Citat:
Jag är ingen vän av NATO och är av den åsikten att NATO hade en uppgift att fylla när det var öst mot väst.
Det är väldigt beklagligt att USA och NATO efter järnridåns fall valde en hårdför linje mot Ryssland. De sparkade på de som låg ned. Det borde man aldrig ha gjort man skulle ha valt en annan väg. Då tror jag inte vore så mycket rysk revanschlusta.
Det är väldigt beklagligt att USA och NATO efter järnridåns fall valde en hårdför linje mot Ryssland. De sparkade på de som låg ned. Det borde man aldrig ha gjort man skulle ha valt en annan väg. Då tror jag inte vore så mycket rysk revanschlusta.
Denna uppfattningen vänder jag mig emot.
Man måste förstå hur det såg ut efter det onda imperiets fall. Plötsligt fanns det flera europeiska stater i grav fattigdom där folket blivit förtryckt och dikterat från Moskva. Nu var folket i dessa forna diktaturer fria, men dom lär knappast ha glömt hur Ryssland är.
Har man levt i decennium under en rysk stövel så lär man vilja ha skydd så att denna vidriga stövel ej återkommer för att trampa ihjäl fler civila och återinföra diktatur, censur, korruption osv i dessa stater.
Således var det knappast en kupp eller ens press från Nato att dom forna öststaterna skulle joina, utan det var snarare så att det blev en anstormning till Nato från dessa länder.
Dessa länder hade genomlevt det ryska styret och visste bättre än att tro att man kan civilisera en rysk regering/ledare.
Men väst med EU i spetsen försökte ändå att civilisera Ryssland genom ökad handel och samarbete. Det gick bra med ökat välstånd för både Eu och Ryssland fram tills att fler forna sovjetländer ville närma sig Nato och/eller EU (först Georgien, nu Ukraina).
Putler är den forna KGB-mannen som desperat begärde förstärkning från högkvarteret när muren började falla i Östtyskland och folket kunde ana frihet från det ryska oket.
Han ser som sin uppgift att återupprätta Ryssland som en stenhård "demokratur" (låtsas-demokrati) och fruktad supermakt. Detta är hans mål och att bygga välstånd och säkerhet för det ryska folket är inte hans prioritering!
NSA, Julian Assange och Edward Snowden borde hjälpt er att förstå vad ni är, nyttiga idioter.