2014-09-03, 05:05
Medlem
6E303062s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Håller med F!:aren. De fick juh tillbaka flaggan, och knappats att flaggan kan vara värd så mycket att det motiverar SDs ingripande.

Hade jag varit polisen i videon så hade jag plockat alla 4 SD:are för olovligt frihetsberövande.

Det är inte okej att sno en flagga men inte heller okej att ta lagen i egna händer. SD:arna kunde fotat killen med sin smartphone istället för att hålla fast honom, och sedan skickat bilden till polisen.

Länge leve Feministiskt Initiativ!

FÖ har jag inget emot SD, utan tycker bara det är så fel när man tar lagen i egna händer. Vi har en fungerande poliskår av en anledning.

Olaga frihetsberövande? Envarsgripande är fullt lagligt.
Citera
2014-09-03, 05:24
Medlem
sebnies avatar
Ja det är det, men är det MOTIVERAT ur en proportionerlig synpunkt att envarsgripa? En sak om man har väktarleg men antar att ingen av SD:arna hade väktarleg.
Citera
2014-09-03, 06:46
Medlem
Skuggads avatar
Citat:
Ja det är det, men är det MOTIVERAT ur en proportionerlig synpunkt att envarsgripa? En sak om man har väktarleg men antar att ingen av SD:arna hade väktarleg.

Ja, allt som kan resultera i fängelse på straffskalan motiverar envarsgripande. Ett väktarleg är heller inget magiskt kort, utan fungerar som vilket leg som helst. När en väktare griper någon är det likaså ett envarsgripande. Som väktare har man dock ett förstärkt rättsskydd ifall man blir angripen under eller i anslutning till tjänst.

Observera att inte blanda ihop väktares befogenheter med en ordningsvakts.
Citera
2014-09-03, 08:11
Medlem
sebnies avatar
Jag är medveten om skillnaderna mellan OV och väktare, och vad som är gångbart rent juridiskt.

Men nu diskuterades vad som är proportionerligt. Även om det inte finns ett sådant lagkrav, så kan man ju tänka lite med sunt förnuft, precis som F!:arna gjorde.
Det är en väldigt skillnad på att envarsgripa en rånare som precis har rånat en bank, och har dödat 3 st bankanställda, än att envarsgripa någon som.... ääääääääähhhhhhhh... försökt sno en SD-flagga (?!?!?!?!). Observera också att stölden i det här fallet var misslyckad.

Och sedan hade det varit en god idé för polisen att gripa SD:arna även om det fanns lagstöd för envarsgripande, eftersom det finns skäl att misstänka att SD:arna hade gjort ett olagligt frihetsberövande, och därmed hade deras valstuga fått stå obevakad & olåst i väntan på att SD:arna hade blivit släppta och då vet man vad resultatet hade blivit.

På så sätt hade det fungerat som påtryckningsmedel för att lära folk att inte ta lagen i egna händer, för SD:arna hade kommit tillbaka till en totalplundrad valstuga och då hade dem tänkt "ska aldrig gripa någon på eget bevåg mera, det är polisens uppgift!".

Observera att jag inte har något emot SD, utan jag tycker bara det är så jävla fel när man tar lagen i egna händer. Speciellt då alla idag har smartphones och hade kunnat filma/fotografera tjuven och överlämna bilderna till polisen.
Citera
2014-09-03, 08:19
Medlem
P04s avatar
Citat:
<snip>
FÖ har jag inget emot SD, utan tycker bara det är så fel när man tar lagen i egna händer. Vi har en fungerande poliskår av en anledning.
Nej Sebnie, av någon anledning har vi en icke fungerande poliskår. Iaf enligt Leif GW Persson, och de flesta i landet delar hans uppfattning just när det gäller den här typen av brott.

Att själva gripa tjuven och säkra stöldgodset var den enda chansen de hade att upprätthålla lag och ordning. Återanskaffningsvärdet på flaggan ska enligt uppgift vara 3000kr, så envarsgripandet var klart befogat och helt juridiskt och moraliskt korrekt.
Citera
2014-09-03, 15:19
Medlem
8711s avatar
Citat:
Håller med F!:aren. De fick juh tillbaka flaggan, och knappats att flaggan kan vara värd så mycket att det motiverar SDs ingripande.

