2014-09-03, 13:35
Avslutad
Läste en artikel i SvD igår, näringsliv. En kvinna som fick ett tillbakadraget bolånelöfte eftersom banken ansåg att kvadratmeterhyran var för hög (kan det ha varit över 80 000 kr)? Lägenheten var endast några år gammal, en 2:a och låg på söder i Stockholm.

Kvinnan som nekades hade en fast anställning inom en statlig förvaltning sedan tio år; hade inga andra lån; 600 000 i kontantinsats; inga barn och en bruttolön på över 60 000 i månaden! Hon nekades av banken som föreslog att hon skulle köpa en lägenhet med lägre kvadratmeterpris.

Edit: Fann artikeln nu http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/kvadratmeterpris-kan-hota-bankens-lanelofte_3875004.svd?sidan=1
Senast redigerad av Passepartout 2014-09-03 kl. 13:52.
2014-09-03, 13:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Läste en artikel i SvD igår, näringsliv. En kvinna som fick ett tillbakadraget bolånelöfte eftersom banken ansåg att kvadratmeterhyran var för hög (kan det ha varit över 80 000 kr)? Lägenheten var endast några år gammal, en 2:a och låg på söder i Stockholm.

Kvinnan som nekades hade en fast anställning inom en statlig förvaltning sedan tio år; hade inga andra lån; 600 000 i kontantinsats och en lön på över 60 000 i månaden! Hon nekades av banken som föreslog att hon skulle köpa en lägenhet med lägre kvadratmeterpris.

Jag trodde inte mina ögon när jag läste artikeln och skulle länka till den här idag, men hittar den inte igen. Det stod också något om att banken tittar på om det är en "sämre" eller "bättre" bostadsrättsförening; tror att det handlade om Nordea, men jag är inte säker.

Kanske kan vara den här artikeln?

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/kvadratmeterpris-kan-hota-bankens-lanelofte_3875004.svd?sidan=1

Självklart ska man vara försiktig i budgivningar, så det är bra att banken säger ifrån ibland.
2014-09-03, 13:49
Medlem
Citat:

Kvinnan som nekades hade en fast anställning inom en statlig förvaltning sedan tio år; hade inga andra lån; 600 000 i kontantinsats och en lön på över 60 000 i månaden! Hon nekades av banken som föreslog att hon skulle köpa en lägenhet med lägre kvadratmeterpris.

Jag trodde inte mina ögon när jag läste artikeln och skulle länka till den här idag, men hittar den inte igen. Det stod också något om att banken tittar på om det är en "sämre" eller "bättre" bostadsrättsförening; tror att det handlade om Nordea, men jag är inte säker.
Statlig förvaltning, 60000/mån. Det är uppenbarligen av skattepengar ens lön ska betalas om man ska tjäna pengar...
2014-09-03, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Statlig förvaltning, 60000/mån. Det är uppenbarligen av skattepengar ens lön ska betalas om man ska tjäna pengar...

Förlåt, statligt bolag ska det vara, kanske lite skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kanske kan vara den här artikeln?
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/kvadratmeterpris-kan-hota-bankens-lanelofte_3875004.svd?sidan=1
Självklart ska man vara försiktig i budgivningar, så det är bra att banken säger ifrån ibland.

Tack för länken. Jovisst med försiktigheten, men i mina öron låter det mer än konstigt.
Senast redigerad av Passepartout 2014-09-03 kl. 13:56.
2014-09-03, 14:18
Medlem
Citat:
Förlåt, statligt bolag ska det vara, kanske lite skillnad.

Tack för länken. Jovisst med försiktigheten, men i mina öron låter det mer än konstigt.
Härligt i vilket fall som helst att även "stekarna" får känna på den misstro som är vardagsmat för de som inte har silversked i käften.
2014-09-03, 14:25
Avslutad
Citat:

Kvinnan som nekades hade en fast anställning inom en statlig förvaltning sedan tio år; hade inga andra lån; 600 000 i kontantinsats; inga barn och en bruttolön på över 60 000 i månaden! Hon nekades av banken som föreslog att hon skulle köpa en lägenhet med lägre kvadratmeterpris.

