Citat:
Ursprungligen postat av
MrAsparagus
Hej, har läst några trådar där du skriver om ditt sparande.
Jag lever hyfsat sparsamt, har ansträngt mig lite för att hålla nere fasta kostnader, äger ingen bil, har ganska låg hyra (lägger dock en hel del pengar på resor, elektronik, kläder, ...).
Förra året lyckades jag spara 36 % av min disponibla inkomst. Långt ifrån dina 75 %, men ändå ganska okej tycker jag.
Ja, det är ju bättre än 90% av befolkningen eller nåt gissar jag
Citat:
En sak som jag har funderat på är de reaktioner som du får på dina inlägg. Många verkar tycka att det är stötande att du kan leva så sparsamt och ändå trivas med ditt liv. Vissa tror t.o.m. att du trollar.
Om nån inspireras är det roligt, men vad folk tror eller inte tror rör mig inte särskilt, vill folk spendera sina pengar utan att fundera på om det finns alternativ så får de givetvis göra det.
Åren går och det blir enklare och enklare att inte spendera pengar, tycker jag. Att inte köpa nåt går av sig självt.
Citat:
Det jag är nyfiken på är hur din umgängeskrets reagerar på hur du lever? Kan de hantera det? Eller lever de likadant?
Hur mycket vet de om din ekonomiska situation? Kan det vara så att du undviker att prata om det just p.g.a. att du inte vet hur de skulle reagera?
Antagligen på grund av att det började med att jag skiljde mig så är det ingen som tycker det är konstigt att jag gjorde mig av med allt och bor i en billig lägenhet. Samtidigt sållades många i umgängeskretsen bort och jag umgås numera bara med riktiga vänner och nya bekanta som inte har känt någon annan Celeno än den jag är nu. De flesta av mina vänner har familj och kompisar verkar uppskatta att det alltid finns öl hos mig. Jag upplever inte att någon utnyttjar mig, tvärtom är alla ganska måna om att bjuda tillbaks om jag betalat krogrundan tex.
Jag berättar inte mycket om att planen är att resa på obestämd tid, men nära vänner vet att jag sparar mycket och ibland frågar de hur mycket jag är uppe i. Reaktionen, inklusive från mina föräldrar, är oftast "vad ska du med så mycket pengar till?". Jag tycker det är en konstig fråga, ska jag köpa meningslösa prylar bara för att göra av med pengarna? Men bästa vännerna säger saker som "Wow, vi umgås i de fina kretsarna nu" och annat trams, på skoj givetvis.
Tjejen är med på banan och lever billigt själv, även om hon enbart sparar för att resa och inte för framtiden.
Jag undviker att prata om det om inte alla närvarande är nära vänner, det har blivit konstig stämning nån gång. Jag tar aldrig upp det själv. Märkligt nog upplever jag det svårare att prata lön än förmögenhet. Folk har mer emot att jag tjänar 100 kronor mer i månaden än de gör, än att jag har en miljon mer än vad de har, verkar det som.
Jag har en vän som lever ganska billigt och har ungefär lika stort kapital, men han har sparat längre i långsam takt. Han brukar skämta en hel del om hur fattiga alla andra stackare är

I övrigt upplever jag att de flesta inte har några pengar alls när månaden är slut och då tjänar några av dem rätt bra. Men ska man bo flott så kostar det, men många av dem har i alla fall kapital bundet i husen.
Jag lägger inte längre upp resebilder på Facebook. Folk man träffar sällan frågade typ direkt "Hur har du råd att resa så mycket". Inte för att jag bryr mig jättemycket vad de tycker, och de kanske är genuint intresserade, men jag reser inte för att skryta heller så det finns ingen poäng med att gnida in det i ansiktet på folk som knappt har råd med nån vecka i Spanien om året.