscenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in