2014-09-02, 19:14
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Tänkte första att jag skulle handla någon USA-fond men fan avgifterna är ju för höga...typ 3% per år känns inte bra

Eller 0,2%: SPP Aktiefond USA
2014-09-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Eller 0,2%: SPP Aktiefond USA

Kör via Skandiabanken. Har inte lust att öppna nya konton när mitt sparande är så lite... Men kanske finns där också ska kika vidare
2014-09-02, 19:36
Medlem
Frapzzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Tack! När jag inte känner för det så skriver jag inget så svarar jag så beror det på att jag är på gott humör

Generellt ser det bra ut även om du kan konsolidera ordentligt. Dock är din sparsumma för liten och kommer att ätas upp helt av courtage för ETF-erna. Skippa dem. Byt VTI mot SPP Aktiefond USA. VXUS täcks redan delvis av Danske Invest Global Index. HM tar upp en stor del av AZ. Kanske Swedbank Robur Indexfond Asien om man vill ha den delen av världen.

Du kan flytta klumpsummor till ETF-erna när du når större belopp om du fortfarande vill ha dem.

Jag hade personligen nöjt mig med AZ och Danske Invest Global Index och det är också de två jag köper, 50/50.

Tack för hjälpen, blir till att börja med AZ och Danske Invest Global Index med 5,000 i vardera!
2014-09-02, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nej, studier du inte haft studiemedel för bryr sig inte CSN om.

Okej fast med den logiken så bör jag ju ansöka om 30 hp denna termin trots att jag inte kommer få CSN? Annars vet ju inte CSN om studierna?
2014-09-02, 19:46
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Okej fast med den logiken så bör jag ju ansöka om 30 hp denna termin trots att jag inte kommer få CSN? Annars vet ju inte CSN om studierna?
CSN läser av ladok (som gör att du vid behov behöver skicka in själv till csn om din skola inte läser av ladok). Vad som menas med "csn bryr sig inte om" är att csn inte sätter upp ngot krav på avklarade kurser. Om jag läser i två terminer med csn och klarar mina 45hp så är jag behörig till mer studiemedel. Om jag i två år sedan inte tar studiemedel för mina studier så bryr sig inte csn om ifall jag klrar kurserna eller inte, för de räknasi nte med i kvoten jag ska klara för vidare studier. Det gör alltså inget om jag misslyckas med kurser jag inte sökt studiemedel för.
2014-09-02, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
CSN läser av ladok (som gör att du vid behov behöver skicka in själv till csn om din skola inte läser av ladok). Vad som menas med "csn bryr sig inte om" är att csn inte sätter upp ngot krav på avklarade kurser. Om jag läser i två terminer med csn och klarar mina 45hp så är jag behörig till mer studiemedel. Om jag i två år sedan inte tar studiemedel för mina studier så bryr sig inte csn om ifall jag klrar kurserna eller inte, för de räknasi nte med i kvoten jag ska klara för vidare studier. Det gör alltså inget om jag misslyckas med kurser jag inte sökt studiemedel för.

Okej, jag ska försöka förtydliga igen för antingen missförstår ni min fråga eller så är jag seriöst långsam i tankebanan

Jag behöver som konstaterat ta igen 21 poäng för att få CSN igen. Bland annat har jag läst en sommarkurs på 7,5 hp som jag inte ansökt för CSN för (kan dessa 7,5 hp trots det räknas in i att jag tagit igen 21 poäng?) sen har jag ansökt om en del kurser utöver mitt vanliga program. Kan jag registrera dessa kurser så att det hjälper mig att ta igen de 21 poäng jag behöver för att få CSN igen?

Sorry om jag varit / är otydlig men hajar inte riktigt hur ni menar eller hur jag ska gå tillväga.
2014-09-02, 19:54
Avslutad
Citat:
Jag behöver som konstaterat ta igen 21 poäng för att få CSN igen.
Precis.
Citat:
Bland annat har jag läst en sommarkurs på 7,5 hp som jag inte ansökt för CSN för (kan dessa 7,5 hp trots det räknas in i att jag tagit igen 21 poäng?)
Ja, i så fall behöver du bara 13,5 hp. Vad då "trots det"? Om du hade ansökt om studiemedel för den sommarkursen hade din ansökan inte beviljats.

