2014-09-02, 13:38
  #22333
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Jag är ingen vän av NATO och är av den åsikten att NATO hade en uppgift att fylla när det var öst mot väst.

Det är väldigt beklagligt att USA och NATO efter järnridåns fall valde en hårdför linje mot Ryssland. De sparkade på de som låg ned. Det borde man aldrig ha gjort man skulle ha valt en annan väg. Då tror jag inte vore så mycket rysk revanschlusta.

Denna uppfattningen vänder jag mig emot.

Man måste förstå hur det såg ut efter det onda imperiets fall. Plötsligt fanns det flera europeiska stater i grav fattigdom där folket blivit förtryckt och dikterat från Moskva. Nu var folket i dessa forna diktaturer fria, men dom lär knappast ha glömt hur Ryssland är.
Har man levt i decennium under en rysk stövel så lär man vilja ha skydd så att denna vidriga stövel ej återkommer för att trampa ihjäl fler civila och återinföra diktatur, censur, korruption osv i dessa stater.

Således var det knappast en kupp eller ens press från Nato att dom forna öststaterna skulle joina, utan det var snarare så att det blev en anstormning till Nato från dessa länder.
Dessa länder hade genomlevt det ryska styret och visste bättre än att tro att man kan civilisera en rysk regering/ledare.

Men väst med EU i spetsen försökte ändå att civilisera Ryssland genom ökad handel och samarbete. Det gick bra med ökat välstånd för både Eu och Ryssland fram tills att fler forna sovjetländer ville närma sig Nato och/eller EU (först Georgien, nu Ukraina).

Putler är den forna KGB-mannen som desperat begärde förstärkning från högkvarteret när muren började falla i Östtyskland och folket kunde ana frihet från det ryska oket.
Han ser som sin uppgift att återupprätta Ryssland som en stenhård "demokratur" (låtsas-demokrati) och fruktad supermakt. Detta är hans mål och att bygga välstånd och säkerhet för det ryska folket är inte hans prioritering!
2014-09-02, 13:39
  #22334
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Jaha, nu presenterar tydligen separatisterna sina krav. Detta kunde det inte ha gjort för fyra månader sen eller så? Porosjenko har ju varit kompromissvillig länge. Hade besvarat Donbass mycket död och förstörelse.

Men den ukrainska regeringen får väl ta och acceptera kraven, antar jag. Det finns inte mycket annat att välja på. Nu när ryska trupper gått in så kommer de ukrainska styrkorna inte kunna hålla emot. Bättre då att sluta fred snabbt innan priset blir ännu högre.

Det beror nog lite på vilka krav det blir.

Du har rätt i att förmodligen är alla trötta på det hela. Och Ryssland kan naturligtvis ta Kiev på 2 veckor men vad skulle kostanden bli?
Ta ett land med (också) 40 miljoner ryskspråkiga personer. Han skulle rasera Ryssland och Ukraina. För du tror väl ändå inte att Moskva och Petersburg skulle klara sig oskadda? Det skulle bli ett 10årigt blodbad...

Samtidigt måste kraven från Donetsk och Lugansk tas på allvar. De måste få ett stor självbestämmande och kunna tala ryska överallt.
Personligen tror jag det vorit bättre för alla om Ryssland stått utanför, men de ville väl ha Krim och tänkte att om vi fortsätter i östra delarna så kommer alla förstå att vi är allvarliga. Och sedan kan de backa ur Donestk. De har då gjort stora eftergifter och får behålla Krim utan större holaballoa.
2014-09-02, 13:48
  #22335
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership1337
Senast jag skrev i denna tråd, var när Ryssland höll på med Krim.

Min fråga riktar sig till alla Putinrunkande människor på detta forum.

Tycker NI fortfarande, att Ryssland gör rätt som går in i Ukraina? Att Ryssland gör rätt, som med hjälp av sin stagliga TV, sänder ut propaganda värre än den på Sovjettiden?

Det är inget fel på Putins kuk, så jag fortsätter runka.

Ryssland är inte inne i Ukraina och det skulle vara fel av Ryssland att gå in som det ser ut i dag. Dessutom har Ryssland deklarerat - ”ungefär en gång per dag” - under de senaste månaderna att det inte kommer att gå in i Ukraina.