Hade jag varit polisen i videon så hade jag plockat alla 4 SD:are för olovligt frihetsberövande.

Du är ju ett uppenbart troll, men jag kan svara ändå. Flaggan är värd 3000 kronor och en likadan hade stulits innan. Det är stöld enligt lag att begå den handlingen. Begår du den handlingen har jag lagens stöd för att gripa dig tills polisen kommer.

Sverigedemokraterna gjorde alltså absolut helt rätt och ska ha allt beröm, stort civilkurage i att gripa kriminella personer som stjäl.

Du skulle inte kunna vara polis eftersom du inte skulle kunna sköta ditt jobb isåfall, då Sverigedemokraterna hade all rätt i världen att agera som man gjorde. Det är en person som ska gripas och det är den tjuvaktiga killen för stöld och misshandel Exakt vad polisen gjorde också. Men det stör som vanligt er vänsterfånar när polisen gör sitt jobb och följer lagboken
Citera
2014-09-03, 15:20
Medlem
8711s avatar
Citat:

Du vet inte vad det betyder eller vad det innebär va? Det handlar om att just allmänheten har rätt att gripa någon som begått ett brott tills polisen kommer. Det är själva poängen med att göra ett sådant gripande. Idiot!

Det spelar heller ingen roll om brottet misslyckades, det var isåfall bara bra att Sverigedemokraterna på plats kunde ta tillbaka sina ägodelar från tjuven. Brottet begicks och fullbordades i den sekund han ryckte till sig flaggan, alltså andras ägodel som han stal, och den hade varit borta om man inte agerat. Flaggan kostar fortfarande 3000 kronor och en likadan hade stulits tidigare. Det är absolut nödvändigt att gripa en kriminell person om man kan när man blir utsatt för ett brott. Utsätts man för ett brott och har rätt att ta fast personen tills polisen kommer så bör man självklart göra det om man är en god medborgare och har ens ett uns av civilkurage Men ni vänsterfånar har såklart inte det, det är antidemokrati, kriminalitet och dräggigt beteende som att hylla kriminella för hela slanten
Senast redigerad av 8711 2014-09-03 kl. 15:26.
Citera
2014-09-03, 15:23
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:

Det är inte okej att sno en flagga men inte heller okej att ta lagen i egna händer. SD:arna kunde fotat killen med sin smartphone istället för att hålla fast honom, och sedan skickat bilden till polisen.

Länge leve Feministiskt Initiativ!

Som vanligt, någon som sympatiserar med F har absolut ingen aning om någonting. suck ... :
Citera
2014-09-03, 15:35
Medlem
sebnies avatar
8711: Nej, hade inte haft något emot om SD:arna fotograferade killen som tog flaggan, och sedan lät polisen SJÄLVMANT gripa tjuven, för egen maskin.

Det är inte antidemokratiskt, dräggel eller kriminellt beteende att tycka det är fel med civilkurage!
Civilkurage är FEL och man ska använda sig av de resurser och verktyg som samhället tillhandahåller om man blir utsatt för brott!

Brukar säga "Lägg inte näsan i blöt" eller "Det är polisens syltburk att gripa tjuven, inget du ska stoppa ner dina egna smutsiga fingrar i...."

Det är inte absolut nödvändigt att gripa personen själv, utan SD hade kunnat FOTOGRAFERA personen med mobilkameran och sedan låta polisen göra sitt jobb för egen maskin. Visst, bra att SD kunde ta tillbaka ägodelarna men när ägodelen är återförd borde SD släppt tjuven.

Jag hyllar inte kriminella, jag anser bara att blir man utsatt för kriminalitet så har vi verktyg som är till för att gripa kriminalitet och det är Sveriges poliskår!

och NEJ! flaggan hade inte varit borta om SD fotograferat tjuven. Då hade polisen gjort hembesök hos tjuven, gripit tjuven och SD hade fått ett brev från polisen: "nu finns din egendom att hämta vid polisstationen på XXX-gatan. Medtag detta papper och legitimation."
Senast redigerad av sebnie 2014-09-03 kl. 15:49.
Citera
2014-09-03, 15:52
Medlem
8711s avatar
Citat:
8711: Nej, hade inte haft något emot om SD:arna fotograferade killen som tog flaggan, och sedan lät polisen SJÄLVMANT gripa tjuven, för egen maskin.

