Citat:
Ursprungligen postat av
Pobedarov
Fredsavtal verkar vara på G.
Putin insåg förödelsen de nya sanktionerna skulle föra med sig och vek ner sig.
Ett billigt sätt att komma undan då sanktionerna nu troligtvis avbryts och så småningom lyfts.
Ett avtal mellan Poroschenko och Putin visar väl ganska tydligt vilka de stridande parterna varit!

Problemet är att Putin inte kommer ur detta i alla fall. Ryssland som nation har skadat sig allvarligt. Vad gäller affärer och marknader så är förtroende något som är A och O. Det var dåligt innan och nu existerar det inte.
Sanktionerna skulle/kommer att göra att Ryssland blir utfattigt . Men det som redan hänt är att inte många kommer vilja göra något annat än genom transaktion dvs att man får något i handen och man betalar samma dag, typ. Detta gör att investeringar av anläggningar, forskning, etc inte kommer hända.
Allt detta är djupt tragiskt (det är bara människor som inte är inblandade, ideologer och som står vid kanten vid sidan om som tycker något annat). Det enda som kan förbättra det hela är att byta ut den ryska ledningen och få in någon mer pragmatisk och väst orienterad. Jag tror inte detta kommer hända de närmast halvseklet så... Dystert är ordet.
Jag antar dock att det är bra att resterande Ukraina (Jag antar Ryssland behåller Krim), Moldavien och kanske Vitryssland (i en framtid) kommer att bli en del av den europeiska familjen.