Rysslands tv skildrar konflikten troligen mer ingående och korrekt än vad västerländsk main stream media gör, där den senare oftast köper vad som kommer från Kiev och NATO utan att ha kontrollerat upp uppgifterna – medan rysk tv har journalister på plats och dessutom kanaler in till Folkrepublikerna på ett helt annat sätt än vad västs media har. Dessutom rapporterar rysk tv om civilbefolkningens oerhörda lidanden, vilket endast sporadiskt sker i västmedia.

Ja, det var väl ungefär svaret på frågorna.
2014-09-02, 13:50
  #22336
Medlem
Det blev ju inte alls bättre!
Jag vill inte diskutera, vad politiker säger och vad får vi se på tvn, men jag har egen erfarenhet gällande situationen i Ukraina.
Jag är affärsman och försöker bygga affär i staden Chmelnytskyj, den är en stor industricenter med stora perspektiver. Jag är sysselsatt inom branchen av byggmaterial, här finns flera företag inom samma område så jag ville bygga företag för tegelprodukter.
Den är klart att det finns alltid svårigheter att bygga sitt företag, men här är det fast omöjligt att arbeta! Under Janukovitj-tiden hade vi stora problem med mutor. Alla ville få någonting: tjänstemänner och andra strukturer som regulerar affärmannens verksamhet. Korruptionen stängde av luften! Jag var säkert att med maidan skulle allt förändras, alla de på maidan var också emot muter-systemet och alla trodde att allt ska förändras stark. Men nya männer kom till makten och det är samma sak! En president var en tjuv, nu det är den andre tjuven. Dessutom han är en oligark. Ser ut liksom det är bara ett nytt nivå för hans affär. Oklart vad bekämpade man för! Det blev ju inte alls bättre - tvärtom!
2014-09-02, 14:02
  #22337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
pappersmedia rapporterar idag om ett pris "omkring" de $250 per m3 som kina erbjudit [och som ryssarna vägrade i typ 9 år, min kommentar]. även att det blir den östra, inte västra, rutten som pipelinen byggs (enligt kinas önskemål, men ryssland betalar). avtal hoppas tecknas i oktober. informationen hänvisas till ryska TASS.

Men det är svammel. Tar man ordervärdet blir det 350 dollar per 1000m3. Inte 250. Men eftersom leveranserna är mindre i början så blir det ca 380 per 1000m3.
__________________
Senast redigerad av Snurren75 2014-09-02 kl. 14:04.
2014-09-02, 14:43
  #22338
Medlem
geir44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Å Herregud, du har verkligen ingen aning om hur det fungerar i Ryssland va?



Vill man ha något ger man en muta.

You are full of lies and drivel and nobody believes your improbable claims. It is just not likely that ordinary life in Russia is anywhere near that. You are not even russian. Well, maybe you are from Chechnya with PUT or something, and bitter.

Immature use of emoticons does not help your thin case very much either.
__________________
Senast redigerad av geir44 2014-09-02 kl. 14:55.
2014-09-02, 15:09
  #22339
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership1337
Senast jag skrev i denna tråd, var när Ryssland höll på med Krim.

Min fråga riktar sig till alla Putinrunkande människor på detta forum.

Tycker NI fortfarande, att Ryssland gör rätt som går in i Ukraina? Att Ryssland gör rätt, som med hjälp av sin stagliga TV, sänder ut propaganda värre än den på Sovjettiden?


När konflikten började kunde man ana att de skulle gå så här, att ryssarna till slut skulle hjälpa sina egna i östra delarna när det utvecklats till konflikt.
Påminner om de som man sa om USA i många år att de var tvungna att intervenera militärt för att hjälpa sin allierade, annars skulle de förlora sin trovärdighet.

Förstår inte hur ni kan tycka att det är mindre rätt att hjälpa sitt eget folk. Det var helt nyligen som sovjet föll och gränser drogs upp och landsgränser drogs mellan ryssar.
I USA;s fall hade man knutit band med regimer som sällan var demokratiska och legitima men ansåg sig ändå ha rätt att lägga sig i. Det var inga amerikaner, det egna folket. Inte det egna språket. Inte några kulturella band. Bara ett själviskt revirpinkande, jorden tillhör USA.

