2014-09-02, 16:00
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Det fanns en gång i tiden ett land som heter Serbien – ja, för att vara korrekt så finns det fortfarande ett land som heter Serbien. Till Serbien hörde ett område som heter Kosovo.

Sedan fanns det tre olika organisationer i världen som inte gillade att Kosovo tillhörde Serbien. Dessa heter EU, NATO och USA.

De senare bestämde sig att bomba Serbien och ta området Kosovo från landet Serbien.

Detta hände efter Hitlers tid, ja det hände bara för några år sedan. Därmed är det visat att du har fel.

Snarare du som har svårt att förstå vad jag skriver. Eller du påstår på fullaste allvar att Kosovo nu är en kommun i EU (eu är inte ett land), Nato (nato är inte ett land) eller USA?

Korrekt är att Kosovo är självständigt och inte erövrat av annan nation. Dessutom fanns det etnisk rensning och fullt krig i regionen. Detta fanns inte i Ukraina innan ryssen kom!
2014-09-02, 16:07
Medlem
Har det kommit några nya kartor som visar hur fronten ser ut?
2014-09-02, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Har det kommit några nya kartor som visar hur fronten ser ut?
http://liveuamap.com/
2014-09-02, 16:14
Medlem
geir44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632

Ryssland är/var väl inte i konflikt med Nato?
Förövrigt så är det väl just då man ansluter sig till en allians...när man själv är i konflikt med samma granne? Är detta konstigt för dig?

Nej, NATO har ju inte gjord någonting för att provosera Ryssland (ironi). Så dum får man inte vara att man inte fattar det (Serbien 1999, NATO utv. 2004, Libyien).

Den odemokratiska regimen i KIEV skapar själv konflikten med sin önskan om EU och NATO anslutning.

Löjligt.
2014-09-02, 16:17
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Snarare du som har svårt att förstå vad jag skriver. Eller du påstår på fullaste allvar att Kosovo nu är en kommun i EU (eu är inte ett land), Nato (nato är inte ett land) eller USA? Korrekt är att Kosovo är självständigt och inte erövrat av annan nation. Dessutom fanns det etnisk rensning och fullt krig i regionen. Detta fanns inte i Ukraina innan ryssen kom!

Faktum är att EU, NATO och USA ”erövrat territorium” (ditt begrepp) från Serbien med hjälp av militär makt. Att Kosovo inte införlivades i något annat land är en helt annan historia.

Om du inte förstår det, så kan jag inte hjälpa dig ytterligare. Men givet din egen liknelse, torde EU, NATO och USA vara att jämföra med Hitler.

Själv gör jag dock inte en sådan liknelse då det kräver ganska mycket av någon för att komma upp i Hitlers nivå av aggressiv expansionism, radikal nationalism, fanatisk anti-kommunism och russofobi samt mordisk rasism. Kiev har förvisso närmat sig hans nivå, men saknar potentialen.
2014-09-02, 16:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Snarare du som har svårt att förstå vad jag skriver. Eller du påstår på fullaste allvar att Kosovo nu är en kommun i EU (eu är inte ett land), Nato (nato är inte ett land) eller USA?

Korrekt är att Kosovo är självständigt och inte erövrat av annan nation. Dessutom fanns det etnisk rensning och fullt krig i regionen. Detta fanns inte i Ukraina innan ryssen kom!

Vill bara fylla på med detta:

Kosovo krisen inträffade efter Bosnien kriget, där regelrätt folkmord hade förekommit, inte minst ifrån serbernas sida, som understöddes av den serbiska armén.

NATO ingrep inte i Kosovo utan att det fanns anledning till det, nämligen misstankar om ett nytt folkmord.

Det tog mer än det år av diskussioner och vånda innan NATO ingrep. Till en början var även Ryssland positiv till ett ingripande, sedan valde man att svänga i frågan.

Tilläggas skall också att vare sig det så kallade "inbördeskriget" i Bosnien var någon svartvit historia. Samtliga parter gjorde sig skyldiga till folkrättsbrott och brott emot krigets lagar. Det var dock etniska Serber som startade det hela, med stöd av Serbien och Miajlovic

Samma sak gällde Kosovo, där inte bara serber och den serbiska armén utan också kosovoalbaner och UCK begick folkrättsbrott. De senare kommer nu att straffas för det, då Kosovoalbaner börjat kallas till Haag.

Det intressanta är att serberna, nu, i allmänhet, inte verkar hysa agg emot väst, trots NATO bombningarna. Istället så är du landet på väg att bli medlem i EU. Kanske ett NATO medlemskap kan bli aktuellt i framtiden! Detta skulle vara bra då, såväl Albanien som Kroatien är NATO-länder sedan fem år tillbaka.

