2014-01-09, 11:40
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crumbzzz
Hej, "ganska" dött här så ledsen ifall jag bumpar en utdöd tråd.

Hur som helst har lite funderingar på att över tid fixa ihop en Warhammer/Warhammer 40k armé. Vill mest göra det i syftet att måla modellerna. Men vem vet kanske blir spelande också.

Det jag undrar är-

A: Är Warhammer helt utdött i Sverige?
B: Om inte var köper man modellerna?
C: Måste man välja Space Marines ifall det ska finnas några större valmöjligheter?
D: Övriga tips?

Kan tänka mig att beställa ifrån utlandet, har GW själva snabba leveranstider exempelvis?

A: Knappast, det kan bara vara svårt att få tag på utanför storstäderna.
B: Du kan söka på Games Workshops hemsida.
C: Du kan välja vilken armé du vill, alla miniatyrer finns på Games Workshops hemsida.
D: Ha kul!
E: Här kan du kolla allting gällande frakt och leveranstider.
Citera
2014-01-10, 09:09
Medlem
Crumbzzzs avatar
Följdfråga- Säg att jag nu får tag i lite modeller i dagarna(Space Marines om det spelar någon roll) vad bör jag tänka på när jag målar dem? Vill ju möjligen använda de till att spela i framtiden, alla chapters och dylikt gör mig yr. Är det viktigt att man slaviskt följer ett chapter/färgschema eller kan man helt enkelt skapa sig något "eget"? Det är "Dark Angels"-Space Marine figurer.

Antar att det blir att skaffa en codex förr eller senare, men finns tyvärr ej tillgängligt där jag bor vad jag vet.
Senast redigerad av Crumbzzz 2014-01-10 kl. 09:12.
Citera
2014-01-10, 10:14
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Följdfråga- Säg att jag nu får tag i lite modeller i dagarna(Space Marines om det spelar någon roll) vad bör jag tänka på när jag målar dem? Vill ju möjligen använda de till att spela i framtiden, alla chapters och dylikt gör mig yr. Är det viktigt att man slaviskt följer ett chapter/färgschema eller kan man helt enkelt skapa sig något "eget"? Det är "Dark Angels"-Space Marine figurer.

Antar att det blir att skaffa en codex förr eller senare, men finns tyvärr ej tillgängligt där jag bor vad jag vet.

Du behöver inte följa något specifikt färgschema. Men eftersom du inte har målat förut är det bättre att kolla upp tutorials på youtube eller att kolla in bloggar innan du börjar måla och sedan följa deras färgschema. Det finns även en massa tips, tricks och tekniker som du kan lära dig om målning. Man kan köpa "How to paint Citadel Miniatures", som är en väldigt bra guide när det kommer till målning (köp den inte, ta och ladda ner den via piratbukten).
Citera
2014-01-11, 00:19
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Hej, "ganska" dött här så ledsen ifall jag bumpar en utdöd tråd.

Hur som helst har lite funderingar på att över tid fixa ihop en Warhammer/Warhammer 40k armé. Vill mest göra det i syftet att måla modellerna. Men vem vet kanske blir spelande också.

Det jag undrar är-

A: Är Warhammer helt utdött i Sverige?
B: Om inte var köper man modellerna?
C: Måste man välja Space Marines ifall det ska finnas några större valmöjligheter?
D: Övriga tips?

Kan tänka mig att beställa ifrån utlandet, har GW själva snabba leveranstider exempelvis?

På fråga A kan jag svara nej! det är verkligen inte dött!
B, det finns fysiska GW butiker men även andra som säljer figurer, titta på internet om du vill ha det så billigt som möjligt
C Nej, SM känns som ett ganska vanligt val, det jag skulle rekommendera är att välja ett spelsystem först, antingen WHFB eller WH40K, när du väl gjort det valet (det är ganska stora speltekniska skillnader) kan du välja armé, men varför nöja sig med en?
D Välj en armé du känner har snygga figurer, det blir mycket enklare/roligare att måla då.
Citera
2014-02-10, 22:13
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Varför blir en del färger så vattniga ? Vissa som jag inte ens har använt är som vanligt medans 2-3 stycken är som vatten? Tips tackar är sjukt noob
Citera
2014-02-11, 05:03
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Varför blir en del färger så vattniga ? Vissa som jag inte ens har använt är som vanligt medans 2-3 stycken är som vatten? Tips tackar är sjukt noob

Vad är det för färger du använder? Skakar du dem ordentligt innan du använder dem?
Citera
2014-02-11, 07:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos

Som sagt skaka dem, eller en annan ide från min sida.

