2014-09-03, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaziOne
Jag skulle börja med ett startset, som finns i GW:s butiker. Ligger runt 300 kr, inkluderar 5 miniatyrer, färger och en pensel. Det är en bra start på hobbyn och om du nu bor i närheten av en GW butik, brukar dem alltid vara trevliga och hjälpsamma, särskilt mot nybörjare. Tror även att du kan testa på att måla i butiken.

Gällande figuren du ville måla(?). Köp inte den. Finecast (det som gubben är gjord av) är ett helvete att hantera och totalt värdelöst. Köp istället plast, som är väldigt mycket enklare att hantera.
Tackar! Bor i Stockholm så kan ju röra mig mot gw butiken kan spendera max 500
Citera
2014-09-03, 11:13
Medlem
Ringde nyss gw workshop I Stockholm och dem hade inget liknande starterpaket du pratade om. Endast gubbar som startpaket inge färg, lim och pensel.

Hur ska jag gå tillväga? är helt lost. Känns som man måste lägga en förmögenhet för att börja..
Eftersom jag inte vill spela spelet utan bara måla men först testa hur ska jag gå tillväga? För om jag köper en gubbe har jag absolut ingen aning om vilka färger osv som behövs för just den gubben.

Vore bra att börja med någon ras som inte är så svår. Goblins ser ju inte ut att vara för svår. Iaf vet ej om känner mig sugen nu när det inte finns startpaket med färg. Dåligt av GW att inte ha sådant startpaket för det skulle locka fler att börja!
Senast redigerad av flystar 2014-09-03 kl. 11:46.
Citera
2014-09-03, 16:39
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Ringde nyss gw workshop I Stockholm och dem hade inget liknande starterpaket du pratade om. Endast gubbar som startpaket inge färg, lim och pensel.

Hur ska jag gå tillväga? är helt lost. Känns som man måste lägga en förmögenhet för att börja..
Eftersom jag inte vill spela spelet utan bara måla men först testa hur ska jag gå tillväga? För om jag köper en gubbe har jag absolut ingen aning om vilka färger osv som behövs för just den gubben.

Vore bra att börja med någon ras som inte är så svår. Goblins ser ju inte ut att vara för svår. Iaf vet ej om känner mig sugen nu när det inte finns startpaket med färg. Dåligt av GW att inte ha sådant startpaket för det skulle locka fler att börja!

Dem hade sådana startpaket innan vet jag. Du kan alltid köpa ett väldigt litet paket såsom det här: http://www.games-workshop.com/en-SE/Chaos-Warriors
GW:s personal brukar alltid vara väldigt trevliga och kan hjälpa dig att välja några färger.
Annars kan du alltid välja några enkla färger från den här listan: http://www.games-workshop.com/en-SE/Citadel-Base
Citera
2014-09-03, 23:19
Medlem
Kan rekommendera http://www.reapermini.com/ varmt. Deras färger kommer i sk dropper bottles och är mycket billigare än Gws färger om man jämför pris/mängd. Nackdelen med Gws färger är att dom torkar väldigt fort eftersom du har burken öppen mer osv.
Reaper har även fler olika miniatyrer som inte till hör något spel och dom har även figurer som är större än Gws heroic 28mm vilket kan vara bra som nybörjare.

Och bry dig inte om vilket material figurerna är, plast är oftast billigare men metall ger oftast ett bättre resultat i slutändan (enligt min mening iaf).
Senast redigerad av JesterJonas80 2014-09-03 kl. 23:21.
Citera
2014-09-04, 16:18
Medlem
Oerhört tacksam för eran hjälp! Tänkte åka in imorgon till gw och inhandla något billigt för 100 lappen och penslar. Men tänkte dock beställa färger Vallejo istället då dem är billigare + att dem ska hålla längre.

Eller borde jag bara köpa färgerna på GM så slipper jag vänta på färgerna på posten? Vad tycker ni? Såg dock att frakten var 72:- på en sida där man kunde köpa Vallejo färger vilket är en onödig kostnad i min åsikt.
Senast redigerad av flystar 2014-09-04 kl. 16:22.
Citera
2014-09-06, 14:05
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Oerhört tacksam för eran hjälp! Tänkte åka in imorgon till gw och inhandla något billigt för 100 lappen och penslar. Men tänkte dock beställa färger Vallejo istället då dem är billigare + att dem ska hålla längre.

