2014-06-25, 10:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Det finns som jag ser det egentligen bara ett (då Josefus rimligen aldrig nämnde Bibel-Jesus), Tacitus' omnämnande av Kristus vid pass år 117. Frågan gäller då om det är troligt att Tacitus ger ett från kristna oberoende bevittnande av att Jesus funnits eller om han bara förmedlar information som han direkt eller indirekt hört kristna berätta. Och jag anser att det rimliga är att han bara bevittnar vad kristna själva antog, säkerligen med stöd från det evangelierna sade (och dessa borde ha varit i omlopp vid den tiden). Om så är fallet utgör Tacitus inget oberoende bevittnande till att Jesus funnits utan bara ett bevittnande av att kristna själva trodde det ett tag in på 100-talet. Sedan finns alltid misstanken om att också Tacitus' omnämnande är ett senare tillägg, även om jag inte har funnit tillräckliga skäl för att anta att så är fallet och därför tills vidare utgår från att Tacitus skrev passagen om Christus.

Men år 117 är ju knappast samtida heller. I bästa fall handlar det alltså om andrahandsuppgifter.
Citera
2014-06-25, 10:11
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Men år 117 är ju knappast samtida heller. I bästa fall handlar det alltså om andrahandsuppgifter.
Jo, men kärnfrågan är vilken källa Tacitus förlitar sig på. Har han hört kristna säga detta på 110-talet och bara för det vidare, utgör detta inget mer än ett bevittnande att kristna själva trodde så vid den tiden. Och det kunde vi väl anta ändå eftersom evangelierna var i omlopp. Men om han fått uppgiften från låt säga romerska protokoll som berättar om avrättningen av Jesus, kommer saken i ett helt annat läge.
Citera
2014-06-25, 12:04
Avslutad
Citat:
Jo, men kärnfrågan är vilken källa Tacitus förlitar sig på. Har han hört kristna säga detta på 110-talet och bara för det vidare, utgör detta inget mer än ett bevittnande att kristna själva trodde så vid den tiden. Och det kunde vi väl anta ändå eftersom evangelierna var i omlopp. Men om han fått uppgiften från låt säga romerska protokoll som berättar om avrättningen av Jesus, kommer saken i ett helt annat läge.

Först skall man nog diskutera huruvida det verkligen är samma Jesus som Tacitus talar om. Borde det inte finns fler och bättre källor med tanke på vad jesus påstås ha ställt till med...?
Citera
2014-06-25, 12:08
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Först skall man nog diskutera huruvida det verkligen är samma Jesus som Tacitus talar om. Borde det inte finns fler och bättre källor med tanke på vad jesus påstås ha ställt till med...?
Det är helt klart evangeliernas Jesus:

Citat:
"Men oviljan vek icke undan för människors åtgärder, ej för kejsarens frikostighet, inte för soningsoffer åt gudarna, ty man trodde att elden varit anlagd. För att alltså få slut på ryktet anklagade Nero och straffade synnerligen utsökt dessa för sina laster hatade, vilka hopen kallade kristna (eller: krestna). Upphovsmannen till detta namn, Christus, avrättades genom prokurator Pontius Pilatus när Tiberius regerade; och [fastän] undertryckt för stunden utbröt den fördärvliga vidskepelsen på nytt, inte endast i Judeen, detta ondas upphov, utan även i staden [Rom], där all världens gräsligheter och skamligheter flödar samman och förhärligas [eller: ivrigt idkas]."

Det som eventuellt (och då menar jag eventuellt) kan vara tillagt det Tacitus skrev är i så fall detta:

Citat:
"Upphovsmannen till detta namn, Christus, avrättades genom prokurator Pontius Pilatus när Tiberius regerade".
Senast redigerad av Roger Viklund 2014-06-25 kl. 12:11.
Citera
2014-06-25, 12:15
Avslutad
Citat:
Det är helt klart evangeliernas Jesus:

Jag är nog mer skeptiker än dig, då jag inte ser i texten att det verkligen skulle vara "helt klart"...
Citera
2014-06-25, 12:38
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Jag är nog mer skeptiker än dig, då jag inte ser i texten att det verkligen skulle vara "helt klart"...
Ja, det måste du vara.