Vad gäller propaganda så är, i dag, ingen värre än någon annan. Vi som levt under västerländsk propagandatryck i hela våra liv har svårt att frigöra tankarna på vad som är rätt och fel. Många har inte vaknat upp och börjat tänka efter ännu. Onkel Sam har ockuperat er stjäl ,ert hjärta och hjärna. NSA, Julian Assange och Edward Snowden borde hjälpt er att förstå vad ni är, nyttiga idioter.
2014-09-02, 15:37
  #22340
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
När konflikten började kunde man ana att de skulle gå så här, att ryssarna till slut skulle hjälpa sina egna i östra delarna när det utvecklats till konflikt.
Påminner om de som man sa om USA i många år att de var tvungna att intervenera militärt för att hjälpa sin allierade, annars skulle de förlora sin trovärdighet.

Förstår inte hur ni kan tycka att det är mindre rätt att hjälpa sitt eget folk. Det var helt nyligen som sovjet föll och gränser drogs upp och landsgränser drogs mellan ryssar.
I USA;s fall hade man knutit band med regimer som sällan var demokratiska och legitima men ansåg sig ändå ha rätt att lägga sig i. Det var inga amerikaner, det egna folket. Inte det egna språket. Inte några kulturella band. Bara ett själviskt revirpinkande, jorden tillhör USA.

Vad gäller propaganda så är, i dag, ingen värre än någon annan. Vi som levt under västerländsk propagandatryck i hela våra liv har svårt att frigöra tankarna på vad som är rätt och fel. Många har inte vaknat upp och börjat tänka efter ännu. Onkel Sam har ockuperat er stjäl ,ert hjärta och hjärna. NSA, Julian Assange och Edward Snowden borde hjälpt er att förstå vad ni är, nyttiga idioter.

Det är fortfarande en stor skillnad på att se till sina intressen och stötta dom som verkar för dessa intressen i andra länder (Tex USA-policy i sydamerika under kalla kriget) och på att med militär makt erövra territorium från andra suveräna stater.

Faktum är fortfarande att inget land erövrat territorium från annat land med krigsmakt sedan Hitler började svina, frånsett Ryssland då!

EDIT: Om dessa gränsritningar blivit så fel sedan sovjets kollaps så kan man gå via Fn eller annan diplomati. Ryssland har inte försökt att gå den diplomatiska vägen utan Ryssland har varit den militära aggressorn i detta sedan den korrupte proryssen till president blev bortjagad från Kiev. Samtidigt som ryssen pratade om federation och ökat självbestämmande för delar av Ukraina så erövrade dom Krim och orkestrerade separatism i östra Ukraina.
__________________
Senast redigerad av Frans-Jaeger 2014-09-02 kl. 15:40.
2014-09-02, 15:43
  #22341
Medlem
geir44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Det är fortfarande en stor skillnad på att se till sina intressen och stötta dom som verkar för dessa intressen i andra länder (Tex USA-policy i sydamerika under kalla kriget) och på att med militär makt erövra territorium från andra suveräna stater.

Faktum är fortfarande att inget land erövrat territorium från annat land med krigsmakt sedan Hitler började svina, frånsett Ryssland då!


Ukraina är ju knappast et land. Du har hört talas om Irak och Afghanistan?
2014-09-02, 15:46
  #22342
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Faktum är fortfarande att inget land erövrat territorium från annat land med krigsmakt sedan Hitler började svina, frånsett Ryssland då!

Det fanns en gång i tiden ett land som heter Serbien – ja, för att vara korrekt så finns det fortfarande ett land som heter Serbien. Till Serbien hörde ett område som heter Kosovo.

Sedan fanns det tre olika organisationer i världen som inte gillade att Kosovo tillhörde Serbien. Dessa heter EU, NATO och USA.

De senare bestämde sig att bomba Serbien och ta området Kosovo från landet Serbien.

Detta hände efter Hitlers tid, ja det hände bara för några år sedan. Därmed är det visat att du har fel.
2014-09-02, 15:46
  #22343
Medlem
geir44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
NATO är en försvarsallians dit länder ansluter sig frivilligt. Om NATO expanderar österut finns en god anledning till detta.

Altså, idiot... Man ansluter sig inte bara til en aggressiv allians som nabolandet är i konflikt gentemot.
2014-09-02, 15:55
  #22344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Altså, idiot... Man ansluter sig inte bara til en aggressiv allians som nabolandet är i konflikt gentemot.

Vad snackar du om? Om jag bara försöker gissa vad du menar med din rotvälska..
Du menar att man inte går i allians med någon som är i konflikt med ens granne?

Ryssland är/var väl inte i konflikt med Nato?
Förövrigt så är det väl just då man ansluter sig till en allians...när man själv är i konflikt med samma granne? Är detta konstigt för dig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in