Flashback bygger pepparkakshus!
2023-07-03, 07:08
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aiissano
Hur konstigt skulle det vara för någon medelåldersman att ensam komma för att spela Warhammer? Antar att de flesta är unga i tonåren eller 20-någonting? Och att alla redan käner varandra?

Verkligen inte!! har en vän som är 55 och spelar på Alphaspel, nu har han förvisso barn som åker med, men ibland åker han in själv till alphaspel lokaler kör warhammer 40k!! Åldern har ingen betydelse i dessa kretsar..
Citera
2023-11-24, 11:35
Medlem
cerns avatar
Har Warhammer dött ut?

Gillade verkligen Space Marines men tyckte övriga figurer inte var lika coola
Citera
2023-11-24, 11:54
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Har Warhammer dött ut?

Gillade verkligen Space Marines men tyckte övriga figurer inte var lika coola

Nej, det är stort. Dålig koll på 40k men mitt intryck är att det växer stadigt.
Citera
2023-11-24, 19:50
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Har Warhammer dött ut?

Intrycket man får från läktarplats är att Warhammer blivit mindre hobby, och mer multimedia-franchise. Släpps datorspel baserade på IP:et stup i kvarten, mängder med brädspelsversioner och spelkort och böcker och animerade filmer och f-n och hans moster. Men jag får inte intrycket att lika många faktiskt spelar de gamla klassiska Warhammer-tabletopsen*. Det är roligare att göra lore-videos på youtube eller måla och posta bilder på figurer på instagram, tydligen. Bowling alone, precis som med allt annat i vårt moderna samhälle.

*Kanske inte så konstigt när prissättningen på GW-figurer blivit direkt saudiarabisk på sistone. Red Gobbo-samlarminiatyr för 25 GBP? Visst, låter som ett kap...

https://www.warhammer.com/en-GB/shop/da-red-gobbos-surprise-2023
Citera
2023-11-24, 21:21
Medlem
cerns avatar
Typ runt 2001 hade jag Warhammer men då limmade man ihop delarna.. Verkar som att man inte behöver göra det längre eller?

Hur lär man sig måla dom på bästa sätt? Finns det någon riktigt bra Tutorial?
Citera
2024-01-12, 06:11
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Typ runt 2001 hade jag Warhammer men då limmade man ihop delarna.. Verkar som att man inte behöver göra det längre eller?

Hur lär man sig måla dom på bästa sätt? Finns det någon riktigt bra Tutorial?

Väldigt sent svar.

Starterkits brukar komma i "push to fit", dock är de inte perfekta utan jag föredrar att använda mig av en tång och klippa av "pinnarna" för push to fit och limma ihop dem istället då många lämnar glipor mellan delarna om man bara trycker ihop dem.
Köper du däremot vanliga lådor med units så kräver dessa lim (och så länge det är plast och inte resin så är Plastic Cement bäst då det smälter ihop plasten och på så sätt skapar en väldigt hållbar söm, vilket inte funkar på resinmodeller utan där behöver man någon typ av super glue).

Ang tutorials så beror det lite på vad/hur du vill måla. Vill du t.ex köra contrast paints och snabbt få en armé på bordet med så lite arbete nedlagt som möjligt så är det en viss typ av videos jag skulle rekommendera.
Vill du måla mer traditionellt och kanske även måla dina figurer till en högre standard så är det en annan typ av video.
Vill du fokusera på en viss teknik (t.ex drybrushing) med vanliga färger och ändå få ut en armé snabbt så är det en annan.

Att t.ex skicka dig videos från pros som målar utställningsminis kanske blir fel om du inte vill pyssla med det.
Citera
2024-01-12, 14:20
Medlem
bananjuices avatar
Googla slapchop för målning, verkar snabbt och effektivt särskilt för en nybörjare.
Citera
2024-01-12, 17:02
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Googla slapchop för målning, verkar snabbt och effektivt särskilt för en nybörjare.

Vad jag hatar namnet Slapchop då vi länge använt oss av en zenithal prime (antingen med spray, drybrush eller airbrush) och sen translucent färg över och nu har någon content creator döpt det till ett fånigt djävla namn.

Jag tycker dock att det är bättre att använda vanlig färg som nybörjare, bättre att lära sig hur färg beter sig, hur man tunnar ut färgen efter olika behov etc (dvs om man vill måla figurer för figurmålandets skull och inte bara få en armé snabbt på bordet). Sen kan man fylla på med contrast paints i sin arsenal.
Citera
2024-01-15, 08:34
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Vad jag hatar namnet Slapchop då vi länge använt oss av en zenithal prime (antingen med spray, drybrush eller airbrush) och sen translucent färg över och nu har någon content creator döpt det till ett fånigt djävla namn.

Jag tycker dock att det är bättre att använda vanlig färg som nybörjare, bättre att lära sig hur färg beter sig, hur man tunnar ut färgen efter olika behov etc (dvs om man vill måla figurer för figurmålandets skull och inte bara få en armé snabbt på bordet). Sen kan man fylla på med contrast paints i sin arsenal.

Ja som gammal i gemet känns det avlägset även för mig men känns som att det sänkt tröskeln både för nykomlingar och veteraner som inte tycker det är roligt att måla. Samma med contrast i stort, lätt att få något dugligt på bordet men även ett jävligt bra verktyg för skickliga målare.
Citera
2024-01-15, 10:18
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Ja som gammal i gemet känns det avlägset även för mig men känns som att det sänkt tröskeln både för nykomlingar och veteraner som inte tycker det är roligt att måla. Samma med contrast i stort, lätt att få något dugligt på bordet men även ett jävligt bra verktyg för skickliga målare.

Oh ja, jag älskar contrast färger, dock mestadels genom min airbrush som ett filter över andra färger (t.ex som pre-shade) eller ett enkelt sätt att bygga upp en färg över en ljus basecoat.

Mitt "problem" med dem är att de marknadsförs som en enproduktslösning där användarna inte lär sig hur färger funkar (t.ex sett en hel del folk som klagat att det inte alls ser bra ut när de använder contrast färger över en svart primer).
Lite som med de där washes som marknadsförs genom att man ska doppa modellen i en wash för att ge den shadows (Army Painter Quickwas dip om jag inte missminner mig) och sen undrar de varför alla deras färger ser "smutsiga" ut efter.

Om man gillar att måla figurer (vilket jag gör, mer än att spela) så tycker jag att det är bättre att man börjar med vanliga färger och iaf lär sig basics istället för att slappa på en massa contrast färger då resultat blir bättre, man lär sig brush control, hur skuggor/ljus kan målas osv.

Däremot som sagt, om man bara vill ha en armé på bordet snabbt så är också contrast färger riktigt bra. Visst blir ju inga utställningsminis, men så behöver man inte sitta i timmar med samma figur heller
Citera
2025-05-18, 20:41
Medlem
Vad är bästa sättet att få bort all färg från figurer utan att skada dom? Dom flesta är av tenn, men har en del plast med.
Citera
2025-05-19, 09:06
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Vad är bästa sättet att få bort all färg från figurer utan att skada dom? Dom flesta är av tenn, men har en del plast med.

Det absolut bästa jag använt (och som faktiskt går att hantera vettigt till skillnad från bromsvätska vilket ska vara oslagbart för tenn) är Biostrip: https://alphaspel.se/3635-fargborttagning/147532-biostrip-20-paint-stripper-500ml

Det går också att använda T-röd eller i viss mån grönsåpa men ingetdera biter lika bra som biostrip. Om du tycker den kostar för mycket så testa T-röd skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in