2014-09-01, 22:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
"Aktiemarknaden står på all time high, köp INTE!"

"Bostadsmarknaden står på all time high, KÖP!"

Jag har i båda fallen snarare åsikten att man inte bör gå emot trenden. När trenden däremot bryts bör man agera om man tänker strikt ekonomiskt. När det gäller bomarknaden är det däremot inte strikt ekonomiska aspekter som styr, man behöver tak över huvudet och man vill bo bra.
Citera
2014-09-01, 23:29
Medlem
Tycker det låter lite orimligt.

Först o främst, Schablonskatten på isk kommer inte vara så låg som den är idag, eftersom så fort riksbanken höjer räntorna (om 2 år max, vi är all time low idag den kan bara höjas) följer schablonen med uppåt.Detta kommer inte bara göra att du får en lägre kapitalökning i % det kommer även att tvinga dig att ta högre risker om du ska nå ditt avkastningsmål eftersom större kapital äts av skatten.

Någon pratade om pensionsavdraget vilket kommer med största säkerhet försvinna för att ersättas med 200 kronor/månad under 2015 för att sedan slopas helt år 2016.

Bostadsbubblan är ett faktum och det är inte längre om den kommer att spricka, utan när, sedan i vilken utsträckning det blir får vi se. Ökade återbetalningskrav ifrån en potentiell socialdemokratisk regering kan bli styrande om de väljer att även påverka gamla krediter. Spara är aldrig fel, men det är inte en slump att man brukar säga att man blir rik på sina utgifter. Billigt boende, låg belåning och ett bra jobb borde vara fokus för en så ung man som ts.

Lycka till!
Citera
2014-09-01, 23:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsIngvar
Tycker det låter lite orimligt.

Först o främst, Schablonskatten på isk kommer inte vara så låg som den är idag, eftersom så fort riksbanken höjer räntorna (om 2 år max, vi är all time low idag den kan bara höjas) följer schablonen med uppåt.Detta kommer inte bara göra att du får en lägre kapitalökning i % det kommer även att tvinga dig att ta högre risker om du ska nå ditt avkastningsmål eftersom större kapital äts av skatten.

Någon pratade om pensionsavdraget vilket kommer med största säkerhet försvinna för att ersättas med 200 kronor/månad under 2015 för att sedan slopas helt år 2016.

Bostadsbubblan är ett faktum och det är inte längre om den kommer att spricka, utan när, sedan i vilken utsträckning det blir får vi se. Ökade återbetalningskrav ifrån en potentiell socialdemokratisk regering kan bli styrande om de väljer att även påverka gamla krediter. Spara är aldrig fel, men det är inte en slump att man brukar säga att man blir rik på sina utgifter. Billigt boende, låg belåning och ett bra jobb borde vara fokus för en så ung man som ts.

Lycka till!

Om du är är så duktig att du kan göra tvärsäkra uttalanden om framtiden kommer du inte ha några som helst problem att bli mångmiljonär.
Citera
2014-09-02, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om du är är så duktig att du kan göra tvärsäkra uttalanden om framtiden kommer du inte ha några som helst problem att bli mångmiljonär.

Har redan genom lite tur och tålamod sparat ihop min första miljon, hade turen att få en del pengar i ung ålder och en vis fader som rådde mig till att placera i private equity ett råd jag idag är glad att jag lyssnade på.

OT : Ger all lycka till ts, även om inte miljonen kommer så fort som du hoppats så har du tålamod så kommer den att finnas där inom sin tid.
Citera
2014-09-02, 14:14
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsIngvar
Har redan genom lite tur och tålamod sparat ihop min första miljon, hade turen att få en del pengar i ung ålder och en vis fader som rådde mig till att placera i private equity ett råd jag idag är glad att jag lyssnade på.

OT : Ger all lycka till ts, även om inte miljonen kommer så fort som du hoppats så har du tålamod så kommer den att finnas där inom sin tid.
Du har inga private-equity placeringar om du endast har 1 mille, krävs 1miljon+ DOLLAR för de fonderna.

Eller menar du att du har direktplaceringar i vanliga, icke-nörsnoterade bolag?
Citera
2014-09-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Du har inga private-equity placeringar om du endast har 1 mille, krävs 1miljon+ DOLLAR för de fonderna.

