Citat:
Ursprungligen postat av
bananjuice
Ja som gammal i gemet känns det avlägset även för mig men känns som att det sänkt tröskeln både för nykomlingar och veteraner som inte tycker det är roligt att måla. Samma med contrast i stort, lätt att få något dugligt på bordet men även ett jävligt bra verktyg för skickliga målare.
Oh ja, jag älskar contrast färger, dock mestadels genom min airbrush som ett filter över andra färger (t.ex som pre-shade) eller ett enkelt sätt att bygga upp en färg över en ljus basecoat.
Mitt "problem" med dem är att de marknadsförs som en enproduktslösning där användarna inte lär sig hur färger funkar (t.ex sett en hel del folk som klagat att det inte alls ser bra ut när de använder contrast färger över en svart primer).
Lite som med de där washes som marknadsförs genom att man ska doppa modellen i en wash för att ge den shadows (Army Painter Quickwas dip om jag inte missminner mig) och sen undrar de varför alla deras färger ser "smutsiga" ut efter.
Om man gillar att måla figurer (vilket jag gör, mer än att spela) så tycker jag att det är bättre att man börjar med vanliga färger och iaf lär sig basics istället för att slappa på en massa contrast färger då resultat blir bättre, man lär sig brush control, hur skuggor/ljus kan målas osv.
Däremot som sagt, om man bara vill ha en armé på bordet snabbt så är också contrast färger riktigt bra. Visst blir ju inga utställningsminis, men så behöver man inte sitta i timmar med samma figur heller