Eller borde jag bara köpa färgerna på GM så slipper jag vänta på färgerna på posten? Vad tycker ni? Såg dock att frakten var 72:- på en sida där man kunde köpa Vallejo färger vilket är en onödig kostnad i min åsikt.

Beställ vallejo och figurer samtidigt, finns många sidor som har båda. Vallejo är nice eftersom det känns som om de håller längre. Dock lurar man sig själv om man tror att de inte torkar
Citera
2014-09-06, 17:45
Medlem
Självklart torkar alla färger men färger i dropperbottles torkar ut saktare eftersom dom utsätts för mindre luftkontakt.
Citera
2014-09-27, 02:03
Medlem
Happoradios avatar
Hejsan,

Var inne i GWs butik i Göteborg nyligen och vart något enormt sugen på att testa på Warhammer (fantasy). Det är främst själva spelande-delen som lockar men kan se charmen i målandet också. Har förstått att denna hobby kräver en ansenlig mängd engagemang och pengar men jag ser det som en del av lockelsen (kanske inte just att det är dyrt då men...).

Butiksbiträdet tipsade om att köpa The Island of Blood som förvisso verkade väldigt prisvärd men tyvärr inte innehöll någon av de raser jag anser vara häftiga. Misstänker att jag kommer tröttna ganska omgående ifall jag skall måla tonvis med gubbar från en fraktion jag inte ens gillar.
De raser jag fastnat för spontant när jag var inne och kollade på GWs hemsida var Dark Elves och Wood Elves. Är det någon som har något särskilt att säga gällande dessa? Finns det någon anledning att välja den ena över den andra?

Min tanke är att börja litet genom att köpa ett gäng figurer jag fastnar för (kanske dessa: http://www.games-workshop.com/en-SE/Wildwood-Rangers eller dessa: http://www.games-workshop.com/en-SE/Dark-Elves-Har-Ganeth-Executioners ?) och testa måla upp dessa för att se ifall tålamodet räcker till och därefter utöka armén.
  • Vad behöver jag för basutrustning och hur mycket olika färger och penslar behöver jag?
  • Vart får jag tag på ovanstående till en rimlig kostnad?
  • Vart kan man köpa en sådan där gummimatta som man kan skära och spilla lite färg på? Såg en sådan i butiken.

Jag är inte rädd att få betala lite för att få en ordentlig start men vill samtidigt inte betala många tusenlappar för en hobby jag tröttnar på innan jag ens fått spela min första omgång. Tack på förhand för ev svar

EDIT: Inser genast när jag klickat på "skicka" att frågan såklart ställts mången gång i forumet. Skall givetvis försöka läsa igenom tidigare svar men om det finns någon som kan bidra med något nytt så svara gärna.
Senast redigerad av Happoradio 2014-09-27 kl. 02:05.
Citera
2014-09-27, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happoradio
Hejsan,

Var inne i GWs butik i Göteborg nyligen och vart något enormt sugen på att testa på Warhammer (fantasy). Det är främst själva spelande-delen som lockar men kan se charmen i målandet också. Har förstått att denna hobby kräver en ansenlig mängd engagemang och pengar men jag ser det som en del av lockelsen (kanske inte just att det är dyrt då men...).

Butiksbiträdet tipsade om att köpa The Island of Blood som förvisso verkade väldigt prisvärd men tyvärr inte innehöll någon av de raser jag anser vara häftiga. Misstänker att jag kommer tröttna ganska omgående ifall jag skall måla tonvis med gubbar från en fraktion jag inte ens gillar.
De raser jag fastnat för spontant när jag var inne och kollade på GWs hemsida var Dark Elves och Wood Elves. Är det någon som har något särskilt att säga gällande dessa? Finns det någon anledning att välja den ena över den andra?

Min tanke är att börja litet genom att köpa ett gäng figurer jag fastnar för (kanske dessa: http://www.games-workshop.com/en-SE/Wildwood-Rangers eller dessa: http://www.games-workshop.com/en-SE/Dark-Elves-Har-Ganeth-Executioners ?) och testa måla upp dessa för att se ifall tålamodet räcker till och därefter utöka armén.
  • Vad behöver jag för basutrustning och hur mycket olika färger och penslar behöver jag?
  • Vart får jag tag på ovanstående till en rimlig kostnad?
  • Vart kan man köpa en sådan där gummimatta som man kan skära och spilla lite färg på? Såg en sådan i butiken.