Citat:
sen har jag ansökt om en del kurser utöver mitt vanliga program. Kan jag registrera dessa kurser så att det hjälper mig att ta igen de 21 poäng jag behöver för att få CSN igen?
Vad menar du med registrera?

Citat:
Sorry om jag varit / är otydlig men hajar inte riktigt hur ni menar eller hur jag ska gå tillväga.
Det du behöver göra för att kunna bli beviljad studiemedel igen är att läsa upp 21 hp (eller 13,5 hp om du redan klarat av 7,5 hp). Innan du läst upp dessa 21 hp kommer du inte att bli beviljad studiemedel. Vad är oklart?
2014-09-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Precis.

Ja, i så fall behöver du bara 13,5 hp. Vad då "trots det"? Om du hade ansökt om studiemedel för den sommarkursen hade din ansökan inte beviljats.

Vad menar du med registrera?

Det du behöver göra för att kunna bli beviljad studiemedel igen är att läsa upp 21 hp (eller 13,5 hp om du redan klarat av 7,5 hp). Vad är oklart?

Nej i och med det här svaret tror jag att saker och ting står klart. Jag ska alltså läsa två 7,5 hp kurser nu som jag inte ska ansöka om CSN för så bör allting vara frid och fröjd sen?

Tack för hjälp, du har varit tålmodig
2014-09-02, 20:04
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Nej i och med det här svaret tror jag att saker och ting står klart. Jag ska alltså läsa två 7,5 hp kurser nu som jag inte ska ansöka om CSN för så bör allting vara frid och fröjd sen?

Om din situation är som du beskrivit, så behöver du läsa två 7.5-kurser och klara dem för att kunna få mer studiemedel.
2014-09-02, 20:05
Avslutad
Citat:

Ska och ska, du får gärna försöka ansöka om studiemedel för de kurserna. Din ansökan kommer ändå inte att beviljas förrän CSN får in totalt 45 godkända hp i systemet. Just nu har du 31,5 om dina siffror (24 + 7,5) stämmer. Du behöver inte nödvändigtvis läsa två 7,5 hp-kurser - 7,5 + 3 +3 går lika bra - men ja, allt är frid och fröjd ( = du kommer att beviljas studiemedel) om du klarar av 13,5 hp till.
2014-09-02, 21:26
Medlem
Hur mycket pengar är det man får nu första utbetalningen för terminen? Det är väl runt 11-12 tusen om man läser 100%?
2014-09-02, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Ska handla mina första aktier. Tror mkt på USA närmaste tiden och vill därför fokusera på bolag som har mycket handel med usa. Vilka svenska bolag finns det?

Tänkte första att jag skulle handla någon USA-fond men fan avgifterna är ju för höga...typ 3% per år känns inte bra

Vill du satsa i svenska bolag som verkar i USA ska du ju läsa på om vilka bolag som finns där. Inte svårare än så.. T.ex Skanska, ett svenskt bygg-bolag som jobbar mycket i USA.
Sen kan du leta efter bolag som kan komma att etablera sig, eller komma att växa i USA.

Där kan du hitta Nibe, ifall USA skulle intressera sig av bergvärme och värmepumpar, eller H&M som lär slå stort i Amerikatt så småningom.

Jag skulle även vilja säga ett ord, eller två, om Ericsson, som ju är ledande när det gäller mobil-teknik, som 3G, 4G och kommande G..
Google bygger gratis fibernätverk i USA, men dom behöver även trådlösa kommunikationer.
Där kommer Ericsson in i bilden. Google kan självfallet inte bygga ut gratis fiber till dom minsta orterna i USA, utan håller sig till städer. Då måste Ericsson komma med sin expertis och bygga 4G-master över vilda västern och andra ställen! Samtidigt som Skanska bygger samhällen där nätverken är som starkast!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in