Det är inte antidemokratiskt, dräggel eller kriminellt beteende att tycka det är fel med civilkurage!
Civilkurage är FEL och man ska använda sig av de resurser och verktyg som samhället tillhandahåller om man blir utsatt för brott!

Brukar säga "Lägg inte näsan i blöt" eller "Det är polisens syltburk att gripa tjuven, inget du ska stoppa ner dina egna smutsiga fingrar i...."

Det är inte absolut nödvändigt att gripa personen själv, utan SD hade kunnat FOTOGRAFERA personen med mobilkameran och sedan låta polisen göra sitt jobb för egen maskin. Visst, bra att SD kunde ta tillbaka ägodelarna men när ägodelen är återförd borde SD släppt tjuven.

Jag hyllar inte kriminella, jag anser bara att blir man utsatt för kriminalitet så har vi verktyg som är till för att gripa kriminalitet och det är Sveriges poliskår!

Att fotografera honom är inte ett envarsgripande. Att gripa honom är det och det har man rätt till och det var vad som skedde. Så nu har du lärt dig något nytt idag. Bra va?

Att fotografera honom hade inte hjälpt då han dels maskerade sig och dels hade hunnit fly från platsen. Med ett foto hade polisen sannolikt inte kunnat gripa personen om han inte var känd för offentligheten. Gripande är det enda rätta och vänta på polisen, så som skedde. Varför är det viktigt att polisen griper? Det går lika bra att allmänheten griper tjuven och ringer polisen. Polisen kan inte vara på plats överallt samtidigt vet du lillkillen.

Självklart griper en god medborgare en person som begår brott framför ögonen på en om man kan. Det är alldeles självklart. Men du tillhör ju en lågintelligent grupp på vänsterkanten som inte förstår detta och tycker det är bra med kriminalitet och valsabotage och att kriminella inte ska gripas. Nu är det dock så, att tjuvar ska gripas och så skedde denna gång. Fantastiskt bra!

Om polisen inte är på plats måste jag gripa den kriminella själv om jag vill vara säker på att han ska åka fast, och det vill jag om jag får min flagga stulen av vänsterkräk Därför kommer vi fortsätta gripa såna som dig när ni begår brott än mer i fortsättningen! Varje gripen vänsterfåne är en seger för demokratin!
Citera
2014-09-03, 15:56
Medlem
sebnies avatar
8711: Jag stöder verkligen inte den kriminelle som stjäl flaggan, och jag skulle aldrig få för mig att stjäla från något parti.

Ni verkar tro att jag stödjer den kriminella handling personen gjorde bara för att jag tycker det är fel att man grep honom.
Det gör jag VERKLIGEN inte. Som sagt, hade polisen gjort det initiala gripandet så hade jag tyckt det var helt grönt.

Givetvis skall flaggtjuvar gripas och lagföras, men inte av allmänheten, utan av polisen!

Jag tycker det är stort fel av packet att stjäla flaggan, men bara för det så ska inte SDarna stoppa ner sina feta och smutsiga fingrar i polisens syltburk.
Citera
2014-09-03, 16:47
Medlem
8711s avatar
Citat:
8711: Jag stöder verkligen inte den kriminelle som stjäl flaggan, och jag skulle aldrig få för mig att stjäla från något parti.

Ni verkar tro att jag stödjer den kriminella handling personen gjorde bara för att jag tycker det är fel att man grep honom.
Det gör jag VERKLIGEN inte. Som sagt, hade polisen gjort det initiala gripandet så hade jag tyckt det var helt grönt.

Givetvis skall flaggtjuvar gripas och lagföras, men inte av allmänheten, utan av polisen!

Jag tycker det är stort fel av packet att stjäla flaggan, men bara för det så ska inte SDarna stoppa ner sina feta och smutsiga fingrar i polisens syltburk.

Allmänheten har rätt att gripa honom tills polisen kommer, det gjorde man.

Demokratin vann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in