2014-09-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Men nu diskuterades vad som är proportionerligt. Även om det inte finns ett sådant lagkrav, så kan man ju tänka lite med sunt förnuft, precis som F!:arna gjorde.
Det är en väldigt skillnad på att envarsgripa en rånare som precis har rånat en bank, och har dödat 3 st bankanställda, än att envarsgripa någon som.... ääääääääähhhhhhhh... försökt sno en SD-flagga (?!?!?!?!). Observera också att stölden i det här fallet var misslyckad.

Du är helt fel ute, vid ett bankrån ska man absolut inte ingripa. Det är just vid sådana här tillfällen det är rimligt att hålla fast någon.

Det klassiska exemplet, en väskryckare knycker en dams portmonnä: "Stoppa tjuven!"
Då ska man som god samhällsmedborgare kunna rycka in och gripa tjuven, som sedan hålls fast tills polisen kommer.
Citera
2014-09-03, 17:05
Medlem
Avva66s avatar
Det är principen som är viktig, inte värdet på flaggan.
Man skall inte tåla vad som helst.
Citera
2014-09-03, 18:01
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det är principen som är viktig, inte värdet på flaggan.
Man skall inte tåla vad som helst.

Flaggorna som har stulits flera gånger och där flera gått förlorade köper lokalavdelningarna för 3000 kronor. Det är ändå ganska mycket värde ändå också faktiskt.
Citera
2014-09-03, 18:35
Medlem
MrWilsons avatar
Klippet borttaget på grund av brott mot användarvillkoren?? Var är detta? Någon som tankat hem videon och kan ladda upp den igen?
Citera
2014-09-03, 20:14
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWilson
Klippet borttaget på grund av brott mot användarvillkoren?? Var är detta? Någon som tankat hem videon och kan ladda upp den igen?

Undrar detsamma faktiskt, vilka brott mot användarvillkoren begicks när man laddade upp klippet.
Citera
2014-09-03, 20:19
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Leta längre fram i tråden, det finns en video.
Dock med pixlade ansikten, det är väl därför de
tog bort den första videon.
Citera
2014-09-07, 12:23
Medlem
MrWilsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Håller med F!:aren. De fick juh tillbaka flaggan, och knappats att flaggan kan vara värd så mycket att det motiverar SDs ingripande.

Hade jag varit polisen i videon så hade jag plockat alla 4 SD:are för olovligt frihetsberövande.

Det är inte okej att sno en flagga men inte heller okej att ta lagen i egna händer. SD:arna kunde fotat killen med sin smartphone istället för att hålla fast honom, och sedan skickat bilden till polisen.

Länge leve Feministiskt Initiativ!

FÖ har jag inget emot SD, utan tycker bara det är så fel när man tar lagen i egna händer. Vi har en fungerande poliskår av en anledning.

Det kallas envarsgripande (eller "Citizen's arrest" på engelska). Detta innebär alltså att du har laga rätt samt nästintill en skyldighet att ingripa om du ser att brott begås. Nu var detta stöld, de ingrep. Svårare än så är det knappast.
Citera
2014-09-08, 21:50
Medlem
8711s avatar
Citat:

Jag länkade klippet igen ett par sidor bak skulle jag tro. Kolla efter det om du vill se på det.

Det klippet jag länkade till var från en tidning där dom dolt ansiktena av någon anledning.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in