Har dem svart lock? Då är det en wash som är tänkt att användas mest i slutet för att framhäva skuggor och detaljer.
Citera
2014-02-13, 14:58
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Hej!

Tänkte låta flickvännen måla plastfigurerna från ett nyinköpt Descent spel. Jag hade tidigare kollat på ett färgset från panduro, men fick höra att torkningstiden för de färgerna var för lång.

Nu undrar jag helt enkelt: Vad behöver jag? Hur kommer jag undan absolut billigast? Finns det något färgset att köpa till en billig peng?

Prioriterar nog priset över kvaliteten. Detta baserat på att det mest är en kul grej i nuläget. Om det ändras i framtiden får vi nog köpa på oss bättre saker då.

Tack för svar!
Citera
2014-05-09, 14:22
Medlem
Tob-i-ass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Hej!

Tänkte låta flickvännen måla plastfigurerna från ett nyinköpt Descent spel. Jag hade tidigare kollat på ett färgset från panduro, men fick höra att torkningstiden för de färgerna var för lång.

Nu undrar jag helt enkelt: Vad behöver jag? Hur kommer jag undan absolut billigast? Finns det något färgset att köpa till en billig peng?

Prioriterar nog priset över kvaliteten. Detta baserat på att det mest är en kul grej i nuläget. Om det ändras i framtiden får vi nog köpa på oss bättre saker då.

Tack för svar!

Hej,

Det kanske är något sånt här du letar efter
WARHAMMER PAINT SET
CITADEL HOBBY STARTER SET
Warhammer 40.000 Paint Set
Citera
2014-06-29, 17:41
Medlem
lomloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tob-i-as
Hej,

Det kanske är något sånt här du letar efter
WARHAMMER PAINT SET
CITADEL HOBBY STARTER SET
Warhammer 40.000 Paint Set
var försiktig när du köper paint sets, det är offta så att dom fått stå ganska länge och färgerna kan vara ganska risiga
Citera
2014-09-02, 14:08
Medlem
Drömde inatt att jag måla warhammer och fick genast intresse igen. Vill ej spela utan bara att måla dock är jag väldigt osäker på vad man ska köpa.. tänkte att man köper en lagom stor gubbe till att börja med dock inte för svår för nybörjare, förslag? Sen det där med färger. Hur ska jag gå till med det? Vilka färger osv . Tacksam för svar!

Är inte säker på om jag kommer gilla det därför vill jag inte lägga för mycket pengar på det. Så tänkte om man köper någon ball figur spelar ingen roll vilken ras sen färgerna som behövs

Mvh

*edit är mest förvirrad vilka färger man ska ha t.ex om jag skulle vilja måla denna http://www.figurspel.se/figurspel/skaven_warlord vilka färger skulle jag behöva då? Hur kan jag gå tillväga för att hitta färgerna man just behöver för den gubben
Senast redigerad av flystar 2014-09-02 kl. 14:43.
Citera
2014-09-02, 17:26
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Drömde inatt att jag måla warhammer och fick genast intresse igen. Vill ej spela utan bara att måla dock är jag väldigt osäker på vad man ska köpa.. tänkte att man köper en lagom stor gubbe till att börja med dock inte för svår för nybörjare, förslag? Sen det där med färger. Hur ska jag gå till med det? Vilka färger osv . Tacksam för svar!

Är inte säker på om jag kommer gilla det därför vill jag inte lägga för mycket pengar på det. Så tänkte om man köper någon ball figur spelar ingen roll vilken ras sen färgerna som behövs

Mvh

*edit är mest förvirrad vilka färger man ska ha t.ex om jag skulle vilja måla denna http://www.figurspel.se/figurspel/skaven_warlord vilka färger skulle jag behöva då? Hur kan jag gå tillväga för att hitta färgerna man just behöver för den gubben

Jag skulle börja med ett startset, som finns i GW:s butiker. Ligger runt 300 kr, inkluderar 5 miniatyrer, färger och en pensel. Det är en bra start på hobbyn och om du nu bor i närheten av en GW butik, brukar dem alltid vara trevliga och hjälpsamma, särskilt mot nybörjare. Tror även att du kan testa på att måla i butiken.

Gällande figuren du ville måla(?). Köp inte den. Finecast (det som gubben är gjord av) är ett helvete att hantera och totalt värdelöst. Köp istället plast, som är väldigt mycket enklare att hantera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in