Jag är inte rädd att få betala lite för att få en ordentlig start men vill samtidigt inte betala många tusenlappar för en hobby jag tröttnar på innan jag ens fått spela min första omgång. Tack på förhand för ev svar

EDIT: Inser genast när jag klickat på "skicka" att frågan såklart ställts mången gång i forumet. Skall givetvis försöka läsa igenom tidigare svar men om det finns någon som kan bidra med något nytt så svara gärna.

Hej på dig! Kul att du är intresserad av Warhammer. Själv spelar jag 40k och har inte jättebra koll på fantasy. Vad som gäller figurer så skulle jag säga att gå in på deras hemsida och kolla igenom alla rasers katalog för att se vilka som du tycker ser tuffast ut. Dark elves är ett bra första val för de blev uppdaterade med nya, tuffare enheter och nya modeller för inte alls länge sedan.

Jag hade börjat med http://www.games-workshop.com/en-SE/Dark-Elves-Bleakswords gubbar. Det är Dark elves "bas enhet" Och de kommer troligen vara en del av din armé oavsett hur du bygger den. De du länkade innan är en mer speciallenhet, och du kanske inte kommer att vilja ha med dem i din armé. Dessutom är dessa billigare Däremot så är det bra att veta att du ska _INTE_ sätta ihop dem så att du har några gubbar med svärd och några andra med spjut. Välj en utav dem och bygg alla så. Se till att du bygger en champion, en med flagga och en med instrument. Expempelvis så ser jag nu att om du köper dem och bygger de till bågskyttar och känner att du verkligen gillar hobbyn, så kan du köpa deras stora armé http://www.games-workshop.com/en-SE/Dark-Elf-Warhost-of-Naggaroth och vips ha en okej armé om jag förstår det rätt. Jag vet att många istället skulle säga att du köper codexen för den ras du gillar och tar en titt i den för att bygga en armé, och det är nog kanske en bättre idé. Men som sagt, det vara bara ett exempel. ^,~

Basutrustning. Tjao, först så behöver du någonstans att vara, med bra belysning. En bordslampa är att rekommendera. Sen så vill du inte spilla färg överallt eller skräpa ner så jag föreslår en vanlig, plastig skärbräda. Det är vad jag använder när jag målar/bygger gubbar och det spelar ju ingen roll om den får färg eller lim eller whatever på sig. Sen behöver du en vattenkopp, ta typ en gammal te-mugg lr nått som du inte bryr dig om och kör med den. Penslar . . GW har dem, köp en base, en fine detail och en medium drybrush, det kommer du riktigt långt med. Vill du lägga ner minsta möjliga pengar nu i början så kör på en base bara och skaffa de andra två sen. Det finns ju givetvis andra märken med penslar, expempelvis så kör jag med syntetiska istället, men det är mer smaksak i min mening. GW är okej.

När det kommer till färger så beror det lite på hur du vill måla gubbarna, och hur mycket detalj du vill ge dem. Om du vill måla gubbarna så som de ser ut på paketen (Det spelar för övring ingen roll alls vilka färger du vill ha dom i, just so you know.) så kommer du behöva en hel hög med färger, men du kan komma rätt nära med bara ett fåtal.

För metall: Leadbelcher, Runefang steel (första mörk, andra ljus)
Läder: Rhinox hide, Gorthor brown, Baneblade brown. (Mörk, mellan, ljus.)
Lila: Xereux purple, Druchii violet (Mörk, shade. Ärligt talat så målar jag så sällan lila att jag inte vet, någon annan får svara på det.)
Röd: Mephiston red, Evil sunz scarlet, Wild rider red (mörk, mellan, ljus)
hud: Bugman's glow, cadian fleshtone, kislev flesh (Mörk, mellan, ljus)
Guld: Sycorax bronze, Gehennas gold (brons, guld)
Färg på basen de står på: Steel legion drab
En svart och en vit färg är även bra att ha, men det behöver du inte.