De enda som inte kan glömma NATO-bombningarna är serbiska ultranationalister, (som är marginaliserade i serbisk politik) och Ryssland, samt, naturligtvis, hysteriska debattörer på Flashback.
2014-09-02, 16:26
Medlem
Citat:
http://liveuamap.com/

Eller pro-ryssarnas http://niqnaq.files.wordpress.com/2014/09/28043_original.jpg?w=1056&h=858 Man kan sammanfatta pro-ryssarnas lägesrapport som att 24, 25an blivit lämnade åt sitt öde, trupperna som belägrade Luhansk verkar vara på återdragande längs vägarna i NW och SW riktning. Trupperna SW Donetsk verkar jobba på att hålla dörren öppen för trupperna SE Donetsk som är på väg åt det hållet. Trupperna N Donetsk verkar röra sig mot egna ställningar NW Donetsk. Mariupol är delvis inringat.
2014-09-02, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Nej, NATO har ju inte gjord någonting för att provosera Ryssland (ironi). Så dum får man inte vara att man inte fattar det (Serbien 1999, NATO utv. 2004, Libyien).

Den odemokratiska regimen i KIEV skapar själv konflikten med sin önskan om EU och NATO anslutning.

Löjligt.

Vad är det med alla pro-ryssar? Förkastar man ett argument så kommer det nåt HELT annat argument istället. Skapligt pinsam nivå.

Jag förstår att Ryssland känner sig provocerat. Det ni måste fatta är att världen cirklar inte kring vad ryssen tycker och tänker.

Jag ska bemöta ditt nya argument sen släpper jag det.
1) Som du kanske minns så var det den förra presidenten som förargade husse genom att närma sig EU. Den nya regimen hann inte ens säga flaskhals innan Krim var borta.
Så där faller dit nya lika dumma argument.

2) Yes vi har förstått att en "önskan" från "broderfolket" kan vara tillräckligt för att "skapa" "konflikt med Ryssland. Det är just detta vi vänder oss mot så tack för att du bevisar vår tes.

Lyder man inte Ryssland så är men inte ens ett riktigt land etc ect. Jodå, snart blir man ju ryssofob.
Förövrigt så är väl inte Ryssland heller ett riktigt land? Ni är väl bara en avkrok av det mongoliska imperiet och därmed borde ni väl inte ha rätt till era gränser? Det var väl så den ryska logiken funkar, eller har jag fel? Börja förresten inte tala om "folk" där sitter ni så löst att man knappt vågar tänka tanken.
2014-09-02, 16:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Enligt ett Twitterinlägg så börjar nu Ukraina att få gas genom gasledningar ifrån Slovakien där flödet reverseras.

https://twitter.com/CoalsonR/status/506730139238301696

Hoppas verkligen att det stämmer!

Bra att EU visar sin solidaritet med det ukrainska folket!
2014-09-02, 16:29
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Ukraina är ju knappast et land. Du har hört talas om Irak och Afghanistan?
Förklara det där, tack?
2014-09-02, 16:37
Medlem
geir44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Då min herre ska jag upplysa dig om att alla medel är tillåtna i krig. Civila offer är en oundviklig del av all krigföring och både Ryssland och USA har stått för sin beskärda del av kakan i konflikter världen över.

Vad hände med de ryska soldater som avrättade ukrainska officerare på Krim när det uppstod meningsskiljaktigheter? Förväntar du dig en internutredning och en fällande dom för krigsbrott?

Nej du.

I USA döms ändå de flesta soldater som begår krigsbrott. USA är ett demokratiskt land.

I Ryssland får du en klapp på axeln samtidigt som du tänder en cigg och går därifrån.

No, all means are not allowed in war. It is called the Geneva convention. Look it up.

In the USA the so-called democratic government are comitting mass war crimes, destabillizing other countries, leading to 100 000s of people killed. And you are trying to blame Russia? For Christ sake....

Maybe I should add an emoticon after all:
2014-09-02, 16:52
Medlem
geir44s avatar
Citat:
Vad är det med alla pro-ryssar? Förkastar man ett argument så kommer det nåt HELT annat argument istället. Skapligt pinsam nivå.

Jag förstår att Ryssland känner sig provocerat. Det ni måste fatta är att världen cirklar inte kring vad ryssen tycker och tänker.

Jag ska bemöta ditt nya argument sen släpper jag det.
1) Som du kanske minns så var det den förra presidenten som förargade husse genom att närma sig EU. Den nya regimen hann inte ens säga flaskhals innan Krim var borta.
Så där faller dit nya lika dumma argument.

2) Yes vi har förstått att en "önskan" från "broderfolket" kan vara tillräckligt för att "skapa" "konflikt med Ryssland. Det är just detta vi vänder oss mot så tack för att du bevisar vår tes.

Lyder man inte Ryssland så är men inte ens ett riktigt land etc ect. Jodå, snart blir man ju ryssofob.
Förövrigt så är väl inte Ryssland heller ett riktigt land? Ni är väl bara en avkrok av det mongoliska imperiet och därmed borde ni väl inte ha rätt till era gränser? Det var väl så den ryska logiken funkar, eller har jag fel? Börja förresten inte tala om "folk" där sitter ni så löst att man knappt vågar tänka tanken.

Jag kan inte fatta vilket argument du talar om som forkastad.

Problemet är ju att USA och EU vill att alt ska cirkla kring vad dom tänker och vilka intressen dom har. Victoria Nuland på tape - mycket avslöjande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in