Citat:
Ursprungligen postat av
Happoradio
Hejsan,
Var inne i GWs butik i Göteborg nyligen och vart något enormt sugen på att testa på Warhammer (fantasy). Det är främst själva spelande-delen som lockar men kan se charmen i målandet också. Har förstått att denna hobby kräver en ansenlig mängd engagemang och pengar men jag ser det som en del av lockelsen (kanske inte just att det är dyrt då men...).
Butiksbiträdet tipsade om att köpa The Island of Blood som förvisso verkade väldigt prisvärd men tyvärr inte innehöll någon av de raser jag anser vara häftiga. Misstänker att jag kommer tröttna ganska omgående ifall jag skall måla tonvis med gubbar från en fraktion jag inte ens gillar.
De raser jag fastnat för spontant när jag var inne och kollade på GWs hemsida var Dark Elves och Wood Elves. Är det någon som har något särskilt att säga gällande dessa? Finns det någon anledning att välja den ena över den andra?
Min tanke är att börja litet genom att köpa ett gäng figurer jag fastnar för (kanske dessa:
http://www.games-workshop.com/en-SE/Wildwood-Rangers eller dessa:
http://www.games-workshop.com/en-SE/Dark-Elves-Har-Ganeth-Executioners ?) och testa måla upp dessa för att se ifall tålamodet räcker till och därefter utöka armén.
- Vad behöver jag för basutrustning och hur mycket olika färger och penslar behöver jag?
- Vart får jag tag på ovanstående till en rimlig kostnad?
- Vart kan man köpa en sådan där gummimatta som man kan skära och spilla lite färg på? Såg en sådan i butiken.
Jag är inte rädd att få betala lite för att få en ordentlig start men vill samtidigt inte betala många tusenlappar för en hobby jag tröttnar på innan jag ens fått spela min första omgång. Tack på förhand för ev svar
EDIT: Inser genast när jag klickat på "skicka" att frågan såklart ställts mången gång i forumet. Skall givetvis försöka läsa igenom tidigare svar men om det finns någon som kan bidra med något nytt så svara gärna.
Hej på dig! Kul att du är intresserad av Warhammer. Själv spelar jag 40k och har inte jättebra koll på fantasy. Vad som gäller figurer så skulle jag säga att gå in på deras hemsida och kolla igenom alla rasers katalog för att se vilka som du tycker ser tuffast ut. Dark elves är ett bra första val för de blev uppdaterade med nya, tuffare enheter och nya modeller för inte alls länge sedan.
Jag hade börjat med
http://www.games-workshop.com/en-SE/Dark-Elves-Bleakswords gubbar. Det är Dark elves "bas enhet" Och de kommer troligen vara en del av din armé oavsett hur du bygger den. De du länkade innan är en mer speciallenhet, och du kanske inte kommer att vilja ha med dem i din armé. Dessutom är dessa billigare

Däremot så är det bra att veta att du ska _INTE_ sätta ihop dem så att du har några gubbar med svärd och några andra med spjut. Välj en utav dem och bygg alla så. Se till att du bygger en champion, en med flagga och en med instrument. Expempelvis så ser jag nu att om du köper dem och bygger de till bågskyttar och känner att du verkligen gillar hobbyn, så kan du köpa deras stora armé
http://www.games-workshop.com/en-SE/Dark-Elf-Warhost-of-Naggaroth och vips ha en okej armé om jag förstår det rätt. Jag vet att många istället skulle säga att du köper codexen för den ras du gillar och tar en titt i den för att bygga en armé, och det är nog kanske en bättre idé. Men som sagt, det vara bara ett exempel. ^,~
Basutrustning. Tjao, först så behöver du någonstans att vara, med bra belysning. En bordslampa är att rekommendera. Sen så vill du inte spilla färg överallt eller skräpa ner så jag föreslår en vanlig, plastig skärbräda. Det är vad jag använder när jag målar/bygger gubbar och det spelar ju ingen roll om den får färg eller lim eller whatever på sig. Sen behöver du en vattenkopp, ta typ en gammal te-mugg lr nått som du inte bryr dig om och kör med den. Penslar . . GW har dem, köp en base, en fine detail och en medium drybrush, det kommer du riktigt långt med. Vill du lägga ner minsta möjliga pengar nu i början så kör på en base bara och skaffa de andra två sen. Det finns ju givetvis andra märken med penslar, expempelvis så kör jag med syntetiska istället, men det är mer smaksak i min mening. GW är okej.
När det kommer till färger så beror det lite på hur du vill måla gubbarna, och hur mycket detalj du vill ge dem. Om du vill måla gubbarna så som de ser ut på paketen (Det spelar för övring ingen roll alls vilka färger du vill ha dom i, just so you know.) så kommer du behöva en hel hög med färger, men du kan komma rätt nära med bara ett fåtal.
För metall: Leadbelcher, Runefang steel (första mörk, andra ljus)
Läder: Rhinox hide, Gorthor brown, Baneblade brown. (Mörk, mellan, ljus.)
Lila: Xereux purple, Druchii violet (Mörk, shade. Ärligt talat så målar jag så sällan lila att jag inte vet, någon annan får svara på det.)
Röd: Mephiston red, Evil sunz scarlet, Wild rider red (mörk, mellan, ljus)
hud: Bugman's glow, cadian fleshtone, kislev flesh (Mörk, mellan, ljus)
Guld: Sycorax bronze, Gehennas gold (brons, guld)
Färg på basen de står på: Steel legion drab
En svart och en vit färg är även bra att ha, men det behöver du inte.
Okej så, varför skrev jag tre färger per färg? För att få till modeller att se riktigt snygga ut så måste man måla i lager. Då börjar man med det mörka och sedan jobbar sig ljusare och ljusare. De färgkombinationer jag skrev är helt enkelt färger som passar bra ihop att lägga på varandra. MEN, du behöver inte köpa så många! Du kan bara köpa basfärgerna, alltså de mörka, för att få en idé om du gillar hobbyn eller inte. Sen om du märker att detta var något för dig, så kan du lägga till resterande.
För övrigt så är världens bästa färg Nuln Oil. Det känns nästan som att fulfuska på en tenta när man använder den. Det är en vattning färg som är svart, du behöver alltså inte måla skuggor, utan den gör det åt dig. Guld värd.
Det finns en hel uppsjö med videor på youtube om målning, så du kan ta en titt där med för att lära dig mer. Du kan PMa mig om du har mer frågor (Gäller ävan alla andra om ni inte vill posta här).