Edit: Fann artikeln nu http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/kvadratmeterpris-kan-hota-bankens-lanelofte_3875004.svd?sidan=1

Läser man artikeln ordentligt så är det inte kvadratmeterpriset i sig bankerna stoppar för, utan höga kvadratmeterpriser i dåliga föreningar. Bankerna ser alltså det som köparna är för dåligt pålästa för att se, dvs nyare föreningar där byggherrarna sålt på glädjekalkyler.
2014-09-03, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
Det är fan bara stockholmare som tror att jordens mittpunkt kretsar kring deras stad.
Du är välkommen att läsa mina tidigare inlägg i tråden om du vill. En av de största anledningarna till att jag inte bor i Stockholm är alla nyinflyttade stockholmare som jämför staden med NYC och Paris. Men att ifrågasätta stockholmarnas trendkänslighet säger ju mer om ens egen koll än något annat... (Notera gärna att det är främst dessa nyinflyttade som jag inte klarar av som är de som är mest trendkänsliga.)

Jag efterlyser alltså en nykter syn på staden, en balanserad syn som ligger mellan Mertillens sjukliga hat mot allt som är Stockholm och den nyinflyttade 23-åringen från Kalmar som jobbar inom media och tycker att Stockholm är en del av Manhattan.

Citat:
Austin (Texas) är en väldigt bra kandidat som är världens största live stad i världen.
Jag försöker alltså inte påstå att Stockholms utbud av konserter är bäst i världen, poängen jag ville göra var att för en stad i Stockholms storlek (och särskilt läget) så är det definitivt inte dåligt.

Citat:
Okej Budapest får Stockholm att se ut som en knäckebröhult....

Stockholm:
Budapest:Sen är ju den ekonomiska standarden än så länge klart bättre i Stockholm men det är en annan sak.
Jag tror att du fullständigt missförstod vad jag frågade. Jag undrade alltså vilka städer som är lika stora som Stockholm som genom sitt utbud av kultur, nöje osv. får Stockholm att se ut som en död byhåla. Att då svara med att Budapest är större till ytan blir ett väldigt konstigt svar...
2014-09-03, 14:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Läser man artikeln ordentligt så är det inte kvadratmeterpriset i sig bankerna stoppar för, utan höga kvadratmeterpriser i dåliga föreningar. Bankerna ser alltså det som köparna är för dåligt pålästa för att se, dvs nyare föreningar där byggherrarna sålt på glädjekalkyler.

Nya föreningar behöver absolut inte vara dåliga, men man ska akta sig för att betala för mycket. Det gäller även i äldre föreningar med stort underhållsbehov inför framtiden.
2014-09-03, 14:32
Medlem
Citat:
Nya föreningar behöver absolut inte vara dåliga, men man ska akta sig för att betala för mycket. Det gäller även i äldre föreningar med stort underhållsbehov inför framtiden.
Nej, men just den här banken verkar ju tycka att just den här föreningen är lite Kalle Anka
2014-09-03, 14:37
Avslutad
Citat:

Ja, även äldre föreningar kan vara dåligt skötta, men de är i regel betydligt lägre belånade än nyproduktion. Mycket av nyproduktionen har dålig ekonomi inbyggd från starten, vilket bankerna uppenbarligen håller med om då de begränsar lånelöften i just dessa.
2014-09-03, 15:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Ja, även äldre föreningar kan vara dåligt skötta, men de är i regel betydligt lägre belånade än nyproduktion. Mycket av nyproduktionen har dålig ekonomi inbyggd från starten, vilket bankerna uppenbarligen håller med om då de begränsar lånelöften i just dessa.

Kanske lågt belånade för tillfället, men med ett framtida behov av renoveringar som kan betyda att nya lån behöver tas. Ett nytt hus är ju nytt och behöver inte renoveringar direkt.

Sedan var detta exemplet ett extremfall. 83k/m^2 och relativt hög avgift kanske inte står sig om räntan börjar stiga. Men köper man nyprod för 30k/m^2 så behöver man nog inte oroa sig lika mkt.

Men allt hänger på vem som köper och desses ekonomi.
2014-09-03, 15:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Nej, men just den här banken verkar ju tycka att just den här föreningen är lite Kalle Anka

Jag har köpt nyprod och fick beröm av banken för att de tyckte jag hittade en så pass billig lgh i förhållande till övriga bostadsmarknaden. Och nej jag betalade inte 83 k/ m^2....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in