2014-09-02, 23:28
Medlem
Hur gör ni för att få fram en vettigt (realistisk) framtida vinst tillväxt? Bör man leta igenom årsredovisningen vad bolag själv tror, ta ett snitt på P/E eller finns där något annat bra sett att göra på?
2014-09-02, 23:55
Medlem
njekss avatar
Har skapat konto på Avanza under dagen, sitter och läser om vilket konto man bör använda. Som jag förstår det finns det tre lämpliga konton för aktiehandel, ISK, Aktie- och fondkonto och Kapitalförsäkringar. På aktie- och fondkonto skattar man på vinsten och inget annat, så förluster blir inte lika farliga?

De andra två kontona är schablonbeskattade, hur fungerar det i praktiken? Skattas det en gång om året? En gång om halvåret? Jag har försökt sätta mig in i det men får inget grepp om det.

Ni som använder Avanza vad kör ni med för konton och varför?
2014-09-03, 00:06
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Ni som använder Avanza vad kör ni med för konton och varför?
Svårt att säga hur många gånger detta besvaras i tråden eftersom sökresultaten slår i taket, men senast så besvarades frågan på förra sidan.

Alltid ISK. Oerhört detaljerade beskrivningar om varför det är bäst, hur det funkar, och jämförelser finns i tråden.

Du skattar 30% av förra årets statslåneränta, så för 2014 är skatten 0,627% av ditt totala belopp i din ISK, ett belopp som mäts varje kvartal inklusive insatta pengar. Det hamnar i deklarationen.

I en KF betalar mäklaren skatt åt dig och drar beloppet från din KF.
2014-09-03, 00:14
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Svårt att säga hur många gånger detta besvaras i tråden eftersom sökresultaten slår i taket, men senast så besvarades frågan på förra sidan.

Alltid ISK. Oerhört detaljerade beskrivningar om varför det är bäst, hur det funkar, och jämförelser finns i tråden.

Du skattar 30% av förra årets statslåneränta, så för 2014 är skatten 0,627% av ditt totala belopp i din ISK, ett belopp som mäts varje kvartal inklusive insatta pengar. Det hamnar i deklarationen.

I en KF betalar mäklaren skatt åt dig och drar beloppet från din KF.

Okej, tack
2014-09-03, 00:41
Medlem
För att bli beviljad studiemedel var jag tvungen att klara 3 hp, så jag gjorde en sen anmälan till en liten internetbaserad kurs på just 3 hp. Nu till min fråga. Är det som så att alla får CSN samma dag? Typ den 25e varje månad har jag i huvudet. För jag tänker mig att högskolan säkert tar ett litet tag på sig att rapportera in ens avklarade poäng till CSN, och sen ska CSN säkert sega sig bara för att de kan. Vad tror ni deadline kan vara för mig att bli klar med kursen för att fortfarande kunna räkna med att få CSN redan den här månaden? Och om jag skulle "missa" det med någon dag, är det då bara "too bad" och bara till å vänta till 25e nästkommande månad? Och om så är fallet, blir det den månaden då en klumpsumma på det jag dittills gått miste om så att säga?

Många frågor jag vet haha
2014-09-03, 00:54
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Okej, tack
Varsågod. Jag har flera gånger funderat på att samla ihop inläggen, skriva ihop nåt vettigt, och be mod göra en sticky eller nåt. Kanske får jag tummen ur snart.
2014-09-03, 09:05
Medlem
Kukfens avatar
Behöver läsa in 5hp för att få mitt studiemedel, finns en internetbaserad kurs på 7,5 hp men studietakten är bara 25%. Någon som vet ifall det är möjligt att läsa klart ett kurs snabbare än avsatt studietakt? Kursen har inga obligatoriska träffar eller tentor vad jag kan se, bara inlämmningsuppgifter.
2014-09-03, 12:55
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
Hur mycket pengar är det man får nu första utbetalningen för terminen? Det är väl runt 11-12 tusen om man läser 100%?
Tyvärr, läser du 100% får du 8854 kr (9004-150 i handläggningsavgifft för lånet) din första utbetalning. Den högre du tänker på är den som komme i januari
2014-09-03, 14:18
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av publicservant
Finns det någon bra bearprodukt utan häv?
Som följer nedgång 1:1 så man kan ligga länge utan att hävstången käkar upp allt kapital.
Tänkte framförallt på något som följer omx.
Och naturligtvis med låg avgift

Swedbank säljer en ETF som heter Swedbank Robur UCITS ETF OMXS30Bear -1. Förvaltningsavgiften ligger på 0,6% per år. Sedan tillkommer ju också dina courtagekostnader för köp och sälj.
2014-09-03, 16:46
Medlem
Jag_Mejs avatar
Bumpar denna fråga då jag inte såg att någon svarat på den förra gången den ställdes.

Citat:
Ursprungligen postat av haxxarmannen
Vad innebär "Ej riskvägt lägsta värde", "Riskvägt lägsta värde" samt "Absolut lägsta nuvärde"?

Bullstreet.se publicerade i juli en analys av en aktie där man har skrivit följande;

Ej riskvägt lägsta värde: 255 Kr/Aktie

Riskvägt lägsta värde: 11,20 Kr/Aktie

Vad menas med "ej riskvägt lägsta värde"?
2014-09-03, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag_Mej
Bumpar denna fråga då jag inte såg att någon svarat på den förra gången den ställdes.

Bullstreet.se publicerade i juli en analys av en aktie där man har skrivit följande;

Ej riskvägt lägsta värde: 255 Kr/Aktie

Riskvägt lägsta värde: 11,20 Kr/Aktie

Vad menas med "ej riskvägt lägsta värde"?

Det får du nog fråga personen som skrev analysen. Det lägre skulle möjligtvis vara om man i dagsläget skulle likvidera bolaget. Även där måste man göra antaganden.
Beroende på bolaget hade jag gått på det lägre värdet.
Länka
Senast redigerad av Liketed 2014-09-03 kl. 17:30.
2014-09-03, 17:53
Medlem
Citat:
Hej,

Jag är registrerad på en kurs - helfart 30hp. Jag har studieförsäkrat denna och väntar på utbetalning av CSN. Jag funderar på att istället byta till en kurs på halvfart - 15hp. Om jag inte anmäler den ändringen kommer jag alltså få utbetalt för helfart trots att jag bara läser halvfart. Dock har jag en omtenta från tidigare studier som jag skall göra i höst, den är på 15hp och jag kommer därmed ta 30 hp i höst även om jag är registrerad på halvfart.

Lurar jag csn och kommer jag få återkrav om jag inte anmäler ändringen?

Vänliga hälsningar,

Inkonst

För att ha rätt till studiemedel på 100% krävs det att du är registrerad på 100%. Om du avregistrerar dig och bara är registrerad på 15 hp kommer CSN upptäcka det och kräva tillbaks mellanskillnaden direkt. Om du ser till att registreringen på kursen står kvar så att du på pappret läser 100%, men blankt struntar i den ena kursen märker CSN inte något.

Det är första delen: vad som krävs just nu för att man ska få CSN. Det går dessutom alldeles utmärkt att få CSN för en kurs man läst innan, om man kan bli omregistrerad på den.

Den andra biten handlar om hur många poäng man måste ta för att få CSN nästa gång man söker. Det är 75% av de poäng man tagit studiemedel för. Tar du CSN i en termin på 100% är det alltså 30*0.75=22,5 hp. Här spelar det ingen roll alls vilka poäng du tar. Du kan få CSN för 100% på läkarprogrammet, men sedan ta 30 hp kurser i filosofi och ändå få nytt CSN nästa gång du söker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in