Okej så, varför skrev jag tre färger per färg? För att få till modeller att se riktigt snygga ut så måste man måla i lager. Då börjar man med det mörka och sedan jobbar sig ljusare och ljusare. De färgkombinationer jag skrev är helt enkelt färger som passar bra ihop att lägga på varandra. MEN, du behöver inte köpa så många! Du kan bara köpa basfärgerna, alltså de mörka, för att få en idé om du gillar hobbyn eller inte. Sen om du märker att detta var något för dig, så kan du lägga till resterande.

För övrigt så är världens bästa färg Nuln Oil. Det känns nästan som att fulfuska på en tenta när man använder den. Det är en vattning färg som är svart, du behöver alltså inte måla skuggor, utan den gör det åt dig. Guld värd.

Det finns en hel uppsjö med videor på youtube om målning, så du kan ta en titt där med för att lära dig mer. Du kan PMa mig om du har mer frågor (Gäller ävan alla andra om ni inte vill posta här).
Senast redigerad av DarkyNWO 2014-09-27 kl. 04:18.
Citera
2014-09-27, 10:31
Medlem
Happoradios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkyNWO
TEXT

Tack för ett jättebra svar! Skall nog pallra mig ned till den fysiska butiken och höra mig för. Kommer förmodligen bli gå ut därifrån med betydligt fler grejer än jag tänkt mig innan
Citera
2014-09-27, 18:33
Medlem
Citat:
Tack för ett jättebra svar! Skall nog pallra mig ned till den fysiska butiken och höra mig för. Kommer förmodligen bli gå ut därifrån med betydligt fler grejer än jag tänkt mig innan

Haha, det brukar bli så. Men nu i början så hade jag bara köpt ett paket med plastgubbar, 6-7 färger, en pensel och lim. Mer behöver du inte för att se om du gillar hobbyn lr inte. Sen kan du kanske inte spela med bara ett regimente med gubbar, och det var där Island of blood kommer in för att där får du två hela lag, regelbok, tärningar och sånt. Allt du behöver för att börja för ett helt okej pris.

Har du en kompis blir det ju 350 spänn var. Sen om du inte gillar det ena laget eller det andra så kan du ju sälja armén till en annan kompis och se till att han fastnar för warhammer med.
Citera
2014-09-27, 18:34
Medlem
Citat:

Ett tips är att undvika GWs butiker. De har blivit extremt säljinriktade under de senaste åren och du kommer att få kämpa för att värja dig mot personalens (ibland subtila) försök att pracka på dig en massa dyra och ibland onödiga saker. Gå till en oberoende spelaffär i stället, där får du oftast mer neutral information och mycket bättre priser.

Det mesta du behöver går att få tag på hos andra än GW. När det gäller färger är Vallejo ett bra alternativ till GWs färger - burkarna är mer praktiska och priserna lägre trots att kvalitén är densamma. Skärmatta köper du hos Panduro, liksom hobbykniv och liknande utrustning. Glöm inte att köpa grundfärg på sprayburk, det är ett måste att grunda modellerna innan man målar dem.

Eftersom du är intresserad av att faktiskt spela Fantasy bör du se till att skaffa dig den lilla regelboken, som bisarrt nog inte går att köpa separat utan endast finns i Island of Blood (och på tradera/ebay). Denna box är faktiskt något så ovanligt som en bra deal från GW - du får ett stort antal modeller plus tärningar, templates och regelbok för runt 750 spänn vilket är riktigt bra. Och även om du aldrig tänker spela High Elves eller Skaven i framtiden får du i alla fall en känsla för hur modellerna är att måla och spela med.

Warhammer Fantasy är ett rätt komplicerat och krävande spel regelmässigt, särskilt om man inte spelat figurspel tidigare. Det tar ett tag att lära sig från scratch så det är bra om du snabbt hittar någon att spela med så att du kan nöta in grunderna och börja få grepp om alla tabeller, modifikationer och specialregler.

Samtidigt är det extremt kul när man väl kommit in i det och samlat på sig en armé (eller flera, som de flesta gör). Att se sin fullt målade armé möta en annan målad armé i ett välgjort miniatyrlandskap är svårslaget! Dessutom är det ett mer taktiskt spel än t ex Warhammer 40k, som är lite snabbare och mer actionbetonat.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in