Om Tacitus beskriver branden i Rom och hur Nero för att undgå att själv anklagas för att ha anlagt denna brand skyller den på en grupp som kallades kristna eller krestna, och därefter identifierar vilka dessa kristna/krestna är genom att säga att de fått sitt namn från någon som (heter?) Christus och att denne Kristus avrättats ”genom prokurator Pontius Pilatus när Tiberius regerade”, vet jag faktiskt inte vad mer som krävs för att identifiera honom som kristendomens Kristus Jesus.

Detta säger emellertid inget om huruvida stycket är skrivet av Tacitus eller inte. Men att det skulle finnas en annan grupp kristna som fått sitt namn av en person som heter Christus och vilken hade avrättats av Pilatus, förefaller mig rätt långsökt.
Citera
2014-06-25, 12:49
Avslutad
Citat:
Ja, det måste du vara.

Om Tacitus beskriver branden i Rom och hur Nero för att undgå att själv anklagas för att ha anlagt denna brand skyller den på en grupp som kallades kristna eller krestna, och därefter identifierar vilka dessa kristna/krestna är genom att säga att de fått sitt namn från någon som (heter?) Christus och att denne Kristus avrättats ”genom prokurator Pontius Pilatus när Tiberius regerade”, vet jag faktiskt inte vad mer som krävs för att identifiera honom som kristendomens Kristus Jesus.

Detta säger emellertid inget om huruvida stycket är skrivet av Tacitus eller inte. Men att det skulle finnas en annan grupp kristna som fått sitt namn av en person som heter Christus och vilken hade avrättats av Pilatus, förefaller mig rätt långsökt.

Pontus Pilatus avrättade folk på löpande band, så den delen tillför inte trovärdigheten särskilt mycket. Kvar har du kopplingen till Christus/Krestna och den känns inte särskilt stark heller.

Men även om vi går på din linje så kvarstår faktumet att allt detta skrevs 117 år i efterhand. Är detta det starkaste "samtida" dokument som finns att tillgå så talar det mer emot Jesus så som beskrivet i evangeliumen än något annat.
Citera
2014-06-25, 12:56
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Pontus Pilatus avrättade folk på löpande band, så den delen tillför inte trovärdigheten särskilt mycket. Kvar har du kopplingen till Christus/Krestna och den känns inte särskilt stark heller.

Men även om vi går på din linje så kvarstår faktumet att allt detta skrevs 117 år i efterhand. Är detta det starkaste "samtida" dokument som finns att tillgå så talar det mer emot Jesus så som beskrivet i evangeliumen än något annat.
Vad gäller det senare håller jag med dig.

Vad gäller att det som blir kvar är kopplingen till Christus/Krestna, så är det just den som är det starka.

Pilatus hade säkerligen avrättat flera som hette Jesus då bortemot var tionde man i Palestina på den tiden bar detta namn. Men hur många religiösa rörelser uppstod kring gestalter som kallades Christus och avrättades av Pilatus?

Där man däremot på goda grunder kan ifrågasätta att evangeliernas Jesus avses är Suetonius’ Chrestusomnämnande, Thallos och Flegons så kallade vittnesmål, Talmuds Ben Stada och Ben Pandira och till viss del Mara bar Serapions ”vise konung”. Men Testimonium Flavianum hos Josefus, Christus hos Tacitus, Christus hos Plinius avser alla Bibelns Jesus, dock näppeligen bevittnar hans existens.
Senast redigerad av Roger Viklund 2014-06-25 kl. 13:03.
Citera
2014-06-27, 14:17
Medlem
Megatrons avatar
Om man är kristen och har accepterat att det finns en gud, kan man från det härleda att gud i sin suveränitet kan leverera en korrekt bok (bibeln), oavsett ifall denna har vandrat från mun till mun, skriven av människor osv.

Dock har detta grundantagande (att det finns en gud som levererade bibeln) enbart baserats på känsloargument (likt önsketänkande) och fantasier.
Citera
2014-09-03, 02:11
Medlem
Bibeln är sann och det finns bara en Gud och INGEN kommer till fadern utom genom Jesus. Jesus är vägen, sanningen och livet. Det är ni fega människor i Sverige (inte alla) som skäms för att visa er tro öppet. Sverige är ett av de mest sekulariserade länderna i världen. Sluta skämmas och spela tuffa inför alla andra. Jesus är Konungarnas Konung och Herrarnas Herre.