Men lilla vän. Är det inte jobbigt att föra en diskussion när du saknar förståelse för grundläggande terminologi? Bättre att vara tyst så gör du inte bort dig.
Citera
2014-09-02, 15:18
Medlem
Citat:

Jag har private equity i Coeli. Har varit med sedan deras första private equity erbjudande kom ut. Dom samlar ihop kapital från sina kunder som man kan ta del av. Oftast avser placeringen allt fårn 100.00 kronor till 1 miljon eller mera. Jag har inte lagt alla mina pengar där, för då skulle jag lika gärna kunna köpa en travhäst och hålla tummarna. Men en del av kapitalet har legat där, och har fått indexavkastning+ 20% årligen i snitt.
Citera
2014-09-02, 16:32
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Men lilla vän. Är det inte jobbigt att föra en diskussion när du saknar förståelse för grundläggande terminologi? Bättre att vara tyst så gör du inte bort dig.
Private equity verksamhet i Sverige är rätt litet och jag utgick ifrån vad det krävs för att va med i dylika affärer i USA.
Citera
2014-09-02, 16:37
Medlem
Citat:
Private equity verksamhet i Sverige är rätt litet och jag utgick ifrån vad det krävs för att va med i dylika affärer i USA.

Ja du verkar ju ha örnkoll. Mycket erfarenhet och annat matnyttigt som du bidrar med från pojkrummet i Helsingfors...
Citera
2014-09-03, 12:32
Medlem
I jakten på min första miljon har jag funderat mycket kring att investera i ytterligare en bostad för uthyrning. Låt oss leka med tanken att jag investerar i en bostadsrätt i 2 milj. klassen (hyra på 3500 & möblerad).

Fördelar
- Stor efterfrågan (låg vakans)
- Värdeökning
- Låg boränta

Nackdelar
- Styrelsen godkänner inte uthyrning
- En bostadskrasch
- Boräntan på väg uppåt
- Vårdslös hyresgäst (Stör grannarna, fördärvar lägenhetens inre, sen med hyror, yada yada..)

*Fixa lånelöfte. Helst utan att behöva överskrida 15% i kontantinsats.
*Få tillåtelse för uthyrning. Den nya lagändringen borde minimera risken för avslag avsevärt (alt. en vit lögn om nöden kräver).
*Nu till det verkliga problemet: Få in en hyra som täcker hyra, ränta, drift/omkostnader samt vinst. Rätta mig om jag har fel men tillåten hyra i detta fall blir 11600 (4% på värdet, hyran + 15% möblering).

På plussidan finns ju även den tillkommna skattereduktionen (skattefritt 40000/år) och att bolåneräntan såklart är avdragsgill (30%).

Tankar/åsikter kring hela cirkusen!!?!
Citera
2014-09-03, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
I jakten på min första miljon har jag funderat mycket kring att investera i ytterligare en bostad för uthyrning. Låt oss leka med tanken att jag investerar i en bostadsrätt i 2 milj. klassen (hyra på 3500 & möblerad).

Fördelar
- Stor efterfrågan (låg vakans)
- Värdeökning
- Låg boränta

Nackdelar
- Styrelsen godkänner inte uthyrning
- En bostadskrasch
- Boräntan på väg uppåt
- Vårdslös hyresgäst (Stör grannarna, fördärvar lägenhetens inre, sen med hyror, yada yada..)

*Fixa lånelöfte. Helst utan att behöva överskrida 15% i kontantinsats.
*Få tillåtelse för uthyrning. Den nya lagändringen borde minimera risken för avslag avsevärt (alt. en vit lögn om nöden kräver).
*Nu till det verkliga problemet: Få in en hyra som täcker hyra, ränta, drift/omkostnader samt vinst. Rätta mig om jag har fel men tillåten hyra i detta fall blir 11600 (4% på värdet, hyran + 15% möblering).

På plussidan finns ju även den tillkommna skattereduktionen (skattefritt 40000/år) och att bolåneräntan såklart är avdragsgill (30%).

Tankar/åsikter kring hela cirkusen!!?!

Låter som en bra plan. Efter de nya regelverket som ska komma gällande uthyrning av bostäder mellan privatpersoner tror jag mer eller mindre du får ta ut vilken hyra du nu känner för sålänge motparten är berädd att betala.

Hur mycket har du i lån på din befintliga bostad? Avdraget slår i tak när du når 100.000kr i räntekostnader
Citera
2014-09-03, 16:55
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Ja du verkar ju ha örnkoll. Mycket erfarenhet och annat matnyttigt som du bidrar med från pojkrummet i Helsingfors...
Jag bidrar åtminstone med något, du fyller tråden med skit. Grattis för den prestationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in