Citat:
Här har du en artikel som "flyter" omkring i finanskretsar just nu. Om jag gissar rätt så kommer den få ganska stor inverkan på vad som händer framöver.
http://www.kyivpost.com/opinion/op-ed/edward-lucas-russia-a-revisionist-power-greater-dangers-lie-ahead-363081.html
Att Ryssland har attackerat Ukraina och att Rysslands ekonomi och rykte är kört för de närmaste (minst) 20åren behövs inte ens nämnas.
De som stödjer Putins hej eller hå i denna tråd har inte så mycket betydelse. Så det är bättre att diskutera faktisk situation samt vad som kommer hända, istället för stor ryska drömmar.
Jag tror att det kommer gå in i en lågintensiv fart där Ryssland säkrar sig om kontroll av delar av Donetsk Oblast och Lugansk Oblast. Det blir någon form av vapenvila.
Nato säkrar upp västra Ukraina så att all fokus från Ukrainsk militär kan gå till Donetsk och Lugansk.
Sedan väntar Ragnarök för hela Ryssland i form av "ganska" usel ekonomi.
Resultat: Inga affärer med Ryssland för mig, och jag (antar jag) måste skicka pengar. But whats new
http://www.kyivpost.com/opinion/op-ed/edward-lucas-russia-a-revisionist-power-greater-dangers-lie-ahead-363081.html
Att Ryssland har attackerat Ukraina och att Rysslands ekonomi och rykte är kört för de närmaste (minst) 20åren behövs inte ens nämnas.
De som stödjer Putins hej eller hå i denna tråd har inte så mycket betydelse. Så det är bättre att diskutera faktisk situation samt vad som kommer hända, istället för stor ryska drömmar.
Jag tror att det kommer gå in i en lågintensiv fart där Ryssland säkrar sig om kontroll av delar av Donetsk Oblast och Lugansk Oblast. Det blir någon form av vapenvila.
Nato säkrar upp västra Ukraina så att all fokus från Ukrainsk militär kan gå till Donetsk och Lugansk.
Sedan väntar Ragnarök för hela Ryssland i form av "ganska" usel ekonomi.
Resultat: Inga affärer med Ryssland för mig, och jag (antar jag) måste skicka pengar. But whats new

Mycket bra artikel.
Putin har bränt sina chanser och det finns ingen väg tillbaka nu. Ryssland isoleras alltmer och har påbörjat en lång period av kraftig ekonomisk recession. Därmed inte sagt att Putin av detta enda skäl kan träda tillbaka och ersättas av en klokare man med demokratiska och fredliga ideal. Viktigt att också visa Ryssland att man inte ger sig på ett grannland ostraffat. Ekonomiska sanktioner är effektiva men på både kortare och längre sikt krävs även militära insatser i form av ett effektivare försvar och en kraftfull NATO-styrka som kan rycka in och försvara varhelst detta behövs. Något annat språk förstår inte Putin och hans regim.
Tragiskt för Ukraina och dess befolkning att ha kommit i kläm mellan en galen president i ett revanschistiskt Sovjetunionen 2.0 och ett försvagat NATO/EU. Rysslands ockupation och stöld av Krim kom lika överraskat för väst som terroristattentaten vid WTC och Pentagon 2001 och i båda dessa fall skedde ett uppvaknande till en grym verklighet som måste tas itu med, även om det gör ont.