Jag såg att någon kommenterade och lekte Allan Ballan och skrev: ut och res med er, lär er och lev livet. Kan säga som såhär grabben. Jag har rest runt i många länder här på jorden och det är nästan bara i Sverige, Tjeckien, Vietnam och Nord Korea som den större delen av majoriteten i landet inte tror på Gud (klart det finns undantag) och listan kan ha ändrats men Sverige ligger fortfarande högt i topp.

Sedan jag börjat tro på JESUS och be till honom så har saker börjat hända i mitt liv och jag har fått svar. Det ni måste förstå är att NI MÅSTE be om att få ta emot den helige ande och TRO på det ni ber om. Jesus (Yeshua) lever.

Jag vet vad som är sant och om ingen tror på mig so be it. Jag försöker endast hjälpa er fega människor som skäms och inte vågat läsa bibeln och lära sig mer om den pga rädslan för vad någon vän/bekant/kollega skall tycka. Jag skämdes också förut och tänkte undrar vad mina polare ska säga osv. Aldrig mer. Jesus är mitt liv idag. Han går före allt. Utan honom vore jag död. Jag är inte perfekt men jag försöker så gott jag kan och det borde DU med göra. Sluta skämmas! Typiskt Sverige.

Kan även tillägga att jag känner läkare som tror på Gud.
Och genom Jesus Kristus så SKER DET MIRAKEL.
Glöm aldrig det.

Repent or perish.
Senast redigerad av morgan.dahl 2014-09-03 kl. 03:11.
Citera
2014-09-03, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgan.dahl
Bibeln är sann och det finns bara en Gud och INGEN kommer till fadern utom genom Jesus. Jesus är vägen, sanningen och livet. Det är ni fega människor i Sverige (inte alla) som skäms för att visa er tro öppet. Sverige är ett av de mest sekulariserade länderna i världen. Sluta skämmas och spela tuffa inför alla andra. Jesus är Konungarnas Konung och Herrarnas Herre.

Jag såg att någon kommenterade och lekte Allan Ballan och skrev: ut och res med er, lär er och lev livet. Kan säga som såhär grabben. Jag har rest runt i många länder här på jorden och det är nästan bara i Sverige, Tjeckien, Vietnam och Nord Korea som den större delen av majoriteten i landet inte tror på Gud (klart det finns undantag) och listan kan ha ändrats men Sverige ligger fortfarande högt i topp.

Sedan jag börjat tro på JESUS och be till honom så har saker börjat hända i mitt liv och jag har fått svar. Det ni måste förstå är att NI MÅSTE be om att få ta emot den helige ande och TRO på det ni ber om. Jesus (Yeshua) lever.

Jag vet vad som är sant och om ingen tror på mig so be it. Jag försöker endast hjälpa er fega människor som skäms och inte vågat läsa bibeln och lära sig mer om den pga rädslan för vad någon vän/bekant/kollega skall tycka. Jag skämdes också förut och tänkte undrar vad mina polare ska säga osv. Aldrig mer. Jesus är mitt liv idag. Han går före allt. Utan honom vore jag död. Jag är inte perfekt men jag försöker så gott jag kan och det borde DU med göra. Sluta skämmas! Typiskt Sverige.

Glöm aldrig det.

Repent or perish.
Oj oj,vilken högfärdig predikan! Det är sådana som du som förstör för andra "normala"kristna.
Det finns sådana som dig inom varje religion. Vad säger att just du har rätt? Eller känner du det? (vanligt religiöst "bevis") Likaså "det bara är så". Eller har du riktiga bevis för det du påstår?
Citera
2014-09-03, 07:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgan.dahl
Bibeln är sann

Citat:
Jag vet vad som är sant och om ingen tror på mig so be it.

Du verkar ha en personlig definition av konceptet "sanning". Kan du förtydliga och belägga denna, tack.

Citat:

Vilket bara indikerar att dessa läkare sannoliken förstår och respekterar att "faith is faith, facts are facts" utan att försöka röra ihop begreppen.

Citat:

Specifikation och belägg, tack.

Citat:
Repent or perish.

Falsk dikotomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här